Hlavní navigace

Sdružení CZ.NIC a NÚKIB nabízí pomoc nemocnicím v oblasti kyberbezpečnosti

31. 3. 2020

Sdílet

Doktor lékař nemocnice únava

V souvislosti s nedávnými kybernetickými útoky na nemocniční zařízení v České republice nabídlo sdružení CZ.NIC, správce české národní domény a provozovatel Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ, ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) pomoc klíčovým zdravotnickým subjektům, na které se vztahuje reaktivní opatření NÚKIB.

Sdružení CZ.NIC, které také vyrábí síťová zařízení Turris, jejichž součástí jsou i pokročilé bezpečnostní funkce, bezplatně poskytne až 150 kusů modulárních routerů Turris MOX včetně nabídky zaškolení, možností konzultací a následné běžné správy. Díky zařízení Turris MOX je možné separovat jednotlivé části sítě a vytvořit její samostatný oddělený segment, ve kterém mohou být tyto části a služby umístěny tak, aby byly chráněny před kybernetickými útoky. NÚKIB nabízí týdenní monitoring aktuálních zranitelností zdravotnických přístrojů, který čerpá z renomovaných mezinárodních databází zranitelností. K tomu dále přidává možnost školení uživatelů informačních systémů a pracovníků zajišťujících kybernetickou bezpečnost v nemocnicích, a to formou e-learningu, který za tímto účelem vytvořil.

Jako provozovatel Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ a výrobce hardwaru a softwaru, jejichž hlavním úkolem je ochrana sítí a prvků do nich připojených, pokládáme za povinnost nabídnout pomocnou ruku tak důležitým organizacím, kterými nemocnice bez pochyby jsou. Jsme velice rádi, že můžeme opět spojit síly s kolegy z NÚKIB a společně nabídnout nemocnicím komplexní soubor projektů, které mohou využít při ochraně svých sítí a systémů před kybernetickými útoky, uvádí Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

Ve zdravotnictví se často z různých důvodů využívají zařízení se zastaralým operačním systémem, který není vždy snadné aktualizovat. Taková zařízení potom nelze dobře chránit před nově objevenými zranitelnostmi. Řešením tohoto problému je instalace výrobku, který umí automaticky aktualizovat operační systém a k tomu dokáže oddělit kritické části sítě od jejího zbytku. Tyto požadavky splňuje Turris MOX bezezbytku, dodává Filip.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 3. 2020 18:06

    Miroslav Šilhavý

    Možná ne podle práva, ale ve skutečnosti je to střet zájmů jako prase. Rychlíkům z NÚKIB trvalo "jen" dva měsíce od doby, kdy červ vyřadil z provozu benešovskou nemocnici, vyladit správnou obchodní konstrukci.

    Ano, nikdo ve skutečnosti nemocnice nemůže nutit koupit doporučované zařízení, jsou samosprávné. Ale který ředitel by si to troufl? Koupí to, co NÚKIB doporučuje, a když se něco stane, umyje si nad tím ruce. Mazaná taktika, úplně mě to vrací do mládí v divokých devadesátých letech.

    Pokud chce být NÚKIB v něčem užitečný, tak pomoci nemocnicím správně vypsat podmínky tendru na dodavatele bezpečnostního řešení. Ne v každé nemocnici je úplně dokonale erudované IT oddělení, takže taková pomoc by, na rozdíl od této zbojničiny, byla opravdu účinná.

  • 31. 3. 2020 23:41

    wsh

    Jak dokážete z nabídky "bezplatně poskytne až 150 kusů modulárních routerů Turris MOX" udělat to, že jsou nemocnice nuceny něco koupit, to nechápu.

  • 1. 4. 2020 10:32

    Miroslav Šilhavý

    Bezplatně poskytne != věnuje.
    K tomu včetně nabídky zaškolení, možností konzultací a následné běžné správy != bezplatně.

    Tyto zprávy je nutno umět číst. Pokud by to bylo bez háčku, nebyly by tam nejasné formulace, dokonce by se chlubili hodnotou daru. Takto z toho vyplývá, že je dostanou zapůjčené (třeba s opcí výhodného odkoupení) + zaplatí si služby. Pro CZ.NIC, který neví co s vyrobenými kusy je to dobrý obchod. NÚKIB by se k tomu propůjčovat neměl.

    1. 4. 2020, 10:34 editováno autorem komentáře

  • 1. 4. 2020 11:05

    BobTheBuilder

    Zkuste pochopit psaný text.
    "Bezplatně poskytne... včetně zaškolení" - to zaškolení atd. je stále pokryto termínem "bezplatně".
    Mezi "bezplatně poskytne" a "věnuje" rozdíl být může, ale ne finanční. Třeba co se stane, když se zařízení pokazí - bezplatně poskytnuté může zahrnout výměnu/opravu, věnované zařízení na tom může být v takovém případě hůř.
    O nějakém odkoupení a placených službách tam nic není, to je jen vaše spekulace.
    A NÚKIB v souvislosti s tím nabízí taky bezplatné on-line kurzy.
    K čemu že by se to NÚKIB propůjčovat neměl? K podpoře zabezpečení zdravotnických zařízení, která jsou teď pod tvrdým tlakem (i finančním, protože ochranné prostředky potřebují ve zvýšené míře, ale ceny jsou výrazně vyšší)?
    A končím, protože další věta by obsahovala něco vulgárního.

  • 1. 4. 2020 11:09

    Miroslav Šilhavý

    K čemu že by se to NÚKIB propůjčovat neměl? K podpoře zabezpečení zdravotnických zařízení, která jsou teď pod tvrdým tlakem (i finančním, protože ochranné prostředky potřebují ve zvýšené míře, ale ceny jsou výrazně vyšší)?

    Ano, přesně k tomu by se propůjčovat neměl. Narušuje to hospodářskou soutěž, preferuje to jednu firmu proti ostatním. Jejich role je vzdělávat, pomáhat ostatním aby sami dokázali vybrat dobré technologie apod.

    Takto vytvořená situace je podhoubím pro korupci. Napříště se budou výrobci prát o to, aby se NÚKIBU (jeho lidem) zavděčili a příště byli preferováni taky. Zákony o veřejných zakázkách tu nemáme pro srandu králíkům.

  • 1. 4. 2020 12:36

    J ouda (neregistrovaný)

    Nezlobte se, ale když hoří, tak se má hasit požár, kytky se můžou zalejvat jindy.

    A jestli ej situace ve zdravotnictví takové, že nám i script kiddies dokáží vyřadit nemocnice případně v klidu vyzovávat citlivé osobní údaje pacientů, tak je "podhoubí pro korupci" opravdu ten nejmenší problém, co tu máme.

  • 1. 4. 2020 12:44

    Miroslav Šilhavý

    A jestli ej situace ve zdravotnictví takové, že nám i script kiddies dokáží vyřadit nemocnice případně v klidu vyzovávat citlivé osobní údaje pacientů, tak je "podhoubí pro korupci" opravdu ten nejmenší problém, co tu máme.

    To by se každá situace dala nazvat kritickou a obejít pravidla. Existuje víc způsobů, jak se dá situace řešit, ale konkrétně nemocnice od nemocnice. Některé mohou jen omezit přístupy z / na internet. Jiné potřebují budovat prostupy. Někde by se daly zpřístupnit jen vybraná pracoviště. To nejde vzít šmahem.

    Situace v IT zdravotnictví je takováto už roky a nic zásadního se v hrozbách od té doby nezměnilo. Je potřeba jednat, ale nezneužívat to. Si představte, že by vláda vyhlašovala nouzový stav při každé chřipce nebo každém náledí a obcházela tak veřejné zakázky.

    Dále je potřeba si uvědomit, že nemocnice jsou samosprávné. Jeden ředitel do IT investuje a holt nemá novou recepci a trávníček pod okny, druhý naopak. Jak k tomu přijde ta nemocnice, co investovala a teď jí nikdo nepomůže? Napříště se na to vykašle taky, protože ví, že až to bude průser, někdo ji zachrání.

  • 2. 4. 2020 9:16

    J ouda (neregistrovaný)

    Všiml jste si že kolem běhá taková breberka, kvůli které stát omezil základní ústavou zaručené právo volného pohybu? Nevím už co víc nazvat krizovou situací. A zkušenosti z více napadených zemí jasně říkají každé vyřazené lůžko znamená další mrtvé.
    Fine, jestli v téhle situaci chcete řešit teologii volného trhu, jsem moc rád že to nejste Vy, kdo o daném kroku rozhodoval.

  • 2. 4. 2020 9:20

    Miroslav Šilhavý

    Všiml jste si že kolem běhá taková breberka, kvůli které stát omezil základní ústavou zaručené právo volného pohybu? Nevím už co víc nazvat krizovou situací. A zkušenosti z více napadených zemí jasně říkají každé vyřazené lůžko znamená další mrtvé.

    A vy myslíte, že se nějaký Turris se zavede do praxe dřív, než epidemie skončí?

    Fine, jestli v téhle situaci chcete řešit teologii volného trhu, jsem moc rád že to nejste Vy, kdo o daném kroku rozhodoval.

    Nechť o tom rozhodne vláda, ta má mandát ve stavu nouze. Ne NÚKIB. Pro něj platí pravidla dál. To, co razíte, není řízení v nouzi ale anarchie, navíc smrdící korupcí.

  • 2. 4. 2020 11:05

    Miroslav Šilhavý

    Odhaduji, že pro zdravotnictví bude extrém trvat cca tři měsíce a epidemie minimálně do podzimu.

    V prvních třech měsících podle mě není myslitelné dělat nějaké zásadní změny v IT - lékaři potřebují pracovat. Možná poté.

    Jestli zdravotnictví cítí ohrožení stran IT hrozeb, je na místě vytvořit krizový plán nezávislý (méně závislý) na IT, než to nyní rozvrtat a způsobit krizi na druhou.

  • 2. 4. 2020 15:25

    Martin P.

    A zkušenosti z více napadených zemí jasně říkají každé vyřazené lůžko znamená další mrtvé... ...každé další auto, každá kostka cukru, každá cigareta..... ....tomu se říká argument šikmé plochy, nebo motýlí efekt.

    Tohle opravdu s Coronou nespouvisí.

    Nemocnice potřebují víc než DYI hračku ikdyž zadarmo. Nemocnice nemají finance na dlouhodobý support a lidi. Věřím že se najde mnoho adminů v nemocnicích kteří berou disketu jako aktuální medium a vzpomínají na staré časy . Tohle prostředí má problém přitáhnou a zaplatit někoho mladšího a lepšího.

    Rozhodně to není nic co má přímou úmeru na karanténu a pandemii. Obecné zdravotnicí jde a také je provozováno offline , analogově nebo dokonce bez PC.

    Takže odstavení celé nemocnice v ČR díky napadení kryptovirem ukazuje na preventivní krok, na kolik šikovný nehodnotím , ale nebylo to způsobeno samotnou aktivitou škodlivého kódu. Stejně že to trvalo tak dlouho také nebylo o závadnosti ale o "politice".

  • 2. 4. 2020 15:32

    MarSik

    Co mi vykládali známí, tak do častý problém grantů a přesného určení peněz je, že dostanete peníze na zařízení, ale žádné peníze na provoz, údržbu a servis. Takže vyjde "levněji" nějaké zařízení vyměnit, než ho udržovat. (To samé na univerzitách)

    Takže ti admini by třeba i chtěli něco udělat, ale je jich málo a mají svázané ruce.

  • 2. 4. 2020 15:35

    Miroslav Šilhavý

    Takže ti admini by třeba i chtěli něco udělat, ale je jich málo a mají svázané ruce.

    To je pravda. Moje zkušenost ještě je, že v institucích jsou většinou jen IT-adminové, ale málo IT-manažeři. Tedy osoby, které by měly mimo jiné v náplni práce kopat za správné rozpočtování. Např. security appliance bez supportu už dneska ani neexistuje, a pokud, tak neplní účel.

  • 1. 4. 2020 13:33

    JSH

    Teorie je to pěkná. V praxi bohužel zas tak dobře nefunguje.

    Zadání se nedá napsat tak, aby podchytilo všechno. A spousta důležitých věcí se tam ani napsat nesmí. Jak třeba napsat do zadání že s firmou XYZ máme dobré vztahy a v průšvihu zatím vždycky ochotně pomohli. Nedejbože pokud u nich dělá kamarád a díky tomu máme nadstandardní podporu. Je to opravdu tak špatně?

    Budou se další výrobci snažit taky zavděčit? Otázka je jak. Je korupce, pokud se výrobce snaží ušetřit mi práci? Pokud se stará abych jeho výrobek rád používal? Kdyby se mně někdo snažil podmáznout, abych denodenně používal jeho mizerný krám místo lepšího konkurenčního, tak asi moc nepochodí.

    O zákonech o veřejných zakázkách si nedělám nejmenší iluze. Ze svého působení na akademické půdě si dobře pamatuju, že občas některé věci nešly udělat jinak než načerno. Oficiální výběrové řízení se nedalo dotáhnout, protože ho vždycky někdo napadl. A neoficiální cestou se nám doneslo, že celá poslanecká sněmovna věděla, jak mizerný ten zákon je. Ale nikdo si nelajzl s tím něco udělat, protože by v tu ránu dostal nálepku lumpa, který kope za korupčníky.

  • 1. 4. 2020 13:49

    Miroslav Šilhavý

    Zadání se nedá napsat tak, aby podchytilo všechno.

    S tímto bodem by mohl pomáhat právě NÚKIB, získávat, vyhodnocovat a promítat do budoucích doporučení, na co všechno by zadavatelé neměli zapomínat.

    A spousta důležitých věcí se tam ani napsat nesmí. Jak třeba napsat do zadání že s firmou XYZ máme dobré vztahy a v průšvihu zatím vždycky ochotně pomohli. (...) Je to opravdu tak špatně?

    Přesně to teď udělal NÚKIB a to kritizuji. Je to špatně, protože už se nikdy nedá rozklíčovat, jestli doporučujete opravdu kvalifikovaně, nebo jestli Vaše zkušenost pramení z částečné neznalosti techniky (a pak dodavatel pomáhá s něčím, s čím jiní nemají problém), nebo jestli Vaše doporučení není výsledkem korupce.

    Je korupce, pokud se výrobce snaží ušetřit mi práci? Pokud se stará abych jeho výrobek rád používal?

    Tato hranice je tenká. Pokud má výrobce dobrou podporu a poskytuje ji všem, korupce to není. Taky je rozdíl, v čí prospěch takovou službu poskytuje. Můžete být neschopný technik, ale oddaný dodavateli. Tak Vám dodavatel rád věnuje čas svých lidí. Vám tím pomůže udržet si místo, Vy mu pomůžete (rád), aby získal další zakázku. To už korupce je.

    Oficiální výběrové řízení se nedalo dotáhnout, protože ho vždycky někdo napadl. A neoficiální cestou se nám doneslo, že celá poslanecká sněmovna věděla, jak mizerný ten zákon je. Ale nikdo si nelajzl s tím něco udělat, protože by v tu ránu dostal nálepku lumpa, který kope za korupčníky.

    Toto téma má zase několik nuancí - aspoň co mám zkušenost. Někdy úřady aplikují přílišný formalismus a ten vyhrává nad účelem zákona. V takovém případě - a to je na posouzení každé odpovědné osoby - lze k tématu přistupovat teleologicky: tedy vynechat nějaký opravdu nevýznamný formální detail, pokud je naplněn účel.

    Pokud však kreativním postupem upíráte soutěžitelům právo bránit se opravnými prostředky, je to jednoznačně porušení zákona, který v Poslanecké sněmovny vzešel. Nic na tom nemění, že najdete třeba i většinu poslanců, kteří s částí zákona nesouhlasí. Přesto jeho výsledná podoba je výsledkem demokratické diskuse a politických kompromisů. To není chyba systému, to je z dlouhodobého hlediska jeho síla. Vím, že když stojíte před konkrétním úkolem, je Vám to prd platné. Na druhou stranu si musíte uvědomit, že kdykoliv můžete založit stejnou instituci financovanou ze soukromých peněz. Tam si můžete pravidla nastavit taková, jaká chcete. Dokud plyne financování z veřejných peněz, musí se pracovat se zákony, jaké jsou. (V soukromém sektoru byste se zapotil víc, věřte mi)

  • 1. 4. 2020 14:33

    JSH

    > S tímto bodem by mohl pomáhat právě NÚKIB ...

    Já ale nepsal nic o tom, že to neumí nemocnice, ale NÚKIB jo. Já psal, že to podle mých dosavadních zkušeností neumí NIKDO.

    Tenhle váš přístup je právě důvod, proč všechny státní instituce praktikují čistě formalistický přístup. Každá odpovědná osoba se snaží hlavně o to, aby nic neposuzovala nebo nerozhodovala. Cokoliv jiného než ten formalistický přístup znamená riziko. Ono totiž u žádného rozhodnutí nejde rozklíčovat jestli je opravdu kvalifikované. Nebo minimálně ne v jakkoliv relevantní době. Každé rozhodnutí se dělá na základě nekompletních informací.

    Přečtěte si tenhle rozhovor
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/za-trable-s-ochrannymi-pomuckami-mohou-aktiviste-rika-sef-motola-96192
    Většina veřejných zakázek končí právě porovnáváním cen, protože to se nedá napadnout.

    Pokud k tématu budete přistupovat teleologicky, tak vás na tom nevýznamném formálním detailu nějaký kverulant upeče. Vždycky se nějaký najde.

    BTW, teď dělám v soukromém sektoru. Můžu porovnat. Potím se +- stejně.

  • 1. 4. 2020 14:57

    Miroslav Šilhavý

    Já psal, že to podle mých dosavadních zkušeností neumí NIKDO.

    Z toho jsou jen dvě východiska: a) přijmout stav a vyžadovat, aby i ostatní dodržovali stejná pravidla, b) snažit se o změnu (lobování, vlastní vstup do politiky). Jediná opravdu špatná cesta je c) anarchie.

    Každá odpovědná osoba se snaží hlavně o to, aby nic neposuzovala nebo nerozhodovala. (...) Cokoliv jiného než ten formalistický přístup znamená riziko.

    Ano, to je jedno z témat, které bych třeba já řešil. Vyžadoval bych, aby odpovědné osoby nejen mohly, ale i musely pracovat. Úředníkům bych zavedl postihy i trestní odpovědnost, kdy nečinností nebo zjevně nesprávným postupem způsobí škodu. Dnes, jak píšete, je formalistitcký přístup bezpečný. To se musí změnit, tlak na úředníky musí být z obou stran: aby nebyli kovbojové, ale ani aby nebyli pasivní.

    Většina veřejných zakázek končí právě porovnáváním cen, protože to se nedá napadnout.

    To je ovšem z části chyba zadavatelů. Četl jsem např. (už kdysi) rozhovor s ředitelem FNM, který říkal, že velká část vysoutěžených injekčních jehel je k nepoužití. Dobře, může se stát poprvé. V příštím výběrovém řízení musí nastavit kritéria kvality - jak bude soutěžitel posuzován během VŘ a jaká jsou reklamační kritéria. Po druhé už se takové situaci vyhne.

    Pokud k tématu budete přistupovat teleologicky, tak vás na tom nevýznamném formálním detailu nějaký kverulant upeče. Vždycky se nějaký najde.

    To patří k práci. I úředník a úřad se musí umět bránit a svůj postoj obhajovat. Platí to i v soukromém sektoru, přijde mi divné, že ve veřejném sektoru si každý myslí, že má být nedoktnutelný.

    Zjednodušeně: jsi zbojník a korupčník? => odpovědnost, jsi pasivní formalista, zdržuješ? => odpovědnost, jsi někde uprostřed => pracuješ správně

  • 1. 4. 2020 15:56

    JSH

    Tady vůbec nejde o nedotknutelnost, ale o jednoduché optimální rozhodování. Přečtěte si svůj příspěvek. Vždyť vy přemýšlíte jenom o postizích a trestech! Přidejte pár dalších lidí jako vy, kteří mají hranice toho, co je málo a moc trochu jinde a najednou není správně vůbec nic.

    Lidi jako vy tady systematicky budují prostředí, kdy ten úředník vlastně nemá šanci rozhodnout se správně. A pak se ještě divíte, že se snaží jenom chránit si záda.

    V soukromém sektoru to funguje, protože soukromník ze správných rozhodnutí něco má. Ale ve veřejném sektoru je to fujfuj korupce.

    Zoufale vás prosím, NIC NEŘESTE. Nic nevyřešíte, protože to vy jste ten problém! Vy a ostatní dobrotrusové vám podobní!

  • 1. 4. 2020 16:10

    Miroslav Šilhavý

    úředník vlastně nemá šanci rozhodnout se správně

    Ale má. Vezměte si například nezákonné zajišťovací příkazy FÚ. Ústavní soud rozhodl jasně, jenže úředník dál čeká, dokud mu nepřijde pokyn shora. Jako kdyby byl pokyn nadřízeného nadřazený nad zákon a nad soudy. To jsou ty případy naprosto trestuhodného nekonání. Jenže dnes úředník ví: pokud poslechnu soud, budu mít v práci peklo. Pokud neposlechnu soud, budu mít lehkou práci a v nejhorším to odskáče ředitel GFŘ a můj nadřízený, že vydali špatné pokyny. Zde jednoznačně musí úředník znát oblast, ve které pracuje - není myslitelné, aby správce daně neuměl pochopit a respektovat soudní výrok (nebo nález).

    On totiž ani občan a firma nemají šanci rozhodnout se správně. Taky musí položit vlastní rozhodnutí a být připraveni ho obhajovat. Když občan/firma udělá špatné rozhodnutí, může přijít o spoustu peněz. Nevidím nejmenší důvod, proč by úředníci měli být kastou nedotknutelných, kteří nerozhodují nic a za nic neručí. Bohatě stačí, kdyby se uplatňoval postih do zákonné výše (násobek platu), ale ani toto se neuplatňuje.

    V soukromém sektoru to funguje, protože soukromník ze správných rozhodnutí něco má.

    Úředník chodí do práce zadarmo? Nezvedá se mu plat podle tabulek, kde je jedinou zásluhou lety vysezený důlek v židli? Nemá možnost svojí pílí zvýšit kvalifikaci a přejít do jiné platové třídy?

    Je známé, že se do veřejné správy lidé derou. Jenže se tam derou ti, pro které je to "draní" maximem jejich životního úsilí. Za cíl mají získat teplé místo, kde je nejlepší taktikou nic nedělat a nic neriskovat. To se MUSÍ změnit, není to udržitelné.

  • 1. 4. 2020 16:42

    JSH

    A zase, postihy, tresty, postihy, tresty ... Zarvaný šroub je třeba ještě pořádně přitáhnout...

    Když občan/firma udělají správné rozhodnutí, tak můžou hromadu peněz získat. I zaměstnanci dostávají bonusy, když se firmě daří. Úředník má nárok akorát na tabulkový plat, podle svého důlku v židli. Takové prostředí dříve nebo později semele každého. Proč by měl cokoli riskovat, když tím ani nesmí nic získat?

    Už teď se do státní správy nikdo schopný moc nedere. "Derou" se tam jenom ti, co nemají problém s tím, že nejlepší taktika je nic nedělat a nic neriskovat. Protože to je optimální chování v systému trest nebo nic.

