Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
C, C++
C, C++
31
–
60
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
RVO pro korutiny (C++20)
blog
RVO (Return Value Optimization) je v C++ standardizované od verze 17. Takže se v tomhle pohledu jedná celkem o novinku. Přesto se překladače snažily o tento typ optimalizace před verzí 17.
Redakce
1. 4. 2024
TinyCC Assembler: assembler, jenž je součástí Tiny C Compileru
Dnes navážeme na článek, v němž jsme si mimo jiné popsali překladač Tiny C Compiler. Tento překladač totiž obsahuje i vlastní assembler nazvaný TinyCC Assembler, který se podobná známému GNU Assembleru.
Pavel Tišnovský
26. 3. 2024
Doba čtení:
32 minut
Knihovna libcoro – korutiny pro C++20 (revize)
blog
Po určité době jsem se rozhodl revidovat svou knihovnu pro práci s korutinami v C++20. Během používání jsem si zapsal postřehy z dosavadního vývoje a tak vznikla nová knihovna která se snaží řešit některé problémy předchozí verze.
Redakce
25. 3. 2024
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku ctypes
Již jsme se setkali s propojením Pythonu s nativními knihovnami naprogramovanými (například) v C. Použili jsme přitom balíček cffi. Ovšem někdy může být užitečné využít namísto toho standardní balíček ctypes.
Pavel Tišnovský
27. 2. 2024
Doba čtení:
54 minut
Google dává 1 milión dolarů na zlepšení interoperability mezi jazyky C++ a Rust
Google oznámil, že poskytuje nadaci Rust Foundation rovný milión dolarů za účelem zlepšení interoperability mezi programovacími jazyky C++ a Rust. Věc byla pojmenována Interop Initiative a cíl je jednoduchý: poskytnout světu řešení, které umožní co…
David Ježek
6. 2. 2024
Trable s moduly v C++20/23
blog
Již v roce 2020 jsme se dočkali nového nástroje na organizaci zdrojových souborů u velkých projektů v C++, a to jsou moduly. V tomto článku se pokusím formulovat svůj rozporuplný pocit, který z toho mám.
Redakce
15. 1. 2024
Mělo by se jádro předělat z C do C++?
V roce 2018 poslal David Howells z Red Hatu do LKML sadu 45 změn, které umožní linuxové jádro kompilovat pomocí C++, konkrétně vyžadoval alespoň g+±8. Od té doby se toho moc nedělo, až po téměř šesti letech v úterý vývojář jádra H. Peter Anvin…
Jan Fikar
12. 1. 2024
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi (3)
Ve třetí části článku o propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi se budeme zabývat tím, jakým způsobem je možné do funkce naprogramované v jazyku C předat pole s prvky různých typů.
Pavel Tišnovský
8. 6. 2023
Doba čtení:
30 minut
Analýza zdrojového kódu nástrojem gcov
V tomto článku se seznámíme s velmi užitečným nástrojem nazvaným gcov. Jedná se o jeden z nástrojů z ekosystému GCC, jenž slouží pro zjištění, které řádky v programovém kódu jsou skutečně volány (například z testů) a které nikoli.
Pavel Tišnovský
18. 4. 2023
Doba čtení:
32 minut
C++20: kde bydlí korutiny
blog
V předchozích článcích jsem se snažil vysvětlit co jsou to korutiny v C++20, jak jsou implementované interně a jak je správně budit. Bystrý programátor by se měl také zajímat o to, kde je uložen stav korutiny.
Redakce
18. 2. 2023
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
19. 1. 2023
Doba čtení:
85 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
10. 1. 2023
Doba čtení:
49 minut
BaCon: transpřekladač z jazyka BASIC do jazyka C
Představíme si možnosti poskytované nástrojem BaCon. Jde o transpřekladač jazyka BASIC (resp. jeho rozšířené podoby) do jazyka C. Tento nástroj je zajímavý proto, že umožňuje prostudovat různé aspekty a problémy transpřekladu.
Pavel Tišnovský
6. 12. 2022
Doba čtení:
39 minut
Převody zdrojových kódů z jazyka C do jazyka Go
Seznámíme se s poněkud neobvyklým, ovšem potenciálně velmi užitečným projektem. Tento projekt se jmenuje c4go a jak již jeho název může napovědět, jedná se o nástroj určený k převodům (transpřekladu) zdrojových kódů napsaných původně v jazyku C do jazyka Go.
Pavel Tišnovský
15. 11. 2022
Doba čtení:
52 minut
Jak na korutiny v C++20
blog
Když před zhruba dvěma roky konečně vyšla norma C++ verze 20, těšil jsem se, jako asi každý, jak si osahám a vyzkouším nové vlastnosti, které měly posunout jazyk zase trošku dál do budoucnosti.
Redakce
17. 10. 2022
Užitečné rozšíření GCC: podpora SIMD (vektorových) instrukcí
S rostoucím počtem tranzistorů na ploše mikroprocesorů (Moorův zákon) se mění i jejich architektura. Kromě přidávání jader dochází k zavádění instrukcí SIMD, které dokážou jednu operaci provádět s celým vektorem dat.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2022
Doba čtení:
49 minut
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Ve druhém článku o překladači cc65 si řekneme, jak můžeme využít některé jeho speciální vlastnosti, například možnost mixovat kód psaný v jazyku C s assemblerem (na úrovni zdrojového kódu) nebo použití pseudoproměnných.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2022
Doba čtení:
39 minut
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Pavel Tišnovský
15. 9. 2022
Doba čtení:
33 minut
Carbon: nový jazyk od Googlu má být nástupcem C++
Google představil nový programovací jazyk Carbon, navržený jako bezpečnější náhrada za C++. Deklarovaným cílem je kromě bezpečnosti také snadná interoperabilita s C++, koncepčně se jazyk podobá Rustu. Projekt je v experimentálním stadiu,…
Calculon
23. 7. 2022
Programovací jazyk K: důkaz, že mezi námi žijí mimozemšťané
Dnes se ve stručnosti seznámíme s programovacím jazykem K. Programy zapsané v tomto jazyce jsou velmi hutné (doslova několik znaků), ovšem mají podobu šumu na lince nebo zprávy poslané mimozemšťany.
Pavel Tišnovský
21. 7. 2022
Doba čtení:
34 minut
Kouzlo minimalismu: vývoj her a demo programů pro herní konzoli NES
Na sérii článků o vývoji her (či spíše hříček) pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600 s využitím Batari Basicu dnes nepřímo navážeme. Řekneme si totiž, jak vyvíjet hry a dema pro slavnou a přelomovou herní konzoli NES.
Pavel Tišnovský
2. 6. 2022
Doba čtení:
30 minut
Úvahy o Borrow Checkeru pro C++
Server This Week in Rust přinesl odkaz na zajímavý článek z pera tří vývojářů projektu Chromium. Autoři v něm rozvíjejí myšlenku implementovat v C++ stejná, nebo alespoň podobná pravidla paměťové bezpečnosti na úrovni typového systému, jako má Rust…
klokan
25. 9. 2021
Cross assemblery a cross překladače pro platformu osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Dnes se zaměříme na popis cross překladačů a cross assemblerů. Zmíníme se například o projektu Mad-Assembler, který je používán dodnes, podobně jako cross překladač programovacího jazyka C.
Pavel Tišnovský
11. 5. 2021
Doba čtení:
39 minut
Bjarne Stroustrup napsal článek o vývoji C++ od 2006 do současnosti
Dánský programátor a tvůrce jazyka C++ Bjarne Stroustrup (69) napsal rozsáhlý článek o vývoji C++ od 2006 do současnosti. Článek má 168 stran a vyšel v Proceedings of the ACM on Programming Languages pod licencí CC. Článek se zaměřuje na hlavní…
Jan Fikar
15. 6. 2020
Knihovny libmill a libdill: implementace korutin a kanálů pro jazyk C
Dnes si popíšeme knihovnu libmill. Jedná se o čistě céčkovou knihovnu (použitelnou i v C++), která do tohoto programovacího jazyka přináší technologie známé z jazyka Go – především korutiny a kanály určené pro komunikaci mezi nimi.
Pavel Tišnovský
19. 3. 2020
Doba čtení:
27 minut
Schválena konečná podoba C++20
Na setkání v Praze byla schválena konečná podoba C++20, aktualizace jazyka C++. Nových věcí je hodně (viz odkaz), za zmínku stojí alespoň koncepty (dodatečná omezení k typům a šablonám) a korutiny, které umožní kooperativní souběžné…
Calculon
16. 2. 2020
Generování kódu v M4: úvod
Makro procesor M4 se používá ke generování libovolně složitého kódu z jednoduchého zdrojového kódu. Úvodní díl seriálu obsahuje jeho historii, základní principy jazyka, příklady použití a nutné předpoklady pro jeho zvládnutí.
Josef Kubín
5. 2. 2020
Doba čtení:
41 minut
Clang podporuje koncepty
Clang, frontend pro C, C++, Objective-C a Objective-C++ a součást projektu LLVM, hlavního konkurenta GCC, přidal podporu konceptů, které jsou součástí nejnovější aktualizace jazyka (C++20). Koncepty umožňují specifikovat podmínky a omezení pro…
Calculon
24. 1. 2020
Objective-C dostává „přímé metody“
Jazyk Objective-C, používaný v posledních dvou dekádách téměř výhradně na zařízeních Applu, byl sice poměrně nedávno nahrazen modernějším a efektivnějším Swiftem, pořád je ale nejen udržován, ale i rozšiřován o novou funkčnost. Po (ne)nulovatelných…
Calculon
22. 12. 2019
C++20 v GCC 10 bude mít operátor vesmírné lodi <=>
C++20 v GCC 10 bude mít operátor „vesmírné lodi“ <=>(consistent comparison operator, „spaceship operator“), který známe například z PHP 7. Tento operátor půjde použít mimo jiné na std::pair and std::array. (zdroj: phoronix) echo 1.5…
Jan Fikar
6. 12. 2019
31
–
60
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana