Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (127. část – čtverečkové dungeony v letech 1989 až 1996)

22. 5. 2014
Doba čtení: 25 minut

Sdílet

Mezi další slavné a klasické čtverečkové dungeony, které si v dnešním článku popíšeme, patří například Chaos Strikes Back (pokračování Dungeon Mastera), Bloodwych, Black Crypt, Wizardry VII a samozřejmě také Dungeon Master II. Zmíníme se i o herní sérii Ishar a Realms of Arkania.

1. Historie vývoje počítačových her (127. část – čtverečkové dungeony v letech 1989 až 1994)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky navážeme na část předchozí, protože se opět budeme zabývat popisem klasických „čtverečkových“ dungeonů, tedy her spadajících většinou do žánru RPG, v nichž byl herní svět zobrazen z pohledu hráče a postava či postavy ovládané hráčem se po herním světě pohybovaly skokem po jednotlivých čtvercích, z nichž se skládala mapa herního světa. Tento styl zobrazení a pohybu se stal mezi hráči velmi populární, a to především po vydání přelomové hry Dungeon Master, kterou jsme si popsali v předchozím článku (viz též diskusi s mnoha doplňujícími informacemi).

Obrázek 1: Dungeon Bloodwych ve verzi pro počítače PC – úvodní obrazovka zobrazená v režimu VGA.

Na Dungeon Mastera o dva roky později navázalo jeho pokračování Chaos Strikes Back popsané ve třetí kapitole, ovšem souběžně začalo být vyvíjeno hned několik dalších konkurenčních her s podobným principem ovládání a zobrazení (i když například systém kouzel nebyl nikým převzat). Jedná se například o hru Bloodwych zmíněnou v kapitole čtvrté či o již minule popsanou hru Eye of the Beholder. Ovšem pravé žně nastaly hráčům čtverečkových dungeonů až v letech 1992 až 1994, protože jen v tomto relativně krátkém období vzniklo velké množství herních titulů. Jmenujme například Black Crypt, tří díly trilogie Ishar, dva díly z herní série Realms of Arkania, první díl série Lands of Lore atd. Nesmíme taktéž zapomenout na hru Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep, kde byl koncept původního Dungeon Mastera rozvinut a hra se stala i přes relativně malý rozsah herního světa velmi populární.

Obrázek 2: Dungeon Bloodwych ve verzi pro počítače PC – volba charakteristik postav.

2. Seznam důležitých či přelomových čtverečkových dungeonů a od nich odvozených RPG her

V následující tabulce jsou vypsány některé hry spadající do žánru RPG, které jsme si buď popsali minule, nebo které budou zmíněny dnes popř. v následujícím pokračování tohoto seriálu. Naprostá většina her vypsaných v této tabulce spadá do kategorie čtverečkových dungeonů:

# Jméno hry Rok vydání
1 Bloodwych 1989
2 Black Crypt 1992
3 Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant 1992
     
  Trilogie Dungeon Master  
4 Dungeon Master 1987
5 Chaos Strikes Back 1989
6 Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep 1993
     
  Trilogie Ishar  
7 Ishar: Legend of the Fortress 1992
8 Ishar 2: Messengers of Doom 1993
9 Ishar 3: Seven Gates of Infinity 1994
     
  Herní série Realms of Arkania  
10 Realms of Arkania: Blade of Destiny 1992
11 Realms of Arkania: Star Trail 1994
12 Realms of Arkania: Shadows over Riva 1996
     
  Trilogie Lands of Lore  
13 Lands of Lore: The Throne of Chaos 1993
14 Lands of Lore II: Guardians of Destiny 1998
15 Lands of Lore III 1999

Obrázek 3: Bloodwych pro PC – takto vypadá hra určená pro jednoho hráče.

3. Chaos Strikes Back

Dva roky po vydání přelomové hry Dungeon Master se na trhu objevilo dlouho očekávané pokračování této hry nazvané Chaos Strikes Back, zkracované většinou na CSB. Firma FTL ve své podstatě původní program (řekněme herní engine) upravila pouze minimálně, zato zcela změnila způsob zahájení hry, přidala nové (upravené) příšery, předměty a samozřejmě i samotný tvar a rozlehlost podzemí, v němž se celý děj odehrává. V původním Dungeon Masterovi si hráč na začátku mohl vybrat postavy, které se v průběhu hry postupně vylepšovaly, získávaly nové zbraně, magické amulety či brnění. Ve hře Chaos Strikes Back hráč začínal s těmi postavami, se kterými dohrál původního Dungeon Mastera (využívala se poslední uložená pozice, přičemž všechny postavy ztratily předměty, zbraně i brnění, ovšem zachovaly se jim atributy, a to kupodivu i atributy vylepšené některým předmětem).

dungenons10

Obrázek 4: Úvodní obrazovka hry Chaos Strikes Back.

Mohlo by se zdát, že tím celá hra ztratí něco ze své přitažlivosti, protože při dohrání Dungeon Mastera většinou všechny postavy dosáhly již poměrně vysokých úrovní v jednotlivých sledovaných parametrech (master fighter, master wizard atd.), ve skutečnosti se však tyto postavy hned na začátku hry Chaos Strikes Back (resp. při opuštění vězení) ocitly nahé ve tmě před skupinou silných červů a hráči již od prvních chvil začali tušit, že jim tato hra zabere velmi mnoho času a na své si přijde i volba „Save“ :-). Zajímavé bylo i náhodné přemisťování některých předmětů, což znamenalo, že každá hra byla, alespoň v některých detailech, odlišná od předchozích her.

dungenons11

Obrázek 5: Samotné herní prostředí CSB se od původního Dungeon Mastera lišilo jen v malých detailech.

Obtížnost byla skutečně vysoká, takže zatímco původního Dungeon Mastera lze podle tohoto a tohoto videa dohrát jen s jednou postavou za 20 minut (!), počítala se herní doba CSB spíše na týdny i měsíce (pravděpodobně se jednalo o jeden z nejtěžších dungeonů vůbec). Jedinou nevýhodou bylo, že firma FTL tuto hru nikdy nevydala na platformě IBM PC, ovšem dnes existuje engine připravený jak pro Linux (se staršími knihovnami GTK 1.2), tak i pro Windows.

4. Bloodwych

V roce 1989 byl kromě výše popsaného dungeonu Chaos Strikes Back taktéž vydán další čtverečkový dungeon nazvaný Bloodwych. Tato hra byla určena pro osobní mikropočítače Amiga, Atari ST, IBM PC a dokonce i pro některé osmibitové domácí mikropočítače, například v té době velmi rozšířené ZX Spectrum (což je ovšem zajímavý počin, protože v roce 1989 již výrobci her naráželi na paměťové i výkonnostní limity osmibitových mikropočítačů a naprogramovat plnohodnotný dungeon do 48kB RAM je skutečně úctyhodné). Samotný herní systém i způsob zobrazení a pohybu v podzemí se původnímu Dungeon Masterovi do značné míry podobal, ostatně jako většina dalších čtverečkových dungeonů, ovšem princip tvorby kouzel byl naproti tomu zcela odlišný. Kouzla se totiž mohla nakupovat, nebylo nutné se učit kombinace run.

dungeons12

Obrázek 6: Hra Bloodwych na osmibitovém domácím počítači ZX Spectrum s jeho typickou atributovou grafikou.

Ovšem mnohem zajímavější a v době vzniku tohoto dungeonu přelomová byla (volitelná) hra dvou hráčů popř. hráče proti počítači (což je pro dungeony dosti netypické) – viz též zobrazené screenshoty.

dungeons13

Obrázek 7: Na počítačích Atari ST a především Amigách tato hra byla graficky provedena mnohem lépe, i když způsob jejího ovládání byl prakticky totožný.

Tato hra sice není ve světě tak známá jako ostatní dungeony popsané v tomto článku (nebo v navazující části), ovšem to, že existovala i pro osmibitové domácí počítače jí zajistilo popularitu například v těch zemích, kde se i na začátku devadesátých let minulého století tyto počítače stále používaly (ostatně stačí zavzpomínat, jaké v těch dobách byly ceny Amig, Atari ST či prvních XTček a ATček a porovnat tyto ceny například se zmíněným ZX Spectrem či Didaktikem).

Obrázek 8: Bloodwych pro PC – volba kouzel.

Obrázek 9: Bloodwych pro PC – dveře a brány se otevírají speciální ikonou.

Obrázek 10: Bloodwych pro PC – souboj.

Obrázek 11:. Bloodwych pro PC – souběžná hra dvou hráčů.

Obrázek 12:. Bloodwych pro PC – souběžná hra dvou hráčů.

Obrázek 13: Bloodwych pro PC – souběžná hra dvou hráčů.

Obrázek 14: Bloodwych pro PC – souběžná hra dvou hráčů.

