Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (52. část - hry pro mikropočítače Amiga)

15. 11. 2012
Doba čtení: 25 minut

Sdílet

Dnes se seznámíme s některými známými hrami pro Amigy. Bude se jednat převážně o starší hry kompatibilní s Amigou 500 a 500+, které bylo možné spouštět přímo z disket. I přes určitá omezení kladená použitým čipsetem (OCS, ECS) jsou tyto hry velmi kvalitní jak po technické stránce, tak i po stránce herní.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (52. část – hry pro mikropočítače Amiga)

2. The Guild of Thieves – zástupce textovek se statickými obrázky

3. Zlatá éra čtverečkových dungeonů

4. Bloodwych

5. Eye of the Beholder

6. Black Crypt

7. Black Crypt a grafický režim EHB (Extra Half-Brite)

8. Cannon Fodder

9. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (52. část – hry pro mikropočítače Amiga)

V předchozích třech částech seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme se zabývali převážně popisem programového vybavení mikropočítačů Amiga, včetně popisu několika vývojových nástrojů používaných (nejenom) pro tvorbu her. Nyní již nastal čas se věnovat samotným hrám, kterých pro tyto počítače vzniklo značné množství. Jednalo se o hry různých žánrů a zajímavé je, že se zde ve větší míře prosadily západní softwarové společnosti, takže hry pro Amigu (a tím pádem i pro herní konzoli CDTV) jsou v mnoha ohledech odlišné od většiny her určených pro asijské herní konzole – například v oblasti RPG se zde prosadily čtverečkové dungeony na rozdíl od asijských RPG používajících buď isometrické zobrazení nebo prostý půdorysný pohled. Hry popsané dnes je možné spustit i na počítačích Amiga 500 a Amiga 500+, tj. na strojích vybavených buď originálním čipsetem (OCS) nebo ECS.

Obrázek 1: Úvodní obrazovka hry The Guild of Thieves. Na tomto obrázku mohl být celkem bez problému použit grafický režim HAM (Hold and Modify), protože se jedná o jednoduchý statický snímek.

S použitým čipsetem souvisí především podporované grafické režimy a nejvyšší současně zobrazitelný počet barev. Pokud nepočítáme statické úvodní obrázky (příkladem z dnes popsaných her je The Guild of Thieves) v režimu HAM (4096 barev, ovšem s různými omezeními), používaly se ve hrách režimy s 16 (čtyři bitové roviny, popř. 3+3 roviny) či 32 barvami (pět bitových rovin) a v některých případech (zejména v dungeonu Black Crypt) i režim EHB s 32 barvami a 32 tmavšími odstíny těchže barev. Z dnešního pohledu, kdy mnoho programů patří do skupiny „bloatware“, je zajímavá i informace o tom, jak byly tyto hry náročné na počet a kapacitu paměťových médií. V následující tabulce je vypsáno, na kolika disketách byly dodávány některé hry popsané v dalších kapitolách. Diskety byly na počítačích Amiga formátovány na kapacitu 880 kB (901120 bajtů), takže si snadno můžete spočítat, že i tak rozsáhlé hry, jako je Eye of the Beholder či Black Crypt zabíraly z dnešního pohledu pouze nepatrné místo:

# Hra Kapitola Počet disket (880 kB)
1 The Guild of Thieves 2 1 disketa
2 Eye of the Beholder 5 3 diskety
3 Black Crypt 6 a 7 3+1 disketa
4 Cannon Fodder 8 3 diskety

Obrázek 2: Snímek získaný z jednodisketové hry Metal Mutant.

2. The Guild of Thieves – zástupce textovek se statickými obrázky

První hra, s níž se v dnešním článku seznámíme, nese jméno The Guild of Thieves. Jedná se o klasickou textovku s poměrně kvalitním parserem, která však byla doplněna o některá „multimediální“ rozšíření, především o syntézu řeči a taktéž o přibližně třicet statických obrázků, které sice v současnosti vypadají spíše průměrně, ale v době vzniku The Guild of Thieves byly považovány za jedny z nejlepších (statických) obrázků použitých ve hrách (především v případě konverzí této hry na počítače Atari ST a Amiga). Společností, která stála za vývojem The Guild of Thieves je Magnetic Scrolls (konkurent firem jakými byly Level 9 Computing či Infocom). Tato firma ještě před vývojem The Guild of Thieves vyvinula a prodávala další známou (možná i známější) textovku s názvem The Pawn, jenž byla na některých platformách taktéž vybavena statickými obrázky.

Obrázek 3: The Guild of Thieves v průběhu nahrávání. Informace o použité hudbě patří k mnoha vtípkům, které hra obsahuje.

Na textovce The Pawn bylo zajímavé především to, že byla téměř kompletně napsána v assembleru mikroprocesoru Motorola 68000, což znamená, že její nativní platformou byly počítače Atari ST, Amiga a taktéž Apple Macintosh. Při konverzi The Pawn na osmibitové počítače vybavené mikroprocesory Zilog Z80 a MOS 6502 byl původní binární program interpretován jednoduchým virtuálním strojem emulujícím Motorolu 68000, což sice bylo teoreticky pomalé, ovšem u textovek není výpočetní rychlost rozhodujícím faktorem (tím je příběh a v menší míře taktéž kvalita slovního parseru).

Obrázek 4: Základní pohled na hru připomíná klasické textovky.

Příběh hry The Guild of Thieves se odehrává na malém ostrově a úkolem hlavního hrdiny je stát se členem skupiny zbojníků (trošku nadnesené slovo…) v zemi Keronia. Aby byl hrdina přijat, musí na ostrově prohledat hrad a jeho okolí a nalézt zde všechny potřebné předměty. Aby nebylo kopírování hry tak jednoduché, bylo nutné pro její dokončení znát některé informace z dodávaného manuálu. Dnes ho lze sice najít na Internetu, ovšem v dobách kralování Amigy to nebylo tak jednoduché. Obrázky ve hře bylo možné v případě potřeby skrýt a hráč tak mohl komunikovat pouze psaným (a popřípadě i čteným) textem, tak jako za starých dob prvních verzí hry Collosal Cave Adventure :-)

Obrázek 5: Mezi zajímavosti patří možnost nechat si vypisovaný text i přečíst. Syntéza řeči na Amize byla na vysoké úrovni – předčítanému textu bylo možné bez problémů porozumět.

Odkazy na stránky s informacemi o textovkách:

  1. Historie vývoje počítačových her (3.část – hry v textovém režimu)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-3-cast-hry-v-textovem-rezimu/
  2. Historie vývoje počítačových her (4.část – zlatá éra textovek)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-4-cast-zlata-era-textovek/
  3. Historie vývoje počítačových her (5.část – textovky společnosti Level 9)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-5-cast-textovky-spolecnosti-level-9/

Obrázek 6: Obrázek pro úvodní „místnost“.

Obrázek 7: Hráč si mohl sám určit, kolik prostoru se má ponechat pro text a kolik pro obrázky.

Obrázek 8: Příchod ke chrámu.

Obrázek 9: Interní prostory chrámu.

Obrázek 10: Interní prostory chrámu.

3. Zlatá éra čtverečkových dungeonů

„the essence of the dungeon experience… Kill the monsters, steal the treasure, stab your buddy“

Pro mikropočítače Amiga vzniklo mnoho různých typů her, od textovek přes klasické 2D a 3D střílečky, strategické simulace až po RPG hry, jejichž dohrání museli hráči věnovat mnohdy i několik týdnů či dokonce měsíců. Jednou snadno rozeznatelnou skupinou RPG her jsou „čtverečkové dungeony“, ve kterých je herní svět zobrazován z pohledu hráčů (First Person View), ale pohyb hráčů je omezen na přechody mezi čtverečky, ze kterých je herní svět vytvořen. Půdorys celého herního světa má tedy formu bludiště vytvořeného na čtvercové síti, kde zdi mají většinou šířku minimálně jeden čtvereček, i když existují výjimky se zdmi s nulovou tloušťkou. Předchůdcem tohoto typu her jsou taktéž RPG, ovšem viděné shora. Původní hry tohoto žánru, jako je například Dungeon, Rogue, Hack či NetHack (v současnosti například i ADOM) používaly pro zobrazení herního světa pouze textový režim s ASCII znaky (ostatně tyto hry jsou dodnes vytvářeny a aktivně hrány), později byl textový režim vyměněný za jednoduchou grafiku (Ultimy) a ještě později za isometrický pohled (Diablo).

Obrázek 11: Klasickým zástupcem čtverečkových dungeonů je hra Dungeon Master, zde zobrazená ve verzi pro herní konzoli SNES.

Nejmarkantnějším rozdílem původních RPG her (Rogue, Hack…) od dále popisovaných čtverečkových dungeonů je změna pohledu na herní svět. Čtverečkové dungeony okouzlily mnoho hráčů zejména díky postupnému vývoji postav (resp. jejich vlastností a schopností), nelineárností příběhu a značné svobodě pohybu (což je jeden z podstatných rozdílů mezi dungeony a klasickými adventurami i mnoha textovkami – alespoň těmi staršími), možností sbírání a využívání různých předmětů a zbraní a někteří hráči si dokonce oblíbili i kreslení map herního světa na čtverečkovaný papír (svoje mapy všech 13 pater Dungeon Mastera bych ještě určitě našel :-).

Obrázek 12: Dungeon Black Crypt ve variantě pro Amigu.

Odkazy na stránky s informacemi (převážně) o čtverečkových dungeonech:

  1. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton01­.shtml
  2. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  3. Dungeon Master – Return To Chaos
    Window port of DM
  4. Lands of Lore series
    http://www.mobygames.com/game-group/lands-of-lore-series
  5. Lands of Lore series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lands_of_Lore_series
  6. Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
    http://forums.sarcasticga­mer.com/blog.php?b=1161
  7. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  8. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  9. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  10. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  11. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  12. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  13. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  14. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  15. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  16. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  17. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  18. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  19. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  20. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  21. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  22. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  23. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  24. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  25. Dungeon crawl
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  26. Nejlepší hry mého mládí
    http://www.reyden.eu/gamesy/nejlepsi-hry-meho-mladi/

Obrázek 13: Eye of the Beholder (první díl) ve variantě pro Amigu.

4. Bloodwych

Největší sláva čtverečkových dungeonů trvala zhruba jedno desetiletí, konkrétně od roku 1987, ve kterém byl vydán slavný Dungeon Master (ten jsme si již v tomto seriálu popsali) až do druhé poloviny devadesátých let, kdy se začaly ve větší míře objevovat RPG hry používající skutečné 3D enginy (což zjednodušeně řečeno znamená, že se způsoby pohybu hráče i metody vyobrazení herního prostředí začaly přibližovat hrám typu Duke 3D, Quake apod.). Z technického pohledu jsou skutečně čtverečkové dungeony se softwarově vykreslovanými scénami již překonány trojrozměrnými hrami a moderními grafickými akcelerátory (v oblasti RPG se jedná například o Oblivion), ovšem jejich kouzlo přetrvalo až do dneška. Po Dunegon Masterovi následovalo v roce 1989 jeho pokračování Chaos Strikes Back (CSB) a ve stejném roce pak hra Bloodwych, jenž byla portována i na Amigu (viz též následující odstavec). Z dalších herních titulů nelze zapomenout na sérii Eye of the Beholder (první díl je zmíněn v páté kapitole) a Black Crypt (kapitola 6).

Obrázek 14: Bloodwych ve verzi pro osmibitové mikropočítače ZX Spectrum.

V předchozím odstavci jsme se zmínili o dungeonu Bloodwych z roku 1989. Tato hra byla určena pro mikropočítače Amiga, Atari ST, IBM PC a dokonce existovaly i varianty portované na některé osmibitové počítače, například v té době velmi rozšířené ZX Spectrum. Samotný herní systém i způsob zobrazení a pohybu v podzemí se původnímu Dungeon Masterovi do značné míry podobal, ostatně jako tomu bylo u většiny dalších čtverečkových dungeonů, ovšem princip tvorby kouzel byl odlišný (kouzla se mohla nakupovat, nebylo nutné se učit kombinace run), bylo možné konverzovat s obchodníky i protivníky a taktéž byla umožněna hra dvou hráčů popř. hráče proti počítači (což je pro dungeony z období přelomu osmdesátých a devadesátých let dosti netypické) – viz zobrazené screenshoty. Tato hra sice není ve světě tak známá jako ostatní dva dungeony popsané v tomto článku, ovšem to, že existovala i pro osmibitové domácí počítače jí zajistilo popularitu například v těch zemích, kde se i na začátku devadesátých let minulého století tyto počítače stále používaly (ostatně stačí zavzpomínat, jaké v těch dobách byly ceny počítačů Amiga, Atari ST či prvních XTček a ATček a porovnat tyto ceny například se zmíněným ZX Spectrem či tuzemským Didaktikem).

Obrázek 15: Bloodwych ve verzi pro mikropočítače Atari ST.

Odkazy na další stránky o hře Bloodwych:

  1. Amiga Hall of Light: Bloodwych
    http://hol.abime.net/157
  2. World of Spectrum: Bloodwych
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000592
  3. Wikipedia: Bloodwych
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bloodwych
  4. Moby Games: Bloodwych
    http://www.mobygames.com/ga­me/bloodwych

5. Eye of the Beholder

Po úspěchu Dungeon Mastera (a v menší míře i Bloodwychu) se na začátku devadesátých let minulého století začaly vývojem modernějších čtverečkových dungeonů zabývat i velké (alespoň na svoji dobu) softwarové společnosti a distributoři. Právě zde se zrodila hra nazvaná Eye of the Beholder (EOB/EoB), o jejíž distribuci se postarala firma SSI (Strategic Simulations, Inc.) a vývoj měli na starost programátoři a grafici ze společnosti Westwood. První díl dungeonu Eye of the Beholder vyšel již v roce 1990. Tato verze byla určena pro počítače IBM PC (ideálně vybavené grafickou kartou VGA, i když to nebylo nutné) a o rok později následovala konverze na mikropočítače Amiga a dále pro Super Nintendo Entertainment System (SNES). V této hře se čtveřice hrdinů (mimochodem je jich stejný počet jako u Dungeon Mastera) pohybuje v podzemí města Waterdeep, které leží ve světě Forgotten Realms, ve snaze najít a zabít zde žijícího beholdera (inteligentní, ale zlou bytost ve tvaru koule s jedním centrálním okem a mnoha menšími očními stopkami a obdařenou magickými schopnostmi – ostatně jeden beholder se vyskytuje i v původním Dungeon Masterovi).

Obrázek 16: Distributorem EoB je firma SSI.

Hra Eye of the Beholder se stala velmi populární, především díky velmi pěkné 256barevné grafice v případě varianty pro počítače IBM PC (co jiného lze také čekat od Westwood Studios? – viz též grafika Duny 2) a propracovaném herním systému, který je postaven na pravidlech stolních her Advanced Dungeons and Dragons (AD&D). Způsob pohybu hráčů v podzemí (po čtvercích) je prakticky stejný jako v Dungeon Masterovi, stejně jako absence automatické mapy, což je (podle mého názoru) možná i dobře – fanoušek dungeonů se mapy nejraději kreslí sám :-). Původní varianta této hry pro Amigu byla po grafické stránce poněkud horší, než tomu bylo na IBM PC s VGA kartou, a to především kvůli menšímu počtu barev – využívají se zde režimy OCS/ECS s 32bitovou barevnou paletou. Ale sami se můžete přesvědčit, že menší počet barev ještě nemusí při dobré volbě barvové palety a použití ditheringu znamenat výrazné zhoršení vizuálního vjemu. Mimochodem – před několika lety se objevila neoficiální předělávka EoB pro AGA, kde byly použity bitmapy a sprity z EoB pro IBM PC.

Obrázek 17: EoB je založen na pravidlech AD&D.

Odkazy na další stránky s informacemi ke hře Eye of the Beholder:

  1. Série Eye of Beholder (česky)
    http://www.old-games.estranky.cz/clanky/serie-eye-of-beholder.html
  2. Moby Games: Eye of the Beholder
    http://www.mobygames.com/game/eye-of-the-beholder
  3. Wikipedia: Eye of the Beholder (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eye_of_the_Beholder_(vi­deo_game)

Obrázek 18: Úvodní obrazovka EoB.

Obrázek 19: Animované intro.

Obrázek 20: Animované intro.

Obrázek 21: Animované intro – vstup do dungeonu.

Obrázek 22: Generování charakteristiky postav.

Obrázek 23: Generování charakteristiky postav.

Obrázek 24: Prostředí hry.

Obrázek 25: Když se dělají screenshoty, není moc času na vlastní boj…

6. Black Crypt

Dalším čtverečkovým dungeonem, na nějž nesmíme v souvislosti s mikropočítači Amiga zapomenout (už jen kvůli použitému grafickému režimu), je dungeon nazvaný Black Crypt, jenž v roce 1992 vydala firma Raven Software spolu se známou distribuční společností Electronic Arts. Tato hra byla dodávaná na pouhých třech disketách, podobně jako tomu bylo u výše popsaného dungeonu Eye of the Beholder (navíc byla ještě čtvrtá disketa využívána pro uložení stavu hry a zpočátku taktéž pro uložení informací o vytvořených hráčích). Jednalo se o klasický čtverečkový dungeon hraný se čtyřmi hráči (zdá se, že toto číslo je pro mnoho RPG her magické :-), který se však v několika ohledech lišil od původního Dungeon Mastera i od Eye of the Beholdera. První odlišnost spočívala v použitém systému kouzel, který se v případě Black Cryptu přibližuje například způsobu kouzlení ve hře Bloodwych (viz též čtvrtá kapitola).

Obrázek 26: Obrazovka zobrazená při nahrávání hry.

Další odlišnost mezi Black Cryptem a Dungeon Masterem spočívá v rozdílném způsobu vytváření postav. Zatímco v Dungeon Masteru se postavy vybírají v prvním patře z „obrazů“ s již přednastavenými atributy, lze v Black Cryptu, podobně jako v některých dalších hrách (série Ultima), jednotlivé atributy postav v určitém rozsahu měnit – tuto část hry někteří hráči přeskakují, jiní naopak tráví mnoho času vypipláním svých postaviček. Dalším rozšířením je existence mapy, protože s pomocí jednoho z kouzel je umožněno automatické vytváření mapy v těch místech, kterými postavy prošly – jedná se vlastně o obdobu mapování známého již z her typu Rogue či (Net)Hack. Celý herní svět je poměrně rozsáhlý. Postavy mohou procházet 24 patry, které sice nejsou tak velké jako v případě Dungeon Mastera (24×24 versus 32×32 čtverečků), ale jejich obtížnost je přibližně srovnatelná.

Obrázek 27: Grafický režim EHB se představuje v úvodní obrazovce Black Cryptu.

7. Black Crypt a grafický režim EHB (Extra Half-Brite)

Při zobrazování herního světa byl ve hře Black Crypt použit grafický režim EHB: Extra Half-Brite se 32 barvami, které mohly být zobrazeny ve dvou intenzitách, celkem se tedy jednalo o grafickou paletu 64 barev (tento grafický režim se ve hrách příliš často nepoužíval, ovšem pro ponurý dungeon bylo využití tmavých barev dobrou volbou). V samotné hře bylo použito mnoho různých grafických triků využívajících čipovou sadu Amigy, například při vykreslení teleportu či vody. Kromě původní Amigácké verze je dnes možné si vyzkoušet i verzi portovanou na operační systémy Microsoft Windows, které musí mít nainstalovány knihovny DirectX 3.0 popř. vyšší (což znamená, že se jedná o prakticky všechna Windows od verze 95). Ovšem praví hráči mohou použít původní Amigácký Black Crypt (jedná se o abandonware) spuštěný v emulátoru tohoto oblíbeného osobního počítače (ideální je nastavit Amigu 500, namapovat si všechny čtyři diskety současně a zapnout turbo režim emulace disketové jednotky).

Obrázek 28: Úvodní příběh.

Odkazy na další stránky s informacemi ke hře Black Crypt:

  1. Black Crypt (česky)
    http://hobring.esero.net/re­cenze/amiga_black_crypt/rec_blac­k_crypt.htm
  2. Black Crypt (doupě)
    http://freehry.doupe.zive­.cz/recenze/black-crypt/
  3. Black Crypt
    http://www.ravengames.com/blac­kcrypt/blackcrypt.php
  4. Black Crypt port to PC
    http://www.3ddownloads.com/ra­vensoft/Black%20Crypt
  5. Black Crypt port to PC
    http://retrogaming.sweb.cz/

Obrázek 29: Hlavní menu hry Black Crypt.

Obrázek 30: Generování postav.

Obrázek 31: Herní svět Black Cryptu – bojovníci jsou zpočátku skoro nazí :-)

Obrázek 32: Herní svět Black Cryptu – vlastnosti postavy.

Obrázek 33: Herní svět Black Cryptu v paletě 32+32 barev EHB.

Obrázek 34: Herní svět Black Cryptu.

8. Cannon Fodder

Se hrou Cannon Fodder jsme se již v tomto seriálu setkali, ale možná nebude na škodu si několika větami připomenout, o jaký typ hry se vlastně jedná. Za vývojem Cannon Fodderu stála společnost Sensible Software, která na počátku devadesátých let minulého století začala vyvíjet hry právě pro mikropočítače Amiga a některé hry byly díky svému komerčnímu úspěchu posléze portovány i na další osobní mikropočítače (Atari ST, IBM PC apod.) a taktéž na herní konzole, převážně na Segu Mega Drive/Segu Genesis a konkurenční Super Nintendo Entertainment System (SNES). Hra Cannon Fodder vznikla v roce 1993 a opět se jednalo o titul nejprve vydaný pro Amigu, kde podle hodnocení jednoho časopisu dokonce tato hra získala prestižní označení „Hra roku“ (na druhou stranu někteří recenzenti nepochopili humornou nadsázku této hry). Na základě úspěchu Cannon Fodderu na Amize postupně vznikly i konverze na další osobní počítače a herní konzole, včetně Sega Master System/Sega Genesis (popravdě řečeno však bylo nejlepší Cannon Fodder hrát na „plnohodnotném“ počítači s myší a nikoli na konzoli s jiným typem ovladače).

Obrázek 35: Úvodní obrazovka hry.

Hra Cannon Fodder v sobě kombinuje prvky strategie probíhající v reálném čase a akční hry. Hráč ovládá skupinu vojáků, kteří musí v každé misi splnit určitý úkol – zabít všechny protivníky, zničit sklad atd. Vojáci jsou zpočátku vybaveni kulometem, ale postupně je možné jejich vybavení zlepšovat, například použít granáty nebo rakety (viz též ikonové menu zobrazené vlevo nahoře). I výbava protivníků se v dalších misích vylepšuje, takže se setkáme s vojáky v džípech, tancích atd. Zpočátku se bojuje v džungli, kde se vojáci nevyhnou nutnosti brodění se v řekách (pohyb je pomalý a nelze při něm střílet), ale v dalších misích dojde ke změně prostředí a částečně i ke změně strategie, kterou je nutné zvolit pro úspěšné dokončení jednotlivých misí (obsazení džípů…).

Obrázek 36: V prvních úrovních je cíl jednoznačný…

Obrázek 37: První herní úroveň.

Obrázek 38: Stále máme přísun nováčků.

ict ve školství 24

Obrázek 39: Dokončení první úrovně.

