Hlavní navigace

Ogg nebude v HTML5 kvůli obavě z patentů

14. 12. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Před několika dny se po internetu rozšířila zpráva o tom, že z chystané specifikace HTML5 vypadla podpora audio a video formátu Ogg Vorbis a Theora. Mnoho lidí to rozhořčilo s tím, že vývojáři podlehli tlaku společností, které mají zájem na ostatních formátech. Vše je ale jinak. Proč ke změně došlo?

V úterý 11. prosince jsme vydali zprávičku Ze specifikace HTML5 vypadla podpora Ogg, ve které jste se mohli dočíst: „Včera jsme psali o tom, že prohlížeče budou mít v budoucnu možnost přímo přehrávat video obsah bez nutnosti využití externích aplikací. Tvůrci HTML5 při tom vsadili na podporu otevřených formátů Ogg Vorbis a Theora. Nyní ale bylo doporučení formátu Ogg ze specifikace odstraněno.“

Podpora Ogg byla samozřejmě velmi vítaným prvkem, především ze strany open-source komunity a podporovatelů otevřených a čistých řešení. Oznámení této změny proto zapůsobilo jako studená sprcha a vyvolalo velké množství dohadů a spekulací zabývajících se motivací k této nepříjemné změně.

HTML5 sice dovoluje, aby prohlížeč podporoval libovolný formát videa, podobně jako může nabízet podporu jakéhokoliv formátu obrázků. Tvůrci specifikace ale chtějí najít jeden povinně podporovaný formát, který bude fungovat všude a bude proto využitelný univerzálně. Ten bude mít samozřejmě proti ostatním velkou konkurenční výhodu, proto se o HTML5 zajímají i komerční subjekty a jedná se o ostře sledované téma.

K čemu přesně došlo?

Změna dokumentu není příliš rozsáhlá a je možno ji vidět v tracking systému, který dokáže zobrazit přesný seznam změn mezi jednotlivými verzemi návrhů.

Konkrétně byly odstraněny následující řádky:

Prohlížeče by měly podporovat Ogg Theora video a Ogg Vorbis audio, stejně jako Ogg kontejnerový formát. (není tam MUSÍ, protože někteří dodavatelé mají důvody, kvůli kterým ho nemohou nebo nechtějí podporovat a není důvod je stavět do pozice neodpovidající standardu, pokud se tak rozhodnou.

A nahradil je zcela jiný a mnohem obecnější odstavec:

Kvůli interoperabilitě je vhodné, aby všechny prohlížeče podporovaly stejné kodeky. Bohužel neznáme žádné kodeky, které by uspokojily všechny hráče: potřebujeme kodek, který nevyžaduje licenci pro každou jednotku nebo distributora, který je kompatibilní s open-source modelem, který je dostatečně kvalitní a který nepřináší dodatečné patentové riziko pro velké společnosti. Je to přetrvávající problém a tato část bude upravena, jakmile budou dostupné další informace.

Proč se to nestalo?

Sdružení WHATWG je samozřejmě ve velmi nelehké pozici a musí čelit nemalému tlaku z různých stran, lobbingu zájmových skupin a podobně. Ihned po oznámení se proto pochopitelně objevila řada konspiračních teorií, které předvídají příchod DRM do našich prohlížečů a podobně.

Podle těchto hlasů stojí za změnou především firmy Apple a Nokia, které lobovaly proti Ogg tak silně, že se jim podařilo formátovou bitvu vyhrát a nyní se budou snažit nasadit vlastní proprietární kodeky.

Kromě mnohých jiných se o této možnosti zmínil například server Slashdot: „Protože je vyvíjen ohromný tlak na editační proces specifikace HTML5, svět vývoje webu bude i nadále tolerovat moderní proprietární Babylonskou věž.“

Martin Hassman, který patří v České republice k nejvýznamnějším osobnostem zabývajících se vývojem HTML5, má ale zcela opačný názor a není v tomto případě zastáncem konspirační teorie. „Určitě se nejedná o žádné ustoupení nátlaku, ale o prosté uznání, že prohlásit Ogg za všemocný jednoduše není možné. Místo toho, aby specifikace říkala něco, co nebude reálně splnitelné, se snaží najít cestu, která bude uskutečnitelná pro open-source i proprietární prohlížeče,“ řekl pro Root.cz Martin Hassman.

Navíc Martin Hassman ve svém blogu upozorňuje na to, že Ian Hickson, který je editorem celé specifikace, je dlouholetým propagátorem svobodného software a svobodného přístupu k informacím.

Kdo je Ian Hickson?

Hickson

Ian Hickson ví o webu a webových technologiích tolik jako málokdo jiný. S tím, jak webové prohlížeče fungují uvnitř, se Ian seznámil, když pracoval pro Opera Software, a když ve svém volném čase ověřoval chyby v Bugzille projektu Mozilla. Ačkoliv má pracovní rozvrh plně nabitý, na mnoha fórech a diskusních skupinách zaměřujících se na webové technologie najdete Ianovy odpovědi (vystupuje pod přezdívkou „Hixie“). Dnes Ian pracuje pro Google, kde v roce 2005 zpracoval vyčerpávající analýzu o tom, jak jsou na webu používány značkovací jazyky. V roce 2007 je Ian editorem specifikace (X)HTML5 a členem pracovní skupiny pro CSS u W3C. Pokud chcete vědět víc, přečtěte si náš rozhovor s Ianem Hixiem Hicksonem.

Proč se to opravdu stalo?

Sám Ian Hickson v e-mailové konferenci WHATWG vysvětlil, že problém není černobílý a nejde jen o to, zda použít otevřený formát nebo uzavřený kodek zatížený licencemi a poplatky.

Některé společnosti (Nokia a Apple jsou mezi nimi) potvrdily, že se stále bojí neznámých patentů, které mohou existovat a pokrývat relevantní kodeky. Stejně, jako mohou takové patenty existovat i pro další formáty jako MPEG4/H.264. Rozdíl je v tom, že Apple (například) už přijal riziko patentů s H.264 a už nechce další riziko s výše uvedenými kodeky. Pokud si představíme ohromné sumy peněz vynaložené na problémy s patenty, je pochopitelné, že společnosti jako Apple a Nokia nechtějí znovu riskovat.

Podle Hicksona je zbytečné tlačit do specifikace požadavky, které nejsou velcí hráči ochotni splnit. Vedlo by to jen k dalšímu tříštění, protože část vývojářů by se snažila specifikaci dodržet, ale ostatní by stejně sáhli po jiném řešení. Problém by to stejně nijak nevyřešilo a situace by se navíc stala nepřehlednou.

Apple, Nokia, Microsoft a další velké společnosti uvedly, že nebudou podporovat Theoru uvedenou v naší specifikaci. Zda tam tedy tento požadavek budeme či nebudeme mít, neovlivní nezávislé autory. Navíc požadavek způsobuje potíže těm, kteří se snaží najít skutečné řešení.

WHATWG tedy uvažuje poměrně střízlivě a postoj sdružení by se dal shrnout jako: Nemá smysl násilím protlačovat něco, co stejně nebude nikdo implementovat. Raději bychom se měli znovu pustit do debaty a najít lepšího kandidáta na univerzální webový audio/video formát.

Ogg není dost dobrý?

Možná se stále ptáte, proč jim není Ogg dost dobrý a čeho se vlastně bojí? Problém je totiž v obecném mýtu, ktery tvrdí, že Ogg je zcela nezatížen patenty. Pravda je ale úplně jinde. Patent Theora existuje a jeho vlastníkem je společnost On2. Theora je jen oproštěna od licenčních poplatků. To je také důvod, proč se jí ony velké společností obávají.

Vorbis proti tomu skutečně není zatížen patenty a nadace Xiph.Org si při jeho návrhu dala pozor na to, aby použila jen kompresní algoritmy, kterým už platnost patentů vypršela. Stále však mohou existovat skryté patenty, které se nějakým způsobem vážou na algoritmy použité ve zmíněných kodecích.

Takový „kostlivec ve skříni“ by pak mohl způsobit implementátorům velké problémy a především velké firmy, na kterých vše stojí, by se mohly stát terčem patentových spekulantů, kteří by skrze Ogg chtěli v soudním přelíčení získat nemalé peníze.

Co nás čeká?

Není ale všem dnům konec a sdružení WHATWG chce problém řešit. Je zřejmé, že se mu do toho bude snažit mnoho stran mluvit, především také proto, že se nyní o této problematice hodně hovoří.

Hlavními „rádci“ jsou v tuto chvíli Nokia, která by ráda H.264 a AAC, Apple, který má patent na MPEG-4 a Microsoft, který by pochopitelně rád používal kodeky WMA a WMV.

Požadavky jsou ale ze strany WHATWG jasně dané:

  • nezatížený patenty
  • nezatížený licenčními poplatky
  • možnost využití v open-source i proprietárních aplikacích
  • rozumná a použitelná kvalita obrazu/zvuku
  • žádné (nebo velmi nízké) riziko skrytých patentů

Některé firmy by navíc rády měly v prohlížečích kodek, který umí DRM. To se samozřejmě nelíbí ohromné skupině uživatelů, ale WHATWG hodlá vycházet z reálných požadavků „webového světa“. Navíc je ale sdružení známé tím, že naslouchá i nečlenům a přijímá připomínky také z venčí.

CS24_early

Ian Hickson několik dní po oznámení změny ve specifikaci zajásal nad tím, kolik nových lidí se okolo projektu vyrojilo. „Wow, kdybych věděl, že odstranění Ogg ze specifikace HTML5 přiláká tolik nových přispěvatelů, udělal bych to už před lety.“

Je tedy zřejmé, že dostatečně silná skupina uživatelů/vývo­jářů/implemen­tátorů dokáže konkrétní řešení do specifikace dostat. Pokud tedy máte k vývoji co říci, určitě neváhejte přijít s vlastním řešením.

Jaký je podle vás přístup WHATWG?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.