Hlavní navigace

Tong? Tetris a Pong!

Filip Vrlík

Někdy vídáme v našem okolí prazvláštní věci či lidi. Buď bychom je popsali jako rozvernou hříčku přírody, hovoříme-li o věcech živoucích, nebo zvrhlém či spíše nestandardním chování programátora, jedná-li se - jako v našem případě - o hru. Ono neobvyklé tajemno se vloudilo i do našeho seriálu.

Produkt, jejž dnes podrobíme prohlídce, se nazývá Tong. Jméno na první pohled nic ze zákulisí děje neprozradí. Dodám-li, že se jedná o hříčku stvořenou z názvů „rodičů“, jimiž jsou Tetris a Pong, pár čtenářům již začne svítat. Máme před sebou hru kombinující prvky těchto nesmrtelných klasik. A bude to rozhodně zajímavá a neotřelá podívaná. Nuže vzhůru do rozboru.

Tong 1

Jaké shody okolností daly možnost zrodu Tongu, vskutku netuším. Příběh, jenž by nám osvětlil taje minulosti, zajisté zajímavé, se nedá vystopovat. Zbývají nám tedy strohá fakta. Tong si, jak již bylo řečeno, vypůjčil prvky ze dvou oblíbených klasik let dřívějších. Vašim úkolem bude skládat řady tetrisových kostek a zároveň sledovat kuličku poletující si po hrací ploše. Zdá se vám to zamotané? Prozatím by nemělo, ta hlavu matoucí část teprve přijde.

Po spuštění nás uvítá hlavní nabídka. Nabízí Quit, Start game!, Game mode, navazující Time limit, Graphic/Sound, Controls a Rules/Difficulty. Popis začnu u Game mode, kde si zvolíte buď marathoón, což je v podstatě klasika, nebo Timed. V tomto případě se zpřístupní zmíněný Time limit, který nastavíte na dvě, pět nebo deset minut. O zvucích a grafice si řekneme o pár řádků později. Zajímavější jsou teď pravidla. Dle nastavení obtížnosti se vám změní jednotlivé parametry. Stupně náročnosti jsou Easy, Normal, Hard a pro drsňáky Insane. Lze také zvolit Custom a vše si vybrat dle libosti. Nastavení a všelijakých vychytávek je víc než dostatek. Od velikosti destiček po rychlost tetrisových dílů i kuličky až po reakci jednotlivých složek. Než započneme samotnou hru je dobré podívat se na ovládání. Skládá se ze směrových šipek, mezerníku a myši. Myš ovládá postranní desky, zatímco zbylé klávesy řídí kostičky. Vzhůru na samotnou hru.

Tong 2

Podrobně vysvětlit všechny aspekty Tong by vydalo na poměrně objemnou knížku nebo komix na pokračování. Zmíním jen, nač se těšit. Nikdy nenechte kuličku dostat se mimo herní plochu. To by bylo zlé. Neztrácíte sice životy, ale drahocenné body, o které se nám jedná především. Zároveň se snažte poskládat co nejvíce kompletních řad (viz Tetris) a sledujte levý okraj. V závislosti na obtížnosti a nastavení se totiž mění pravidla. Dotek kuličky a kostiček tak znamená každou chvíli něco jiného. Věřte, že to je již mnoho věcí, které byste měli činit souběžně. Právě proto mi přijde Tong povedený. Onen moderní multitasking je zde základem úspěchu.

Nadešel okamžik zhodnotit grafiku a zvuky. Obojí se mi zdá velmi povedené. Doprovodnou muziku nastavíme v hlavní nabídce. Vidíme, že skladeb je nabízených hned několik. Většina z nich naštěstí i dobře zní. Zvuky také nejsou nejhorší, a tak je hra příjemným prožitkem. Grafika je oku libá a neshledal jsem větších nedostatků. Ovládání je bez problémů. Kromě myši se dá i změnit, kdyby se objevily nepřekonatelné problémy. Hratelnost je sporná. Tong je doslova nabit vylepšeními, možnostmi a inovacemi. Jen si chvílemi nejsem jist, zda je hráč všechny docení. Přece jen to není hra pro naprosté amatéry.

Tong 3

Co dodat závěrem? Máte-li rádi výzvy, je Tong rozhodně hrou pro vás. Potrvá dlouho, než vás omrzí, je na něm stále co zkoumat. Autor také přinesl důkaz, že klasiky nevymírají, a stejně jako Hollywood mixuje úspěšné filmy, lze smíchat hry a získat nový náboj. Za zkoušku Tong stojí, přinejhorším si poslechnete pohodovou hudbu. Hodně štěstí při nelehkém stavění zdí a balancování s kuličkou.

Na stránkách Tongu jsou k mání balíčky pro Debian a Fedoru, já sáhl po zdrojových kódech. Ke kompilaci potřebujete klasické knihovny SDL, SDL_image a SDL_mixer (devel verze). Pro kompilaci stačí pouhé make a měla by vám vypadnout binárka tong, kterou stačí spustit.

Našli jste v článku chybu?
20. 4. 2007 15:38
b42 (neregistrovaný)
Nevim proc, ale vzpomel jsem si na lemris, kombinaci tetrisu a lemmings;)
20. 4. 2007 23:16
To bych predpokladal. I kdyz ... de facto na vetsine stroju (1 CPU) je princip podobny, jen reseny na ruznych urovnich ;)))