Hlavní navigace

Jak se žije na SourceForge

12. 2. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

O SourceForge už musel slyšet snad každý. Poskytuje vývojářům OpenSource projektů většinu (ne-li všechny) důležitých služeb potřebných při distribuovaném vývoji. Jeho popularita neustále roste, další a další projekty mění adresu domovské stránky na sourceforge.net. Pokud sami uvažujete o přechodu na SourceForge a chcete vědět, co vás čeká, čtěte dál.
SourceForge

, nezištný (no, asi ne tak úplně :) projekt firmy VA Linux, dosáhl popularity, kterou nejspíš ani autoři neočekávali. V současné době má přes 110 000 registrovaných uživatelů a hostí čtrnáct tisíc projektů, od drobných utilitek spravovaných jedním člověkem až po poměrně velké věci jako třeba FreeType. Popravdě se takovému zájmu není co divit, protože SourceForge toho nabízí opravdu hodně. A všechno zadarmo (samozřejmě jenom v rámci OpenSource, ale již bez omezení jen na platformu Linux).

Všechno, co musíte udělat, abyste získali na SourceForge prostor pro svůj projekt, je zaregistrovat se jako uživatel, vyplnit několik formulářů a pár dní počkat, než vaši žádost někdo vezme na vědomí a vytvoří vám účet. Jakmile se tak stane, získáte přístup k širokému spektru nástrojů a služeb.

Tou nejviditelnější částí je samozřejmě domovská stránka projektu, která bude mít adresu ve formě http://jmenopro­jektu.sourcefor­ge.net. K dispozici je PHP a MySQL a dokonce i možnost spouštět vlastní CGI skripty. Diskovou kvótu máte nastavenou na 100 MB, ale v případě potřeby je možné získat i víc.

Pro vývojáře větších programů bude klíčovou službou CVS repozitář. Ten vám na SF nastaví tak, aby umožňoval anonymní přístup a uživatele s RW právy si určíte sami. K CVS serveru se dá (neanonymně) připojit pouze přes SSH, ale v případě problémů je snad možné získat i klasický pserver přístup, přestože ho neudělují příliš rádi (což se moc nedivím :).

Dostanete také omezený shell (opět přes SSH) a možnost nastavit si vlastní crontab.

Na SF si pro svůj projekt můžete vytvořit povícero mailing listů, typicky jsou tři: jmenoprojektu-devel, jmenoprojektu-users a jmenoprojektu-announce. Konference obhospodařuje software Mailman. SF je těsně provázán s Geocrawlerem, který archivuje emaily z konferencí a umožní je na webu prohlížet (ke Geocrawleru se ještě vrátím). Konference mohou být veřejné nebo privátní. Navíc zde jsou diskusní fóra – do těch ovšem lze přispívat jenom přes web a přestože si můžete zapnout posílání příspěvků na email, nelze na takto přišlé emaily odpovídat. Zkrátka, fóra jsou zbytečná, zapomeňte na ně :)

Protože každý program v sobě má chyby, je na SF k dispozici i bug tracker. Umožňuje všechny základní funkce, které byste od něj očekávali – členění chyb do kategorií podle různých kritérií, přiřazování konkrétním vývojářům, emailové notifikace, filtrování. Bug tracker na SourceForge mi přijde trochu horší než třeba Bugzilla, ale to je otázka osobního vkusu.

Svým způsobem doplňkem k bug trackeru je patches manager, který má uživatelům usnadnit zasílání patchů vývojářům. Je bug trackeru velice podobný, jenom místo popisu chyby přiložíte patch. Nástroj je to bezesporu užitečný, jenom si musíte uživatele nejdřív vycvičit, aby ho uměli správně používat – manažer totiž neuchovává jméno přiloženého souboru ani jeho MIME typ, takže když vám někdo místo patche pošle tar archiv případně deset změněných souborů jako deset patchů, tak se nestačíte divit :)

Perličkou na dortu je pak už downloads manager, který umožňuje velice přehledně publikovat nové verze souborů. Mimochodem, zatím se mi nestalo, že by stahování souborů ze SourceForge bylo pomalé. Asi je vám jasné, že SourceForge ušetří spoustu administrátorské práce a starostí. Teoreticky vám poskytne veškerý komfort a vy se můžete soustředit jen na programování.

Takže teď vám řeknu ty špatné zprávy.

SourceForge je obrovský. Myslím tím OBROVSKÝ. Administrovat tak veliký systém (který se ani náhodou na jeden server nevejde), to musí být nehezká práce. A VA Linux na to vyčlenil poměrně málo lidí. Se SourceForge mám osobní zkušenost; je tomu něco přes půl roku, co jsme tam přemístili wxWindows. A ne vždy to byl zrovna ráj na zemi…

Několik příkladů: přestože Mailman je schopný fungovat jako gateway mezi mailing listem a newsy, SF to neumožňuje a dotazy na důvod toho postupu ignoruje. Hardware SF místy nestíhá, už museli provést několik upgradů. Jeden čas byla situace tak drastická, že maily z konference chodily s pětidenním zpožděním! To už je naštěstí dávná minulost a současný hardware má dostatečné rezervy (aspoň v to všichni doufáme :). Archiv mailing listů, zmiňovaný Geocrawler, je vyloženě mizerně napsaný a v jednom kuse přestává fungovat. Donedávna se jeho stav pohyboval v cyklu: přestal archivovat, někdo oznámil chybu, zaměstnanci SF ji opravili, za týden už zase nefungoval. Od začátku tohoto roku nefunguje vůbec. A jak pak máme odpovídat uživatelům na dotazy větou „It's in the archive.“? :)

Před pár dny se změnila UID čísla uživatelů, ale už bez příslušné změny záznamů o vlastnících souborů. Chybu samozřejmě administrátoři rychle opravili – bohužel to pojali trošku brutálně, takže vývojáři emailového klienta Mahogany ztratili veškerý obsah svého adresáře cgi-bin. Ten naneštěstí obsahoval nakonfigurovanou Bugzillu a FAQ-O-Matic a kolem pěti set bug reportů…

Další problémy plynou z toho, že (z pochopitelných důvodů) mají vývojáři jenom omezený přístup k počítačům SF. Například není možné se nalogovat a ručně ze shellu editovat adresář s CVS repozitářem. Bohužel něco takového je čas od času potřeba. Stalo se nám například, že se „vzpříčil“ CVS zámek v jednom z adresářů, takže do něj nikdo nemohl zapisovat. S plným přístupem k adresáři by byla oprava triviální, takhle jsme ale museli vyplnit tzv. support request a čekat, až si na nás někdo ze SF najde čas. Čekali jsme přes dva týdny, jakákoliv práce na zdrojácích byla efektivně znemožněna. Poprvé chybu dokonce označili za opravenou, aniž by se cokoliv změnilo (evidentně podle principu „vystoupíme nastoupíme“ restartovali CVS démona).

V databázi support requestů najdete další podobné perly, jako třeba zoufalce už týden čekajícího až mu konečně zprovozní CVS a úpěnlivě prosícího, aby tentokrát jeho žádost neoznačili jako „solved“ a nesmazali, aniž by se jí zabývali…

CS24_early

Občas to zkrátka vypadá, jako by se SourceForge stal obětí vlastního úspěchu. U malých, nepříliš aktivních projektů o nic nejde, tam občasný výpadek CVS nebo mailing listů nevadí. Ale čím je tým větší, tím víc je na spolehlivosti služeb závislý. Například vývojáři wxWindows měli před SourceForge život rozhodně jednodušší (až na admina :). Berte to jako varování, abyste, pokud se rozhodnete pro SF, věděli, do čeho jdete.

Na otázku, jestli je SourceForge vhodným sídlem pro váš projekt, si už budete muset odpovědět sami. Jen je dobré nezapomínat, že SF je server jako každý jiný a má své světlé i stinné stránky (ty první hojně zmiňované v propagačních materiálech :). Pro spoustu lidí kladné prvky evidentně převyšují, neboť se zatím nezdá, že by se schylovalo k hromadnému exodu ze SF.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku