Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (42. část - další hry pro konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis)

6. 9. 2012
Doba čtení: 18 minut

Sdílet

Dnes společně navážeme na část předchozí, v níž jsme si popsali první šestici známých her vyvinutých či portovaných na herní konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis. Dnes si popíšeme hru Desert Strike a trojici herních sérií: Chaos Engine, Earthworm Jim a samozřejmě slavnou sérii Golden Axe.

Obsah

1. Desert Strike: Return to the Gulf

2. Chaos Engine – další grafická perla od Bitmap Brothers

3. Chaos Engine 2

4. Earthworm Jim

5. Earthworm Jim 2

6. Golden Axe – herní legenda of firmy Sega

7. Golden Axe II

8. Golden Axe III – poněkud nepovedené pokračování legendy

9. Odkazy na Internetu

1. Desert Strike: Return to the Gulf

V předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme si popsali šest her, které buď přímo vznikly pro herní konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis, nebo na tuto konzoli byly portovány z jiných herních konzolí či z osobních počítačů. Dnes budeme v popisu známých her pokračovat. První hrou, o níž se nelze nezmínit, je hra nesoucí název Desert Strike: Return to the Gulf, která byla naprogramována Mikem Posehnem a vydána byla společností Electronic Arts v roce 1992. Tuto hru budou mnozí čtenáři pravděpodobně znát především z Amigy či z IBM PC, ovšem ve skutečnosti první verze Desert Strike vznikla právě pro herní konzoli Sega Mega Drive – jedná se tedy o historii podobnou hře Disney's Aladdin určenou původně taktéž pro Segu Mega Drive, ovšem u nás známou z IBM PC a Amigy. Vraťme se však k Desert Strike. Jedná se o zástupce her kombinujících rychlou akci s volbou vhodné strategie.

Obrázek 1: Desert Strike pro Segu Genesis – úvodní obrazovka.

Hráč ovládá vrtulník Apache, jehož úkolem je plnit různé mise odehrávající se většinou v poušti někde v oblasti Perského zálivu. Protivníkem jsou vojska diktátora jménem Kilbabo (není těžké si domyslet, kdo byl jeho předlohou) a hráč má v každé misi většinou za úkol zničit nějakou základnu, radar, atd. Vrtulník Apache je vybaven třemi typy zbraní – kulometem, raketami a střelami Hellfire, takže je jeho ovládání zřejmé – let se řídí pomocí D-padu (otáčení + pohyb vpřed a vzad) a střelba se ovládá všemi třemi tlačítky standardního ovladače. Mike Posehn zvolil isometrické zobrazení herního světa, ovšem s tím, že se vrtulník nenachází přímo ve středu obrazovky, ale kamera má určitou volnost pohybu, takže spíše dává přednost zobrazovat oblast před pilotem, než za ním – toto chování kamery, společně s postupnou změnou rychlosti vrtulníku, přidává do hry pocit větší realističnosti, který chybí podobným hrám vznikajícím v minulosti pro domácí počítače (Panther, Blue Max…).

Obrázek 2: Desert Strike pro Segu Genesis – mise začíná na křižníku operujícím v Perském zálivu.

Jak jsme si již řekli v úvodním odstavci, byla hra původně vyvinuta přímo pro konzoli Sega Mega Drive, ale například verze pro Amigu je v některých ohledech vylepšena. Vzhledem k velké oblibě této hry jsme se mohli dočkat i několika pokračování – Jungle Strike, Urban Strike, Soviet Strike a Nuclear Strike (osobně jsem však z těchto pokračování hrál pouze Jungle Strike z roku 1993.

Obrázek 3: Desert Strike pro Segu Genesis – Apache a pozemní cíle.

Odkazy na stránky s podrobnějšími informacemi o hře Desert Strike:

  1. Desert Strike Advance
    http://www.ign.com/articles/2002/06/03/de­sert-strike-advance
  2. Three Strikes And You're Out
    http://www.eurogamer.net/ar­ticles/three-strikes-and-youre-out-article
  3. Head 2 Head: Desert Strike – SNES vs MegaDrive
    http://www.retrogamescollec­tor.com/head-2-head-desert-strike-snes-vs-megadrive/
  4. Desert Strike: Return to the Gulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Desert_Strike:_Return_to_the_Gulf

Obrázek 4: Desert Strike pro Segu Genesis – některé předměty je možné sbírat (viz lano pod vrtulníkem).

