Zkoušel jsem opravit vyvážení bílé v Gimpu dle článku i v IrfanView, kde se nastavuje vyvážení bez ohledu na stíny, střední tóny a světla.
Zajímalo by mě která metoda je vhodnější (teoreticky &| prakticky). U mě zatím vede ta druhá, protože je jednodušší a z obou jsem schopen dosáhnout dobrých výsledkú, ty se však značně liší.
?? Odkdy? Proč potom chybové dialogy neříkaji "Váš příkaz nebylo mi možno vykonati, anžto určení ukazuje na nulový objekt".
K čemu je archaicky jazykový purismus, když pak 99% uživatelů, zvyklých na OK, dialog a plug-in bud emuset dialog podrobně číst, aby pochopili, co se po nich chce.
Tříbit jazykovou výbavu je záležitostí školy, nikoliv uživatelských programů.
Individualita za každou cenu? Já se, u programu, který sám překládám, z počátku také bránil přechodu z adresáře, který je pro mne zcela běžný a pochopitelný na složku... Je ale potřeba uznat, že adresář žádné adresy neobsahuje a normálnímu uživateli bude složka bližší.
Vyvazenie bielej by som takto nikdy nerobil. Jednoznacne Vrstva->Farby->Urovne. Tam je dokonca automaticke vyvazenie, ktore vo vacsine pripadov funguje, alebo vyvazenie podla referencneho bodu z obrazka. Da sa vybrat biely, sedy, alebo cierny bod ... Tymto sposobom maximalne uprava farby obrazku, ale vyvazenie nikdy.
1) Ten nastroj co tam autor prezentuje je na tuhle operaci nevhodny, protoze ma "midtones", "shadows" a "highlights". Z fyzikalniho hlediska to funguje tak, ze se urcitymi konstantami nasobi cele kanaly bez ohledu na jejich obsah. Proto se na to hodi nastroj Images->Colors->Levels, ktery zpracovava cele kanaly naraz bez ohledu na jejich obsah.
2) Taky mi prijde, ze fotka po "korekci" vypada skoro stejne blbe jak pred ni. Takhle jsem to udelal ja s nastroji Levels: http://ronja.twibright.com
3) "Funguje to ovsem jen v pripade primeho vnimani okoli. Pokud zminenou zed vyfotime, na fotografii se nam bude jevit zluta, protoze si snimek budeme pravdepodobne prohlizet pri jinem osvetleni a mozek nebude spravne 'nastaven'." - to neni pravda. Pokud ta fotografie bude zabirat cele zorne pole, bude to fungovat taky. Mozek nerozlisuje na prime a neprime vnimani okoli (fotografie je taky realny objekt, proto se taky jedna o prime vnimani okoli), ale problem lezi nekde jinde - kdyz ma fotka nejakou bilou a okoli ktere zabira vetsinu zorneho pole jinou, mozek se nastavi na tu vetsinu a fotka vyjde blbe.
Nevím zda to je domodra, ale vypadá to podle mne lépe. Barvy jsou často vnímány jinak, když mají kolem sebe barevné okolí. (špatná věta, ale snad chápete co myslím)
Otázkou je zda chcete přesný obrázek, nebo hezký obrázek a to je věc výsledného použití.
ad 3) To je snad kazdemu jasne. Ale jak casto si prohlizite fotku zabirajici cele zorne pole? (+ pripoctete cas na prizpusobeni-se .. odhaduji min. 30 vterin)
existuje plugin. Nevim, jestli je uz i v zakladni instalaci, mozne to je. (Nepamatuju si ted, jak se jmenuje, nejsem doma.) Staci pak jen kliknout na misto, ktere ma byt bile a cely obrazek se prepocita.
Ten plugin by chtel jeste vylepsit, aby umel vyvazovat, i kdyz jsou ke kalibraci dispozici jen mirne sede tony. V soucasne verzi plugin v takove situaci obrazek prepali.
To je sranda, jak se tu lidi hádají, čí výsledek je lepší a nikdo z nich nemá ani monitor na to, aby vůbec mohl posoudit barevnost fotografie. Všichni mají 6-bitové TN+film LCD vhodné tak možná na hry, o kalibraci a color-managementu nemluvě. Je to, jako kdyby jeden měl modré a druhý oranžové brýle a hádali se, kdo líp vidí:)
A jak chcete prezentovat vyvážení barev na takové fotce? Pod žárovkovým světlem chybí taková část spektra, že dodatečné vyvážení není bez degradace snímku možné...
Náhodou žárovka má úplně super spektrum, takže žárovku by mělo jít dovyvážit. Zářivky jsou mnohem větší problém. Samozřejmě vyvažovat s 8 bity na kanál nikdy nepovede k přesvědčivým výsledkům na fotopapíře. Ale pro web to bohatě stačí.
Problémem než spektrum osvícení je spíš barevná citlivost CCD - protože se snímá v RGB, budou nějaké odstíny chybět právě kvůli detekci, na nějakou barvu navíc mohou být stejně citlivé pixely snímající jiné složky z RGB.
Mno, to by chtelo ale aby slo kalibrovat monitory vuci graficke karte a fotaku, coz po pravde nevim, jak se na linuchu dela. Wokna maji sve ICM, INF (alespon mam dojem) soubory ke kazdemu monitoru (pokud to neni belinea, etc :-) a rozhodne bych neutikal s korekci fotek na LCD display. Jenze dneska lidi berou vykon = kvalita, ja mam spis meritko ostrost = kvalita. A o to vzdycky dle meho u fotek slo, ostrost a kvalita barev, vyvazeni bile by se melo nechat na fotaku, budto zadat v Kelvinech a nebo si shotnout bilej papir. Nebo si to blejsknout do RAWu.
No, v Linuxu žádnej "systémovej" CMS není, ale i ve Windows si stejně profi aplikace řeší color management po svém. Ale už je prý nějakej standard, kde se mají ukládat icc profily, aby je programy používaly společně. Každopádně nějakej profil monitoru od výrobce nestačí, musí se provést kalibrace a z toho vypadne profil odpovídající aktuálnímu stavu zařízení. Pak se musí pracovat v nějakém pracovním prostoru, třeba sRGB apod., což Gimp zatím neumí - ignoruje vložený profil obrázku. U každého profilu vezme RGB triplet a tak, jak je, ho pošle na kartu, takže vlastně vůbec nevidíme, co editujeme. Aparát být kalibrovaný nemusí, aspoň já jsem to nikdy nepotřeboval. Ty lepší umí vložit AdobeRGB/sRGB, a pokud ne, lze s jistou dávkou naivity přiřadit sRGB :)
No pro nahrání profilu stačí xcalib, pak má člověk vše přibližně sRGB což pro editaci obrázků pro web je víc než dost. Jen sehnat sondu co běhá i pod Linuxem je těžší. Mé Eye one potřebuje občasný reboot do windows..
Otazkou ale stejne zustava, jak donutit linux (potazmo Xorg) respektovat ICC vytvoreny se sondou /bez sondy dodavany defaultni, profil pro vsechny bezici aplikace. Krom toho jsem se nekde pred par tydny docetl, ze s AdobeRGB mam na EOSu smolika v nekterych programech.
Pro presvědčování xorg je právě ten xcalib (nastaví gamma rampy videokarty). Jinak je color management v počátcích, ale jde to když se chce http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_color_management . Pro pre-press to zrovna není :(
21" Silicon Graphics. HW je identicky s "SPEA 1983-HE" (doufam, ze jsem dobre trefil do toho cisla - ten druhy uz nemam).
Povazuji za inteligentnejsi nastavovat vyvazeni bile tak, ze clovek pocitaci rekne, ktera barva je bila/seda/znama. Delat neco takoveho podle oka, jako v clanku, je moc prace s nejistym vysledkem.
Bezbarvá=nulová sytost barev (bílá, šedá, černá) je to, co má v barevném prostoru sRGB (monitor) složky R=G=B ať si monitor ukazuje barvy jak chce! V GIMP-u to lze zjistit pomocí "kapátka" (klávesa P) a pak klikat na testované místa obrázku při stisknuté klávese Shift. Jestli obrázek převedete do stupňů šedi a přesto má barevný nádech je problém v monitoru nebo grafické kartě (nastavení nebo vada).
... (nebo možná bohudík) na výsledném obrázku je vidět nevýhoda této metody. Zaměřte se na odvrácenou stranu hrnku (zastíněná strana), kde je vidět velká ztráta kvality a přebarvení do zelené nebo u Tuxe fialový nádech bílé. Toto je cena za používání těchto "levných" nástrojů jako je Vyvážení barev. Správný výsledek získáte opravdu např. přes Úrovně kde již přes Automaticky je možné získat velice dobrý výsledek.
Proc se nekdo divi tomu ze ma cervenou fotku.... kdyz je ve skutecnosti vsechno docervena, tak to holt je i na snimku. Zrovna tak, jako kdyby zarovka byla zelena, zelena deska stolu a zeleny hrnek se zelenejma tuzkama, tak bude celej snimek zelenej, protoze to tak je. Fotak muze jen mirne ovlivnit to, ze zelena bude trochu svetlejsi, nebo trochu tmavsi, nebo trochu do nejakeho jineho odstinu zelene...
Jinak s timhle nastrojem v Gimpu se daj delat docela dobre upravy.