Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
C, C++
C, C++
1
–
30
/
125
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Knihovna GMP: aritmetika s neomezenou přesností
GMP (GNU MP nebo též libgmp) je otevřená knihovna pro práci s čísly v libovolně přesné aritmetice, která může pracovat s celými čísly, racionálními čísly a čísly v plovoucí řádové čárce.
David Bařina
19. 11. 2024
Počet nových komentářů
9
Doba čtení:
4 minuty
Rust a C++: společné komunitní setkání v Praze
V listopadu proběhně pražský Rust meetup a pražský C++ meetup v jedné budově, v jedné místnosti a s jedním společným programem. Rust je na vzestupu a C++ si pevně drží svoji pozici. Navíc se do značné míry překrývají jak personálně, co se týče…
Pavel Šimerda
14. 10. 2024
Počet nových komentářů
3
Práce s pamětí C++: chytré ukazatele a proč je použít
Představíme „chytré“ ukazatele (smart pointers) v C++ a vysvětlíme důvody, proč je používat. Ačkoliv jazyk C++ podporuje používání ukazatelů podobně jako jazyk C, není to dobrý nápad. Zajímá vás proč?
Lukáš Liebzeit
31. 7. 2024
Počet nových komentářů
27
Doba čtení:
10 minut
Nuitka: pokročilý AOT překladač jazyka Python
Na články o AOT překladačích (mypyc a Cython) i o JIT překladačích (Numba) dnes navážeme a celé téma dokončíme. Popíšeme si totiž některé možnosti nabízené AOT překladačem nazvaným Nuitka.
Pavel Tišnovský
23. 5. 2024
Počet nových komentářů
22
Doba čtení:
24 minut
Pohodlná práce s formátem JSON v C++ díky knihovně nlohmann/json
Tento článek pojednává o knihovně nlohmann/json, která přináší formát JSON do C++. Formát JSON je textový formát pro zápis dat. Díky tomu může sloužit pro přenos dat mezi komponentami bez ohledu na technologii.
Lukáš Liebzeit
22. 5. 2024
Počet nových komentářů
50
Doba čtení:
5 minut
Nástroj Cython a typové anotace podporované Pythonem
Cython je AOT překladač Pythonu, který nově podporuje jak původní syntaxi nástrojů Cython/Pyrex, tak i zápis s dekorátory a typovými informacemi kompatibilní s Pythonem. Právě touto problematikou se budeme zabývat.
Pavel Tišnovský
21. 5. 2024
Počet nových komentářů
4
Doba čtení:
31 minut
Optimalizace async. parseru JSON v C++20
blog
Toto je dodatek k předchozímu článku o parsování JSON pomocí korutiny. Původním záměrem byl spíš benefit asynchronního zpracování. Diskutéři pod článkem mě donutili podívat se na možnosti optimalizace na rychlost.
Redakce
9. 5. 2024
Asynchroní parsování JSONu v C++20
blog
Tento článek je ukázkou a malým cvičením na korutiny. Ukážeme si, jak napsat parser JSONu jako korutinu v C++20.
Redakce
4. 5. 2024
Sdílení objektů mezi vlákny v C++20 (II)
blog
Tento článek je volným pokračování předchozího článku Sdílení objektů mezi vlákny jednoduše v C++20. Tentokrát se podíváme na jiné řešení, které má ambice se dostat do normy C++26.
Redakce
26. 4. 2024
Asynchronní cykly v C++20
blog
Pro podporu asynchroních cyklů C++20 byl navržen příkaz for co_await. Problém je, že nakonec se tento návrh do normy nedostal. Máme nějakou náhradu?
Redakce
15. 4. 2024
Kouzlo datových typů Decimal32, Decimal64 a Decimal128
V normě IEEE 754–2008 nalezneme kromě klasických numerických formátů i popis typů s desítkovým základem exponentu. Jedná se o typy Decimal32, Decimal64 a Decimal128. Ty jsou taktéž podporovány některými překladači céčka.
Pavel Tišnovský
9. 4. 2024
Počet nových komentářů
48
Doba čtení:
39 minut
RVO pro korutiny (C++20)
blog
RVO (Return Value Optimization) je v C++ standardizované od verze 17. Takže se v tomhle pohledu jedná celkem o novinku. Přesto se překladače snažily o tento typ optimalizace před verzí 17.
Redakce
1. 4. 2024
TinyCC Assembler: assembler, jenž je součástí Tiny C Compileru
Dnes navážeme na článek, v němž jsme si mimo jiné popsali překladač Tiny C Compiler. Tento překladač totiž obsahuje i vlastní assembler nazvaný TinyCC Assembler, který se podobná známému GNU Assembleru.
Pavel Tišnovský
26. 3. 2024
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
32 minut
Knihovna libcoro – korutiny pro C++20 (revize)
blog
Po určité době jsem se rozhodl revidovat svou knihovnu pro práci s korutinami v C++20. Během používání jsem si zapsal postřehy z dosavadního vývoje a tak vznikla nová knihovna která se snaží řešit některé problémy předchozí verze.
Redakce
25. 3. 2024
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku ctypes
Již jsme se setkali s propojením Pythonu s nativními knihovnami naprogramovanými (například) v C. Použili jsme přitom balíček cffi. Ovšem někdy může být užitečné využít namísto toho standardní balíček ctypes.
Pavel Tišnovský
27. 2. 2024
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
54 minut
Google dává 1 milión dolarů na zlepšení interoperability mezi jazyky C++ a Rust
Google oznámil, že poskytuje nadaci Rust Foundation rovný milión dolarů za účelem zlepšení interoperability mezi programovacími jazyky C++ a Rust. Věc byla pojmenována Interop Initiative a cíl je jednoduchý: poskytnout světu řešení, které umožní co…
David Ježek
6. 2. 2024
Počet nových komentářů
55
Trable s moduly v C++20/23
blog
Již v roce 2020 jsme se dočkali nového nástroje na organizaci zdrojových souborů u velkých projektů v C++, a to jsou moduly. V tomto článku se pokusím formulovat svůj rozporuplný pocit, který z toho mám.
Redakce
15. 1. 2024
Mělo by se jádro předělat z C do C++?
V roce 2018 poslal David Howells z Red Hatu do LKML sadu 45 změn, které umožní linuxové jádro kompilovat pomocí C++, konkrétně vyžadoval alespoň g+±8. Od té doby se toho moc nedělo, až po téměř šesti letech v úterý vývojář jádra H. Peter Anvin…
Jan Fikar
12. 1. 2024
Počet nových komentářů
59
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi (3)
Ve třetí části článku o propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi se budeme zabývat tím, jakým způsobem je možné do funkce naprogramované v jazyku C předat pole s prvky různých typů.
Pavel Tišnovský
8. 6. 2023
Počet nových komentářů
26
Doba čtení:
30 minut
Analýza zdrojového kódu nástrojem gcov
V tomto článku se seznámíme s velmi užitečným nástrojem nazvaným gcov. Jedná se o jeden z nástrojů z ekosystému GCC, jenž slouží pro zjištění, které řádky v programovém kódu jsou skutečně volány (například z testů) a které nikoli.
Pavel Tišnovský
18. 4. 2023
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
32 minut
C++20: kde bydlí korutiny
blog
V předchozích článcích jsem se snažil vysvětlit co jsou to korutiny v C++20, jak jsou implementované interně a jak je správně budit. Bystrý programátor by se měl také zajímat o to, kde je uložen stav korutiny.
Redakce
18. 2. 2023
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
19. 1. 2023
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
85 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
10. 1. 2023
Počet nových komentářů
15
Doba čtení:
49 minut
BaCon: transpřekladač z jazyka BASIC do jazyka C
Představíme si možnosti poskytované nástrojem BaCon. Jde o transpřekladač jazyka BASIC (resp. jeho rozšířené podoby) do jazyka C. Tento nástroj je zajímavý proto, že umožňuje prostudovat různé aspekty a problémy transpřekladu.
Pavel Tišnovský
6. 12. 2022
Počet nových komentářů
22
Doba čtení:
39 minut
Převody zdrojových kódů z jazyka C do jazyka Go
Seznámíme se s poněkud neobvyklým, ovšem potenciálně velmi užitečným projektem. Tento projekt se jmenuje c4go a jak již jeho název může napovědět, jedná se o nástroj určený k převodům (transpřekladu) zdrojových kódů napsaných původně v jazyku C do jazyka Go.
Pavel Tišnovský
15. 11. 2022
Počet nových komentářů
28
Doba čtení:
52 minut
Jak na korutiny v C++20
blog
Když před zhruba dvěma roky konečně vyšla norma C++ verze 20, těšil jsem se, jako asi každý, jak si osahám a vyzkouším nové vlastnosti, které měly posunout jazyk zase trošku dál do budoucnosti.
Redakce
17. 10. 2022
Užitečné rozšíření GCC: podpora SIMD (vektorových) instrukcí
S rostoucím počtem tranzistorů na ploše mikroprocesorů (Moorův zákon) se mění i jejich architektura. Kromě přidávání jader dochází k zavádění instrukcí SIMD, které dokážou jednu operaci provádět s celým vektorem dat.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2022
Počet nových komentářů
36
Doba čtení:
49 minut
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Ve druhém článku o překladači cc65 si řekneme, jak můžeme využít některé jeho speciální vlastnosti, například možnost mixovat kód psaný v jazyku C s assemblerem (na úrovni zdrojového kódu) nebo použití pseudoproměnných.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2022
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
39 minut
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Pavel Tišnovský
15. 9. 2022
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
33 minut
Carbon: nový jazyk od Googlu má být nástupcem C++
Google představil nový programovací jazyk Carbon, navržený jako bezpečnější náhrada za C++. Deklarovaným cílem je kromě bezpečnosti také snadná interoperabilita s C++, koncepčně se jazyk podobá Rustu. Projekt je v experimentálním stadiu,…
Calculon
23. 7. 2022
Počet nových komentářů
120
1
–
30
/
125
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
VLC oslavuje 6 miliard stažení a AI překlad titulků
Multimediální open source přehrávač VLC, který vznikl v roce 1996, oslavuje 6 miliard stažení. Prezident VideoLAN Jean-Baptiste Kempf na…
15:54
Vyšly opravné verze BIRD 2 a BIRD 3
Tým projektu BIRD vydal opravné verze 2.16.1 a 3.0.1. První jmenovaná opravuje chybu v parseru statických ASPA záznamů a několik dalších méně…
11:40
NT Sync byde pravděpodobně v jádře 6.14
Před rokem byl do jádra navržen ovladač NT Sync. Hry ve Windows často používají NT synchronization API a Wine toto implementuje přes RPC, což…
10:40
Počet nových komentářů
1
Další zprávičky
Napište zprávičku
Odborné školení Hacking v praxi s etickým hackerem Lukášem Antalem
VÍCE INFO
ČLÁNKY DO MAILU