Presne tak, intel za celou dobu nedokázal dodat kompilátor který by generoval +- dobry kod.
x86 emulace na tom byla neskutečně pomalá
a skakovatelnost architektury se blizila nule.
Jediný sektor kde to melo aspon trochu uspech byly telekomunikace .. díky vysoké prostupnosti a neskutečně velké cache.
Intel touto architekturou chtěl resit složitost prediktoru instrukci u pokročilých RISC architektur tím ze uspořádání instrukci přenechá na kompileru ... a dopadlo to fakt blbe :D
Tak bůhví kolik nativních aplikací by tam uživatel chtěl psát.. pro HPC existují matematické knihovny a abstrakce (ala numpy .. nebo možná to tehdy nebylo, tak to pak jo). A pro databáze jste v tom jenom jako uživatel aplikace.. a podobně se službami.
Nativní tedy je / bylo co potřeba udělat si na koleni, jako pro majitele stroje?
A to je právě to.
Historie nám jasně ukazuje, že co nemá běžný Pepa doma tak pro to se neoptimalizuje. Podívej se třeba kolik projektů dostalo pořádné optimalizace pro AArch64 až po tom co Apple začal prodávat první MacBook s M1. Najednou byla motivace s tím něco dělat, najednou vznikl benefit z těch optimalizací.
A to samé platí u jiných architektur: Server-only architektury (nebo jiné na jedno použití typu Itanium) jsou dead on arrival.
Asi vsetky :) Mal som M1 asi dva tyzdne po uvedeni, prvy polrok bol dost drsny, ale potom sa to radikalne zlepsilo. Na zaciatku ani docker poriadne nefungoval, dnes uz ma (skoro) kazdy projekt aarch64 image. Niektore kompilery aarch64 poriadne ani nevedeli (vsak, ghc), ale po par mesiacoch to uz bolo ok.
Asi tak. Jak open-source knihovny tak i komerční software začal podporovat aarch64 out of box, a časem je tento SW tak optimalizovaný jak se dřív optimalizovalo pro x86. Aarch64 je dnes architektura, kde uživatel v 99% neztrácí na výkonu kvůli nedostatku optimalizací.
On to dřív částečně táhl Android a iOS, ale to nebylo dostatečné, protože runtime sice byl optimalizovaný pro aarch64, ale ne věci, které ten runtime nepotřeboval (third-party knihovny, atd...). Navíc nikdo nepouštěl benchmarky pro iOS nebo Android - to nejsou platformy pro vývoj.
13. 8. 2025, 14:01 editováno autorem komentáře