Hlavní navigace

Nová softwarová sklizeň 24. 11. 2004

Adam Šindelář

Po delší době, zejména díky středečnímu státnímu svátku, se opět setkáváme nad zajímavostmi softwarového světa. Dnes nás čeká různorodá směsice programů a prográmků zaměřených nejrůznějším směrem od filemanagementu přes správu RPG postav až po fraktálové generování planet. Stejně jako pokaždé vám přeji příjemné počtení. ;)

Mr Commander je linuxová náhrada celosvětově proslaveného programu Total Commander (dříve známého jako Windows Commander). Je sice zatím ve vývoji, ale už obsahuje velké množství funkcí, jako například FTP klienta, zabudovaný terminál (který se na rozdíl od toho v Krusaderu chová stejně jako v TC a nechává do sebe psát i bez manuálního focusu) a podobně. Prográmek je napsán na knihovně GTK a nemá žádné požadavky na další knihovny, což umožňuje jeho distribuci pomocí samostatné binárky, která se vejde do příjemných 180 kb. Jsem si jist, že mnoho lidí, zejména těch na dual bootu s Windows (Bůh jim žehnej :)) ocení také snahu autora o maximální podobnost s Total Commanderem. Příjemným aspektem Mr Commanderu je také jeho minimalistický interface a rychlost, která je zejména ve srovnání s Krusaderem přímo závratná.

AMPLE znamená „A MP3 LEnder“ a je přesně tím, co název říká. Tento velice chytrý prográmek vám umožňuje vysílat vaše hudební soubory po síti a Internetu. Na rozdíl od velkých aplikačních frameworků sloužících ke správě internetového rádia je AMPLE malý, nezávisí na žádných speciálních knihovnách a funguje prakticky na všech operačních systémech splňujících specifikace POSIX. Umí rozumně proskenovat obsah vašeho disku, stejně jako pracovat s už vytvořenými playlisty. Výborně si rozumí jak s Winampem, tak s XMMS. Největší uplatnění AMPLE nejspíš najde v prostém poslouchání hudby na vašem domácím počítači třeba z práce nebo na laptopu na cestách. Pro tento účel ho jeho autor koneckonců vytvořil.

A teď něco pro fanoušky DnD (Dungeons And Dragons). Pokud jste už někdy měli při herní seanci k ruce počítač s nějakým chytrým software na správu postav, příšer a dobrodružství, víte, jaká je to úleva nemuset se neustále přehrabovat v desítkách papírů počmáraných nečitelným písmem. Počítač je chytrý, rychlý a ani po dvoudením herním dýchánku vás nenechá ve štychu. Pokud patříte do zmíněné skupiny, je PCGen určen přesně pro vás. Umí nejen spravovat údaje o postavách a dobrodružství, ale i počítat časy na cestování mezi městy, házet kostkami (podle výrazů ve tvaru 4d6+8 apod.) a má implementovaný i kompletně celý bojový systém. Stav boje se dá dokonce uložit, pokud hru přerušíte uprostřed šarvátky. Celý systém je napsán v Javě, a funguje tedy na všech rozšířených systémech. Soubory jsou ukládány v přehledném textovém formátu, takže se dají upravovat i bez přístupu k programu. Celý systém je navíc rozdělen do dvou programů nazvaných logicky PCGen a GMGen, z nichž první je pochopitelně pro hráče a druhý, jak jinak, pro DM (Dungeon Master). Osobně jsem v tomto prográmku nalezl neocenitelného spojence v nekonečném boji proti chaosu, který dříve či později nutně zachvátí každou rozehranou kampaň.

AVInfo je jednoduchý konzolový prográmek pracující s audio a video soubory. Umí z nich zjistit jejich délku, typ, audio a video kodek a další údaje. Ty pak vypíše na stdout. Umí i rekurzivně prohledávat adresáře a nalezené soubory spolu s jejich parametry ukládat do textového souboru. Novější verze umí tvořit i HTML seznamy souborů, které jsou pro některé z nás jistě přehlednější. Verze pro Windows a Unix jsou distribuovány v jednom archivu, ve kterém se nachází exe binárka a zdrojový kód programu.

Blbinka týdne

A konečně hračka na závěr. Fracplanet je fraktálový generátor plastického terénu a planet. Ze zadaných údajů umí vygenerovat roztomilé planetky s oceány a horami stejně jako vesmírné kusy lávy či zrmzlých plynů. Výsledek vašeho snažení potom můžete nechat uložit v POV-Ray formátu a vyrenderovat. Program vyžaduje QT knihovnu a pro vykreslení planety používá OpenGL. Nenechte se ovšem moc unést screenshoty na hlavní stránce. Takový terén sice není problém vygenerovat, ale má GeForceFX 5600 se svými 128 MB paměti se při jeho vykreslování pořádně zapotila. Není se ostatně čemu divit, při hodnotě subdivision kolem 10 se počet vykreslovaných ploch stává astronomickým číslem.

Našli jste v článku chybu?
26. 11. 2004 15:28
hkmaly (neregistrovaný)

Hmmm .... jestli to nebude tim, ze do diry neexistujiciho rozumneho commanderu pada jeden skolni projekt za druhym, ale uz malokomu se chce pokracovat po obhajobe ...

26. 11. 2004 15:27
hkmaly (neregistrovaný)

Tentokrat se ta sklizen povedla tak, az se obavam ze by to dlouhodobe neslo udrzet ... vsechny programy byly opravdu zajimave a hned si je jdu vyzkouset ...