Hlavní navigace

Softwarová sklizeň (23. 2. 2000)

23. 2. 2000
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Pravidelná sonda do světa (převážně) open source softwaru.
Úterý 22. 2.

Dnes jsem narazil na program jménem Quadrant Draw, který má v popisku, že jde o mocný objektově orientovaný kreslící program. Zavětřil jsem, protože po něčem podobném pasu už delší dobu a zatím mě žádný takový program plně neuspokojil. Bohužel, ukázalo se, že sice jde o program objektově orientovaný, ovšem o „mocnosti“ si může nechat zdát. QD vám dovolí nakreslit pár základních primitiv, u nichž už nejdou měnit parametry, nakreslíte-li polygon, při pokusu o jeho přesun se přemístí pouze hrana, na kterou kliknete a tak dále. Je mi jasné, že nic nejde samo a hned a že vývoj nějakou dobu vždycky trvá, ale na druhou stranu by možná autorovi neškodila trocha skromnosti. Popisek spolu s číslem verze 1.0 je trošku zavádějící.
HTML editory se množí jako houby po dešti. Další pochází z Ukrajiny, jmenuje se Quanta a na první pohled jako by z oka vypadl Webmakeru. Oproti němu má ale některé podstatné výhody (hlavně Undo/Redo nebo celkem zdařilý interní náhledový prohlížeč), ale i nevýhody (nepodporuje editaci více dokumentů a bohužel zatím neumí zpětně editovat tagy v dialozích). Protože pro zadávání většiny tagů dialogy existují, je myslím jejich využití pro editaci jenom otázkou času a pak se jistě Quanta zabydlí na stole nejednoho webdesignera.

Pondělí 21. 2.
Pokud se rozhodnete vysílat libovolné audio v MP3 formátu po Internetu, budete potřebovat streaming server. Již druhým mě známým open source projektem tohoto typu je LiteStream. Samotný název napovídá, že server se snaží být malý a úsporný, ale přitom mu neschází výkon. Jeden stroj s PII 400 MHz prý utáhl při demonstraci 4000 souběžných 56 Kbps streamů, což je celkem solidní výkon, který mnoho lidí ani nevyužije (ono také ruku na srdce, kdo z nás má k dispozici 244 Mb linku :)
Disky jsou čím dál tím větší a protože u žurnálových souborových systémů se zatím stále nacházejí upozornění, že použití je jenom na vlastní nebezpečí, tak nezbývá, než jednou za čas přetrpět kontrolu disku pomocí fsck. Pokud máte disk řekněme o kapacitě 20 GB, což už není dnes žádný zázrak, může se kontrola protáhnout na nějakých deset, patnáct minut. A právě tento čas si můžete zpříjemnit hraním tetrisu. Opravdu, stačí jenom opatchovat fsck a tím z něj vznikne fscktris :)
Athena je knihovna widgetů (tedy tlačítek, posuvníků, zatržítek, …), která se využívala spíše dříve, když ještě nebyly k dispozici moderní toolkity Gtk+ či QT nebo starší XForms a podobné. Jenže programy využívající Athenu jsou dost spartánské (možná raději říkejme ošklivé :) a také dosti problematické – například dlouhé menu může mizet za okrajem obrazovky a vy se na některé položky zkrátka nedostanete (typicky xfontsel) a tak začaly vznikat mutace této knihovny, uvnitř kompatibilní a navenek pohlednější. Jednou z nich je i neXtaw, emulující look and feel NextSTEPu, což je něco pro mě, protože jsem fanda nextstepovského vzhledu a po Gtk tak můžu asimilovat další toolkit :)

Neděle 20. 2.
Fraktály se hlavně díky počítačům staly docela známou věcí a vzhledem k tomu, že jde často o velice pohledné obrazce, objevuje se také mnoho programů, které je vytvářejí. Gnofract 4D je zajímavý tím, že používá jakousi zvláštní metodu řezů čtyř-dimenzionálním objektem zvaným Julibrot. Huh, to už je na mě skoro moc, ale obrázky jsou to pěkné :). V manuálu by měly být k nalezení rozbory výpočtů a principů v programu užitých, takže na své si (snad) přijdou jak estéti, tak matematici :)
Biew je multiplatformní prohlížeč binárních souborů, který však integruje i funkci editoru v režimech binárního a hexadecimálního prohlížení a disassembleru. Bview „rozumí“ kromě několika různých typů EXE souborů pro Windows či DOS úplně nebo alespoň zčásti i formátům a.out a ELF. Ne zcela obvyklou funkcí v programech tohoto typu je podpora speciálních instrukcí Pentia III a Athlonu. A také konvertor ruských kódových stránek – ačkoliv se to zdá být v tuzemsku nepříliš užitečné, může to být vhodný základ pro případné rozšíření o podporu středoevropských kódování. Vzhledově program připomíná asi nejvíce editor z Midnight (Norton, Volkov, …) Commanderu.

Sobota 19. 2.
A teď tu mám něco pro všechny paranoiky :). Program Wipe je určen k (téměř) totální destrukci dat z nevyužité části disku. Řeší typický problém, kdy citlivá data zašifrujete, originály smažete a mnete si ruce, jak jste na to vyzráli. Jenže ouha, data sice naoko zmizela, ale na disku jsou stále, protože při mazání se pouze odstranily názvy souborů, ale nedošlo k fyzickému přepsání obsahu sektorů souborem obsazených. Wipe se postará o to, aby případný zvědavec našel jenom náhodný balast. I když, nic není definitivní. Ani tato metoda prý není stoprocentní, pokud existují cachovací mechanismy (hardwarové i softwarové). Zájemci najdou na domovské stránce i odkazy na dokumenty o bezpečném vymazávání dat z magnetických i dalších medií.
Nevím, jestli se všichni vývojáři dohodli, ale poslední dobou vzniká nějak podezřele mnoho programu pro správu osobních financí. Dalším v řadě je Emma – Easy Money MAnagement. Mezi její nejzajímavější funkce patří asi možnost vytvářet načasované transakce, částečná podpora grafů a v neposlední řadě rozšiřitelnost s pomocí integrované podpory jazyka Python.

Pátek 18. 2.
WorldPilot je dle mého skromného názoru velice pěkná implementace webovského organizéru. Obsahuje přístup k poštovní schránce (IMAP), poznámkovník, adresář, plánovač a ToDo seznam a také podporu sdílení záznamů v pracovních skupinách. Webovské rozhraní je celkem příjemné a intuitivní, o čemž se můžete přesvědčit v online demu. WorldPilot je napsán nad aplikačním serverem Zope.
Jeden z nejpopulárnějších IRC klientů BitchX disponuje mimo jiné podporou zásuvných modulů. A právě díky ní si nyní můžete jeho funkčnost rozšířit o funkčnost AOL Instant Messengeru. Zařídí to plugin BAIM.
Autor OpenGL automobilového simulátoru Car World to vzal pěkně od podlahy a zabudoval do svého programu snad všechny fyzikální zákony a závislosti, které působí na skutečný automobil v reálném prostředí. Nevěříte? Tak sledujte: na vůz ve hře působí odpor vzduchu i vozovky, setrvačnost, točivý moment motoru a spoustu dalších vlivů. Celá hra je postavená na skutečných jednotkách, takže do ní lze přenést reálné podmínky s vysokou přesností. A v neposlední řadě to i docela pěkně vypadá :)

Čtvrtek 17. 2.
Wmpalm je applet pro Window Maker, který čeká, dokud nestisknete tlačítko Hotsync na kolébce (případně nespustíte synchronizaci softwarově). Když k tomu dojde, spustí předem definovaný externí program. Tak lze například ještě zjednodušit (již tak dost jednoduchou) synchronizaci – pokud necháte wmpalm, aby spouštěl pilot-xfer s vhodnými parametry, provede se záloha opravdu jediným stiskem tlačítka.
Se zajímavou myšlenkou přichází projekt CISH. Jde o konfigurační shell, který nemá ani tak umožňovat přímé spouštění programů, jako spíše zastřešovat konfiguraci síťových záležitostí do povelů kompatibilních s příkazy, jimiž se nastavují zařízení Cisco. CISH je určen hlavně pro „instantní“ zařízení (firewally, routery) s Linuxem, případně pro jedno-disketové distribuce cílené na stejný segment, jako je například Linux Router Project.
Zjednodušení práce administrátorům hostingových serverů (zejména těch větších) by mohl znamenat modul mod_dynvhost pro Apache. Ten totiž zřizuje virtuální servery za běhu automaticky, stačí mu pouze existence patřičného adresáře. Modul už sám zařídí vše ostatní, včetně nastavení některých klíčových parametrů (DocumentRoot atd.)

DT24

Středa 16. 2.
Tvorba GUI snadno a rychle, to nemusí být jenom RAD nástroje. Například program Parrot funguje poměrně zajímavým způsobem. GUI se definuje jednotně pomocí jakéhosi skriptu, který se zpracuje a následně prožene takzvaným backendem, který vygeneruje výstup. Co tím výstupem bude, to už záleží jenom na vaší představivosti (a také schopnostech si potřebný backend napsat, když nebude k dispozici :). S programem získáte backendy pro HTML, XML a Python + Tk. Podle mě je to celkem geniální myšlenka, protože tak lze poměrně snadno vytvářet programy s více uživatelskými rozhraními.
Obrovský úspěch ICQ odstartoval další závod. Závod o nejúspěšnější program pro (skoro) realtimovou komunikaci z bodu do bodu. Nejdůležitější hráči v pelotonu jsou ICQ, AOL IM, Yahoo! Messenger a relativně nedávno se k nim přidal také Micro$oft. Kdo vyhraje, to jenom těžko odhadovat, a tak se autoři projektu Everybuddy se rozhodl neponechávat nic náhodě. Výsledek jejich snažení totiž pro jistotu rozumí všem uvedeným komunikačním protokolům. Kromě běžné výměny zpráv podporuje také částečně chat a přenos souborů.

A to je pro dnešek vše…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku