Jools je logickou hříčkou ve stylu skutečného kmeta oboru Tetris. Ačkoli bychom v Jools našli spíše bližší vzory. Každopádně se jedná o další klon, kterých se vyskytuje stále více, což jen svědčí o neutuchající slávě vzoru. Hra je napsaná v Python s užitím Pygame. Cíl hry není nikterak obtížný a lidem je blízký a přirozený. Chamtivost. Jednoduše nasbírejte co nejvíce bodů. Křečkujte, dokud máte čas.
Ale začněme pěkně od začátku, k nerostnému bohatství se dostaneme, žádné strachy. Příběh je bedlivě střežen. Dokonce tak mnoho, že jej nikdo nezná. Víme jen, že se nacházíte u zdi složené z drahých kamenů. Je pouze jediný způsob, jak si je smíte přivlastnit. Položit tři stejné kameny vedle sebe. Poté zmizí a jsou vám přičteny body. Počítá se horizontální a vertikální směr. Diagonály mají bar vedle. Než vaše srdce upřímně zaplesá nad zmenšením zdi, musím vás zklamat. Okamžitě odněkud shůry spadnou kameny nové. V hlavní nabídce máte dvě možnosti hry – buď hrát s limitem, nebo bez něj. Rozdíl je následující: Pokud máte limit, jste omezeni časem. Přímka zobrazující čas se postupně krátí. S každým úspěšným tahem vám drobná část přibude. V neomezené hře nejste sice nikterak tlačeni a vše si rozmýšlíte. Doporučuji začátečníkům a zájemcům, kteří si chtějí zlepšit strategické plánování. Z ostatních možností v hlavní nabídce zůstává Options, kde si nastavíte v podstatě jen hlasitost zvukové části, Scores uchovávající slávu největším hrabivcům a Quit pro odpoutání se od fiktivního bohatství.
Jak jsem zmínil, je vaším úkolem umístit vedle sebe alespoň tři totožné kameny. Ale jak? Kameny lze přemístit pouze a jen o jedno pole. Opět ve směru vodorovném a svislém. Znamená to, že dva kameny vedle sebe prohodíte. Učiníte tak třeba přetažením pomocí myši, postupným označením zvolených zástupců, ale lze to také udělat pomocí klávesnice. Čím více kamenů zmizí, tím větší je odměna. Vedle hrací plochy se nachází přehledná tabulka. Zobrazuje současný level, počet bodů, kolik kostek schází do dalšího kola a na posledním místě také ukazatel možných tahů v dané situaci na herní ploše. Informací již máte dostatek a v úspěšné kariéře nic nebrání. Jaké je však zpracování? Bude stejně krásná vizáž jako diamanty, kterými se honosí?
Grafika je přiměřená obsahu. Tituly založené na dlouhém, tupém zírání do obrazovky by neměly být vyloženě odporné ani rozptylovat naší pozornost. Jools požadavky splňuje. Nejsou v ní zbytečné akční detaily. Je strohá a přitom pěkná. Hudební stránka rovněž nepřekypuje úderností. Vše se v souladu nese po klidné vlně. Co se týče hratelnosti, je přesně taková, jaká myslím vždy bude u klonů her našich počátků. Jednoslovně vynikající. Ovládání je rozmanité, zvolte si, co vám nejlépe vyhovuje. Možná mohlo být pár kláves zvolených jinak. Nahradit kombinaci h, j, k, l směrovými šipkami bych uvítal, ale nic nepřekonatelného. Ukončení hry obstará klávesa q.
Dočetli jste se až k závěru a pravděpodobně čekáte ortel. Jools je klon. Jen výjimečně předčí žák učitele v tomto směru. Někdy jej dorovná a honosí se stejnou oblibou. Jools je vysoko, byť jej nepřekonal, ale své zastánce si určitě najde. Logických her není takové množství, aby se v něm se ztratil kvalitní titul. Za námahu stažení a krátkou instalaci rozhodně stojí. Hrabte, dokud vám zlý osud nepřetne nit zbývajícího času.
Instalace není složitá, ale ujistěte se, že máte nainstalovány Python 2.1 nebo vyšší a Pygame 1.4 nebo vyšší. Pygame musí mít v sobě zakompilovanou podporu SDL_image, SDL_ttf a chcete-li zvuk tak také SDL_mixer. Python i Pygame by měly být k dispozici přímo v repozitářích vaší distribuce (zkoušeno na Ubuntu). Poté stačí rozbalit zdrojové kódy a spustit v daném adresáři (jako root) toto: python
setup.py install
. Hra se spouští příkazem jools
.