5. Black Crypt

Po hrách Dungeon Master, Chaos Strikes Back a výše popsaného Bloodwychu nastalo zhruba tříleté období, ve kterém sice taktéž vznikaly čtverečkové dungeony, ale nejednalo se většinou o nijak přelomové hry. Změna však nastala v roce 1992, kdy vzniklo hned několik nových RPG. V tomto roce vydala firma Raven Software spolu se známou distribuční společností Electronic Arts čtverečkový dungeon nazvaný Black Crypt. Jednalo se o hru určenou pro slavné osobní počítače Amiga dodávanou na pouhé trojici disket (ve formátu Amigy měla každá disketa kapacitu cca 880 kB). Jednalo se o klasický čtverečkový dungeon hraný se čtyřmi hráči (zdá se, že toto číslo je pro mnoho RPG her magické :-), který se však v několika ohledech lišil jak od původního Dungeon Mastera, tak i od jeho pokračování CSB. První odlišností byl systém kouzel, který se v případě Black Cryptu přibližuje například způsobu kouzlení ve výše popsané hře Bloodwych.

d201

Obrázek 15: Krabice se hrou Black Crypt.

Další odlišnost spočívá v rozdílném způsobu vytváření postav. Zatímco v Dungeon Masteru se postavy vybírají s již přednastavenými atributy a charakteristikami (ty se samozřejmě posléze vyvíjí), lze v Black Cryptu, podobně jako v některých dalších hrách (například v sérii Ultima), jednotlivé atributy postav v určitém rozsahu měnit – tuto část hry někteří hráči přeskakují, jiní naopak tráví mnoho času vypipláním svých postaviček. Dalším rozšířením je existence mapy, protože s pomocí jednoho z kouzel je umožněno automatické vytváření mapy v těch místech, kterými postavy prošly – jedná se vlastně o obdobu mapování známého již z her typu Rogue či (Net)Hack. Automapy jsou u čtverečkových dungeonů často diskutovaným tématem, protože někteří hráči je neuznávají, ovšem systém nabízený Black Cryptem si bere to lepší z obou světů.

Obrázek 16: Obrazovka hry Black Crypt zobrazená při nahrávání hry.

Celý herní svět je poměrně rozsáhlý, i když nedosahuje rozměrů některých dalších dungeonů (například Stonekeep je až zbytečně obrovský). Postavy mohou procházet celkem 28 patry, které sice nejsou tak velké jako v případě Dungeon Mastera (24×24 versus 32×32 čtverečků), ale jejich obtížnost je zhruba srovnatelná – viz též obrázek zobrazený pod tímto odstavcem, na kterém je zakreslena mapa sedmého patra.

d203

Obrázek 17: Mapa sedmého patra, ze které je patrné, že se skutečně jedná o klasicky pojatý čtverečkový dungeon.

Při zobrazování herního světa byl ve hře Black Crypt použit grafický režim EHB: Extra Half-Brite se 32 barvami, které mohly být zobrazeny ve dvou intenzitách, celkem se tedy jednalo o grafickou paletu 64 barev (tento grafický režim se ve hrách příliš často nepoužíval, ovšem pro ponurý dungeon bylo využití tmavých barev velmi dobrou volbou). V samotné hře bylo použito mnoho různých grafických triků využívajících čipovou sadu Amigy, například při vykreslení teleportu či vody. Kromě původní Amigácké verze je dnes možné si vyzkoušet i verzi portovanou na operační systémy Microsoft Windows, které musí mít nainstalovány knihovny DirectX 3.0 popř. vyšší (což znamená, že se jedná o prakticky všechna Windows od verze 95, o „moderních“ Windows vytvořených po XP však autor tohoto článku moc neví :-). Ovšem praví hráči mohou použít původní Amigácký Black Crypt (jedná se o abandonware) spuštěný v emulátoru tohoto oblíbeného osobního počítače (ideální je nastavit Amigu 500, namapovat si všechny čtyři diskety současně a zapnout turbo režim emulace disketové jednotky).

Obrázek 18: Grafický režim EHB se představuje v úvodní obrazovce Black Cryptu (32 barev + dalších 32 tmavších odstínů těchto barev).

d204

Obrázek 19: Herní prostředí Black Crypt se podobá například herní sérii Eye of the Beholder nebo Dungeon Master (verze Black Cryptu pro Amigu).

d205

Obrázek 20: Domácí mazlíček dostal hlad. (verze Black Cryptu pro Amigu)

Obrázek 21: Úvodní příběh (verze Black Cryptu pro Amigu).

6. Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant

V předchozích částech tohoto seriálu jsme si již popsali několik dílů slavné RPG série Wizardry. Již popsané díly můžete vidět přehledně zobrazené v tabulce pod tímto odstavcem:

# Název hry Rok vzniku
1 Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord 1981
2 Wizardry II: The Knight of Diamonds 1982
3 Wizardry III: Legacy of Llylgamyn 1983
4 Wizardry IV: The Return of Werdna 1987
5 Wizardry V: Heart of the Maelstrom 1988
6 Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge 1990

Obrázek 22: Wizardry VII – úvodní obrazovka.
(Autorem tohoto screenshotu i všech dalších screenshotů W7 je Jaromír Hradílek)

Sedmý díl herní série Wizardry nazvaný Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant je v mnoha ohledech nejlepší hrou z celé této ságy, kterou mnoho lidí hraje dodnes. Opět se jednalo o hru určenou pro počítače kompatibilní s PC, ovšem na rozdíl od dílu šestého, ve kterém se využíval šestnáctibarevný grafický režim karty EGA s rozlišením 320×200 pixelů, je v dílu sedmém využito známého 256barevného grafického režimu 320×200, který je podporován grafickou kartou VGA.

Obrázek 23: Wizardry VII – tvorba postavy.

Zvýšení celkového počtu současně zobrazitelných barev napomohlo k větší realističnosti při vykreslování herního světa. Ovšem samotná grafika nebývá pro RPG hry to nejpodstatnější – tím je způsob pohybu v herním světě, princip zvyšování úrovní postav, způsoby kouzlení a v neposlední řadě i příběh a řešené hádanky.

Obrázek 24: Wizardry VII – vybírání postav do skupiny.

Právě příběh je v sedmém dílu poměrně propracovaný. Jeho menší část se hráč dozví v úvodu, další části pak v průběhu celé hry. Po celou dobu hry také právě probíhající děj komentuje vypravěč, jenž dokonce v rozšířené variantě hry Wizardry Gold mluví. Oproti předchozím částem herní série Wizardry se rozšířily atributy (vlastnosti) postav metoda vytváření postav (správný RPG hráč dokáže této činnosti věnovat celé hodiny :-), způsoby jejich pohybu po herním světě (včetně plavání) apod.

Obrázek 25: Wizardry VII – příběh se hráč dozvídá po kouscích.

Malým, ale poměrně významným rozšířením, je zobrazení many, kterou každá ze šesti postav disponuje, přímo vedle obličeje postavy – v předchozích hrách bylo pro získání této důležité hodnoty nutné přejít do obrazovky s atributy dané postavy. Pro mnoho hráčů zůstává právě Wizardry VII (popř. zmíněná Wizardry Gold) vrcholnou RPG hrou s do hloubky propracovaným příběhem i herním světem.

Obrázek 26: Wizardry VII – začátek hry.

Obrázek 27: Wizardry VII – začátek hry.

Obrázek 28: Wizardry VII – první protivníci.

Obrázek 29: Wizardry VII – systém kouzlení.

Obrázek 30: Wizardry VII – s tímto NPC se taktéž setkáte na začátku hry.

Obrázek 31: Wizardry VII.

Obrázek 32: Wizardry VII .

Obrázek 33: Wizardry VII.

Obrázek 34: Wizardry VII.

Obrázek 35: Wizardry VII.

Obrázek 36: Wizardry VII.

Obrázek 37: Wizardry VII.

7. Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep

Již po vydání původní slavné hry Dungeon Master někteří hráči poměrně netrpělivě očekávali kdy a jestli vůbec firma FTL vytvoří druhý díl tohoto nesmírně populárního dungeonu. Mnozí považovali výše popsanou hru Chaos Strikes Back spíše za přídavný datadisk k původnímu Dungeon Masterovi, protože samotný kód této hry se od původního Dungeon Mastera příliš nelišil, stejně jako použitá grafika i herní systém (navíc nevyšla oficiální verze pro IBM PC, což je poměrně zajímavé a možná i poněkud záhadné, protože FTL by pravděpodobně neměla s konverzí na tuto platformu větší problémy a tím pádem ani výdaje).

Obrázek 38: Dungeon Master II – hlavní menu hry.

Firma FTL nechala své fanoušky čekat poměrně dlouho – celých sedm let (v případě anglické verze, protože verze japonská byla vydána o cca šest měsíců dříve), během nichž byly vydávány pouze postupně měněné screenshoty nové hry, krátké demoverze i „zaručeně pravdivé“ informace o herním příběhu, grafice, změnách v herním principu atd. (dokonce se šířily poplašné zvěsti o tom, že nový Dungeon Master bude používat 3D engine a odchýlí se tak od pravidel klasických čtverečkových dungeonů, což by ovšem znamenalo velké zklamání).

Obrázek 39: Dungeon Master II – informace o tvůrcích této herní legendy.

Ovšem výsledek, tj. hra nazvaná Dungeon Master II – Legend of Skullkeep, hráče i většinu recenzentů nakonec přesvědčila, že se dlouhé čekání vyplatilo, ostatně výsledek recenze v jednom známém tuzemském časopise zněl jasně – „nejlepší dungeon všech dob“. Opět se jednalo o klasicky pojatý čtverečkový dungeon (i když mezi jednotlivé kroky byly vkládány půlsnímky, které ale v tomto případě spíše zdržovaly) a i celý koncept hry se nápadně podobal svému předchůdci – hrát hru bylo možné s jedním až čtyřmi hráči, zachován zůstal systém kouzel založený na skládání run do dvojic, trojic či čtveřic, vylepšování zkušeností postav ve čtyřech „oborech“ (včetně poměrně podrobné statistiky postav), inventář se získanými předměty, způsob oblékání (obouvání) postav do oblečení či brnění a v neposlední řadě i způsob boje, jenž probíhá v reálném čase, na rozdíl od některých dalších RPG her, které například ctí pravidla Advanced Dungeons & Dragons.

Obrázek 40: Dungeon Master II – již na samotném začátku hráč ovládá jednu postavu (Torhama).

Samozřejmě, že v Dungeon Masteru II došlo k některým vylepšením oproti prvnímu dílu či oproti jeho pokračování Chaos Strikes Back. Například zbraně mohou jednotlivé postavy držet v obou rukou (mimochodem, jednou z nejsilnějších zbraní jsou červené sekery Vorax, které lze koupit v dostatečném množství pro obě „přední“ postavy, což je ostatně patrné na screenshotech s mou oblíbenou konfigurací postav), dveře lze otvírat pomocí klávesnice (klávesa 8 na numerickém bloku), stejně jako mačkat tlačítka či měnit polohy spínačů. Sbírání předmětů je taktéž jednodušší – předměty je možné „házet“ do batohu libovolné postavy a není zapotřebí přepínat se mezi zobrazením dungeonu a zobrazením charakteristik vybrané postavy.

Obrázek 41: Dungeon Master II – další postavy jsou uzavřeny v těchto sarkofázích.

Významným vylepšením prošla také grafika protihráčů i lokací a animace (blesky, déšť, firebally, rozfázované pohyby protivníků, animované tekutiny v baňkách, stroje v pevnosti atd.), především ve verzi pro počítače IBM PC – zde byl odstup sedmi let oproti prvnímu dílu jasně patrný. Poněkud horší byla grafika na jiných architekturách, například na Amize měly některé předměty původní 16barevnou grafickou paletu.

Obrázek 42: Dungeon Master II – jeden z podzemních minidungeonů.

Navíc byla do hry přidána možnost obchodování, takže nepotřebné předměty je možné prodávat a za získané mince a drahé kameny naopak nakupovat jiné věci, například jídlo (ve své podstatě zbytečné, v DM II hráči většinou hladem netrpí), zbroj nebo magické předměty. Navíc mají jednotliví obchodníci různé nákupní a prodejní ceny, čehož lze využít, stejně jako možnosti smlouvání. Do jisté míry se zvětšila i inteligence protivníků, takže například zloději se sekerami dokážou uhnout před letícím fireballem a ani oblíbený trik z prvního dílu se spuštěním dveří na hlavy nepřátel již na protivníky (většinou) neplatí. Naopak – v podzemí pevnosti se nachází poměrně inteligentní obludka, která hráče naláká a doslova dostrká do pasti, kterou potom sama zapne (ovšem lze udělat přesný opak a obludku do pasti dostrkat silou).

Obrázek 43: Dungeon Master II – Torham se chystá sníst houbičky :-)

Možná nejzajímavější změnou je však přidání určitých prvků steam punku do herního světa. Jedním z úkolů, které je nutné ve hře vyřešit, je zprovoznění generátoru blesků, což je (parní) stroj, jehož jednotlivé části se nachází v pěti patrech věže, ve které se odehrává poslední třetina hry. Propojení klasického fantasy světa RPG her s parním strojem, generátorem elektřiny atd. je možná trošku nekonvenční, ale osvěžující. Hra se tak odklání od většiny ostatních dungeonů (a RPG her obecně), ve kterých se většinou řeší běžné questy typu „jdi a najdi tento předmět“ nebo „jdi a zabij tamtu příšeru“ popř. nejoblíbenější „jdi a všechno co vidíš zabij“. Díky nutnosti zprovoznit tento stroj se čas hry poněkud prodlouží, což je dobře, neboť samotný herní svět je nepatrně menší, než v případě jejího předchůdce.

Obrázek 44: Dungeon Master II – venku obvykle prší a když zrovna neprší, tak se chystá pršet.

Tím se dostáváme k rozsáhlosti této hry, což je jedna z mála kritizovaných věcí DM II. Původní Dungeon Master obsahoval čtrnáct pater, které mohly mít velikost až 32×32 „dlaždic“ (většina pater tuto velikost skutečně měla, až na první patro a poslední dvě patra). Naproti tomu byl svět Dungeon Mastera II zcela odlišný, protože se velká část děje odehrávala v exteriéru – jakési zahradě tvořící okolí pevnosti Skullkeep. Samotná pevnost měla pět nadzemních pater a dvě patra podzemní a navíc se v okolí pevnosti vyskytovalo několik menších dungeonů. Celkový rozsah hry tedy nebyl nijak malý, ovšem kvůli tomu, že zejména okolí pevnosti bylo rozděleno na logické a snadno zapamatovatelné části (celkem měl celý svět 44 submap – mnohé na stejné úrovni), tak hráči získali pocit, že se jedná o málo rozsáhlou hru.

Obrázek 45: Dungeon Master II – tyto létající koule jsou v DM II novinkou.

Obrázek 46: Dungeon Master II – nově vydlážděný chodník.

Obrázek 47: Dungeon Master II – laboratoř; v kádi lze vyrobit několik speciálních předmětů a dobít vrhač fireballů.

Obrázek 48: Dungeon Master II – tato postava používá hned čtyři magické předměty pro zvýšení many.

Obrázek 49: Dungeon Master II – celá pevnost obsahuje několik strojů sloužících pro výrobu elektřiny pro portál do jiné dimenze.

Obrázek 50: Dungeon Master II – déšť a Stonehenge, co víc si může milovník RPG přát.

Obrázek 51: Dungeon Master II – za bouřky se může stát, že do postav uhodí blesk, popř. blesk skolí protivníka.

Obrázek 52: Dungeon Master II – namísto draka z DM I žijí v okolí pevnosti Skullkeep tyto relativně neškodné drako-krávy.

Obrázek 53: Dungeon Master II – návštěva u obchodníka.

Obrázek 54: Dungeon Master II – probíhání mezi blesky.

d214

Obrázek 55: Každý obchodník má svého bodyguarda, na kterém si můžete své postavy jednoduše vycvičit – má totiž 1000 hit pointů, což je jen o 500 hit pointů méně, než hlavní protivník – Dragoth. Takový výcvik je ale bezpečný pouze tehdy, jestliže postavy dosáhnou alespoň úrovně Master Fighter.

d215

Obrázek 56: Hlavní protivník Dragoth ve chvíli, kdy se ještě těší plnému zdraví a přízni Lorda Chaose. Vypadá sice silný, ale nakonec ho lze ubít pouze prázdnýma rukama :-)

d216

Obrázek 57: Takto Dragoth dopadne, když naštve svého šéfa :-)

8. Herní trilogie Ishar

V roce 1992 vydala firma Silmarils hru Ishar: Legend of the Fortress, která byla určena pro osobní počítače Amiga, Atari ST a samozřejmě i v té době již velmi rozšířená PCčka. Jednalo se o čtverečkový dungeon, ovšem většina herního děje se poměrně netypicky odehrávala v exteriérech, na rozdíl od „klasických“ čtverečkových dungeonů, v nichž se postavy pohybovaly, jak ostatně samotný název „dungeon“ naznačuje, v podzemí. Díky pohybu ve venkovním prostoru bylo umožněno do hry Ishar přidat větší množství fantasy prvků, například putyky, ve kterých je možné se dozvědět důležité informace apod. Na tuto hru postupně navázal druhý díl pojmenovaný Ishar 2: Messengers of Doom a posléze i díl třetí, který nesl název Ishar 3: Seven Gates of Infinity. Vzhledem k tomu, že se tato trilogie stala vůbec nejznámější herní sérií firmy Silmarils, byla později celá trilogie několikrát vydána jako celý soubor; nejprve pod všeříkajícím názvem Ishar Trilogy a později jako Ishar Compilation. Podrobnějším popisem této herní série se budeme zabývat v navazující části tohoto seriálu.

dungeons19

Obrázek 58: Hra Ishar I se z velké části odehrává v otevřené krajině, což je pro dungeony poměrně netypické prostředí (vlastně se zde ztrácí význam slova „dungeon“).

ict ve školství 24

9. Herní trilogie Realms of Arkania

Další herní sérií, kterou se v dnešním článku o čtverečkových dungeonech budeme alespoň ve stručnosti zabývat, je sága nazvaná Realms of Arkania, původním názvem Das Schwarze Auge (což je mj. i název původních nepočítačových her připomínajících například Dračí doupě). Originální název této herní série naznačuje, že se jedná o hry německých autorů. Skutečně tomu tak je, protože tyto hry byly vytvořeny dnes již neexistující firmou Attic Entertainment Software GmbH, jejíž zakladatelé a současně i programátoři se jmenují Hans-Jürgen Brändle, Jochen Hamma a Guido Henkel. Do herní série Realms of Arkania patří například hry Realms of Arkania: Blade of Destiny, Realms of Arkania: Star Trail (pravděpodobně nejlepší díl) a Realms of Arkania: Shadows over Riva. Celou touto herní sérií se budeme podrobněji věnovat příště, stejně jako herní trilogii Ishar.

dungeons4

Obrázek 59: Realms of Arkania I – mezi vlastnosti postav patří například i klaustrofobie…

10. Odkazy na Internetu

  1. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  2. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  3. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  4. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  5. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  6. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  7. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  8. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  9. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  10. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  11. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  12. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  13. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  14. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  15. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  16. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  17. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  18. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  19. Dungeon crawl
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  20. Nejlepší hry mého mládí
    http://www.reyden.eu/gamesy/nejlepsi-hry-meho-mladi/
  21. World of Spectrum: Bloodwych
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000592
  22. Wikipedia: Bloodwych
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bloodwych
  23. Moby Games: Bloodwych
    http://www.mobygames.com/ga­me/bloodwych
  24. Eye of the Beholder (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eye_of_the_Beholder_(vi­deo_game)
  25. Eye of the Beholder
    http://www.mobygames.com/game/eye-of-the-beholder
  26. Lands of Lore series
    http://www.mobygames.com/game-group/lands-of-lore-series
  27. Lands of Lore series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lands_of_Lore_series
  28. Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
    http://forums.sarcasticga­mer.com/blog.php?b=1161
  29. Black Crypt (česky)
    http://hobring.esero.net/re­cenze/amiga_black_crypt/rec_blac­k_crypt.htm
  30. Black Crypt (doupě)
    http://freehry.doupe.zive­.cz/recenze/black-crypt/
  31. Black Crypt
    http://www.ravengames.com/blac­kcrypt/blackcrypt.php
  32. Black Crypt port to PC
    http://www.3ddownloads.com/ra­vensoft/Black%20Crypt
  33. Black Crypt port to PC
    http://retrogaming.sweb.cz/
  34. Ishar Trilogy
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ishar
  35. Ishar: Legend Of the Fortress
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish1.html
  36. Ishar 2: Messengers Of Doom (AGA)
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish2.html
  37. Ishar 3: The 7 Gates Of Infinity (AGA)
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish3.html
  38. Ishar compilation
    http://www.mobygames.com/game/ishar-compilation
  39. Realms of Arkania: Blade of Destiny
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Bla­de_of_Destiny
  40. Realms of Arkania: Star Trail
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Star_Tra­il
  41. Realms of Arkania: Shadows over Riva
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Sha­dows_over_Riva
  42. Sir-Tech
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sir-Tech
  43. Sir-tech Software, Inc.
    http://www.mobygames.com/company/sir-tech-software-inc
  44. Realms of Arkania: Blade of Destiny
    http://www.abandonwaredos­.com/abandonware-game.php?gid=MTQzMA==
  45. Arkania.cz
    http://www.arkania.cz/
  46. Oldgames.sk: Blade of Destiny
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-blade-of-destiny/
  47. Oldgames.sk: Star Trail
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-2-star-trail/
  48. Oldgames.sk: Shadows ver Riva
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-3-shadows-over-riva/
  49. Star Trail FAQ:
    http://www.gamefaqs.com/com­puter/doswin/file/564989/2071
  50. Mapy ze hry Shadows over Riva
    http://nlt-hilfe.crystals-dsa-foren.de/page.php?26
  51. Attic Entertainment Software
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Attic_Entertainment_Sof­tware
  52. Jon Van Caneghem (autor série Might and Magic)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Jon_Van_Caneghem
  53. Might and Magic Tribute
    http://www.mmtribute.castlegobs.nl/
  54. Might and Magic
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Might_and_magic
  55. Might and Magic
    http://cs.wikipedia.org/wi­ki/Might_and_Magic
  56. Might and Magic Collectors Guide
    http://www.mmpages.net/mmpa­ges/index.php?title=Collec­tors_Guide
  57. Might and Magic Series
    http://www.mobygames.com/game-group/might-and-magic-series
  58. Might and Magic I: Secret to the Inner Sanctum
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm1.html
  59. Might and Magic II: Gates to Another World
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm2.html
  60. Might and Magic III: Isles of Terra
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm3.html
  61. Source of Might and Magic 2 Informations
    http://shrines.rpgclassic­s.com/pc/mm2/index.shtml
  62. Temple of Apshai
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Temple_of_Apshai
  63. Dunjonquest
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dunjonquest
  64. 10 Classic Computer RPGs
    http://www.pcmag.com/slideshow/sto­ry/295139/10-classic-computer-rpgs
  65. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton_pfv­.htm
  66. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  67. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  68. Ultima (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Ultima_(series)
  69. Wizardry
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry
  70. Moby Games: Wizardry Gold
    http://www.mobygames.com/game/wizardry-gold
  71. Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry:_Proving_Grou­nds_of_the_Mad_Overlord
  72. Wizardry II: The Knight of Diamonds
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_II:_The_Knight_of_Di­amonds
  73. Wizardry III: Legacy of Llylgamyn
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_III:_Legacy_of_Llyl­gamyn
  74. Wizardry IV: The Return of Werdna
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_IV:_The_Retur­n_of_Werdna
  75. Wizardry V: Heart of the Maelstrom
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_V:_Heart_of_the_Ma­elstrom
  76. Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_VI:_Bane_of_the_Cos­mic_Forge
  77. Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_VII:_Crusader­s_of_the_Dark_Savant
  78. Oldgames.sk: Wizardry 1
    http://www.oldgames.sk/en/ga­me/wizardry-1-proving-grounds-of-the-mad-overlord/
  79. Wizardry 7 on Best Old Games
    http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/wizardry-7-crusaders-of-the-dark-savant.php
  80. Wizardry IV: The Return of Werdna
    http://www.gameswin.org/ga­meen.php?id=1177
  81. History of role-playing games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_role-playing_games
  82. Role-playing video game
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_role-playing_video_games#Histo­ry_and_classification
  83. Roguelike (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Roguelike
  84. Dungeon crawl (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  85. Don D. Worth Home Page
    http://worth.bol.ucla.edu/
  86. Beneath Apple Manor (PC verze)
    http://worth.bol.ucla.edu/ap­plemanor.ZIP
  87. Beneath Apple Manor (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/beneath-apple-manor
  88. Chronology of roguelike video games (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chronology_of_roguelike_vi­deo_games
  89. Roguelike wiki
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=Main_Page
  90. Rogue Temple (forum)
    http://www.roguetemple.com/fo­rums/index.php
  91. Top MUD Sites
    http://www.topmudsites.com/
  92. ASCII-GAMES – Play and Review
    http://ascii-games.org/
  93. Tribute to text-mode games
    http://www.textmodegames.com/
  94. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game
  95. Wasteland
    http://www.mobygames.com/ga­me/wasteland
  96. Wasteland
    http://www.gamefaqs.com/pc/564602-wasteland
  97. Wasteland
    http://www.moddb.com/games/wasteland
  98. The Year Isometric RPGs Returned
    http://www.strategyinformer­.com/editorials/21612/the-year-isometric-rpgs-returned
  99. Daimonin
    http://www.daimonin.org/
  100. Ultima VIII Pagan
    http://tcrf.net/Ultima_VIII:_Pagan
  101. Project Eternity
    https://www.kickstarter.com/pro­jects/obsidian/project-eternity
  102. Cadaver (story + manual)
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/docs.php?id=272
  103. Cadaver (oficiální stránky)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/cadaver.htm
  104. Cadaver
    http://theodor.lauppert.ws/ga­mes/cadaver.htm
  105. Cadaver (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cadaver_(video_game)
  106. Isometric RPGs
    http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm
  107. Angband na rephial.org
    http://rephial.org/
  108. Angband.oook.cz
    http://angband.oook.cz/
  109. Angband – stránka s možností downloadu hry
    http://angband.oook.cz/download.php
  110. Angband a její klony (varianty)
    http://angband.oook.cz/variants.php
  111. Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=List_of_Angband_varian­ts
  112. Angband (pevnost ve Středozemi)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Angband
  113. Angband (hra)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Angband_(video_game)

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.