Hlavní navigace

Steam Machines nabírají zpoždění, Microsoft má důvod k radosti

18. 6. 2014
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Herní zařízení Steam Machines s linuxovou distribucí Steam OS od Valve se začnou prodávat až v roce 2015. Prý kvůli zdržení gamepadu Steam Controller. Dell (Alienware) se tak novým zařízením od Valve odklání zpět k Microsoftu. Odhalen byl rovněž handheld Steamboy, s nímž Valve ale také nemá nic společného.

Delší dobu nebylo slyšet o přípravě herních zařízení Steam Machines. Společnost Valve svůj projekt připomněla na konci května před vypuknutím veletrhu Computex 2014, ale nemilou zprávou. Navzdory původním plánům nebudou Steam Machines uvedeny na trh ještě v tomto roce. Připomeňme si, že Steam Machines má být celá plejáda herních konzol od různých výrobců postavených na linuxové herní distribuci Steam OS z dílny Valve.


Zdroj: Valve

Valve sice představilo referenční Steam Machine, ale na maloobchodní trh se s ním nechystá. Chce vyvíjet Steam OS pro nezávislé výrobce. Na začátku roku chtěl vlastní Steam Machine uvést na trh dvouciferný počet výrobců.

Herní tituly se mají šířit pochopitelně primárně přes tržiště Steam, za kterým stojí rovněž firma Valve. Jednotlivá zařízení z rodiny Steam Machines nebudou mít unifikovaný hardware. Jejich majitelé si navíc komponenty budou moci sami upgradovat. Existuje tak opodstatněný názor, že Steam Machines nebudou ortodoxní herní konzole, nýbrž spíše herní počítače. Spojovat je však kromě Steam OS má také gamepad Steam Controller.

Steam Controller bude Valve dodávat všem výrobcům jednotlivých zařízení nesoucích jeho značku, jenže právě průtahy v návrhu a výrobě jednotného herního ovladače jsou oficiálně udávány jako důvod zdržení uvedení Steam Machines na trh. Jednotliví výrobci nemohou své chystané herní konzole (chcete-li herní počítače) uvést na trh, protože bez jednotného gamepadu Steam Controller jim Valve nepropůjčí k užívání značku Steam Machine.


Zdroj: Valve

Zdržení příprav ovladače Steam Controller, což je unifikovaný gamepad pro všechna zařízení Steam Machines, údajně stojí za odložením jejich prodeje minimálně na příští rok.

Analytici však spekulují, že problém nepředstavuje jen nedokončený gamepad. Vyjádření Valve lze totiž interpretovat i tak, že rok 2015 je nejbližším možným termínem pro uvedení Steam Machines na trh. Zvídavé novináře, kteří by si rádi termín příchodu nové plejády herních zařízení vyjasnili, společnost Valve odkazuje zpět ke svému šalamounskému vyjádření. Vážně se tak nabízí otázka, jestli projekt nemá více problémů, než je nedokončený gamepad.

I když jde bez pochyby o klíčový prvek, jeho konstrukce by neměla být otázkou let. Analytici nabízejí ve svých úvahách jiné potenciální problémy. Například samotný Steam OS, který je k dispozici stále jen v betaverzi. Přitom kdyby Steam Machines měly dorazit nejpozději někdy v říjnu či v listopadu na předvánoční trh, tak by již teď musela pozvolna finišovat příprava ostré verze systému, aby byla zavčasu k dispozici pro výrobce jednotlivých zařízení.

Dalším možným důvodem zdržení může být dle analytiků současná nabídka her pro Linux, potažmo Steam OS. Valve jich prostřednictvím svého tržiště nabízí již více než pět stovek, ale zaznívají hlasy, že kvantita vítězí nad kvalitou, což samozřejmě není optimální stav pro uvedení herních zařízení s linuxovým systémem, které má právě Steam zásobovat herními tituly. Některé nové atraktivní tituly áčkové produkce se čekají právě v příštím roce.

Dell, který je prostřednictvím své herní odnože Alienware dosud největším výrobcem chystajícím Steam Machine, nabídl další důvod, proč projekt může nakonec zcela vyšumět. Tvrdí, že Steam Machine bude pravděpodobně nejméně výdělečným produktem, který se kdy pod značkou Alienware kdy nabízel. Řekl to konkrétně Frank Azor, generální manažer Alienware, který zde působí již od roku 1998, takže má výborný historický přehled.


Zdroj: Dell

Jedno z mnoha herních zařízení Steam Machines na začátku roku představil Alienware, herní odnož společnosti Dell.

Nemusí to nutně znamenat, že Steam Machines budou mít slabé marže obecně, protože koncepce a konfigurace jednotlivých modelů se bude lišit, ale pokud by přece jen malý čistý zisk byl obecným problémem projektu, tak jej může opustit mnoho menších výrobců. Ti si nemohou dovolit pouze paběrkovat na výrobě zařízení jen proto, aby byli pro všechny případy zaháčkováni v nově budovaném tržním segmentu s nejistým osudem.

Dell vsadí na Windows 8.1 a gamepad pro Xbox 360

Dell na herním veletrhu E3 ohlásil, že prostřednictvím své divize Alienware přece jen Steam Machine letos uvede na předvánoční trh. Jenže spojení chystaného zařízení s projektem z dílny Valve je pouze marketingovou šarádou. Hybrid mezi herní konzolí a herním počítačem půjde na trh pod názvem Alienware Alpha, ze kterého může mít radost především Microsoft hned z několika důvodů. Rovnítko mezi Alienware Alpha a Steam Machine si tak rovnou škrtněte.


Zdroj: Dell / Alienware

Dell na předvánoční trh místo Steam Machine se Steam OS uvede zařízení Alienware Alpha s Windows 8.1 a gamepadem pro Xbox 360. Systém i gamepad tedy dodá Microsoft.

Místo Steam OS bude herní stroj Alienware Alpha vybaven operačním systémem Windows 8.1, do kterého prý Dell, resp. Alienware, dodělá jakýsi nadstavbový software pro ovládání herním ovladačem na velké televizní obrazovce. Zároveň by měl být předinstalován Steam pro Windows. To ještě záleží na dohodě s Valve, ale přinejhorším bude Alienware Alpha alespoň vybízet ke stažení klienta Steam pro Windows z webu firmy Valve.


Zdroj: Microsoft

Zatímco Steam Controller bude pořád na rýsovacím prkně, na předvánoční trh zamíří herní zařízení Alienware Alpha s osvědčeným ovladačem původně určeným pro Xbox 360

Nehotový Steam Controller nahradí osvědčený gamepad pro Xbox 360 rovněž kompatibilní s počítači, který je levnější než nový model pro Xbox One. Pro Dell, resp. Alienware, jej bude dodávat přímo Microsoft. Redmondským tak dá Dell / Alienware vydělat hned dvakrát – licencováním Windows 8.1 a dodávkami herního ovladače pro Xbox 360. Navíc Alienware Alpha neohrozí Microsoft jako dvorního dodavatele systémů pro herní počítače.

Handheld Steamboy Machine se jen veze na vlně

Novinkou posledních dnů je přenosné herní zařízení Steamboy Machine. Navzdory názvu s ním Valve nemá takřka nic společného. Jedná se o start-up, o kterém na herní veletrh E3 přijela pohovořit dosud neznámá společnost nesoucí stejný název jako zařízení samotné. Nejsou s ním spojená ani žádná známá jména herního či hardwarového průmyslu. Projekt na sebe upozornil hlavně názvem, který se veze na vlně zájmu o Steam Machines.

Podle některých zdrojů má Steamboy Machine pohánět Steam OS, což je teoreticky možné, protože tato linuxová distribuce je otevřená všem výrobcům hardwaru. S užitým operačním systémem to ale není tak jednoznačné. Sami tvůrci přenosné konzole používají nejasnou formulaci, že Steamboy Machine „bude nabízet hry pro Steam OS“. Explicitně neřekli, že v zařízení poběží Steam OS. Tohle zdánlivé slovíčkaření je poměrně podstatné.


Zdroj: Steamboy Machine

Na E3 byl sice představen handheld Steamboy Machine, ale mnoho otázek zůstává nezodpovězeno. Dokonce není jasné, jestli vůbec bude využívat Steam OS. Autoři projektu jen mlží.

Steamboy Machine má totiž v první řadě podporovat streaming her běžících na počítači, aby je v rámci domácí sítě bylo možné hrát také na přenosném zařízení. Hry pro Steam OS tak může nabízet zprostředkovaně přes počítač, na kterém poběží Steam OS. Steamboy Machine však má rovněž fungovat jako klasické přenosné herní zařízení funkční nezávisle na počítači. V tomto kontextu již zmínka o operačním systému nepadla vůbec. Že by Android? Uvidíme.

O něco jasněji je o hardwarové konfiguraci, i když zatím si tvůrci projektu nechali řadu informací pro sebe. Prozradili například, že Steamboy Machine má mít pětipalcový dotykový displej s poměrem stran 16:9. Více se o něm veřejně neví, takže třeba rozlišení neznáme. Zařízení prý bude pohánět čtyřjádrový procesor, ovšem počet jader je jedinou informací, kterou o něm tvůrci handheldu prozradili. O grafice nepadlo ani slovo.

Kapacita operační paměti má činit 4 GB. Nominální kapacita interního úložiště prý bude 32 GB.  Kolik si z ní zabere systém, není známo. Rovněž tak, jestli bude rozšiřitelná paměťovou kartou. Konektivitu má zajišťovat podpora WiFi a rovněž mobilních sítí třetí generace. Právě to v kombinaci s dotykovým displejem posiluje spekulace, že ve skutečnosti půjde o herní tablet se systémem Android, který se již na některých herních handheldech objevil

Hry bude možné ovládat celkem tuctem tlačítek (včetně dvou spouští) a tandemem touchpadů inspirovaných návrhem gamepadu Steam Controller. Zařízení se však letos prodávat nebude. Na trh prý přijde v roce 2015, takže je dost možné, že do té doby projekt dozná změn nebo skončí v propadlišti dějin jako jiné herní projekty. Ovšem ani po vstupu na trh by Steamboy Machine neměl vyhráno, protože zájem o herní handheldy je slabý.

Mobilní hraní sice v posledních letech výrazně nabralo na popularitě, ale zejména díky chytrým mobilům a tabletů. Specializovaná přenosné herní zařízení typu PlayStation Vita nebo Nintendo 3DS musela jít s cenou opakovaně dolů, ale stejně se o ně zákazníci zrovna neperou. Totéž platí o přenosném herním zařízením nVidia Shield, navzdory faktu, že hodnocení recenzentů z prestižních herních a hardwarových magazínů jsou převážně pozitivní.


Zdroj: Sony

Přenosná herní konzole PlayStation Vita již zdaleka neplní očekávání Sony tak, jako před lety její předchůdce PlayStation Portable, kterému ještě nekonkurovaly novodobé tablety.

Projekty Steamboy Machine a nVidia Shield jsou si v lecčems podobné. Handheld nVidia Shield vybavený systémem Android rovněž podporuje jak hraní na vlastním hardwaru, tak streaming her z osobního počítače. Disponuje dotykovým displejem a ovládání je taktéž inspirovaná konzolovými ovladači. Jenže s rozmachem chytrých mobilů a tabletů lidé přestávají mít potřebu kupovat si speciálně pro hry další přenosné zařízení.


Zdroj: nVidia

Handheld nVidia Shield se neprodává dobře, ale nVidia přesto chystá další mobilní herní zařízení. Chce prý rozvíjet Android jako herní platformu. Věří, že investice se jí časem vyplatí.

Společnost nVidia letos na jaře při prezentování finančních výsledků za fiskální rok 2013 žádná čísla vypovídají o prodejnosti jejího handheldu neposkytla. Omezila se na poněkud defenzivní konstatování, že prodeje nejsou dobré, ale Shield má pro firmu prý strategický význam, protože nVidia chce rozvíjet Android jako herní platformu. Nedávno se prořekla, že opravdu chystá další zařízení Shield, které ovšem bude blíže klasickým tabletům. O něm se už dlouho spekuluje.

Má ještě smysl hledat herní alternativu za Windows?

Zpět k projektu Steam Machines z dílny Valve. Někteří analytici se domnívají, že časem zcela vyšumí. Ve svých úvahách kalkulují s tím, že Valve se prý do Steam Machines pustilo v době, kdy neslo nelibě směr, jenž nabrala Windows 8. Šéf firmy Gabe Newell predikoval, že Windows 8 budou katastrofou pro celý počítačový průmysl. Nepotřeboval k tomu křišťálovou kouli. Stačilo poslouchat, co říkají na tehdy připravovaný systém budoucí potenciální uživatelé.

Projekty typu klienta Steam pro Linux, linuxové distribuce Steam OS či herních zařízení Steam Machines se začaly rýsovat v době, kde nejen Valve, ale i další zástupci herního průmyslu cítili potřebu přichystat si zadní vrátka. Jenže od té doby se mnoho událo. Microsoft se personálně obměnil. Odešli z něj kontroverzní osobnosti, s jejichž nástupci pominula přehnaná orientace na dotykové ovládání systému, kterou Gabe Newell kritizoval především.

Jmenovitě Microsoft opustil Steven Sinofsky. Důvod odchodu dlouholetého pracovníka nebyl oficiálně zveřejněn, ale počítá se za první oběť negativní odezvy trhu na Windows 8. Právě on totiž na pozici šéfa divize Windows usilovně prosazoval, aby klasické uživatelské rozhraní ustoupilo do pozadí ve prospěch nového dotykového prostředí napříč počítači všech typů. Tedy i v těch případech, kdy odklon od myši a klávesnice vůbec nedává smysl.

Pozici výkonného ředitele společnosti Microsoft opustil kontroverzní Steve Ballmer. Formálně šel do důchodu, ale otázkou je, jestli zcela dobrovolně. Náhradu si Microsoft našel ve vlastních řadách. Do horkého křesla výkonného ředitele usedl Satyna Nadella, který sbíral úspěchy i v ekonomicky nejisté době a dařilo se mu převádět technologické i obchodní novinky z teorie do praxe. Nejen akcionáři jeho jmenování přivítali s povděkem.

Personálně občerstvený Microsoft nyní pozvolna napravuje napáchané škody. Dotykové ovládání směřuje jenom tam, kde má opodstatnění. Chystané propojení světa desktopového softwaru a dotykových aplikací prezentované na konferenci Build 2014 dává smysl. Na konferenci E3 sice o herním využití Windows vůbec slyšet nebylo, ale Microsoft přislíbil, že se této oblasti bude nyní věnovat se zvýšeným důrazem.

root_podpora


Zdroj: Microsoft

Na konferenci E3 se letos Microsoft věnoval jen své konzoli Xbox One, kterou uvedl loni na podzim. Přislíbil však, že se více zaměří na herní uplatnění Windows na počítačích.

Zdá se, že z pohledu herního průmyslu vše směřuje do starých kolejí, kdy na Windows bylo z obchodního hlediska spolehnutí. Pokud Microsoft udrží směr, který nabral, tak výrazné investice do budování okamžité alternativy k herním počítačům s Windows začínají opět vypadat jako drahý luxus. Analytici navíc upozorňují, že při uvedení Steam Machines nejdříve v roce 2015 by jejich výrobci a prodejci mohli tvrdě narazit na již dobře rozjeté konzole PlayStation 4 a Xbox One.

Steam Machines nemusí získat výhodu ani modernějším hardwarem ve srovnání s postupně stárnoucími zmíněnými konzolemi. Konzoloví hráči jsou obvykle věrní „své“ značce, přičemž zároveň nejsou nakloněni častým výměnám herního zařízení. Konzoli si kupují alespoň na čtyři roky, ale spíše i na delší dobu. PlayStation 4 či Xbox One v roce 2015 určitě ve velkém do starého železa dávat nebudou, natož aby bez problémů přecházeli na jiný typ konzole z dílny jiného výrobce.

Jak si myslíte, že to dopadne se Steam Machines?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.