Hlavní navigace

Jak RouterStation nepomohla ani soutěž za 200 000 USD

30. 7. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Minulý rok Ubiquiti Networks vypsalo soutěž o nejlepší uživatelské rozhraní pro malou routovací krabičku RouterStation. Hlavní cena byla 160 000 USD, ale nakonec soutěž dopadla trochu jinak. O soutěži se moc nevědělo, nemluvilo a ani výsledky svět neobletěly, přesto jsou pro komunitu OpenWRT důležité.

Ale začneme od začátku. Pokud sledujete Root.cz a routery jsou vaším koníčkem či prací, určitě jste postřehli seriál o operačním systému OpenWRT. Ten se používá na zařízeních, kde je 4 MB RAM a víc a jsou uzpůsobené pro síťařské účely. Jde o klasický Linux, který se odlišuje jako dvě náhodně vybrané distribuce bez společného základu. S trochou snahy byste z OpenWRT udělali jak desktop, tak budík, takže jde o flexibilní Linux jako je kterýkoli jiný.

OpenWRT má relativně silnou komunitu, je stabilní a i když narazíte na nějaké problémy, většinou se během pár hodin dohrabete k řešení. Každý správný linuxák, který nevidí příkazovou řádku poprvé, je štěstím bez sebe, když si uvědomí, jaký potenciál má OpenWRT se správným hardwarem. Uživatelé, kterým příkazová řádka řekne maximálně „Hello World“, si potenciál neuvědomí, a zde je kámen úrazu. OpenWRT se bez pořádného webového rozhraní populárním nestane, nezíská tolik nových vývojářů a nebude v obecném podvědomí, jako jsou jiné distribuce.

Soutěž z minulého roku společnosti Ubiquiti Networks (UBNT) byla na první pohled trefou do černého, ale výsledky, průběh a prakticky i zahájení byly marketingově nezvládnuté, i když se jednalo o pořádný balík peněz. Já sám trochu lituji, že jsem se alespoň nezkusil zúčastnit. Během soutěže se změnily částky vyplacené celkově třem projektům, takže se dá předpokládat, že mnoho projektů dokončeno nebylo a vynaložený čas měl velkou šanci se zaplatit. Zatímco původně měl projekt na prvním místě dostat 160 000 USD a další čtyři po 10 000 USD, nakonec se dva projekty rozdělily o první místo, každý z nich dostal 90 000 USD a projekt na druhém místě získal zbylých 20 000 USD.

Hlavními produkty UBNT jsou jednoúčelová zařízení s operačním systémem AirOS, které koupíte, zapojíte a všechno funguje. AirOS má moderní a přehledné webové rozhraní a oproti konkurenci má mnoho funkcí navíc. Prakticky až krabičkami NanoStation a dalšími podobnými z nabídky UBNT jsme přestali lézt po střechách, když byla potřeba změna polarizace antény. AirOS se o takovéto věci umí postarat s podporou hardwaru sám. Navíc sílu signálu neukazuje pouze ve webovém rozhraní, ale i pomocí čtyř LED diod na těle přístroje. Hodnota signálu pro každou diodu je samozřejmě nastavitelná, takže nakonec se vám povede téměř dokonalé nasměrování i bez přítomnosti notebooku, telefonu nebo PDA.

I když je většina zařízení od UBNT jednoúčelová, má v nabídce i protiklady jako je RouterStation (RS), o které jsme psali v samostatném článku. RouterStation je velmi univerzální a potřebuje univerzální systém. AirOS tedy není vhodná volba, ale RS se dodává s OpenWRT, které dokáže jeho potenciál využít. Bohužel OpenWRT nemá webové rozhraní s názvem X-Wrt dostatečně přívětivé, moderní či modulární a bez webového rozhraní si ho koupí maximálně nějaký liuxák, který potřebuje dát dohromady domácí univerzální router s mnoha funkcemi za několik W elektrické energie. X-Wrt se navíc se zrovna aktivně nevyvíjí, a tak bylo potřeba popohnat komunitu k nějaké činnosti a připravit pro OpenWRT rozhraní, které by překonalo konkurenci, jakou je například Mikrotik se svými RouterBoardy a RouterOS.

Soutěž už nějakou dobu neběží, a jak jste jistě pochopili, vítězové jsou známi:

Bohužel jen jednomu projektu podařilo udržet krok společně s vývojem OpenWRT, takže obrazy s OpenWRT 10.03 Backfire a těmito webovými rozhraními, až na jednu výjimku v NETSHe, momentálně neseženete, pokud si je sami nevytvoříte. RouterStation se tak opět stává tak trochu zařízením s perfektními vlastnostmi, ale pro masové účely nepoužitelné. Ještě možná smutnější je, že UBNT si nevybralo jeden z projektů a neudržuje ho, alespoň ne viditelně. Když si teď koupíte RouterStation, nebude v něm žádné webové rozhraní a nakonec budete nuceni nainstalovat čisté a aktuální OpenWRT.

Na rozdíl od X-Wrt se vítězné projekty nesoustředí pouze na adresář /etc/config, kde je uložené konfigurace všech OpenWRT-centrických vlastností jako je nastavení sítě, WiFi karet, časové zóny, SSH a dalších, ale pokrývají potřeby sítí z mnohem širší perspektivy. Dokonce projekt OpenNET není určen pro ovládání jediné RouterStation, ale celé síťové infrastruktury. NETSHe dokáže konfigurovat služby a parametry, o kterých se jiným krabičkám ve stejné cenové kategorii jen zdá při výpadku proudu. Posuďte sami:

  • Pokročily routing – multipath, rule-based routing, dynamické routování přes RIP, OSPF, BGP
  • Bridge s firewallem
  • Bonding
  • Podpora VLANů
  • IPSEC
  • Flashování firmwaru
  • Statistiky
  • Zálohování a obnova konfigurace
  • Šifrování a autorizace WiFi spojení přes WEP, WPA-PSK, WPA2-PSK, WPA-EAP, WPA2-EAP, 802.1X

A mnoho dalšího. S NETSHe dokáže po síťové stránce obstarat funkci běžných metropolitních sítí a ještě mnoho možností, které nevyužijete, vám zůstane.

Závěr

Všechny tři projekty daly OpenWRT a RouterStation naději, které se zatím nechytl. Velmi dobrý základ již existuje, máme tu webové rozhraní i hardware s velkým potenciálem a dokážeme s obojím splnit prakticky jakýkoli úkol, ale dokud se samotné UBNT nechopí rozvoje jednoho z projektů a nebude na svých stránkách nabízet aktuální obrazy, bude RouterStation pouhou hračkou pro pár linuxových nadšenců, co potřebují doma vytvořit něco, co jim jiná krabička s nízkou spotřebou nenabídne.

CS24_early

Vývoj podobných projektů není nic levného a rozhodně se nedá zvládnout za jeden víkend. Navíc RouterStation nedisponuje moc velkým množstvím flash paměti (16 MB) a pokud budete využívat moc knihoven a frameworků, tak je klidně možné, že třetina padne jen na provoz administrace. Bez nich je ovšem vývoj ještě složitější, dražší a zdlouhavější.

V jednom z dalších článků se podívám na jednotlivá rozhraní a nakonec vyberu vlastního vítěze. Všechny tři projekty mají k dispozici zdrojové kódy a jsou pod svobodnou licencí, takže dalšímu rozvoji by nemělo nic bránit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Adam Štrauch je redaktorem serveru Root.cz a svobodný software nasazuje jak na desktopech tak i na routerech a serverech. Ve svém volném čase se stará o komunitní síť, ve které je již přes 100 členů.