  • 1. 4. 2020 16:51

    Miroslav Šilhavý

    @Jiří Havel

    Odpovědnost není postih. Odpovědnost je jen náprava škod, které svojí chybou způsobím.

    Na to, aby se do veřejného sektoru rvali i ti schopní, musí tam vzniknout přiměřeně konkurenční prostředí. Nemusí být tak zuřivé, jako je v soukromém sektoru, ale taky nesmí být nulové, jako je dnes. Neschopní úředníci musejí i skončit, třeba za cenu férového odstupného.

    Vaše cesta, že úředník je "semletý prostředím" a že jediným způsobem veřejné správy je všudy přítomná černota, nikam nevede. Máme čím dál víc úředníků (jsme na špici v počtu úředníků na počet obyvatel) a žije se v tomto prostředí čím dál hůř. To nestačí k tomu, aby bylo jasné, že je to špatná cesta?

  • 1. 4. 2020 18:45

    joshik

    Tak zkuste navrhnout nějaké řešení.
    Myslím, že ti schopní se nehrnou tam, kde je konkurenční prostředí. Hrnou se tam, kde vidí, že i přes konkurenční prostředí jsou schopni mít nějaký zisk (a ten nemusí být jen finanční). Nikdo nedělá nic zadarmo. Problém ve státním je, že i když děláte vše podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, za což budete ohodnocen vždy stejně jako kolega, který nedělá nic, protože tabulkový plat, tak jednou za 4 roky, když se vymění politici, se vám změní vedení, a najednou výběrová řízení, která jste dělal doposud, jsou zpětně lustrována s jiným politickým nábojem a vy jste obžalován jak jste to dělal špatně a máte na krku kriminál. To se děje. Potom zjistíte, že onen "pohodlný důlek" je vlastně docela rizikové místo.
    No a riziko musí být úměrně vyváženo možností zisku. Protože je však plat tabulkový a vůči riziku je neúměrně malý, půjdou do takového zaměstnání lidé, kteří buď chtějí riziko minimalizovat a tak radši nic nedělají aby nic nepokazili, nebo takoví, kteří si toho jsou vědomi a zisk se budou snažit maximalizovat, třeba tím, že si budou přihrávat zakázky apod...
    A zatímco zaměstnanec v soukromé firmě (také to nemá lehké) ví, že se přispívá k zisku firmy a ta, pokud je férová jej odmění a tím mu dává zpětnou vazbu, jaká je jeho hodnota, zaměstnanec ve státním má tuto zpětnou vazbu velmi pokřivenou - i když pracuje, slyší pořád jací jsou ve státním flákači, lemplové a nuly a ještě k tomu nemá zpětnou vazbu ani ve finanční rovině. Vidí, že kolega co sedí důlek je na tom finančně stejně, kolega co hází malou domů lépe a toho často semele.

    Takže řešením by byla dle mne jen změna systému. Osobně si myslím, že to nikdo lépe nevymyslí a tak se přikláním k libertariánství - minimálnímu státu. Jakmile se totiž někde porcují cizí peníze, tak to vždy dopadá stejně.

  • 1. 4. 2020 19:42

    JSH

    A jak byste si to konkurenční prostředí představoval?

    Možnost přejít ke konkurenčnímu státu máme už dneska. Jo, není to úplně jednoduché, ale to není ani spousta jiných přechodů. ;)

  • 1. 4. 2020 19:53

    Miroslav Šilhavý

    A jak byste si to konkurenční prostředí představoval?

    Tím myslíte, abych ocitoval z nějaké knížky o tom, jak vést zaměstnance?

  • 1. 4. 2020 21:26

    JSH

    Ne, tím myslím jak by takové konkurenční prostředí ve státní sféře mělo vůbe vypadat. Ony státní úřady mají monopol tak nějak z principu.

  • 1. 4. 2020 21:52

    Miroslav Šilhavý

    @Jiří Havel

    Pro začátek by. stačilo vymáhat po úřednících škodu až do zákonné výše - třeba v případě těch zajišťovacích příkazů, kdy nerespektují soudy. Viděl byste, jak by se pod to najednou nikdo nechtěl podepsat. Tím by také vznikl přehled, který úředník jak pracuje a podle toho by mohl postupovat v kariéře, ne podle let, kdy sice pořád něco dělá, ale výsledek je tristní. Horší by skončili na podatelnách a u telefonu. To vidím jako jediný způsob, kdy je protivahou úředníka samotný obnčan/firma. Pokud hodnocení zaměstnance závisí na nadřízeném, který je hodnocený stejným způsobem, nutně to dopadne jak v Černých baronech - hlavně ne žádnou mimořádnou událost :).

    Znám osobně úředníků dost, a to, čemu oni říkají týdenní práce, zvládá moje asistentka za dva dny. Pravda, nechodí "do térénu", takže si nákupy dělá až po pracovní době. Taky nad prací přemýšlí a nečeká, až jí přijde písemná instrukce shora + školení, kde jí psaný text ještě nahlas přečtou.

  • 2. 4. 2020 8:59

    JSH

    A kdo by po nich měl tu škodu vymáhat? A po kom konkrétně by to mělo být?

    Když v práci něco podělám, tak za tu škodu zodpovídá firma resp. nadřízený. Všechno jde primárně za nimi a až oni se pak budou hojit na mně, pokud jsem něco zanedbal. A pokud to bylo na jejich příkaz, tak vymůžou leda tak velké kulové. Nepřipomíná vám to něco?

    V případě těch zajišťovacích příkazů ti úředníci dělali to, co po nich jejich vedení chtělo. Proč by v jejich případě mělo být špatně, když ten průšvih neodskáčou oni ale právě to vedení? Nebo si myslíte, že to byla jejich vlastní iniciativa?

  • 2. 4. 2020 9:27

    Miroslav Šilhavý

    V případě těch zajišťovacích příkazů ti úředníci dělali to, co po nich jejich vedení chtělo. Proč by v jejich případě mělo být špatně, když ten průšvih neodskáčou oni ale právě to vedení? Nebo si myslíte, že to byla jejich vlastní iniciativa?

    Ne tak docela. Vedení si je vědomé své odpovědnosti a záměrně moc příkazů nedává, jen obecné a špatně vyložitelné směrnice. Aby nenesli odpovědnost. Úředníci si domýšlejí, co asi tak od nich vedení očekává - to je dnešní forma řízení. Pokud úředník nemá pokyn a domyslel si postup sám, pak odpovědnost nese. Jenže se ve veřejném sektoru prakticky neuplatňuje.

    Správně by mělo být, že úředník má buďto pokyn podepsaný konkrétním nadřízeným, nebo odpovědnost nese. Teprve, když ji ponese, bude vyžadovat po nadřízených, aby rozhodovali srozumitelně. (A nadřízený bude samozřejmě ve stejné situaci, taky díky tomu bude požadovat jasné pokyny).

    V případě těch zajišťovacích příkazů ti úředníci dělali to, co po nich jejich vedení chtělo. Proč by v jejich případě mělo být špatně, když ten průšvih neodskáčou oni ale právě to vedení? Nebo si myslíte, že to byla jejich vlastní iniciativa?

    Z velké části to byla jejich vlastní iniciativa, která vznikla v prostředí, kde pouze věděli, co se od nich očekává.

  • 2. 4. 2020 9:33

    fkr

    Bože Vy jste naivní. K zajišťovacím příkazům - nevěřím tomu, že by je finanční úřady vydávaly jen tak, z ničeho nic. Ve finále z toho je souboj právníků a protože soudy rozhodují (v ideálním případě) ne podle spravedlnosti, ale podle práva, dopadne to očas v neprospěch finančáku. A to nespekuluji o kvalitě soudů, přece jen okresní soudce nežije ve vakuu, někde bydlí, s někým se stýká - zase spíše na místní úrovni; nejspíše se bude s místními podnikateli znát, mohou to být spolužáci, příbuzní, chodí na spolu golf, stará láska nerezaví a tak - to ale samozřejmě pouze spekuluji.
    No a ta výběrová řízení, co jste vymýšlel, to je ukázka odtrženosti reality. Buďto je napíšete obecně, a pak spláčete nad vítězem, nebo je napíšete konkrétně, a máte na krku odvolání s tím, že zadání bylo někomu šito na míru. Mám s tím sice nepříliš rozsáhlé, ale přece jen zkušenosti. Je to přesně jak psal jeden z přispěvatelů výše. Dodavatel vysoutěží zakázku, realizuje ji a danou dobu ji podporuje. Dodané řešení perfektně zná, znají se i lidé a je-li problém, kontaktuje se kdykoliv konkrétní osoba, bez problémů se konzultuje bez ohledu na rozsah smlouvy atd.
    No a pak je potřeba podporu prodloužit, čili nové výběrové řízení a zvítězí někdo, kdo podstřelí cenu. Ta sice nebyla jediným kritériem, ale významným, a nemůže ji ignorovat. Je to jasné a jednoznačné číslo, kterému každý rozumí a se kterým se těžko polemizuje. Napsat, že nový dodavatel musí dokonale znát stávající řešení nemůžete - to by vás okamžitě napadli, že jste to připravil pro aktuální firmu. Ostatní kritérií jsou, ať chce chce nebo ne, více či méně rozplizlá, třeba požadavky na kvalifikaci dodavatele (snadno doloží, třeba si někoho vypůjčí), atd. atd. Nový dodavatel bude striktně dodržovat smlouvu, kontaktovat jej můžete pouze stanoveným způsobem a to od-do, na "vyřešení" požadavků má své lhůty, které dodržuje do mrtě atd., atd. No vy jako zákazník na něj nemáte žádný metr. Špatně se vám s ním pracuje, ale zrušit smlouvu je iluze - sice by to teoreticky šlo, je to ale určitě na soudy - a který úředník si je troufne ze své subalterní pozice vyvolat?
    Vezměte si poslední případ z Brna, kdy podle mne cíleně a uměle vytvořená firma napadla jednu z klíčových dopravních staveb, velký městský okruh pro "... nadbytečný požadavek na doložení oprávnění ke zkouškám elektrických zařízení." Ona firma, prakticky jednomužná, se přitom o zakázku neucházela. No a teď poraďte úředníkovi, jak má při zadávání zakázky postupovat, ale prosím v každé myslitelné i nemyslitelné situaci.

  • 2. 4. 2020 12:57

    JSH

    Ty příkazy měly rozhodně nějaký důvod. Otázka je, jaký.

    Je to vhodný klacek, kterým finančák skřípl nějaké lumpy na které zatím nikdo nemohl? Přece jenom, i Al Caponeho dostali za daňové úniky.
    A nebo potřeboval Al Čapone skřípnout nějakou nepohodlnou konkurenci?

    Největší sranda je, že to nejspíš bude kombinace obojího. Fakt jsem rád, že něco takového nemusím rozplétat.

  • 2. 4. 2020 13:07

    Miroslav Šilhavý

    Ty příkazy měly rozhodně nějaký důvod. Otázka je, jaký.
    Je to vhodný klacek, kterým finančák skřípl nějaké lumpy na které zatím nikdo nemohl?

    O tom, kdo je lump, u nás rozhoduje finanční správa? Jestli to myslíte vážně, tak potěš koště.

    Zajišťovací příkazy jsou v zákonech už dlouhá léta. Jen současní gangsteři ve finanční správě je začali zneužívat.

    O tom, jestli je to oprávněné, může rozhodnout jedině soud.
    Předběžné instrumenty práva (zajišťovací příkaz, předběžné opatření, ale i příkazní řízení, zadržení osoby (než soud rozhodne o vazbě) atd.) jsou absolutně výjimečné nástroje, kdy má nějaký úřad svěřené oprávnění konat dřív, než může soud rozhodnout. Právě protože se tím předbíhá regulérní právní posouzení, jsou na to stanovené velmi přísné podmínky. Minimálním předpokladem je důvodné podezření. Tedy úřad musí mít v ruce důkazy, že by majetek, peníze, nebo jiný chráněný zájem zmizel dřív, než by soud stihl rozhodnout. Důvodným podezřením není obecný pocit "on s tím může zdrhnout", ale důkazy, že už tak začal konat (např. do areálu najedou kamiony a začnou nakládat majetek, nebo osoba prodává svůj majetek a přesunuje se do zahraničí apod.).

    Zajišťovací příkaz (stejně jako vazba) musí skončit okamžitě, kdy pominou důvody.

    Bohužel, současná finanční správa ignoruje slovo "důvodné" a koná pouze na základě pocitů. Tím z této oblasti dělá policejní stát, protože závažná rozhodnutí nejsou po právu a ústy soudu, ale jen blbého úřadu. Dále neruší zajišťovací příkazy v době, kdy už nehrozí riziko - prostě je nechává dál běžet, bez ohledu na situaci.

    Tohle se prokázalo ve významném procentu vydaných zajišťovacích příkazů.

  • 2. 4. 2020 13:43

    JSH

    > O tom, kdo je lump, u nás rozhoduje finanční správa? Jestli to myslíte vážně, tak potěš koště.

    Vítejte v reálném světě. O tom, kdo je lump, občas ví celé město a štěbetají si to i vrabci. Akorát na něj oficiálně nikdo nic nemá. viz. ten Al Capone. Jo, obyčejní lidi se občas pletou. Stejně jako se pletou soudci, policisté a kdokoliv jiný.

    A ano, zajišťovací příkazy se zneužívají. A jakékoliv protiopatření proti jejich zneužívání se bude zneužívat taky.

  • 2. 4. 2020 13:49

    Miroslav Šilhavý

    O tom, kdo je lump, občas ví celé město a štěbetají si to i vrabci.
    Ať si o tom pindá kdo chce, ale ať právo řeší soudy.

    Stejně jako se pletou soudci, policisté a kdokoliv jiný.
    Ano, pletou se, ale existují nástroje, jak to aspoň částečně zhojovat. Rozhodně nemůžete říct, že když se pletou soudy a Policie, že v tu chvíli může rovnou rozhodovat kdejaký pablb na úřední židli.

    A ano, zajišťovací příkazy se zneužívají. A jakékoliv protiopatření proti jejich zneužívání se bude zneužívat taky.
    Není potřeba dělat protiopatření. Zločinec má být potrestán. Ten, kdo zneužije např. zajišťovací příkaz, má být potrestán stejně tak. Následně se samozřejmě stane, že některý zločinec potrestán nebude i to, že nebude potrestán ten, kdo zneužil právo. Jenže u nás chybí vůbec ta základní snaha.

  • 3. 4. 2020 9:35

    Miroslav Šilhavý

    @f-k-r

    Vše, co píšete, je známé. Ukazuje to na selhání zadavatele - vysvětlím na příkladech.

    Máte zkušenost, že současný dodavatel Vám poskytuje jednoho konkrétního technika, kterého můžete kontaktovat i mimo standardní pracovní dobu. Víte, že rychlost vyřešení požadavků je daná tím, že technik Vás zná.

    1. Musíte mít v ruce statistiku incidentů, že takovou službu potřebujete.
    2. Musíte umět kvantifikovat, jaká je výhoda z toho, že máte k dispozici jednoho technika, nebo lépe, popsat situace kdy se to hodí a nechť soutěžitel navrhne vlastní řešení (např. to může řešit CRM a procesy na straně dodavatele, aby více lidí mohlo supportovat).
    3. Můžete požadovat v rámci dodávky např. 2 MD od dodavatele, kdy se seznámí s Vaším prostředím (aby mohl navázat na předchozího).

    V takovém případě může nový soutěžitel posoudit rizika, zatímco současný se může přihlásit a podat nabídku podle zkušeností, které s Vámi má.

    Samozřejmě nesmíte VŘ šít na míru. Tuto chybu zadavatelé taky dělají. Místo toho, aby popsali, jaký cíl požadují splnit, vypíší parametry řešení. Další příklad, pořízení datového pole pro virtualizační farmu. Můžete buďto rovnou požadovat multigigabit ethernet (např. kvůli tomu, že už máte switche). Tím vyřadíte dodavatele, kteří mají svoje řešení postavené na FC. Opět, řešení existuje.

    1. Pořídíte statistiky a predikce pásma a IOPS ze současného provozu.
    2. Popíšete situaci u Vás - např. že jsou k dispozici čtyři multigigabit switche, které lze využít (a kolik portů na nich).
    3. Popíšete, jaké očekáváte záruky (jestli jen na komponenty, nebo jen na rozchození, nebo na tříletý provoz, nebo jestli chcete provést specifické akceptační testy).
    4. Do VŘ vložíte výpočet TCO.

    Díky tomu se mohou VŘ zúčastnit všichni dodavatelé, ať už používají technologii jakoukoliv. Vyhodnotíte to podle splnění požadavků a podle TCO.

    Když to neuděláte, nevysoutěžíte nic.

  • 31. 3. 2020 18:20

    MadRabbit

    Chápu to tak, že místo velkých switchů a routerů "zavedených" firem bude nasazen MoX? Nebylo by lepší školení, jak rozdělit, řídit a monitorovat síť, než doporučovat domácí router do nemocnice?

    31. 3. 2020, 18:21 editováno autorem komentáře

  • 31. 3. 2020 20:15

    RRŠ

    Ono to vlastně není vůbec špatné řešení: místo "drahých" profi routerů, které asi budou obtížně rychle sehnatelné (a navíc musíte proškolit uživatele), je tu připravených pár tisícovek "hobby" routerů, které v první chvíli nepotřebují skoro nic a odvedou hodně práce.
    Získá se tím dost času na přijetí nějakého "profi" řešení, zaškolení (nejen IT) personálu, případně výběrové řízení na dodavatele.

  • 31. 3. 2020 20:20

    Miroslav Šilhavý

    Tak to není prezentováno a ředitelům nemocnic to neposkytuje dostatek informací, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout, jestli chtějí takto postupovat. Dál není vůbec jasné, jak NÚKIB došel k volbě MOX, snad vyjma kamarádšaftu.

    Mimochodem, na MOX nepotřebujete proškolit uživatele?

  • 1. 4. 2020 11:10

    BobTheBuilder

    Potřebuje - a je to součástí té nabídky.
    Opakujte si to tak asi 100x, abyste to pochopil:
    "bezplatně poskytne až 150 kusů modulárních routerů Turris MOX včetně nabídky zaškolení, možností konzultací a následné běžné správy"
    Takto, jak je to formulováno, je to všechno pokryto termínem "bezplatně". Jestli víte něco, co tomu odporuje (třeba máte nějakou smlouvu, která se toho týká), tak ji citujte. Pokud nic takového nemáte, je to jen vaše paranoia.

  • 1. 4. 2020 15:19

    Smazaný profil

    O tom, že ty turrisy budou zadáčo , se pochybovat nedá ...

    nicméně, pokud se ponoříme do hloubky jazyka českého, tak ta věta umožnuje různý výklad - záleží na tom, co tam chceme číst.

    - zadáčo budou turrisy , zaškolení , konzultace, běžná správa
    - zadáčo budou turrisy, a nabídka zaškolení, konzultace a běžné správy

    zcela jednoznačně by to celé zadáčo bylo, pokud by ta věta byla "bezplatne poskytne .... routerů turris mox, zaškolení, konzultace a běžnou správu".

    to, že tam je "vč. nabídky zaškolení a možností konzultace"... tak, jak to stojí nyní ... jednoznačně neurčuje, jak to bude. a spíše to vede k tomu, že minimálně něco z toho opravdu zadarmo nebude.

  • 1. 4. 2020 18:37

    Miroslav Šilhavý

    O tom, že ty turrisy budou zadáčo , se pochybovat nedá ...

    Dá se ještě mluvit o tom, jestli budou zadáčo půjčené (třeba i na dlouhou dobu), nebo jestli budou opravdu věnované. Kdyby je chtěli věnovat, jsem přesvědčený, že by se ve zprávě prsili slovem "daruje".

  • 1. 4. 2020 8:29

    HabanR

    Opravdu nevím jestli se mám smát nebo plakat. Opravdu NIC nabízí nemocnicím nestabilní hračku, jejíž provozní náklady budou mnohem vyšší než profesionálních zařízení. Sám jsem vlastníkem Turris Omnia a již bych si ho nikdy nekoupil. Obrovským problémem projektu Turris je nedodělaný SW, který se ani po 4 letech nedaří dotáhnout. MOX je na tom ještě mnohem hůře. Zkušenosti uživatelů viz například vlákno https://forum.turris.cz/t/turris-mox-unresolved-issues/12571

  • 1. 4. 2020 11:04

    BASSET

    Jsem majitelem i modraka i novejsiho MOXe. Zatimco modrej turris bych s klidnym svedomim doporucil - je to opravdu skvely kus hardware, stabilni a super - ten bych s klidnym svedomim doporucil - tak u routeru Mox bych to udelat nemohl. Mox je opravdu bohuzel dodnes nestabilni nedodelek. Spatny vyber wifi karet s nestabilnim ovladacem z toho bohuzel dela nestabilni kus hardwaru, kde jsou dodnes nedoresene zasadni problemy.

    Staci treba mrknout sem : https://forum.turris.cz/t/guest-network-sdio-wi-fi-issue-workaround/11899

    a nebo obecne na kterykoliv problem na https://forum.turris.cz/

  • 1. 4. 2020 12:16

    bez přezdívky

    nedodelany software myslite to openwrt na kterem to bezi.. sw je ok, hw taky az na co jste poslal. asi vite rozdil, ne. vsak jednou se vam podelal router ohledne btrfs a vypadku proudu. pouzivate synology, tak ho pouzivejte dal a tesim se na generaci k. kolik spokojinich uzivatelu muze mit turris asi dost, ale chvaly se nepisou a to se prodava samo. pokud vim, tak cz.nic stale nabira lidi a zajem o praci mate ze... kolik lidi tam berou. jestli dostanete stejne jak v albertu budete rad ze zaplatite naklady a ten kolektyv.... na jejich githubu se podivejte na members a zjistite ze za pulrok nekdo vytvoil za rok sotva desetkrat commitu. chyba, nemylsim si a motivaci nehledejte.

  • 1. 4. 2020 14:32

    HabanR

    Bohužel, na Turrisu čistý OpenWRT neběží. Je tam dobastlená celá řada funkčností, která se bijí s OpenWRT. Zářivým příkladem je Updater a Foris. Pokud máte nějakou vlastní konfiguraci, tak vám ji Updater klidně zbourá a přepíše. Schizofrenie Foris a LUCI je další dábelská kombinace. Hezká věc také je, když vám Updater po aktualizaci odstaví VPN server, emailem vás vyzve, že potřebuje restart. Prostě dálková správa Turrisu je opravdu lahůdka.

    1. 4. 2020, 14:35 editováno autorem komentáře

  • 1. 4. 2020 14:48

    HabanR

    O "vyladěnosti" SW je možné si udělat obrázek z příspěvku čerstvého a ještě nadšeného uživatele, který nečekal problémy hned po prvním spuštění viz https://forum.turris.cz/t/prvy-den-omnia-foris/12602

  • 1. 4. 2020 16:50

    wsh

    V tom vlákně ale není nic o prvním spuštění. Je o tom, že uživatel použil pokročilé rozhraní LuCI (pod rootem) a odstranil balíček potřebný k běhu webového rozhraní Foris. Samozřejmě by mu v tom systém mohl nějak víc bránit, ale tohle je principiální problém celého Turrisu - je obtížné až nemožné poskytovat stabilní a uživatelsky jednoduché rozhraní a zároveň umožnit uživateli libovolné zásahy pod rootem (když na Ubuntu udělám "sudo rm -rf /boot" tak taky nebudu křičet, že je to nevyladěný SW).

    V druhé části otázky se ptá na instalaci experimentální verze OS a ještě nedodělaného webového rozhraní. Tohle opravdu není příspěvek běžného uživatele, který to chce jen používat. To je šťoura, který si chce hrát (nic proti), ale pak by měl počítat, že narazí na problémy.

    Navíc dostal do druhého dne kvalifikovanou odpověď od technické podpory, takže problém žádný nevidím.

  • 1. 4. 2020 21:14

    Adam Kalisz

    Ano, možná tam byl nějaký problém - jako prakticky u každého software, který se kdekoliv vyskytuje (např. teď populární Zoom, letový software firmy Boeing, neobnovený certifikát MS Teams, pravidelné problémy Windows, prakticky měsíční opravy produktů firmy Cisco etc.pp.)
    Mně ale vlákno ve fóru přišlo hodně kolegiální a problém se snažilo konstruktivně řešit.

    Moje osobní zkušenost s Turrisem je zatím veskrze pozitivní. Ano používám prakticky default, ale mám tam např. Wireguard a nějaké další VLANy a skripty a nic z toho se zatím nerozbilo.

  • 1. 4. 2020 10:30

    horada

    Mám jak nejstarší modrý Turris 1.0, tak Turris Omnia v NAS konfiguraci a nemůžu si stěžovat - měl jsem asi velké štěstí, ale za celou dobu jsem na zásadnější problém narazil jednou nebo dvakrát. Uznávám, že některé drobnosti mě úplně nerozhodí/umím si s nimi poradit...

  • 1. 4. 2020 11:04

    joshik

    My fakt nepotřebujeme další HW hračku. Těch máme tolik, že nevíme co s nima. My potřebujeme lidi, kteří by nám pomohli, protože je nás v nemocnicích málo. Lidi, kteří jsou ochotni pracovat i za malý plat a přesto jsou to odborníci, protože to je bohužel v nemocnicích realita.
    Lidi, kteří jsou ochotni být trpěliví, protože když něco budou potřebovat, tak bude rychlejší když si to koupí ze svého, než to rok soutěžit a pak stejně dostanou něco jiného, protože nikdy nejste schopni podchytit všechny aspekty soutěženého.
    A když už to vysoutěží je spokojenosti, tak se určitě někdo odvolá a mohou čekat další měsíce, aby po té době nakonec získali něco, co už bude vlastně zastaralé.

  • 1. 4. 2020 11:18

    cek@post.cz

    Holt kdyz nemocnice umi zaplatit odborniky doktory, budou muset umet zaplatit i odborniky ITaky, samaritanu je jenom omezena mnozina....anebo trpet.
    Moc nevidim duvod proc bychom se kvuli nemocnicim meli nejak extra obetovavat

  • 1. 4. 2020 18:10

    joshik

    V podstatě s vámi souhlasím. Díky zkušenosti právě z nemocnice začínám nabývat dojmu, že by nikdo neměl nikomu dělat samaritána. Nemocnice by měly být jako každá jiná firma na komerční bázi. Jak jsou důležité, totiž vidíme vždy jen, když je nějaký průšvih. Jinak je to popelka, kam nikdo moc investovat nechce.
    Všechna ta složitá výběrová řízení, ve kterých člověk balancuje na hraně zákona a pak stejně dostane něco jiného, by byla minulostí. Chceme sw/hw kvůli funkčnosti xy - výběr z variant a,b,c,d - Tahle je dobře funkční, cenově někde uprostřed a navíc se i dobře ovládá - kupujeme. Ano dnes ve státním něco nemyslitelného - vybírat si i podle pohodlí používání. To nelze ve výběrovém řízení měřitelně definovat a tak mnohdy vyhraje "auto co sice jezdí a je levné, ale má hranatá kola".
    Dokonce i lidé by měli lehčí výběr - na operaci peníze a) mám; b) nemám
    Tím by se odfiltrovali starší lidé, kteří dnes už beztak ze systému jen čerpají, omladila by se populace a tudíž by bylo potřeba méně nemocnic, které by byly kvalitnější, IT staff a sestřičky lépe zaplacení...

  • 2. 4. 2020 10:20

    MarSik

    Neumí zaplatit ani ty doktory. Platové tabulky ve zdravotnictví jsou veřejné, se podívejte sám. Částky co se objevují v tisku jsou nesmysl nebo silně překroucené (tj nikdo nenapíše kolik přesčasů, nočních a víkendů v tom bylo).

    Tabulku na ministerstvu se mi hledat nechce, tak třeba tady: https://www.kurzy.cz/platy/platove-tabulky-lekaru/

    Zároveň si prosím uvědomte, že dost často ten lékař nemá papírově plný úvazek. Fakticky tam samozřejmě je celý den.

    Je ovšem pravda, že za https://www.kurzy.cz/platy/platove-tabulky-zakladni/ (porovnejte třídy tak 12 a výše) Vám nikdo ze schopných IT odborníků ruce trhat nebude.

  • 2. 4. 2020 10:40

    Miroslav Šilhavý

    Bohužel, každý lékař, každý ajťák a každý jiný, který přistoupí na to, že má půlúvazek a pak pracuje 12 hodin, podporuje rozvrat systému. Budiž, připusťme, že se jedná částečně o obchodní dohodu. Nízký tabulkový plat, nějaké příplatky, nejaké, aspoň jakš takš výhody od zaměstnavatele. Jenže tady to nekončí. Zavedený pořádek, kdy nelze dobře pracovat lege artis vede k tomu, že každý už považuje za normální přijmout výhody od dodavatele materiálu, farmaceutik, i od IT dodavatele. Může to být přímo úplatek, nebo třeba jen dvoudenní soustředění pro dvě osoby, shodou okolností ve wellness hotelu, ... Přiznejme si, že tak to bývá.

    V první řadě by měl zasáhnout inspektorát práce, protože půlúvazky, které reálně znamenají 12hodinovou směnu nejsou legální. Bezpečnost práce taktéž. To je první síla, která má v ruce nástroj začít to dávat do pořádku. Pokud inspektorát práce nekoná svou povinnost, má být postižen odpovědný pracovník tam.

    ...krátkodobě to povede k problémům ve zdravotnictví, ale dlouhodobě se to začne pomalu rovnat.

  • 2. 4. 2020 12:50

    Miroslav Šilhavý

    Společnost potěší, když začne zdravotnictví fungovat lépe. Máme špičkové lékaře i obětavé zdravotníky. Jen potřebují podmínky pro svoji práci. Myslím, že by lidi potěšilo, kdyby jim blízcí neumírali jen kvůli tomu, že lékař potřebuje i chvíli spát, přenese odpovědnost na sestřičku a ta něco "neodhadne". Takových případů máme víc, než by se slušelo. Hájit sloužení čtyřiadvacítek (někdy i déle) je nejen proti zákoníku práce, ale i proti zdravému rozumu.

  • 2. 4. 2020 13:14

    Miroslav Šilhavý

    @Jiří Havel

    Každá operace udělá do těla novou ránu. Přesto se provádí, aby se celé tělo mohlo uzdravit a fungovat lépe.

  • 2. 4. 2020 13:30

    JSH

    Když už jsme u těch metafor, tak důležité je i to, že když už neumím pomoci, tak aspoň situaci nezhoršovat. Vy jste evidentně přesvědčený, že vaše návrhy mají šanci něco zlepšit. Já si to nemyslím. Tady se prostě neshodneme.

  • 2. 4. 2020 13:39

    Miroslav Šilhavý

    Ale jo, v tom se shodneme! Proto nesouhlasím se zhoršováním v žádném směru. Tvořit nové struktury na základech špatné situace je také zhoršování. Tím mám na mysli včlenit do špatného IT v nemocnicích přes kamarádíčky bídně fungující Turris, zajistit si tak zakázky na konzultace a správu, a celé to přikrýt nouzovým stavem. To je prostě FUJ a zase to vytvoří o další kousek neřešitelnější situaci.

    (A pokud něco měnit, řešit, tak opravdu v rámci koncepce, co má šanci situaci zlepšit, ne ještě víc zamotávat)

    Podle mě se neshodujeme v tom, kdy nastane ten čas "přepnout" z běžného řízení na nouzové. Z hlediska pohybu osob a opatření proti šíření COVID-19 podle mě situace nastala a byl čas vyhlásit stav nouze, i předat víc pravomocí vládě (jakkoliv zrovna tuto vládu nemusím). IT v nemocnicích je sice špatné, ale v nouzovém stavu (tj. v bezprostředním) nebezpečí není o nic víc, než před rokem. Takže tam je na místě fungovat podle pravidel.

  • 4. 4. 2020 9:55

    joshik

    Souhlasím s vámi. Pokud byste to ale chtěl nějak provést, jako první byste musel vyhlásit, že nemocnice mají právo odmítat pacienty.
    Nelze při omezeném rozpočtu a omezených platbách z pojišťoven, zaplatit více doktorů. Na to prostě nejsou v nemocnicích peníze. Pokud by ale měl tedy doktor i sestry pracovat podle zákoníku práce za stávající plat, zjistíme najednou, že máme mnohem větší nedostatek doktorů i sester než nyní. Ti co tam jsou, by zkrátka za stejný plat pracovali kratší dobu. Pokud máme zdravotníky stáhnout z trhu práce, když třeba zrovna sestřičky díky drilu na zdravotních školách dělají často sekretářky či manažerky v soukromém sektoru za mnohem vyšší plat, museli bychom tyto lidi přeplatit, abychom je stáhli do státního zdravotnictví. Protože jsou ale platby od pojišťoven limitované pravidly, a bez navýšení těchto úhrad, je nemožné aby nemocnice kvalitní lidi zaplatily, nové lidi bude těžké přitáhnout.
    Zůstanou tam tedy jen ti původní, kteří budou dělat za svůj plat jen to co mají a žádné velké přesčasy jak jste navrhoval. Tímto nedostatkem lidí nebude moci být poskytnuta řádná péče všem. Proto se bude muset vybírat komu bude, a komu nebude poskytnuta. Případně, protože stejný doktor bude mít na stejné množství pacientů méně času, a tím nebude moci shromáždit dostatek informací, aby mohl kvalifikovaně rozhodnout, dostane pacient mnohem horší péči.
    A já jsem pro, aby kvalitní doktor konečně dostával svých 80 tisíc měsíčně za 160 hodin práce, ne za 450.
    Takže vás poprosím (a teď úmyslně přeháním), abyste nám šel všem příkladem, a navýšil své platby do zdravotního systému na dvojnásobek, jinak budeme nucení poskytovat zdravotní péči teprve po výběru pacienta rozpočítávadlem ententýky dva špalíky.

  • 4. 4. 2020 21:42

    Miroslav Šilhavý

    Pokud by ale měl tedy doktor i sestry pracovat podle zákoníku práce za stávající plat, zjistíme najednou, že máme mnohem větší nedostatek doktorů i sester než nyní.

    Ale ten máme už nyní. Jen se neprojevuje, protože se porušují základní pravidla. Zaměstnavatel může nařídit přesčasy, dokonce zákon pamatuje i na krizové situace. Je naprosto nezodpovědné vyplácat zákonné přesčasy na běžný provoz. Pak chybí v době krize a divíme se, že už není kam dál "škrábnout" dál.

    Můžeme se bavit o motivaci vedení nemocnic. Vedení má tisíc a jeden důvod raději šlápnout na krk personálu (ten maximálně odejde - tak se najde jiný), než aby žádali zlepšení v Parlamentu, u pojišťoven, u dodavatelů. Nemyslím tím jen možnost korupce, ale i kariérní postup (schopný ředitel drží zaměstnance i pacienty na uzdě a vykazuje "dobré" výsledky).

    A já jsem pro, aby kvalitní doktor konečně dostával svých 80 tisíc měsíčně za 160 hodin práce, ne za 450.

    Myslím, že lékař má mít násobek této částky. Je trochu pod úroveň, aby člověk vzdělaný na nejnáročnějších fakultách v ČR, po dlouhé aprobaci, dostával méně než poslanec nebo středně úspěšný podnikatel, jejich hlavním "skillem" je umět dobře mluvit a obchodovat.

    Takže vás poprosím (a teď úmyslně přeháním), abyste nám šel všem příkladem, a navýšil své platby do zdravotního systému na dvojnásobek, jinak budeme nucení poskytovat zdravotní péči teprve po výběru pacienta rozpočítávadlem ententýky dva špalíky.

    Myslím, že příkladem jdu. Velkou část zdravotní péče si hradím, je mi nepříjemné zdržovat lékaře s nachlazením, když vím, že mi může maximálně napsat kapky na kašel a doporučit Paralen. Léky pod 1000 Kč si kupuji raději sám. Neschopenku jsem měl jednou v životě, přišlo mi dost podivné dostat od státu peníze, když ve většině případů můžu pracovat i z postele. Nepřijde mi divné lékaři platit za konzultace, za čas, který se mnou stráví (a nemyslím si, že by lékař měl mít za hodinu méně peněz, než zaplatím instalatérovi, když se mi zacpe WC). Zdravotní systém vnímám tak, že má sloužit v případech, kdy si nemohu pomoci sám - např. při úrazech, závažnějších nemocech.

    Klíč k řešení leží hlavně v rukou lékařů. Dokud si sebe budou vážit méně, než instalatér, dokud budou pracovat 250 hodin aby vydělali 80 tis., nezmění se nic. Zdravotnictví zůstane pořád prolezlé korupcí, nepřipravené na krize a bez odpovědnosti konkrétních lidí.

  • 1. 4. 2020 14:37

    wsh

    V tom bych právě viděl výhodu té nabídky. Když CZ.NIC dodá Turrisy i s lidma, kteří to nakonfigurují, tak je šance, že se i do menších zdravotnických zařízení dostane IT know-how, které by jinak neměli.

  • 1. 4. 2020 15:12

    HabanR

    Podpora NIC těžce nestíhá servisovat stávající prodaná zařízení. Nevím, kde najde čas, "zdarma" servisovat zařízení nemocnic. Pro ilustraci viz například následující diskusní vlákno https://forum.turris.cz/t/mesice-bezici-reklamace-a-mlcici-technicka-podpora/10656

    1. 4. 2020, 15:16 editováno autorem komentáře

  • 2. 4. 2020 9:28

    SB

    Ty Kurde, tak to je docela hukot... Každopádně ten kolík s prošvihnutou dobou na reklamaci to má v klidu, protože tohle CZ.NIC před ČOIkou neukecá, to je jasný případ. A vzhledem k průtahům bych s CZ.NIC už ani nic neřešil, je to jen další protahování, rovnou bych se obrátil na úřady.

  • 2. 4. 2020 12:36

    Miroslav Šilhavý

    Sice z jiné oblasti, nicméně k tématu, jak se dá nouzový stav lehce zneužít, a proč je třeba dobře rozlišovat, co opravdu spadá do nouzových opatření, a co ne: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/procenta-pro-radniho-za-dezinfekci-skol-natocili-jsme-uplatky-v-casech-nouze-97328?seq-no=1&dop-ab-variant=&source=clanky-home

Byl pro vás článek přínosný?