Máš pravdu.
Mobilem se dají dělat dobré i vynikající fotky, ale rozsah scén, které jsem schopný nafotit je mnohem nižší než plnohodnotným foťákem, stejně tak budoucí využití takových fotek je mnohem užší, pokud mi ale stačí, proč bych tak nefotil, že?
Já fotím velkoformátové krajiny, mám úzce zaměřené vybavení a co kdo jiný používá na focení mi je putna, i stříbrné desky mají svoje kouzlo :).
Fakt velkoformátové? Pravda, co jsou děti, jsem téměř nefotil, ale za poslední dva roky už jsem svého „drobečka“ zase několikrát vyvětral :-).
nemyslel jsem středoformáty, myslel jsem printy. Tisknu povětšinou na šířku metru a více, mám rád ten vjem když musím hlavu na fotku otáčet a obklopuje mě. Po dědovi mám legendární pentax 6x7, tu druhou verzi se sklápěcím zrcátkem, ale zatím jsem neměl odvahu se do toho ponořit a už to bude dobrých deset, patnáct let co byl na posledy venku, potřebuji ho renovovat a sehnat nějaká skla, 200/4 co mám je už hodně poničený.
Dnes jsem už kompletně v zajetí digitální techniky, ale že by to práci ulehčovalo to se říct nedá, ba naopak mi připadá, že každá kompozice mi trvá déle a dále, ročně zvládnu dvě tři fotky, ale je to naštěstí koníček, nikdo mě do žádných termínů netlačí.
Drobeček to je ale fakt hezký, už jsem o něm slyšel, vůbec to nemusí být špatná hračka na ošahání si.
Už jsem i zapomněl jak se fotí analogem :). Naposled jsem fotil snad před 25 lety.
Jestli to máš čerstvě v hlavě, uměl bys sepsat výhody analog/digitál? Dost by mě zajímalo porovnání z praxe. Je to jen můj pocit, nebo je prostě na analogu snažší nastavit expozici? U digitálu je to samé pře/podexponování.
u analogu máš expozimetr, nastavíš si to, vyfotíš, vyvoláš a jsi spokojený. Od digitáního foťáku toho chceme strašně moc, najednou nám nestačí 10, 12 stop pro dynamický rozsah, najednou nám nestačí 20mpix rozlišení, najednou sledujeme pár stupňové deformace u objektivů, koukáme na fotky ne na formátu 9x13, ale na 20 palcových monitorech, per pixel zobrazení nám nestačí, ještě to zvětšujeme a vadí nám každý sebemenší kaz.
Korekce expozice se u analogu také řeší, každý typ svitku má jiné vlastnosti. Barevný šum u analogů defakto neexistuje, zrno není tak rušivé, na vyvolané fotky nekoukáme lupou z pár centrimetrů, ale máme je půl metru před očima.
Část práce u analogu děláš v komoře, u digitálu jí děláš při focení, on v tom není velký rozdíl. Jen marketing je neúprosný a mainstream výrobci nás zásobují spousty tlačítky a funkcemi, mně stačí jedna spoušť, jedno tlačítko na vypnutí a dvě kolečka s aretací. Díky obrovské inflaci fotek, neskutečné konkurenci na internetu vypadá, že naše fotky jsou špatné, rychle na ně máme kritiku, rychle je můžeme porovnat, pak je člověk pernamentně nespokojený se svými fotkami. Podívej se na fotky z mladí, pohledem dnešních očí jsou ošklivé, proč?
Nejdu v tomhle případě s davem, fotky primárně tisknu, na internetu je nemám, fotím sice digitálními foťáky, ale zpravidla mimo mainstream výrobce, fotím pro sebe a pro lidi v mém okolí, nepotřebuji získávat lajky a porovnávat se s davy na instagramu. Jsem díky tomu spokojenější, mám z focení lepší pocit, nehoní mě touha být nejlepší v dopředu prohrané soutěži.
Nehodnotil bych obtížnost focení anolog/digitál, když už několik hodin šplhám do kopce, čekám několik hodin na správný okamžik, tohle opakuji několikrát do roka než mám tu jednu fotku, je vlastně úplně jedno co musím na foťák nastavit, jestli to trvá o 30s déle nebo ne, pro mě tyhle údaje nejsou důležité, foťák je pro mě nástroj a ten se musí nějak používat. To je jak se ptát, jestli je pravda, že u lopaty se musím více ohýbat než u rýče :)
Dík, ptal jsem se proto, že už ani moc nevím jak to bylo a nikdy jsem nevyvolával. Vždy nějaké foto studio. V digitálu uděláš 3 fotky za sebou a pak si vybereš jednu (nebo žádnou). Nedovedu si představit něco podobného s filmem.
Abych ale odpověděl. Fotky z mládí mají jinou než technickou hodnotu. Jsem rád že je mám. Ale dnes bych je už fotil lépe. Ne proto, že mám lepší foťák. Jsem prostě dál a poučil jsem se z vlastních chyb :)
Někteří, včetně mne, takovým výcvakům říkají "kresby". Paradox je, že těm fotkám kresba chybí.
<disclaimer>
Jsem si vědom, že mobily se velice liší v kvalitě fotek, z některých lezou (za dobrých světelných podmínek) docela pěkné fotky, ale z většiny fotomobilů lezou mazanice.
</disclaimer>