Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
C, C++
C, C++
31
–
60
/
129
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Užitečné rozšíření GCC: podpora SIMD (vektorových) instrukcí
S rostoucím počtem tranzistorů na ploše mikroprocesorů (Moorův zákon) se mění i jejich architektura. Kromě přidávání jader dochází k zavádění instrukcí SIMD, které dokážou jednu operaci provádět s celým vektorem dat.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2022
Doba čtení:
49 minut
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Ve druhém článku o překladači cc65 si řekneme, jak můžeme využít některé jeho speciální vlastnosti, například možnost mixovat kód psaný v jazyku C s assemblerem (na úrovni zdrojového kódu) nebo použití pseudoproměnných.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2022
Doba čtení:
39 minut
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Pavel Tišnovský
15. 9. 2022
Doba čtení:
33 minut
Carbon: nový jazyk od Googlu má být nástupcem C++
Google představil nový programovací jazyk Carbon, navržený jako bezpečnější náhrada za C++. Deklarovaným cílem je kromě bezpečnosti také snadná interoperabilita s C++, koncepčně se jazyk podobá Rustu. Projekt je v experimentálním stadiu,…
Calculon
23. 7. 2022
Programovací jazyk K: důkaz, že mezi námi žijí mimozemšťané
Dnes se ve stručnosti seznámíme s programovacím jazykem K. Programy zapsané v tomto jazyce jsou velmi hutné (doslova několik znaků), ovšem mají podobu šumu na lince nebo zprávy poslané mimozemšťany.
Pavel Tišnovský
21. 7. 2022
Doba čtení:
34 minut
Kouzlo minimalismu: vývoj her a demo programů pro herní konzoli NES
Na sérii článků o vývoji her (či spíše hříček) pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600 s využitím Batari Basicu dnes nepřímo navážeme. Řekneme si totiž, jak vyvíjet hry a dema pro slavnou a přelomovou herní konzoli NES.
Pavel Tišnovský
2. 6. 2022
Doba čtení:
30 minut
Úvahy o Borrow Checkeru pro C++
Server This Week in Rust přinesl odkaz na zajímavý článek z pera tří vývojářů projektu Chromium. Autoři v něm rozvíjejí myšlenku implementovat v C++ stejná, nebo alespoň podobná pravidla paměťové bezpečnosti na úrovni typového systému, jako má Rust…
klokan
25. 9. 2021
Cross assemblery a cross překladače pro platformu osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Dnes se zaměříme na popis cross překladačů a cross assemblerů. Zmíníme se například o projektu Mad-Assembler, který je používán dodnes, podobně jako cross překladač programovacího jazyka C.
Pavel Tišnovský
11. 5. 2021
Doba čtení:
39 minut
Bjarne Stroustrup napsal článek o vývoji C++ od 2006 do současnosti
Dánský programátor a tvůrce jazyka C++ Bjarne Stroustrup (69) napsal rozsáhlý článek o vývoji C++ od 2006 do současnosti. Článek má 168 stran a vyšel v Proceedings of the ACM on Programming Languages pod licencí CC. Článek se zaměřuje na hlavní…
Jan Fikar
15. 6. 2020
Knihovny libmill a libdill: implementace korutin a kanálů pro jazyk C
Dnes si popíšeme knihovnu libmill. Jedná se o čistě céčkovou knihovnu (použitelnou i v C++), která do tohoto programovacího jazyka přináší technologie známé z jazyka Go – především korutiny a kanály určené pro komunikaci mezi nimi.
Pavel Tišnovský
19. 3. 2020
Doba čtení:
27 minut
Schválena konečná podoba C++20
Na setkání v Praze byla schválena konečná podoba C++20, aktualizace jazyka C++. Nových věcí je hodně (viz odkaz), za zmínku stojí alespoň koncepty (dodatečná omezení k typům a šablonám) a korutiny, které umožní kooperativní souběžné…
Calculon
16. 2. 2020
Generování kódu v M4: úvod
Makro procesor M4 se používá ke generování libovolně složitého kódu z jednoduchého zdrojového kódu. Úvodní díl seriálu obsahuje jeho historii, základní principy jazyka, příklady použití a nutné předpoklady pro jeho zvládnutí.
Josef Kubín
5. 2. 2020
Doba čtení:
41 minut
Clang podporuje koncepty
Clang, frontend pro C, C++, Objective-C a Objective-C++ a součást projektu LLVM, hlavního konkurenta GCC, přidal podporu konceptů, které jsou součástí nejnovější aktualizace jazyka (C++20). Koncepty umožňují specifikovat podmínky a omezení pro…
Calculon
24. 1. 2020
Objective-C dostává „přímé metody“
Jazyk Objective-C, používaný v posledních dvou dekádách téměř výhradně na zařízeních Applu, byl sice poměrně nedávno nahrazen modernějším a efektivnějším Swiftem, pořád je ale nejen udržován, ale i rozšiřován o novou funkčnost. Po (ne)nulovatelných…
Calculon
22. 12. 2019
C++20 v GCC 10 bude mít operátor vesmírné lodi <=>
C++20 v GCC 10 bude mít operátor „vesmírné lodi“ <=>(consistent comparison operator, „spaceship operator“), který známe například z PHP 7. Tento operátor půjde použít mimo jiné na std::pair and std::array. (zdroj: phoronix) echo 1.5…
Jan Fikar
6. 12. 2019
Dokončení popisu komunikačních strategií poskytovaných knihovnou nanomsg
V dnešní části seriálu o message brokerech dokončíme popis základních komunikačních strategií poskytovaných knihovnou nanomsg. Všechny strategie budou pochopitelně implementovány i v demonstračních příkladech.
Pavel Tišnovský
2. 5. 2019
Doba čtení:
47 minut
Implementace různých komunikačních strategií s využitím knihovny nanomsg
V seriálu o message brokerech a k nim přidružených technologiích jsme se mj. seznámili i s knihovnou ZeroMQ. Ideovým následovníkem této knihovny je projekt nazvaný nanomsg s jehož základními možnostmi se seznámíme v dnešním článku.
Pavel Tišnovský
18. 4. 2019
Doba čtení:
43 minut
Další možnosti poskytované knihovnou ØMQ
Ve druhém článku o knihovně ØMQ a rozhraní PyZMQ si ukážeme, jak korektně zavírat připojení s využitím správců kontextu, popř. dekorátorů. Dále si popíšeme přenos strukturovaných dat a komunikační strategii PUSH-PULL.
Pavel Tišnovský
22. 1. 2019
Doba čtení:
39 minut
ØMQ: knihovna pro asynchronní předávání zpráv
V šesté části seriálu o nástrojích pro asynchronní posílání a zpracování zpráv se seznámíme se základními vlastnostmi knihovny ØMQ, která je též známá pod jmény 0MQ, ZMQ či ZeroMQ.
Pavel Tišnovský
15. 1. 2019
Doba čtení:
37 minut
Intel chce HDR ve Waylandu, KDE dostane podporu Android notifikací
Stalo se
GNOME Shell a Mutter 3.31.4 jsou rychlejší, vznikla 8k asociace, SpaceX propouští, 7nm CPU AMD v létě a 7nm Radeon v únoru, 96vrstvé NAND flash Toshiba, 5G Samsung a Qualcomm, 2000W zdroj SilverStone.
David Ježek
13. 1. 2019
Doba čtení:
4 minuty
Můžeme věřit překladačům? Projekty řešící schéma „důvěřivé důvěry“
Seznámíme se s některými zajímavými projekty, které se snaží – každý svým způsobem – vyřešit schéma „důvěřivé důvěry“, přesněji řečeno problém, kdy máme věřit, že námi používaný překladač například neobsahuje sofistikovaného trojského koně.
Pavel Tišnovský
6. 9. 2018
Doba čtení:
24 minut
Oblíbenost jazyka C v TIOBE stále klesá
Nedávno byly zveřejněny výsledky indexu oblíbenosti programovacích jazyků TIOBE za únor 2017. Pořadí na předních místech je v podstatě stejné jako loni, i když první tři stále výrazně klesají. První je Java (16,7 %), druhé C (8,4 %), pak C++…
Jan Fikar
7. 3. 2017
Bezplatné anglické knihy o programování v C++
Steve Emms na svém OSS blogu vybral devět bezplatných anglických knih o programování v C++. Knihy se zabývají také knihovnami Boost, Qt3, Qt4 a wxWidgets. Je zde také zastoupen úvod do GCC.
Jan Fikar
16. 2. 2017
Automatická paralelizace kódu pomocí DawnCC
Výzkumníci z brazilské university představili nástroj DawnCC, který analyzuje zdrojový kód v C nebo C++ a automaticky do něj doplňuje OpenACC nebo OpenMP direktivy. K analýze kódu je použito LLVM IR (intermediate representation). Projekt je…
Jan Fikar
3. 1. 2017
Corrode automaticky "zrezaví" kód z C do Rust
Jamey Sharp napsal projekt Corrode, který umí automaticky převést kód z C do Rust. Zatím umí jen základní operace a nepoužívá plného potenciálu jazyka Rust. Zdrojové kódy jsou na GitHubu. Zajímavostí je, že Corrode je napsaný v Haskell a Mozilla…
Jan Fikar
3. 11. 2016
Programovací jazyk C má nejnižší oblíbenost v TIOBE za posledních 15 let
Programovací jazyk C má nejnižší oblíbenost v TIOBE za posledních 15 let a to 11,3 % oproti loňským 14,7 %. Index TIOBE je v podstatě počet výsledků vyhledávačů na dotaz +"<jazyk> programming". Pokles C je dáván do souvislosti s nástupem…
Jan Fikar
30. 8. 2016
KDevelop 5 přidává podporu JavaScriptu a QML
Vývojové prostředí KDevelop po dvou letech vyšlo ve verzi 5.0. O analýzu C/C++ kódu se nově stará Clang, přibyla podpora standardního CMake (a také QMake) a prostředí si poradí s jazyky JavaScript a QML, na jejichž podpoře už se pracovalo delší…
Roman Bořánek
24. 8. 2016
C je nejvýznamnějším jazykem roku 2016, tvrdí studie IEEE
Podle studie vydané v magazínu IEEE Spectrum je jazyk C nejvýznamnějším jazykem pro letošní rok. Následují Java, Python, C++ a R. Autoři tvrdí, že při tvorbě zohlednili deset různých zdrojů – sociální sítě, open-source vývoj a pracovní nabídky…
Petr Krčmář
28. 7. 2016
Microsoft vydal doplněk Checked C pro dynamickou kontrolu mezí v LLVM/clang
Microsoft vydal doplněk Checked C pro dynamickou kontrolu mezí v C, jak jej známe z C#. Checked C je vydáno s MIT licencí a podpora je zatím pro LLVM a clang. Bližší specifikaci Checked C lze nalézt v obsáhlém dokumentu, nebo na stránce projektu. (zdroj: theregister)
Jan Fikar
16. 6. 2016
Vim už má plugin pro Vulkan
Velmi rychle po vydání grafického API Vulkan tu máme plugin pro Vim se zvýrazňování syntaxe Vulkanu v C/C++. Jmenuje se vulkan1.0.vim, zvýrazňuje typy, funkce a konstanty. Je založen na pluginu opengl.vim a autorem je PhD. student Tomáš Milet. (zdroj: phoronix)
Jan Fikar
18. 2. 2016
31
–
60
/
129
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Firefox 141 bude mít podporu WebGPU
WebGPU je API pro efektivní přístup ke GPU, který by měl v budoucnu nahradit WebGL. V současnosti podporuje WebGPU jen Chrome na desktopu od…
Včera
Článek o Gemini 2.5 s více jak třemi tisíci autorů obsahuje skrytou zprávu
Kolik je potřeba výzkumníků Google na výměnu žárovky? To nevíme, zato autorů článku o AI Gemini 2.5, který vyšel minulý týden v pondělí, je…
Včera
Výpadek DNS Cloudflare 1.1.1.1 byl zapříčiněn chybou v konfiguraci
Cloudflare měl v noci z pondělí na úterý globální výpadek, který postihl oblíbený veřejný DNS resolver 1.1.1.1, 1.0.0.1, 2606:4700:4700::1111,…
Včera
Další zprávičky
Napište zprávičku
Chcete se proškolit Linux za zlomek ceny? Využijte dotaci 82 % z ceny!
TO CHCI
ČLÁNKY DO MAILU