Hlavní navigace

Softwarová sklizeň (15. 7. 2015)

15. 7. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pravidelná sonda do světa otevřeného softwaru. Dnes připomeneme jednu neprávem opomíjenou větev BSD, jednoduše si zprovozníme SSL tunel, podíváme se na webový prohlížeč Dillo a po pascalovské knihovně pro programátory her si zahrajeme na minimalistické archeology. Jako vždy dojde i na blbůstku.

DragonFly BSD

DragonFly BSD přišlo na svět v době příprav FreeBSD 5.0, vývojář Matthew Dillon měl zcela jinou představu o SMP a vláknech, než ostatní. Po oddělení od FreeBSD 4.8 (spolupráce mezi vývojáři nadále funguje) se vývoj orientuje na maximální škálovatelnost a nabízí nejednu zajímavou technologii, například souborový systém HAMMER, hybridní jádro, dvouvrstvý scheduler (LWTK a UTS), vlastní DevFS pro práci se zařízeními, nebo virtuální jádra. DragonFly BSD najde své místo především na serveru. Aktuální verze 4.2.x povýšila překladač GCC 4.7->5.1, má vylepšené ovladače GPU (Radeon, i915) a přichází s vlastním MTA.

DragonFly BSD, BSD, verze 4.2.3

stunnel

Šifrované připojení ke vzdálenému vzdálené službě nemusí být vždy možné, třeba proto, že vzdálená služba takové připojení neumí (například jinak excelentní Firebird SQL). Když nechcete pro jedinou službu zprovozňovat VPN, je tu další možnost, SSL tunel. Stunnel je doporučován i v dokumentaci již zmiňovaného Firebird SQL. Program stunnel je multiplatformní. Zprovoznění tunelu je otázkou nejvýše několika desítek minut, včetně přesměrování portu „z vnějšího světa“ na routeru.

stunnel, GPL, verze 5.20

Pokud chcete vědět o stunnelu více, prostudujte si starší článek. popisovaná verze 3.x již není podporována, změny by měly být snadno pochopitelné.

Dillo

Webový prohlížeč Dillo svým vlastním vývojem renderovacího jádra stojí stranou; ani GUI toolkit není často využívaný (fltk). Webový prohlížeč Dillo se nehodí pro prohlížení moderních webů, nepříliš dobře zvládá CSS, s JavaScriptem, nebo pluginy (Java, Flash), si neporadí vůbec a podpora SSL je experimentální. Ale jako prohlížeč hypertextové dokumentace obstojí výborně a pro tuto roli byl vybrán do nejedné minimalistické distribuce. Aktuální verze opravuje hlavně práci s obrázkovým bufferem, nebo nechtěné pády při prohlížení zdrojového kódu.

Dillo, GPLv3, verze 3.0.5

Castle Game Engine

K pasování jazyka Pascal na mrtvou relikvii dochází i v místních diskuzích. Komunita kolem projektů Free Pascal a Lazarus se stará o vývoj překladače i výborného prostředí a další vývojáři pracují na celém spektru knihoven. Castle Game Engine je 2D/3D herní engine, jenž podporuje 3D modely například z Blenderu (formáty X3D, VRML, Collada, …), nabízí podporu moderních standardů OpenGL/OpenGLES 2.0 a OpenAL, nebo Bump mapping. Engine je napsán pouze v Object Pascalu a je multiplatformní.

Castle Game Engine, GNU LGPL, verze 5.2.0

Auditive

Trocha softwarové archeologie a lekce minimalismu.

Nainstalovaný GStreamer a NCurses jsou jediné předpoklady pro zprovoznění miniaturního hudebního přehrávače Auditive (původně vyvíjeného pod jménem audition). Díky GStreameru, a jeho pluginům, přehraje snad libovolný formát využívaný pro audio soubory. Z hlediska funkčnosti nedosahuje ani zdaleka na veterány CMus a MOC (kteréžto využívají FFMpeg/LibAV), ale může potěšit absolutním pojetím minimalismu. Abychom nezapomněli, napsán je v programovacím jazyce Vala.

Minimalističtější řešení najdete jen těžko, jedině byste přímo posílali soubory přímo na ffmpeg či GStreamer.

Auditive, GPLv3, verze 0.1.18

CS24_early

Blbůstka

Víte, jak to vypadá, když tutoriál píše autor, který má rád sitcomy? Podívejte se na použitá data ve vysvětlování JDBC.

Seriózní prací je příručka o fungování Linuxu pro programátory. Možná někomu může připadat mírně podivné umístění na GitHub, ale logiku to má a třeba se připojí i další autoři.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Běžný desktopový uživatel GNU/Linuxu, jenž si nejlépe rozumí především s RPM distribucemi.