Hlavní navigace

S Linuxem do školy

1. 9. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Linux není jen systémem vhodným pro počítačové odborníky a programátory, ale může ho s užitkem používat také dítě školou povinné. Dnes je prvního září, takže je na čase zaměřit se na školáky. V následujícím článku se pokusíme nabídnout určité tipy na programy, které by na jejich počítači neměly chybět.

Operační systém Linux klade již tradičně poměrně velký důraz na programy, které souvisejí se vzděláváním a školním prostředím vůbec. Nabídka nástrojů je tak relativně bohatá a je možné říci, že v ničem významném nezaostává za tím, co je k dispozici pro systémy Windows či Mac OS X. Alespoň co se týče nástrojů, které jsou určené pro domácí uživatele.

V Ubuntu například najdeme již předpřipravené balíčky, které by měly sloužit jako kompletní zásobování systému příslušnými nástroji. Osobně je ale nemohu příliš doporučit, neboť se mi nelíbí ani jejich skladba, ani koncepce. Dle mého soudu jsou poněkud heterogenní a programy, které jsou v nich doporučovány, není možné v podstatě nikdy použít kompletně. Do systému je tak zaneseno velké množství aplikací, které nikdo k ničemu nepoužívá.

Proto se v následujícím článku pokusíme zaměřit na několik nástrojů, které by na školním počítači či uživatelském profilu školáka zvláště na prvním stupni neměly chybět. Své vlastní tipy pak můžete uvádět v diskusi pod článkem.

Škola hrou

Zvláště pro nejmenší jsou poměrně výhodné různé balíčky s řadou procvičovacích aktivit – skládaček, puzzlí, logických hříček či jednoduchých matematických příkladů. Jde o poměrně dobře vymyšlené nástroje, které zajistí zábavné vzdělávací prostředí pro děti.

Childsplay je právě takto koncipovaným balíkem aktivit pro děti. Mezi aktivity, které nabízí patří výuka písmenek a jednoduchá tvorba slov, násobilka, puzzle, ale také drobnosti jako jsou bludiště a další hry, které vždy nabízejí nějaký pedagogický záměr – od výuky čtení až po rozvoj postřehu či paměti. Celý balíček je vhodný zvláště pro první a druhou třídu.

GCompris je určený pro děti od 2 do 10 let a nabízí řadu užitečných modulů. Pro ty mladší bude užitečný kurz “počítačové motoriky”, který je naučí pracovat s myší a klávesnicí. Pro větší jsou pak připraveny hříčky s počítáním, jednoduché elektrické obvody, práce s mapou nebo hry rozvíjející myšlení jako jsou sudoku či šachy. Přítomné jsou ale také moduly na výuku čtení, písmenek a mnoho dalšího. Osobně se mi celý tento balíček aktivit pro děti líbí – tak jak rostou, se v něm mohou pouštět do dalších částí, a tak si nejen hrají, ale především se něčemu naučí.

Phun je nástroj, o kterém jsme již jednou na Root psali. Jde o simulátor mechanických jevů a vlastností materiálů. Děti mohou řešit řadu úkolů a přitom se zcela intuitivně seznamovat s přírodními zákony, technickými řešeními různých problémů atp. Tuto aplikaci doporučuji ale spíše až pro starší žáky. O Phun jsme psali v samostatném článku.

Psaní, jazyky,…

Další významnou oblastí, kterou je možné zábavným způsobem rozvíjet, je výuka psaní či jazyků.

Asi nejzábavnějším nástrojem na výuku psaní na počítači pro děti je Tux Typing. Jde v podstatě o hru, během nichž se naučí děti psát. K dipozici jsou dva herní módy, ve kterých jde o totéž – co nejrychleji napsat krátké, jednoduché slovo. Výhodné je, že je k dispozici také česká slovní zásoba.

Pokud jde o výuku cizích jazyků, pak zřejmě nejlepší je využít možností flashcards, ze kterých bych doporučil především nástroj Anki. Pravdou je, že ale budete muset kartičky dětem vyrábět zřejmě sami. Při studiu se jistě bude hodit také slovník. Sáhnout tak můžete například po GoldenDic.

Pokud chcete své děti vést k programování již v útlém věku, je zřejmě dobré sáhnout po nějakém zábavném programu na výuku programování, který je určený pro děti. Pro grafické prostředí KDE je možné zmínit především Kturtle, který je založený na LOGO. Stejným jazykem je inspirovaný také Turtle Art, který se mně osobně líbí podstatně více. Ač je význam podobných nástrojů často zpochybňován, myslím, že zvláště pro mladší děti na prvním stupni jsou velice dobrým pomocníkem – ať již při formulování základních úvah o algoritmizaci, nebo o tom, jak programy mohou vlastně fungovat, nebo při rozvoji myšlení obecně.

Matematika

Matematice se do určité míry věnovaly také dva předchozí zmíněné balíčky aplikací. Na tomto místě tedy ukážeme několik málo aplikací, které slouží čistě pro matematické procvičování.

KBruch je jednoduchý program, který slouží pro procvičování zlomků. Je přehledný, rychlý a kvalitní. Pokud tedy na vaše ratolesti čekají v matematice zlomky, je možné jej využít.

TuxMath je hra s vesmírným simulátorem, která se snaží o nenásilnou výuku matematiky. Je určený především menším dětem.

CS24_early

MathWar se snaží naučit děti sčítat pomocí karetní hry. Je to trochu méně zábavné nežli vesmírný simulátor, ale myslím, že o něco efektivnější.

Závěrem

Nástrojů, které naučí děti základní dovednosti jako je psaní na počítači, počítání, uvede je do programování nebo jim jen rozvinou myšlení a kreativitu, je celá řada. A když už děti sedí u počítačů, mohou dělat alespoň něco, co jim bude ku prospěchu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.