Hlavní navigace

Steam Machine: místo herní konzole jen nová značka herních PC?

22. 1. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Veletrh CES 2014 potvrdil, že Steam Machine s linuxovým Steam OS od Valve bude místo herní konzole spíše novou značkou pro podmnožinu herních počítačů. Letos má na trh dorazit cca 20 různých variant zařízení Steam Machine od 14 výrobců. Je mezi nimi i Dell a Gigabyte. Jak se tím mění vyhlídky na úspěch?

Steam je bezesporu zajímavý projekt. Společnost Valve se díky němu stala prvním významným online dodavatelem her pro osobní počítače. Než přišel Steam, tak nanejvýš bylo možné objednat si hru v klasickém e-shopu, nechat zaslat na fyzickém nosiči a modlit se, že optická média přežijí nešetrné zacházení při přepravě. Dnes je situace zcela jiná. Uživatelé osobních počítačů už nemusí majitelům herních konzolí závidět jejich PlayStation Store nebo Xbox Marketplace. Právě naopak.

Uživatelé osobních počítačů vedle řady různých starých i nových distribučních modelů mohou hledat hry na více než jednom herním tržišti. Steam zaznamenal značný úspěch, který inspiroval Electronic Arts k vytvoření konkurenčního herního tržiště Origin. Navíc Microsoft pomaličku začíná s prodejem her ve Windows Store, i když šíří a kvalitou nabídky jsou Steam a Origin někde jinde. Nicméně Valve je evidentně toho názoru, že na trhu osobních počítačů začíná být těsno.

Po několika letech spekulací se tak vedle platforem Windows a OS X zaměřilo také na Linux, tedy oficiálně konkrétně na Ubuntu, přestože linuxový Steam lze provozovat i na dalších distribucích. Je však jasné, že Linux při svém tržním podílu na osobních počítačích není žádnou nově objevenou zlatou žilou. Natož jen jedna konkrétní jeho distribuce. Velmi brzy se začalo mluvit o tom, že linuxový Steam je především jakousi laboratoří pro následný vývoj linuxové herní konzole.

Nasvědčoval tomu i fakt, že Valve právě ve verzi klienta služby Steam pro Linux začalo testovat alternativní uživatelské prostředí navržené pro zobrazení na velké televizní obrazovce a ovládání gamepadem, které by slušelo právě herní konzoli. Přesto Valve opakovaně dementovalo přípravy vlastní konzole. Dnes již víme proč. Valve se chce zaměřit na vývoj linuxového systému pro herní zařízení, které mají vyrábět nezávislé společnosti.

Valve má dodat nanejvýš nějaký ten referenční model. Zatím má prototyp. Stále však není se stoprocentní jistotou jasné, jestli referenční modely zamíří na maloobchodní trh. K penězům hráčů se chce Valve dostat přes Steam, který je nedílnou součástí jeho herního systému nesoucího název Steam OS. V praxi jde o upravený Debian. Už je tedy zřejmé, proč si Valve pro experimenty vybralo Ubuntu, blízkého příbuzného Debianu, ale s výrazně větší uživatelskou základnou na desktopech.

Steam Machine - prototyp od Valve
Autor: Valve

Steam Machine – prototyp od Valve

Vytvořit systém, poskytnout jej výrobcům hardwaru a inkasovat podíl z prodeje prodaného obsahu přes integrované tržiště – to je obchodní model, který už známe. Viz Google, Android a Google Play. Jenže herní konzole jsou přeci jen něco jiného než chytré mobily a tablety. Po dlouhé roky tato herní platforma těží z unifikovaného hardwaru i softwaru. Herní vývojáři nemusí myslet na doslova miliony různých kombinací hardwaru a softwaru.

Z unifikovaného hardwaru mohou vyždímat výkonnostní maximum a mnohem lépe vychytat mouchy, které se přitom vylíhnou. Uživatelé si prostě hrají. Nemusí se zabývat deklarovanou minimální a doporučenou konfiguraci (a jejich častým poddimenzováním), změnou nastavení hry pro rozumný chod na daném hardwaru, verzí operačního systému a nejrůznějších softwarových komponent v čele s ovladači grafiky, různými knihovnami a tak dále. Prostě zapnou konzoli, stáhnou hru a hrají.

To však Steam OS nemůže zajistit, i kdyby Valve výrobce herních zařízení nutilo k nějaké minimální konfiguraci. Bez možnosti odlišit se od konkurence však výrobci „na vlastní triko“ (resp. za vlastní peníze) do výroby herních zařízení se Steam OS půjdou jen velmi těžko. Přitom právě zmiňovaný Android, ke kterému je občas Steam OS přirovnáván, ukazuje, že hardwarová pestrost vede k problémům s kompatibilitou. O tom uživatelé osobních počítačů vědí své.

Snad vyjma uživatelů OS X, ale Apple může svůj systém lépe odladit právě díky výrazně menšímu množství hardwarových variací, které má Apple, jako jediný výrobce počítačů s OS X, pod absolutní kontrolou. Steam OS se však na trh chystá jako systém pro klasické počítače i jako systém herních zařízení. Jedni v tom vidí svobodu volby, druzí potenciální problémy, které hraní pod Steam OS hodně vzdaluje kýžené otevřené linuxové konkurenci tradičních konzolí s uzavřenými systémy.

Buď jak buď Steam OS by neměl zůstat u současných experimentů jako alternativní systém pro osobní počítače. Herní divize Alienware společnosti Dell, předního výrobce počítačů, již oficiálně oznámila, že se chystá na trh s herním zařízením Steam Machine, kterým chce přímo konkurovat současným konzolovým novinkám: PlayStation 4 a Xbox One.

Dell / Alienware Steam Machine
Autor: Dell

Dell / Alienware Steam Machine

Dell počítá s tradiční počítačovou architekturou x86/x64, což při pohledu na hardwarové specifikace současných next-gen konzolí není žádné překvapení. Dell již potvrdil, že procesor dodá Intel a grafiku nVidia. Další podrobnosti si zatím nechává pro sebe. Steam Machine se však od nich bude odlišovat možností uživatelského upgradu hardwaru. Potvrdil to Bryan DeZayas, marketingový ředitel divize Alienware.

Zatím však není jasné, jestli Dell oficiálně ponechá při modifikacích hráčům volnou ruku anebo sám bude dodávat jen malé množství komponent pro případný upgrade. V prvním případě by nebyla dost možná optimalizace dokonce ani pro konkrétní zařízení se Steam OS. Maximálně jen pro jeho výchozí konfiguraci, ve které se má začít během druhého kvartálu tohoto roku prodávat. Bryan DeZayas tvrdí, že cenově bude moci konkurovat konzolím PlayStation 4 a Xbox One.

Dell ještě chce Steam OS dodatečně dodávat jako alternativní systém pro herní stolní počítač nesoucí označení Dell X51 R2 v levnější variantě se čtvrtou generací procesoru Intel Core i3 (alias Haswell), kterému sekunduje dedikovaná grafika nVidia GeForce GTX 645. Má 6 GB RAM a klasický pevný disk o kapacitě 1 TB. Současná verze s předinstalovanými Windows 7 se v USA prodává za 699 dolarů.

Desktop Dell X51 R2 (brzy) se Steam OS
Autor: Dell

Desktop Dell X51 R2 (brzy) se Steam OS

Jak naznačily informace vypuštěné na nedávném veletrhu CES 2014, půjde o jedno z nejlevnějších zařízení se Steam OS, které se nyní reálně chystá na trh. Vlastní Steam Machine nyní připravuje čtrnáct výrobců. Z těch známějších jsou mezi nimi ještě třeba Gigabyte či Zotac. O hardwaru jednotlivých modelů se toho zatím mnoho neví. Padají jen jména dodavatelů jednotlivých komponent, které k žádnému překvapivému zjištění nevedou.

Je však zřejmé, že hardware bude velmi rozmanitý. Už jen třeba kvůli různým velikostem zařízení. Někteří výrobci chystají robustní konzole připomínající třeba současný Xbox One, jiní naopak sazí na miniaturizované provedení velikostí blízké 3,5“ pevnému disku. Steam Machine nesoucí značku Dell, resp. Alienware, by měl být velký zhruba jako jednoduchý set-top-box. Alespoň tak lze usuzovat při poměření čelních portů USB s velikostí celého zařízení.

Velké rozmanitosti hardwaru herních zařízení se Steam OS nasvědčuje i očekávané cenové rozpětí. Nejlevnější zařízení mají stát okolo 500 dolarů, ale nejdražší až dvanáctkrát tolik. Falcon Northwest, jeden z menších amerických výrobců počítačů, se chystá se Steam OS vyrábět několik zařízení, z nichž to nejdražší by mělo stát až 6 000 dolarů. I z ceny je tak zřejmé, že se nám tu rodí spíše určitá podmnožina klasických herních počítačů než nová herní konzole.

Zařízení se Steam OS to na trhu budou mít zřejmě dost těžké. Přicházejí v době, kdy Sony a Microsoft vyslaly do boje své nové herní konzole. I taková legenda jako Nintendo poznala, že postavit se herním konzolím od Sony a Microsoftu není vůbec lehké. Jen loni muselo dvakrát snížit cenu své konzole Wii U, aby prodeje nezůstávaly ještě více za očekáváními. Nejprve po povánočním vystřízlivění skoro o 30 % a pak v září ještě o 50 dolarů na baťovských 299,99 dolarů (Deluxe edice)

Navíc herní zařízení se Steam OS nejsou z hráčského pohledu ani ryba ani rak. Na jednu stranu nenabídnou tradiční výhody konzol, ovšem na stranu druhou nebude pro ně k dispozici tak pestrá paleta her jako pro osobní počítač s Windows. Určitě ale nebude problém Windows místo Steam OS nainstalovat. Navíc někteří výrobci již dopředu avizují, že jejich zařízení se Steam OS bude dodáváno i s Windows, takže budou mít dual-boot.

To asi ve Valve neslyší moc rádi, protože provozovatel služby Steam se chce s projektem Steam OS zbavit závislosti na Windows. Není žádným tajemstvím, že se Valve nelíbí směr, kterým se Microsoft vydal s kontroverzním systémem Windows 8. Gabe Newell, šéf Valve, který sám pro Microsoft pracoval, ještě před jejich vydáním předvídal, že půjde o katastrofu. Vzhledem k mnoha kritizovaným změnám a negativní odezvě na testovací verze nepotřeboval žádné nadpřirozené schopnosti.

Důležitější je, že zároveň vyzval obchodní a technologické partnery, aby si začali připravovat zadní vrátka, pokud to s Windows půjde výrazně z kopce. Apeloval třeba k uvažování o přechodu z DirectX na OpenGL. Dokonce také Intel, jinak tradiční spojenec Microsoftu, se nechal slyšet, že chce výrazně zvýšit výkon svých grafických čipů pod Linuxem, což se mu nyní s ohledem na zařízení s linuxovým Steam OS může hodit.

root_podpora

Úspěch Steam OS alespoň jako životaschopné herní alternativy má tolik proměnných, že časem veškerý ten současný ruch kolem systému a zařízení jím vybavený může velmi rychle ustat. V IT by to nebyl první ambiciózní projekt, který v drsných tržních podmínkách měl jepičí život. Ještě ale není nic rozhodnuto. Uvidíme, jaká bude odezva ze strany spotřebitelů – hráčů. Zařízení se Steam OS mají na trh postupně přicházet od druhého čtvrtletí tohoto roku z dílny čtrnácti potvrzených výrobců.

Ti by měli nejpozději do letošní předvánoční sezóny, na kterou se logicky herní průmysl nejvíce soustředí, dodat přinejmenším více než dvě desítky zařízení v cenovém rozpětí cca od 500 do 6 000 dolarů. Je tedy dost možné, že prodejní výsledky z letošní vánoční sezóny napoví, jaký bude další konceptu Steam Machine a samotného systému Steam. V tvrdé konkurenci tradičních konzolí PlayStation 4, Xbox One a třeba i čtvrté vlny ultrabooků to ale nebudou mít opravdu lehké.

Koupili byste si nějaký Steam Machine a používali na něm Steam OS?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.