Hlavní navigace
Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Přihlásit
Zůstat přihlášen
Registrovat
Zapomenuté
heslo
nebo
jméno
Root.cz
»
Témata
»
Python
Python
151
–
180
/
590
První strana
Předchozí strana
3
4
5
6
7
8
9
Následující strana
Poslední strana
Křivky v přírodě i v počítačové grafice – svět spirál (dokončení)
V dnešní části seriálu o křivkách, které nalezneme v přírodě, architektuře, technice i v počítačové grafice, dokončíme popis různých typů spirál. Zabývat se budeme například klotoidou a evolventou.
Pavel Tišnovský
21. 9. 2021
Počet nových komentářů
6
Doba čtení:
47 minut
Křivky v přírodě i v počítačové grafice – svět spirál
Spirály se v různé podobě objevují na mnoha místech v přírodě, a to jak v malých škálách (ulity, popínavé rostliny), tak i na škálách odpovídajících planetám (víry v atmosféře) či dokonce celým galaxiím (spirální galaxie).
Pavel Tišnovský
14. 9. 2021
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
45 minut
Parametrické křivky používané v designu i při tvorbě animací
Dnes se budeme znovu zabývat parametrickými křivkami. Nejdříve dokončíme téma Bézierových křivek a s nimi souvisejících Bernsteinových polynomů. Dále se zaměříme na křivky používané při tvorbě animací.
Pavel Tišnovský
26. 8. 2021
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
44 minut
Křivky určené polynomem – nejpoužívanější křivky v současnosti
V současnosti, a to jak v matematice, tak i (a to zejména) v počítačové grafice, se nejčastěji setkáme s křivkami popsanými polynomem, popř. několika křivkami popsanými polynomem, které na sebe hladce navazují.
Pavel Tišnovský
17. 8. 2021
Počet nových komentářů
4
Doba čtení:
41 minut
Křivky popsané implicitní funkcí, animace křivek
Dnes se budeme primárně zabývat těmi křivkami, které je možné popsat implicitní funkcí. Taktéž si ukážeme způsob animace křivek, což je technika umožňující studium jejich vlastností.
Pavel Tišnovský
12. 8. 2021
Počet nových komentářů
14
Doba čtení:
39 minut
Křivky v přírodě, architektuře, stavitelství i v počítačové grafice: matematický popis křivek
Ve druhé části miniseriálu o křivkách, které můžeme nalézt v přírodě, architektuře i v počítačové grafice si řekneme, jak mohou být křivky popsány. Dále se zmíníme o dalších významných křivkách a nezapomeneme ani na příklady.
Pavel Tišnovský
10. 8. 2021
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
27 minut
Křivky v přírodě, architektuře, stavitelství i v počítačové grafice
V přírodě, architektuře, v dopravě i ve světě počítačů se často setkáme s nějakou formou křivky. Dnešní článek je úvodem do celé problematiky. Tvorbu vybraných křivek si v praktické části ukážeme v aplikaci GeoGebra i v Pythonu.
Pavel Tišnovský
5. 8. 2021
Počet nových komentářů
18
Doba čtení:
25 minut
Knihovna ipycanvas aneb kreslicí plátno pro Jupyter Notebook (2. část)
Nejdříve dokončíme popis stylu vykreslení cest, resp. přesněji řečeno jednotlivých segmentů cesty. Dále si ukážeme definici vzorku čáry a nezapomeneme ani na možnost simulace ručního kreslení na plátno.
Pavel Tišnovský
3. 8. 2021
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
23 minut
Knihovna ipycanvas aneb kreslicí plátno pro Jupyter Notebook
V některých aplikacích vytvářených s Jupyter Notebookem se setkáme s nutností vykreslení nějakého diagramu, schématu či vizualizace výsledku simulace. Nejuniverzálnější je knihovna ipycanvas, kterou si dnes popíšeme.
Pavel Tišnovský
29. 7. 2021
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
23 minut
Interaktivní ovládací prvky v Jupyter Notebooku
Ukážeme si vkládání interaktivních ovládacích prvků (tlačítek, posuvníků atd.) do diářů vytvářených a prezentovaných v Jupyter Notebooku, Jupyter Labu i v JupyterLite. Tyto prvky umožňují interaktivní modifikaci parametrů výpočtů, grafů atd.
Pavel Tišnovský
27. 7. 2021
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
26 minut
JupyterLite: nová alternativní architektura Jupyter Notebooku
V dnešním článku se seznámíme se zajímavým projektem nazvaným JupyterLite. Jedná se o alternativu ke známému Jupyter Notebooku, která však běží kompletně v prohlížeči a na straně serveru vyžaduje jen poskytnutí statického obsahu.
Pavel Tišnovský
20. 7. 2021
Počet nových komentářů
1
Doba čtení:
29 minut
Knihovny Diagrams a go-diagrams určené pro tvorbu diagramů s architekturou systémů
Nejprve dokončíme popis knihovny Diagrams navržené pro tvorbu grafů definovaných v Pythonu. Ve druhé části článku se zaměříme na popis knihovny go-diagrams, což je obdoba Diagrams, ovšem určená pro Go.
Pavel Tišnovský
27. 5. 2021
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
28 minut
Tvorba diagramů s architekturou systémů s využitím knihovny Diagrams
Dnes si představíme knihovnu nazvanou Diagrams. S využitím této knihovny lze vytvářet diagramy s architekturou navrhovaných systémů, čehož lze využít například v oblasti mikroslužeb.
Pavel Tišnovský
25. 5. 2021
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
21 minut
Rozhovor s Guido van Rossumem o Pythonu, Rustu, Go, Julii a TypeScriptu
Microsoft Reactor zveřejnil téměř hodinový rozhovor s tvůrcem Pythonu Guido van Rossumem. Hovoří zde samozřejmě o Pythonu, ale také o jiných programovacích jazycích jako Rust, Go, Julia a TypeScript. Rust podle Guida vylepšuje C++ v oblasti alokace…
Jan Fikar
24. 5. 2021
Počet nových komentářů
14
Tvorba vývojových diagramů přímo ze zdrojových kódů Pythonu
Ve třetí části miniseriálu o knihovnách pro tvorbu různých grafů a diagramů si představíme knihovnu nazvanou pyflowchart. Už název této knihovny poměrně dobře popisuje její funkci – jedná se totiž o nástroj pro tvorbu vývojových diagramů.
Pavel Tišnovský
20. 5. 2021
Počet nových komentářů
7
Doba čtení:
22 minut
Tvorba sekvenčních diagramů v Pythonu s využitím knihovny Napkin
Ve druhé části miniseriálu o tvorbě grafů a diagramů v univerzálním programovacím jazyku (a nikoli v DSL) se zaměříme na knihovnu Napkin určené pro vykreslení sekvenčních diagramů (UML) přímo na základě kódu v Pythonu.
Pavel Tišnovský
18. 5. 2021
Počet nových komentářů
3
Doba čtení:
27 minut
Guido van Rossum chce dvojnásobně zrychlit CPython
Autor programovacího jazyka Python Guido van Rossum se loni doma v důchodu při pandemii nudil a proto začal pracovat pro Microsoft. Nyní oznámil, čeho chce spolu s malým týmem Microsoftu dosáhnout. Jde o zrychlení CPythonu. Ve verzi 3.11 by mohl…
Jan Fikar
17. 5. 2021
Počet nových komentářů
19
Cinder: implementace CPython s JIT
Facebook otevřel zdrojové kódy projektu Cinder, který má za cíl optimalizovat CPython 3.8. Podle popisu projektu přináší optimalizace, jako např. vylepšený výkon korutin, bytecode caching a JIT, který umí využít typové anotace.
cc
6. 5. 2021
Počet nových komentářů
7
Tvorba aplikací a her s textovým rozhraním s knihovnou Blessed (dokončení)
Ve druhém článku o knihovně Blessed si nejprve ukážeme implementaci prohlížeče obrázků v terminálu, popíšeme si tři režimy práce terminálu, které souvisí se čtením kláves a nezapomeneme ani na funkce pro pohyb kurzoru.
Pavel Tišnovský
6. 5. 2021
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
26 minut
Tvorba aplikací a her s textovým uživatelským rozhraním s využitím knihovny Blessed
Přes převahu aplikací s grafickým rozhraním stále vznikají aplikace používající pro komunikaci s uživatelem starý dobrý terminál. Dnes se seznámíme s knihovnou Blessed, která takové aplikace umožňuje tvořit v Pythonu.
Pavel Tišnovský
4. 5. 2021
Doba čtení:
25 minut
Chyba v Pythonu v knihovně ipaddress
Ve standardní knihovně Pythonu ipaddress byla objevena chyba CVE-2021–29921, která je podobná chybě v knihovně netmask v Perlu a npm objevené v březnu tohoto roku. Jde o špatnou validaci IP4 adres, kde číslo začínající 0 má být bráno jako…
Jan Fikar
3. 5. 2021
Počet nových komentářů
5
CuPy 9 s podporou GPU AMD
CuPy je open source matematická knihovna pro Python, která používá array kompatibilní s NumPy a je akcelerována na GPU NVidia pomocí CUDA (odtud název). Minulý týden vyšla knihovna CuPy ve verzi 9, která přidává podporu pro GPU AMD pomocí ROCm…
Jan Fikar
30. 4. 2021
Komunikace mezi Pythonem a Javou s využitím nástroje py4j
V dnešním článku si popíšeme potenciálně velmi užitečný projekt nazvaný py4j. Tento nástroj zajišťuje obousměrnou komunikaci na úrovni zdrojového kódu mezi Pythonem a programovacím jazykem Java.
Pavel Tišnovský
29. 4. 2021
Počet nových komentářů
7
Doba čtení:
27 minut
Formát EDN: extensible data notation (dokončení)
Ve druhém článku o formátu EDN si ukážeme vybrané příklady použití tohoto datového formátu v jazyce Go, některé specifické vlastnosti práce s EDN v Pythonu a taktéž se budeme zabývat problematikou tvorby vlastních štítků (tags).
Pavel Tišnovský
22. 4. 2021
Doba čtení:
30 minut
Formát EDN: extensible data notation
V dnešním článku se seznámíme se základními vlastnostmi datového formátu pojmenovaného EDN, což je zkratka celého názvu Extensible Data Notation. Jedná se o formát určený pro reprezentaci a přenosy strukturovaných dat.
Pavel Tišnovský
20. 4. 2021
Počet nových komentářů
19
Doba čtení:
32 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní s využitím nástroje Pygubu (dokončení)
Třetí článek o nástroji Pygubu určeného pro návrh grafického rozhraní. Ukážeme si automatické nastavování proměnných knihovnou Tkinter při běhu aplikace a nezapomeneme ani na popis základních vlastností kreslicího plátna.
Pavel Tišnovský
8. 4. 2021
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
41 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní s využitím nástroje Pygubu (2)
Ve druhém článku o nástroji Pygubu určeného pro návrh grafického uživatelského rozhraní v Pythonu založeného na knihovně Tkinter si ukážeme některé další možnosti nabízené Tkinterem. Tyto možnosti jsou pochopitelně podporovány i v Pygubu.
Pavel Tišnovský
1. 4. 2021
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
39 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní nástrojem Pygubu
Dnes se seznámíme s nástrojem s podivným jménem Pygubu. Jedná se o jednoduchý nástroj určený pro interaktivní tvorbu grafického uživatelského rozhraní pro aplikace vyvíjené v Pythonu s využitím knihovny Tkinter.
Pavel Tišnovský
30. 3. 2021
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
36 minut
Calysto Hy: integrace programovacího jazyka Hy s Jupyter Notebookem
V dnešním článku si ukážeme způsob integrace programovacího jazyka Hy, což je homoikonický jazyk odvozený od Lispu/Clojure a běžící ve virtuálním stroji Pythonu, s Jupyter Notebookem. Integraci zajišťuje kernel Calysto Hy.
Pavel Tišnovský
23. 3. 2021
Počet nových komentářů
7
Doba čtení:
43 minut
Pythonize (pz): když chcete na řádce Python místo Bashe
Nástrojů pro zpracování vstupů existuje v linuxových distribucích celá hromada. Chtěli byste pro tuhle činnost používat syntaxi Pythonu? Představíme vám užitečnou utilitu pz, jako Pythonize.
Edvard Rejthar
22. 3. 2021
Počet nových komentářů
21
Doba čtení:
6 minut
151
–
180
/
590
První strana
Předchozí strana
3
4
5
6
7
8
9
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Jaký je rozdíl mezi onchain transakcí a Lightning Network? V novém dílu podcastu Bitcoin a blondýna se to dozvíte
Platby bitcoinem mohou probíhat ve dvou režimech. Jak se mezi sebou liší a na co se hodí? Právě na otázky kolem placení bitcoinem se zaměřuje…
10:29
Ansible: úvod do automatizace, role a AWX (školení)
Na internetu píšou, že začít s automatizací správy serverů můžete do půl hodiny. Dokážeme vám, že s Ansible to je pravda. Stačí navštívit naše…
Včera
Vyšla Fedora 40 beta s GNOME 46 a KDE Plasma 6
Beta verze Fedory 40 je nyní k dispozici k testování, přičemž ostré vydání je plánováno na druhou půlku příštího měsíce. K dispozici je…
Včera
Další zprávičky
Napište zprávičku
Anketa
Která z těchto zařízení vlastníte?
notebook
stolní počítač
chytrý telefon
tablet
herní konzoli
Odborné školení Hacking v praxi 2 s etickým hackerem Lukášem Antalem
VÍCE INFO
ČLÁNKY DO MAILU