Obrázek 40: Opět platí, že při tvorbě screenshotů bývají herní výsledky špatné…

9. Odkazy na Internetu

  1. Orthodox File Managers
    http://www.softpanorama.or­g/OFM/index.shtml
  2. File manager
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/File_manager
  3. PathMinder
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/PathMinder
  4. Commodore CDTV
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Commodore_CDTV
  5. Amiga
    http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga
  6. Picasso 2
    http://www.iol.ie/~ecarro­ll/picasso2.html
  7. Hold-And-Modify
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  8. Amiga Halfbrite mode
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  9. HAM8 Explained
    http://www.amigans.net/mo­dules/AMS/article.php?sto­ryid=22
  10. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 1 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part1/
  11. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 2 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part2/
  12. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 3 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part3/
  13. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 4 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part4/
  14. Amiga Coding Wiki
    http://www.amigacoding.com/in­dex.php/Main_Page
  15. Amiga screen
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node0061.html
  16. Amiga HAM mode
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node008F.html
  17. Copper WAIT instruction
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node004B.html
  18. Copper MOVE instruction
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node004A.html
  19. GalaxSIM: Solutions for Digital Living
    http://www.amiga.com/
  20. Denise Pin Assignment
    http://www.ntrautanen.fi/com­puters/hardware/misc/deni­se.htm
  21. Custom Chips: Paula
    http://www.amiga-hardware.com/showhardware­.cgi?HARDID=1460
  22. Big Book of Amiga Hardware
    http://www.amiga-resistance.info/bboahfaq/
  23. Amiga Hardware Database
    http://amiga.resource.cx/
  24. ExoticA
    http://www.exotica.org.uk/wi­ki/Main_Page
  25. The absolute basics of Amiga audio
    http://www.sufo.estates.co­.uk/amiga/amimus.html
  26. Wikipedia: Tracker
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker
  27. Wikipedia: Trackers
    http://en.wikipedia.org/wiki/Trackers
  28. Ultimate Soundtracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Ultimate_Soundtracker
  29. Protracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/ProTracker
  30. Impulse Tracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Impulse_Tracker
  31. Scream Tracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/ScreamTracker
  32. MikMod for Java
    http://jmikmod.berlios.de/
  33. List of audio trackers
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_audio_trackers
  34. Wikipedia: Module File
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Module_file
  35. Wikipedia: Chiptune
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune
  36. Amiga Original chipset
    http://www.princeton.edu/~acha­ney/tmve/wiki100k/docs/Ami­ga_Original_chipset.html
  37. The Final Fantasy
    http://www.thefinalfantasy.com/
  38. Final Fantasy: Mystic Quest
    http://www.gamefaqs.com/snes/532476-final-fantasy-mystic-quest
  39. Book:Final Fantasy series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Book:Final_Fantasy_seri­es
  40. The World of Final Fantasy
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,114/
  41. Final Fantasy Style
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,116/
  42. List of Final Fantasy video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_Final_Fantasy_vi­deo_games
  43. SQUARE ENIX CO.
    http://www.square-enix.com/
  44. Square Enix : Corporate history
    http://www.square-enix.com/jp/company/e/history/
  45. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton01­.shtml
  46. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  47. Dungeon Master – Return To Chaos
    Window port of DM
  48. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  49. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  50. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  51. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  52. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  53. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  54. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  55. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  56. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  57. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  58. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  59. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  60. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  61. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  62. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  63. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  64. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  65. Super NES Programming/Initialization Tutorial
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming/I­nitialization_Tutorial
  66. SNES Development sites
    http://www.snescentral.com/de­velopment.php
  67. Super NES Programming
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming
  68. Super Nintendo Development Wiki
    http://wiki.superfamicom.or­g/snes/show/HomePage
  69. 6502.org
    http://www.6502.org/
  70. The 6502/65C02/65C816 Instruction Set Decoded
    http://www.llx.com/~nparker/a2/op­codes.html
  71. 6502 Addressing Modes
    http://www.obelisk.demon.co­.uk/6502/addressing.html
  72. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  73. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  74. William D. Mensch jr.
    http://www.computerhallof­fame.org/index.php?option=com_con­tent&view=article&id=31&I­temid=4
  75. Bill Mensch
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bill_Mensch
  76. SPC 700 Documentation
    http://emureview.ztnet.com/de­veloperscorner/SoundCPU/spc­.htm
  77. Super NES Programming/SPC700 reference
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming/SPC700_re­ference
  78. Mega Lo Mania
    http://www.mobygames.com/game/mega-lo-mania
  79. Mega Lo Mania
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mega_Lo_Mania
  80. Cannon Fodder
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=739
  81. Cannon Fodder [European]
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=15717
  82. Retrospective: Cannon Fodder
    http://www.rockpapershotgun­.com/2007/11/11/retrospec­tive-cannon-fodder/
  83. Cannon Fodder
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cannon_Fodder_(video_ga­me)
  84. BC Racers
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/BC_Racers
  85. Desert Strike Advance
    http://www.ign.com/articles/2002/06/03/de­sert-strike-advance
  86. Three Strikes And You're Out
    http://www.eurogamer.net/ar­ticles/three-strikes-and-youre-out-article
  87. Head 2 Head: Desert Strike – SNES vs MegaDrive
    http://www.retrogamescollec­tor.com/head-2-head-desert-strike-snes-vs-megadrive/
  88. Desert Strike: Return to the Gulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Desert_Strike:_Return_to_the_Gulf
  89. The Chaos Engine (Soldiers of Fortune USA)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm
  90. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  91. The Chaos Engine
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chaos_Engine
  92. The Chaos Engine 2
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine2.htm
  93. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  94. Moby Games: Speedball series
    http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series
  95. Bitmap Brothers: Speedball (original)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm
  96. Bitmap Brothers: Speedball 2: Brutal Deluxe
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball2.htm
  97. Wikipedia: Speedball (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Speedball_(video_game)
  98. Golden Axe
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe
  99. Golden Axe (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Golden_Axe_(series)
  100. Golden Axe II
    http://www.gamespot.com/golden-axe-ii/platform/genesis/
  101. Golden Axe II
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_II
  102. Golden Axe III
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_III
  103. Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
    http://gamefreaks365.com/re­view.php?artid=1631
  104. Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
    http://web.archive.org/web/20070831062914/htt­p://sonic.neoseeker.com/so­nic_the_hedgehog2/GENESIS/pa­ges/release_dates_backgrou­nd3/
  105. Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://www.neoseeker.com/Ga­mes/Products/GENESIS/sonic_the_hed­gehog2/
  106. Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit)
  107. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  108. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  109. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  110. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  111. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  112. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  113. SN76489 sound chip details
    http://web.inter.nl.net/u­sers/J.Kortink/home/articles/sn76489/
  114. SN76464 datasheet
    http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1106623&fi­le=0054%5Csn76494_409323.pdf
  115. Texas Instruments SN76489 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Texas_Instruments_SN76489
  116. SN76489
    http://www.smspower.org/De­velopment/SN76489?sid=ae16503f2fb18070f3f40f2af­56807f1
  117. YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspower.org/ma­xim/Documents/YM2413Appli­cationManual?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  118. Programming the Sega MegaDrive
    http://darkdust.net/writin­gs/megadrive
  119. MegaDrive / SegaGenesis docs
    http://www.genny4ever.net/in­dex.php?page=docs
  120. IGN: Top 25 Consoles
    http://www.ign.com/top-25-consoles/13.html
  121. Sega Mega Drive
    http://sega.jp/archive/segahard/md/
  122. Sega Archives
    http://sega.jp/archive/segahard/
  123. Sega Genesis
    http://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Console_Platfor­ms/Sega/Genesis/
  124. The Retro Gen Plays Genesis Games
    http://uk.gamespy.com/arti­cles/998/998637p1.html
  125. The Sega Mega Drive/Genesis
    http://www.captainwilliam­s.co.uk/sega/megadrive/me­gadrive.php
  126. Sega Game Gear 101: A Beginner's Guide
    http://www.racketboy.com/re­tro/sega/gamegear/sega-game-gear-101-a-beginners-guide
  127. SEGA GameGear | Marc's Realm
    http://darkdust.net/retro­gaming/gamegear
  128. Sega Master System Hardware
    http://www.smspower.org/De­velopment/Documents
  129. Sega Master System Museum
    http://alexkidd.com/
  130. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html
  131. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Master_System
  132. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Card
  133. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  134. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.thebeehive.ws/
  135. TurboGrafx-16 TurboExpress
    http://www.allgame.com/plat­form.php?id=17673
  136. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  137. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  138. TurboGrafx-16 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/TurboGrafx-16
  139. MagicEngine – TurboGrafx-16 emulator
    http://www.magicengine.com/
  140. Motorola 68000 CPU
    http://en.wikipedia.org/wiki/68000
  141. Motorola 68008
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68008
  142. Motorola 68020
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68020
  143. Motorola 68030
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68030

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.