Svět se zmítá v chaosu. Tajemná nemoc proměnila většinu obyvatelstva na krvežíznivá stvoření. Ti, co přežili a povedlo se jim schovat do bezpečí, pomalu umírají kvůli nedostatku jídla a léků. Vy jste jeden ze šťastlivců, kterým se povedlo nákazu v bezpečí přečkat a ve svém bytě zajistit nějaké zásoby. Ty se ale tenčí, a tak musíte vyrazit do temnot okolního světa a hledat nějakou naději, abyste nezemřeli jako osamělý přeživší.
Když jste na všechno sami
Už od prvních sekund ve hře Lone Survivor na vás dýchne tajemná a bezútěšná atmosféra. Váš avatar vám prostřednictvím dialogových oken neustále sděluje své pocity. Je unavený a má hlad. Navíc začíná vidět tajemné věci, které si nedokáže nijak vysvětlit. Je posedlý myšlenkou najít někoho živého, ale jeho mysl si s ním hraje a on je nucen se pohybovat na hranici mezi snem a šílenstvím. Sny nakonec sehrají v příběhu značnou roli a pomohou vám dosáhnout jednoho ze čtyř unikátních konců.
Lone Survivor je 2D akční adventura. Její autor Jasper Byrne vsází ve svých projektech na retro zpracování. Ve své předchozí hře Soundless Mountain II převedl svět známé herní hororové série Silent Hill do pixelové grafiky. V Lone Survivor pracuje se svým vlastním světem a ukazuje se nejen jako dobrý grafik, programátor a skladatel hudby, ale také jako scénárista. Příběh je totiž to, co vás žene kupředu.
Milovníci adventur zajásají
Herní principy jsou víceméně jednoduché. Milovníci adventur se budou ihned cítit jako doma. Sbíráte a kombinujete předměty, ty pak využijete k dalšímu postupu. V Lone Survivor se ale často dostanete i do nebezpečné situace, a tak se musíte skrze nepřátele proplížit nebo použít hrubou sílu a doufat, že náboje, které v danou chvíli vypálíte, nebudete v budoucnu potřebovat. Všeho je totiž nedostatek a bez základních surovin jako jídlo nebo baterie do svítilny se obejdete jen velmi těžko.
Jediným bezpečným místem je váš byt. V něm se můžete v klidu vyspat a tím tak uložit hru nebo provádět složitější operace s jídlem. Dobře uvařené jídlo vám vždy dodá více energie a posílí vás před dalším průzkumem. Už dlouho jsem se necítil ve hře tak nesvůj jako v Lone Survivor, když jsem s avatarem opustil bezpečný byt. Všude číhá nebezpečí a musíte se řídit několika pravidly, abyste přežili. Stačí jednou zapomenout například zhasnout baterku před vstupem do neprozkoumané místnosti a během chvilky po vás jde zombie, před níž se ve stísněném prostoru jen těžce utíká.
Audiovizuální zpracování, z kterého mrazí
V celé hře nepadne ani jedno slovo a herní zvuky jsou velmi jednoduché. Stejně tak minimalistická je i hudba. Její temné tóny vás budou provázet od začátku až dokonce a dokonale přispívá k už tak tajemné atmosféře. Při jejím poslouchání vám přijde, jako by všude kolem bylo ticho, ale v temnotě se skrývala moc, která vás neustále pozoruje a čeká na vaši chvilku nepozornosti.
Grafická stránka vsází na pixelovou grafiku a střídmé, především temné barvy. Je zajímavé, jak Jasper Byrne dokáže několika pixely vytvořit přesně ten objekt, který zamýšlel. Vždy na první pohled poznáte, že se jedná o bombu s plynem nebo rozpadlý gauč. Postavy nejsou moc detailní, ale přesto díky dobrým animacím cítíte, co zrovna prožívají, jak jim strachy tluče srdce a zhluboka dýchají.
Neosudové chyby a závěr
Pro lepší orientaci ve světě slouží mapa. Tu je vhodné si obstarat pokaždé, když dorazíte do nové oblasti. Autor však její fungování úplně nevyladil, a tak se často stane, že zamíříte kvůli 2D prostředí na opačnou stranu, než jste původně chtěli. Vyplatí se ji proto často kontrolovat, což je někdy otravné, na druhou stranu, lokace vypadají velmi podobně a bez ní byste jistě rychle ztratili orientaci. Někomu také může vadit, že na konec hry projdete za zhruba čtyři hodiny. Ani přes více konců nevidím moc motivaci pro další zahrání. Většinu zvratů a překvapení už budete znát a rozptýlí se tak z části ona tajemná atmosféra.
Je to už nějaký pátek, co jsem hrál dobrý a atmosférický survival horor. U Lone Survivor jsem neustále pociťoval nedostatek nábojů a jídla. Měl jsem strach vyjít z bezpečí svého úkrytu a chodbami nebo ulicemi jsem postupoval s velkou bázní. Když k tomu připočtu příběh, za který by se nestyděl ani ostřílený spisovatel, nemohu jinak než hru doporučit. Asi nesedne každému, ale žánrovka je to zatraceně dobrá.
P.S.: Hru můžete zakoupit na oficiálních stránkách za 10 amerických dolarů.
Výhody
-
Příběh
-
Atmosféra
-
Audiovizuální stránka
-
Více konců
Nevýhody
-
Chaotická mapa
-
Krátká herní doba
-
Někdy obtížnost