Obrázek 5: Desert Strike pro Segu Genesis – zásah dělem.

Obrázek 6: Desert Strike pro Segu Genesis – neúspěšný konec mise.

2. Chaos Engine – další grafická perla od Bitmap Brothers

Druhou hrou, kterou si dnes popíšeme, je hra Chaos Engine, za jejímž vznikem stojí softwarová společnost Bitmap Brothers, konkrétně pak Steve Cargill, Simon Knight, Dan Malone, Eric Mathews a Mike Montgomery. Tato hra byla vydána v roce 1993 a na rozdíl od předchozího herního titulu popsaného v první kapitole byl Chaos Engine poprvé vydán pro slavný osobní počítač Amiga a teprve později byl portován na osobní počítač Atari ST, herní konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis či na konkurenční herní konzoli Super NES. Ve hře Chaos Engine se přesuneme do alternativní minulosti, konkrétně do viktoriánské Anglie konce 19. století. Díky tomuto časovému umístění mohli autoři grafické zpracování hry pojmout ve stylu steampunku a asi není zapotřebí připomínat, že se opět jednalo o graficky perfektní zpracování, podobně jako v dalších hrách od Bitmap Brothers – viz například minule popsaná hra Speedball, dále pak Xenon the Megablast, Cadaver atd.

Obrázek 7: Chaos Engine pro Segu Genesis – úvodní obrazovka.

V intru je odvyprávěna část příběhu o cestovateli v čase, který zůstane uvězněn v Anglii na konci 19. století a vytvoří zde (s tehdy dostupnými prostředky) stroj umožňující manipulaci s hmotou a časem. Vše se však zvrtne a na Zemi se začínají objevovat různá monstra, takže úkolem hráče (či dvojice hráčů – hraje se kooperativně a pokud hraje jen jeden hráč, je spoluhráčem AI) je tato monstra zničit a nakonec se dostat k vlastnímu stroji: Chaos Engine. Samotný herní svět je zobrazen z nadhledu, přičemž se hráči postupně dostanou do čtyř různých světů (témat), z nichž každý má čtyři úrovně. Složitost úrovní samozřejmě postupně roste, ale pořád se jedná o hru, v níž je zapotřebí v první řadě střílet na nepřátele (hra je v tomto ohledu dosti rychlá a nedává moc prostoru na přemýšlení) a dále plnit relativně jednoduché úkoly spočívající většinou pouze ve sbírání různých více či méně potřebných předmětů, zejména klíčů otevírajících dveře, zpřístupňujících mostky atd. Při pohybu hráčů celý herní svět plynule scrolluje a hráči se mohou pohybovat v různých úrovních nad zemským povrchem (schody atd.).

Obrázek 8: Chaos Engine pro Segu Genesis – výběr dvojice hrdinů.

Odkazy na stránky s podrobnějšími informacemi o hře Chaos Engine:

  1. The Chaos Engine (Soldiers of Fortune USA)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm
  2. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  3. The Chaos Engine
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chaos_Engine

Obrázek 9: Chaos Engine pro Segu Genesis – první úroveň.

Obrázek 10: Chaos Engine pro Segu Genesis – blátivý potok, mostky a armády nestvůr – co víc si přát?

Obrázek 11: Chaos Engine pro Segu Genesis – před koncem první mise.

Obrázek 12: Chaos Engine pro Segu Genesis – zhodnocení mise, opět ve stylu steampunku.

3. Chaos Engine 2

Hra Chaos Engine popsaná v předchozí kapitole se stala záhy po svém vydání velmi populární (někteří recenzenti jí hodnotili i více než 90 procenty) a tím pádem i pro svého distributora zajímavá po komerční stránce, takže zakrátko poté vyšel druhý díl pojmenovaný jednoduše Chaos Engine 2. Děj této hry pokračuje tam, kde skončil díl první – dvojice hrdinů (no možná spíše žoldáků) v poslední úrovni sice zastavila Chaos Engine, což však jenom vedlo k osvobození Barona, konstruktéra tohoto stroje a současně cestovatele v čase, který se sám málem stal obětí svého díla. Baron následně utekl do jiné časové periody a hrdinové se rozhodli, že ho budou následovat, aby zastavili jeho další nebezpečné projekty. Vše se samozřejmě poněkud zvrtlo, protože oba hrdinové zůstali uvězněni uvnitř stroje a jedinou jejich nadějí na osvobození paradoxně byla pomoc Baronovi s rekonfigurací Chaos Enginu. Ovšem pouze jeden z hrdinů – ten, který bude více pomáhat a bude tak Baronovi užitečnější – se dočká osvobození, což znamená velký rozdíl oproti prvnímu dílu Chaos Engine.

Obrázek 13: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – úvodní obrazovka.

Zatímco v prvním dílu mohl hrát jeden hráč doplněný o spoluhráče řízeného AI či dva lidští hráči současně a jejich úkolem bylo společně zabíjet monstra a nakonec zastavit Chaos Engine, v dílu druhém je situace poněkud komplikovanější. Hráči nyní bojují proti sobě, ovšem současně pomáhají rekonfigurovat Chaos Engine. Kvůli zcela odlišnému cíli hry se změnil i způsob zobrazení herního světa – v prvním dílu se vše odehrávalo na jedné obrazovce (hráči se od sebe nemohli více vzdálit). Naproti tomu v dílu druhém je každému hráči určena jen polovina obrazovky scrollující samostatně, oba hráči se tedy mohou pohybovat nezávisle na sobě a samozřejmě po sobě můžou střílet (v prvním dílu to nebylo možné, to by ostatně hru dosti znepřehlednilo). V některých ohledech se tedy Chaos Engine 2 podobá již popsanému titulu Spy vs. Spy, zejména ve chvíli, kdy se oba hráči navzájem ztratí v útrobách Chaos Enginu a snaží se navzájem najít, popř. hledají východ do dalšího levelu.

Obrázek 14: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – výběr hrdinů.

Odkazy na stránky s podrobnějšími informacemi o hře Chaos Engine 2:

  1. The Chaos Engine 2
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine2.htm
  2. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series

Obrázek 15: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – režim rozdělené obrazovky (split-screen).

Obrázek 16: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – uvnitř Chaos Enginu.

Obrázek 17: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – předměty se nemusí pouze sbírat, ale lze je i přesouvat.

Obrázek 18: Chaos Engine 2 pro Segu Genesis – zhodnocení první mise.

4. Earthworm Jim

Již několikrát jsem se v tomto seriálu zmínil o faktu, že jedním z nejdůležitějších herních žánrů na osmibitových a posléze i šestnáctibitových konzolích byly skákačky čili platformovky (platform game). Ostatně asi se nestalo úplnou náhodou, že se protagonisté her Super Mario Bros a Sonic the Hedgehog stali maskoty firem, které herní konzole vyráběly a navíc si na tomto trhu i dosti tvrdě konkurovaly. Z obliby tohoto typu her samozřejmě těžili i další výrobci. Zajímavé je sledovat, jak se u tohoto herního žánru postupně vyvíjel jejich grafický design. Někdy bylo cílem grafiků dosažení co největší kvality zobrazení, u jiných her se tvůrci naopak nechali inspirovat například komiksy nebo kreslenými seriály, kde se mnohdy používají velké jednobarevné plochy. Příkladem může být hra Disney's Aladdin popsaná minule. V podobném grafickém stylu byla navržena i hra Earthworm Jim vyvinutá v roce 1994 společnostmi Shiny Entertainment a PlayMates Toys.

Obrázek 19: Earthworm Jim pro Segu Genesis – úvodní obrazovka.

Zajímavé je, že se – opět – jednalo o hru určenou původně pro herní konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis a teprve později došlo k její portaci na další herní konzole a taktéž na osobní počítače. Hráč v této hře ovládal ozbrojeného červa, který se pohyboval v poměrně chaotickém světě obývaném reálnými i vymyšlenými tvory (i reální tvorové si však vzájemně neodpovídají velikostí, což však vůbec nevadí). Jak bylo u tehdejších platformovek zvykem, byl herní svět volně scrollovatelný ve všech směrech (spíš je zajímavé, že se dnes objevují hry scrollující jen v jednom směru, tj. podobně jako na osmibitových domácích počítačích :-). Sprity i herní pozadí bylo vykresleno v komiksovém stylu a celá hra byla pojata jako parodie na již existující platformovky – tomu taktéž odpovídají názvy jednotlivých bossů, které bylo zapotřebí zlikvidovat na konci jednotlivých úrovní.

Obrázek 20: Earthworm Jim pro Segu Genesis – grafický styl, jímž se tato hra stala známá.

Obrázek 21: Earthworm Jim pro Segu Genesis – první úroveň.

Obrázek 22: Earthworm Jim pro Segu Genesis – první úroveň.

Obrázek 23: Earthworm Jim pro Segu Genesis – lednici je nutné shodit…

Obrázek 24: … čímž dojde k odmrštění krávy :-)

5. Earthworm Jim 2

Asi již není nutné zdůrazňovat, že po komerčním úspěchu nějaké hry obvykle následuje i její druhý díl. Tento osud neminul ani Earthworm Jima, jehož druhý díl vyšel v roce 1995 a to opět nejprve pro herní konzoli Sega Mega Drive/Sega Genesis. Tato hra se způsobem svého grafického zpracování i satirickým vyzněním podobala předchozímu dílu a postupně došlo i na nezbytné portace tohoto dílu na další platformy. Zajímavé je, že dokonce došlo i k „přemalování“ Earthworm Jima do HD rozlišení a relativně nedávno se tato hra začala prodávat právě s přívlastkem HD.

Obrázek 25: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – úvodní obrazovka.

Obrázek 26: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – první úroveň.

Obrázek 27: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – i koupající se prasátka zde mají svůj význam.

Obrázek 28: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – pigchute :-)

Obrázek 29: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – někdy se prostě nedaří.

Obrázek 30: Earthworm Jim 2 pro Segu Genesis – jedním z protivníků je i starší paní.

6. Golden Axe – herní legenda of firmy Sega

Další hru, která se stala známou a dodnes (!) hranou legendou, je hra s názvem Golden Axe vydaná společností Sega již v roce 1989. Původně se jednalo o video automat postavený na hardwaru Sega System 16, který je v mnoha ohledech podobný hardwaru herní konzole Sega Master System – je zde použit stejný mikroprocesor Motorola 68000 doplněný o osmibitový mikroprocesor Zilog Z80, který byl určen pro generování zvuků společně s čipem firmy Yamaha atd. Vraťme se zpět k Golden Axe. Autorem této hry je Makoto Uchida, jenž se o rok dříve podílel na vzniku herního titulu Altered Beast. Děj Golden Axe je zasazen do fantasy prostředí a samotný děj taktéž vychází z děje typického (spíše průměrného) fantasy románu – skupina hrdinů se vypraví na druhou část světa zmlátit/zabít hlavního záporňáka. Děj však u tohoto typu her není vůbec důležitý, mnohem důležitější je technické zpracování (grafika, zvuky, hudba) a samozřejmě taktéž hratelnost.

Obrázek 31: Golden Axe – úvodní obrazovka.

Hratelnost a současně i technické zpracování jsou v případě hry Golden Axe na skvělé úrovni. Hrdinové postupně prochází různými lokacemi, takže se neustále mění herní prostředí – mrtvý les, vesnice, hřbitov, město s hradem a dungeon, v němž sídlí hlavní záporná postava. Hrát může jeden hráč nebo dvojice hráčů a velmi důležitý je taktéž systém výběru postav – hrát je totiž možné za bojovníka (sice svalovce, ale v boji jde o dosti slabou postavu), za amazonku (nejlepší kouzla – viz dále) či za populárního trpaslíka. V minulé větě jsem se zmínil o kouzlech, které k fantasy prostředí samozřejmě patří. Hrdinové při svém putování či v místech odpočinku (mezi lokacemi) potkávají skřítky, z nichž je možné dobře mířeným kopancem nebo popíchnutím mečem :-) získat lektvary s manou. Tyto lektvary se potom používají pro vyvolání útočných kouzel, přičemž je evidentní, že se tvůrci hry snažili o vyrovnání možností všech tří postav: amazonka je sice slabší v boji, ale má nejsilnější kouzlo atd.

Obrázek 32: Golden Axe – výběr hrdiny.

Hru Golden Axe mohou čtenáři tohoto článku znát pravděpodobně z verze pro IBM PC (DOS), která se však v některých detailech liší od varianty určené pro Sega Mega Drive. Především došlo k vylepšení animací postav (pravděpodobně byly přidány další sekvence pro jednotlivé sprity), změnila se i vizuální podoba některých kouzel a taktéž došlo k prodloužení hry o jednu lokaci. Ostatní funkce zůstaly zachovány, včetně možnosti hrát takzvaný duel, což je v podstatě turnaj, kdy se proti postavě ovládané hráčem postupně staví různí protivníci, většinou i v přesile (ale trpaslík může celkem bez problému zdolat i tři obry či dva rytíře :-).

Obrázek 33: Golden Axe – útočné kouzlo trpaslíka.

Odkazy na stránky s podrobnějšími informacemi o herní sérii Golden Axe:

  1. Golden Axe
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe
  2. Golden Axe (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Golden_Axe_(series)

Obrázek 34: Golden Axe – zvířata, na kterých přijeli nepřátelé, je možné využít.

Obrázek 35: Golden Axe – útočné kouzlo amazonky je odlišné od kouzla, které bylo použito na PC.

Obrázek 36: Golden Axe – duel.

7. Golden Axe II

Společnost Sega vydala pokračování hry Golden Axe v roce 1991, tj. dva roky po vydání prvního dílu. Recenzenti i hráči byli v případě této hry poněkud na rozpacích, protože se zdálo, že Golden Axe II vlastně nic nového nepřináší: že se pouze jedná o nové herní lokace a o nové protivníky, zatímco engine a vlastně i děj zůstávají stejné. Hra se skutečně do značné míry podobala svému předchůdci (což v tomto případě není na škodu!), ovšem programátoři do enginu hry přidali některá vylepšení. Zejména došlo ke zpřesnění ovládání, především v případě některých komplikovanějších chvatů (kotouly atd.) vyvolávaných kombinací několika tlačítek. Taktéž po shození protivníka z nějakého osedlaného tvora (drak…) bylo snadnější na tohoto tvora nasednout, protože dokázal počkat ležet na místě delší dobu. Dále se taktéž částečně změnil systém kouzel. V Golden Axe II je totiž možné měnit sílu kouzla, takže již neplatí, že se vždy vyčerpají všechny magické lektvary, které hráč v daném okamžiku měl.

Obrázek 37: Golden Axe II – úvodní obrazovka.

Mana používaná pro útočná kouzla se navíc už nezískávala nakopáváním skřítků (to asi nebylo dostatečně výchovné :-), ale bylo ji možné získat „přemluvením“ jakýchsi šamanů, kteří navíc nebyli tak pohybliví jako skřítci. Vizuální zobrazení kouzel taktéž doznalo změny; opět zde svým postojem se sekerou vyhrává trpaslík. Osobně mám pocit, že hra Golden Axe II je poněkud jednoduší než první díl, což ale může být způsobeno zlepšením ovládání a nikoli nutně slabšími protivníky. Grafika a design jednotlivých lokací doznal vylepšení, stejně jako zvuky. Zachována zůstala i možnost zahrát si duel. Zajímavé je, že v případě Golden Axe II byla první podporovanou platformou právě herní konzole Sega Mega Drive a konverze na další systémy probíhaly sporadicky – známější je snad pouze varianta (port) pro Playstation 2 a PS Portable.

Obrázek 38: Golden Axe II – grafika se dosti podobá předchozímu dílu.

Odkazy na stránky s podrobnějšími informacemi o hře Golden Axe II:

  1. Golden Axe II
    http://www.gamespot.com/golden-axe-ii/platform/genesis/
  2. Golden Axe II
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_II

Obrázek 39: Golden Axe II – nové útočné kouzlo trpaslíka.

Obrázek 40: Golden Axe II – teď bude možné získat manu.

Obrázek 41: Golden Axe II – útočné kouzlo amazonky (nepříliš působivé).

Obrázek 42: Golden Axe II – útočné kouzlo barbara.

8. Golden Axe III – poněkud nepovedené pokračování legendy

Herní série Golden Axe se dočkala i třetího dílu, který vyšel v roce 1993; zajímavé přitom je, že tento díl byl po určitou dobu prodáván pouze v Japonsku a USA, nikoli však v Evropě. V samotné hře došlo k několika změnám, které však podle mého názoru vedly spíše ke zhoršení hry a nikoli k jejímu zlepšení. První změnou byly odlišné postavy hrdinů – i když bylo možné vybírat ze čtyř postav, zmizel populární trpaslík a namísto něj se objevila dvojice podivných tvorů – jeden byl docela rychlý a jeho hlavní zbraní byly jeho zuby, druhý byl pomalý, zato oplýval velkými silnými tlapami. Dále se zcela změnily formy útoků i samotní nepřátelé. Naproti tomu se při sbírání many opět v Golden Axe III objevili skřítkové, nyní bylo ovšem nutné magické lektvary aktivně sbírat ze země, což minimálně zdržovalo a po chvíli to bylo i otravné. Grafické ztvárnění se podle mého názoru řádově zhoršilo a například i animace kouzel postrádají plynulost. Na druhou stranu však bylo možné v klíčových místech hry zvolit směr dalšího postupu, což zajisté jednotlivé hry mohlo učinit zajímavější.

Obrázek 43: Golden Axe III – úvodní animace.

Odkazy na stránku s podrobnějšími informacemi o hře Golden Axe III:

  1. Golden Axe III
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_III

Obrázek 44: Golden Axe III – objevuje se zde nový hrdina.

Obrázek 45: Golden Axe III – jedna mise se odehrává na rychle jedoucím voze.

Obrázek 46: Golden Axe III – silnější protivníci.

CS24_early

Obrázek 47: Golden Axe III – výběr hrdinů (chybí trpaslík!).

Obrázek 48: Golden Axe III – výběr oblasti, kde hra začne.

9. Odkazy na Internetu

  1. Moby Games: Speedball series
    http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series
  2. Bitmap Brothers: Speedball (original)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm
  3. Bitmap Brothers: Speedball 2: Brutal Deluxe
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball2.htm
  4. Wikipedia: Speedball (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Speedball_(video_game)
  5. Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
    http://gamefreaks365.com/re­view.php?artid=1631
  6. Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
    http://web.archive.org/web/20070831062914/htt­p://sonic.neoseeker.com/so­nic_the_hedgehog2/GENESIS/pa­ges/release_dates_backgrou­nd3/
  7. Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://www.neoseeker.com/Ga­mes/Products/GENESIS/sonic_the_hed­gehog2/
  8. Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit)
  9. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  10. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  11. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  12. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  13. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  14. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  15. SN76489 sound chip details
    http://web.inter.nl.net/u­sers/J.Kortink/home/articles/sn76489/
  16. SN76464 datasheet
    http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1106623&fi­le=0054%5Csn76494_409323.pdf
  17. Texas Instruments SN76489 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Texas_Instruments_SN76489
  18. SN76489
    http://www.smspower.org/De­velopment/SN76489?sid=ae16503f2fb18070f3f40f2af­56807f1
  19. YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspower.org/ma­xim/Documents/YM2413Appli­cationManual?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  20. Programming the Sega MegaDrive
    http://darkdust.net/writin­gs/megadrive
  21. MegaDrive / SegaGenesis docs
    http://www.genny4ever.net/in­dex.php?page=docs
  22. IGN: Top 25 Consoles
    http://www.ign.com/top-25-consoles/13.html
  23. Sega Mega Drive
    http://sega.jp/archive/segahard/md/
  24. Sega Archives
    http://sega.jp/archive/segahard/
  25. Sega Genesis
    http://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Console_Platfor­ms/Sega/Genesis/
  26. The Retro Gen Plays Genesis Games
    http://uk.gamespy.com/arti­cles/998/998637p1.html
  27. The Sega Mega Drive/Genesis
    http://www.captainwilliam­s.co.uk/sega/megadrive/me­gadrive.php
  28. Sega Game Gear 101: A Beginner's Guide
    http://www.racketboy.com/re­tro/sega/gamegear/sega-game-gear-101-a-beginners-guide
  29. SEGA GameGear | Marc's Realm
    http://darkdust.net/retro­gaming/gamegear
  30. Sega Master System Hardware
    http://www.smspower.org/De­velopment/Documents
  31. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  32. Sega Master System Museum
    http://alexkidd.com/
  33. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html
  34. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Master_System
  35. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Card
  36. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  37. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.thebeehive.ws/
  38. TurboGrafx-16 TurboExpress
    http://www.allgame.com/plat­form.php?id=17673
  39. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  40. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  41. TurboGrafx-16 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/TurboGrafx-16
  42. MagicEngine – TurboGrafx-16 emulator
    http://www.magicengine.com/
  43. Motorola 68000 CPU
    http://en.wikipedia.org/wiki/68000

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.