Hlavní navigace

Šeptanda (26. 6. 2000)

26. 6. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Malá přehlídka nejzajímavějších událostí posledních dní. Dnes o sbližování KDE a GNOME a o budoucnosti jednoho z nejkvalitnějších Open Source programů, bitmapového editoru GIMP.

KDE a GNOME, ruku v ruce k světlým zítřkům

Když jsem si přečetl zprávu, která oznamovala, že vývojáři KDE a GNOME diskutují o možnosti, že by došlo k jistému sblížení obou desktopů, umožňujícím interoperabilitu aplikací z obou táborů, vnímal jsem to mimo jiné jako jisté zadostiučinění, protože jsem něco podobného předvídal (účastníci debaty na loňském LinuxHallu na Invexu si to snad ještě budou pamatovat a potvrdí mi, že nejsem generálem až po bitvě :).
Ale moje ego není v tomto případě podstatné, důležité je, co to vlastně bude znamenat pro všechny uživatele. Nejdříve tedy oč vlastně jde. Vývojáři obou desktopových systému postupem času dospěli k názoru, že je třeba vyvinout vlastní vrstvu, která umožní vytváření opakovaně použitelných softwarových komponent, komunikaci mezi aplikacemi atd. Tak vznikly projekty KParts pro KDE a Bonobo pro GNOME. Bonobo není narozdíl od KParts vázán na grafický toolkit, KParts je nerozlučně spojen s QT. A právě tyto systémy by mohly v budoucnu splynout a vytvořit tak prostředí, umožňující spolupráci a sdílení komponent mezi programy pro KDE i GNOME. Pěkným příkladem, který byl uveden i ve zmiňovaném oznámení, je například integrace komponenty HTML prohlížeče Konqueror z KDE do souborového správce Nautilus pro GNOME.
Důležité přitom je, že to neznamená splynutí KDE a GNOME samotných. Oba systémy by se dále držely svých filosofií, které, přiznejme si to, jsou mírně odlišné, ale aplikace by mohly těžit z toho nejlepšího, co nabízí. Tohle je přesně ta cesta, kterou by bylo vhodné nastolit i ve vývoji ostatního softwaru. Není nejmenší důvod, proč by se měl kvůli funkční výměně dokumentů používat jenom jeden kancelářský balík, pokud bude existovat jednotná norma, definující například datové formáty. Pak bude jedno, jestli jsem dokument vytvořil ve StarOfficu, Slovu 2000 nebo ruční editací ve vi, čitelný bude všude.
Nepropadejme ovšem zatím přehnanému optimismu. Věc je teprve na počátku cesty a již teď to vypadá, že někteří vývojáři KDE nepovažují sloučení KParts a Bonoba za dobrý nápad. Věřím ale, že lidé okolo Open Source ukáží, že i v podstatě konkurenční projekty mohou nejen koexistovat, ale i spolupracovat.

Oznámení možné spolupráce
Bonobo
KParts
GNOME
 KDE

GIMP, přítomnost a budoucnost

Na serveru Linuxpower.org vyšel v průběhu minulého týdne rozhovor s jedním s klíčových vývojářů GIMPu, Svenem Neumannem. Nastínil v něm co nás, uživatele, čeká v blízké i vzdálenější budoucnost.
První otázka nemohla ani znít jinak, než „Kdy vyjde stabilní verze 1.2?“. Odpověď nebyla bohužel příliš konkrétní (možná je to lepší, než slibovat a pak to nesplnit) – do několika posledních verzí se podařilo zavléci nové výraznější chyby a jejich odlaďování zapříčinilo zdržení. Stávající verze 1.1.23 je již opět „čistá“ a momentálně se odstraňují drobné nedostatky. Finální release je prý už velmi blízko.
Tolik přítomnost, či blízká budoucnost, ale nás zajímá hlavně co bude dál. Zajímalo to i redaktory Linuxpower.org, takže další otázky směřovaly také k tomu, na co se můžeme těšit. A věru, mělo by toho být dost. Po uvolnění verze 1.2 se totiž vývoj rozdělí na dvě větve. Ta první bude logickým pokračováním stávající řady a vzejdou z ní verze 1.3 a 1.4. Ta první bude opět vývojová a ta druhá zřejmě poslední stabilní z této větve. Kromě „běžného“ vylepšování se v těchto verzích už zřejmě nedočkáme žádné převratné novinky, snad s výjimkou integrace projektu GIMP FreeType. To je nový renderovací engine, který by měl výrazně zlepšit práci s textem, a to jak ve smyslu renderingu, tak ve smyslu formátování (kerning atd.). Ten vzniká již nyní a existuje v podobě pluginu. Druhou větví vývoje bude řada směřující k verzi 2.0 a to bude už docela jiný GIMP. Bude totiž kompletně přepsán a zcela se změní architektura programu, takže bude lépe připraven pro nasazení v jiných oblastech, než je webdesign či další elektronické publikování. Například do stávající verze by zřejmě nebylo možné zahrnout podporu CMYKu nebo dalších barevných modelů, které jsou nezbytné při práci s tiskovými předlohami. Textový engine, jak jsem již zmínil, je rovněž velkou slabinou GIMPu. To vše by měla verze 2.0 řešit. Navíc bude zřejmě použit právě systém Bonobo, takže kdo bude chtít, bude moci integrovat funkčnost GIMPu do svých programů. S tím souvisel i dotaz na podporu GNOME. Odpověď byla krátká: „Použijeme cokoliv z GNOME, co budeme považovat za dobré, pokud to nebude v konfliktu s požadavkem přenositelnosti“.
Další detaily o tom, co přinese verze 2.0 lze najít v přehledu, který vznikl na nedávné konferenci vývojářů v Berlíně. A musím říct, že se to čte moc pěkně. Naprostá nezávislost na barevném modelu či hloubce, hladiny různého typu (pixely, vektory, text, …) a kontextové nástroje pro ně (štětce, editory křivek, …) a nad tím vším spojující rozhraní – třeba bitmapový editor, třeba vektorový kreslící program a nebo možná video editor, co jen bude libo. To jsou věci, které budou vidět na povrchu. I uvnitř dojde ke změnám. Vše bude navrženo objektově, nikoliv procedurálně, jako doposud. Aplikace a moduly budou komunikovat přes CORBu a jak říkají vývojáři, pojem plugin se stane v tomto případě historickým termínem, protože komunikace bude založena na transparentní síťové architektuře klient/server. To umožní třeba i paralelizovat výpočetně náročné úkony.
Pokud se vrátím ještě k rozhovoru, zaujal mě fakt, že vývojáři vědí minimálně o dvou hollywoodských společnostech, které používají GIMP ve filmové produkci. I to ukazuje, že GIMP je jedním z nejúspěšnějších Open Source projektů této planety.

CS24_early

Rozhovor se Svenem Neumannem
GIMP, domovská stránka
Přehled předpokládaných změn pro verzi 2.0
GIMP FreeType, textový engine
GIMP, upravená 16ti bitová, tzv. filmová, verze

A to je pro dnešek vše…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku