Hlavní navigace

Luola: do vzduchu a na ně

27. 10. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kabina vesmírného korábu se stala tvým jediným skutečným domovem. Doufáš, že o něj v nejbližších okamžicích nepřijdeš. Ještě jednou pro jistotu překontrolovat zbraňové systémy. Primární i sekundární se zdají být naštěstí v pořádku. Snažíš si namluvit, že je to přeci jen další turnaj. Ale každý může být zároveň poslední.
Luola 1

Vítej, nový pilote, na dnešní instruktáži. Nejspíš kvůli havárii skladu ovocných tyčinek – či protože jsme odmítli zaplatit archivářům – se nedochovaly záznamy o původu Luola. Víme pouze útržky, které nám historie z rozmaru zavála. Není známo datum vzniku, kromě toho, že to byl pátek, a místo konání prvního turnaje. Kdo a proč založil tuto, řekněme hru, je záhadou. Jsou sice jisté teorie, ale ta nejpravděpodob­nější, že to byl Rampa McKvák, se v poslední době již nezdá tak přesvědčivá. Snad už máte jasno v tom, co to je Luola. Pokud stále jsou nějaké nejasnosti, nabídl bych konečně i pár faktů.

Luola 2

Luola je 2D arkádou inspirovanou známým V-Wing. Obě jsou zástupci tzv. cave-flying game. Ovládáte malého pilota a skrze něj také loď ve tvaru písmene V. Vašim úkolem je zneškodnit protivníka v ohraničeném prostoru. Za tímto účelem jste ozbrojeni. Máte k dispozici dva typy zbraní, které si na počátku navolíte. Hra je určena pro 2 – 4 piloty. Mohou reprezentovat sami sebe či se sjednotit do různých celků. Není problém hrát 3 vs 1, zkrátka různé kombinace. Ještě před vypuknutím bojů je dobré si trochu projet nastavení a také nápovědu. Zjistíte například, že je více herních módů.

Luola 3

Normal  – Nic speciálního, prostě je sestřelte.
Start outside ships  – Jedná se o modifikaci módu Normal pouze s rozdílem, že na počátku se nacházíte mimo loď.
Start outside ships-1  – Jak by vás asi napadlo, totožná pravidla s předcházejícím, avšak jeden nešťastník je bez lodi. Dokáže si ji vynutit?
Random criticals a random weapons  – Zbývající dva módy napoví, že vaše volba se smaže náhodně vygenerovanou.

Luola 4

Zpět ještě k nastavení hry. Jak vidíte je členité. Input  – Slouží k nastavení kláves pro jednotlivé odážlivce.
Game  – Schovává kromě hlavních také zbraňové detaily. Co si pod tím představit? Od stylu ukončení hry přes nastavení vlivu okolí na střely po velikost obrazovky hráčů. To je jedna z chuťovek Luola – velká spousta všemožných nastavení. Level  – Zde si třeba zvolíte počet věží (neutrální jednotka ničící vše včetně vás), zda je možné zničení základen, regenerace bází, atd. Tato část zahrnuje také nastavení Critter.
Audio  – Je snad zbytečné rozepisovat, o čem by tato sekce mohla být.
Startup defaults  – Hlavní neherní sekce. Rozlišení, font engine, gamepad atd.

Až budete mít vše ke své libovůli, je čas přejít k Start game. Zde nejdříve aktivujete chtěný počet hráčů, navolíte, na kolik kol se bitva odehraje (1–99), vybere vhodný mód a nezbývá než Go!. Nyní je již úkol jasný, sestřelit oponenty. Co se mi na Luola líbilo, je fakt, že ani bez stíhačky nejste ztraceni. Lze vyskočit, ovšem jedině s padákem. Na zemi se pohybujete stejně jako ve vzduchu, pouze místo sekundární zbraně je vám poskytnuto lano. Nic není zkrátka ztraceno. Pomocí lana a šikovnosti se dá získat stroj oponenta. Takové triky se včetně nejrůznějších kombinací dočtete v přiloženém manuálu, který nezbývá než doporučit.

Luola 5

Zpracování Luola je bohužel staromódní. Inspirace ve Finských cave-flying games nemusela být tak exaktní. Jak tvůrci uvádějí, šlo jim o hratelnost, a ta je povedená. Zvuková stopa je rovněž započítána. Hra není pro labužníky, ale pokud si chcete užít hodně hodin propracované a přece nenáročné zábavy pro více přátel, je to vhodná volba. O nároky se nestarejte, hra vám poběží.

CS24_early

Luola je klasickou nostalgií na starší časy, kdy jsme radostně tloukli do klávesnice a nezáleželo na počtu barev. Turnaj každopádně bude, s vámi nebo bez vás. Sami se rozhodněte.

Ze stránek hry stačí stáhnout zdrojové kódy (použil jsem stabilní verzi 1.3.0) a zkompilovat. Vystačíme si sice s klasickým ./configure; make; make install, ale přidáme-li parametr --enable-sound, tak nám bude fungovat i zvuk. Ještě je třeba stáhnout level-pack a nahrát nejspíše do /usr/local/share/luola/levels. Hra se spouští prozaicky příkazem luola. Přidejte parametr --fulscreen pro zvětšení na celou obrazovku. Hru najdete i v repozitářích vaší oblíbené distribuce… alespoň mně apt-get install luola fungoval:).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku