Hlavní navigace

Python

Celery: systém implementující asynchronní fronty úloh pro Python (dokončení)

Ve druhém článku o projektu Celery si nejprve ukážeme dva nástroje určené pro sledování stavu workerů, úloh a front. Dále si popíšeme tvorbu periodických úloh, použití plánovače a na závěr se též zmíníme o signálech.

Doba čtení: 30 minut

Celery: systém implementující asynchronní fronty úloh pro Python

Druhým systémem pro správu úloh psaných v Pythonu a spouštěných asynchronně s využitím front je nástroj Celery, s jehož základním nastavením a vlastnostmi se dnes seznámíme.

Doba čtení: 35 minut

OpsMop je nový projekt autora Ansible, YAML mění za Python 3

Michael DeHaan vytvořil Ansible před sedmi lety, projekt se dočkal obrovského rozšíření a jde o nejpopulárnější konfigurační nástroj současnosti. Přesto sám autor uznává, že není dokonalý a představuje OpsMop.

Doba čtení: 5 minut

Databáze Redis (nejenom) pro vývojáře používající Python (dokončení)

Ve druhé části článku o projektu Redis si ukážeme další možnosti, které nám tento nástroj nabízí. Zaměříme se přitom jak na přímé použití konzole redis-cli, tak i na volání funkcí Redisu z Pythonu.

Doba čtení: 28 minut

Doména .CZ slaví 25 let, začalo to souborem hosts.txt

Na tradiční konfrerenci sdružení CZ.NIC se letos slavilo 20 let jeho existence. Na programu ale nechyběla ani technická témata z oblasti programování a kybernetické bezpečnosti.

Doba čtení: 12 minut

Nejpopulárnější jazyky na GitHubu: JS, Java, Python a PHP

GitHub zveřejnil na svém blogu statistiky za rok 2018. Nejpopulárnější jazyky jsou stejně jako loni JS, Java, Python a PHP. Nejrychleji rostly Kotlin, HCL a TypeScript. Nejvíce přispívali zaměstnanci Microsoftu, Google a Red Hatu.  A čeští…

Knihovny pro zpracování posloupností (sekvencí) v Pythonu

Sekvence, a to včetně sekvencí nekonečných, jsou velmi užitečnou datovou abstrakcí, s níž jsme se již nesčetněkrát setkali při popisu jazyka Clojure. Podobný koncept ovšem můžeme využít i v Pythonu, a to mj. i díky existenci knihovny clj.

Doba čtení: 27 minut

Liberecké Pyvo už tento čtvrtek

Už ve čtvrtek 25. října se od 18 hodin koná další liberecké Pyvo, neformální setkání programátorů a adminů používajících jakýkoli (i žádný) programovací jazyk. Nahlaste svou účast, přihlašte vlastní téma ke krátké přednášce a pak hlavně ve čtvrtek…

22. 10. 2018 13:54

Zpracování XML a HTML v Pythonu s využitím knihoven lxml a Beautiful Soup

Dnes si nejprve ukážeme některé další možnosti nabízené knihovnou lxml, která je určena pro načítání, modifikaci i ukládání souborů ve formátech XML a HTML. Pak se seznámíme s knihovnou se záhadným názvem Beautiful Soup.

Doba čtení: 28 minut

Zpracování XML v Pythonu s využitím knihovny lxml

Vývojáři se poměrně často setkají s požadavkem na zpracování souborů XML nebo HTML. V Pythonu přitom mají na výběr z několika knihoven, z nichž nejsnáze použitelná je knihovna nazvaná lxml.

Doba čtení: 27 minut

Naučte se Python na našich kurzech

Přijďte se naučit jazyk, kde se můžete soustředit na problém – jednoduchý, flexibilní, přesto mocný. Ne nadarmo se o Pythonu říká, že je to spustitelný pseudokód. Připravili jsme pro vás trojlístek školení: Základy Pythonu 3 (8. října), Pokročilý…

3. 10. 2018 9:26

Python odstraní urážlivé výrazy master a slave

Guido van Rossum odstoupil z vedení Pythonu před dvěma měsíci. Nyní však byl povolán zpět, aby rozhodl ve věci politicky nekorektního jazyka. Jde o výrazy „master“ a „slave“. Victor Stinner z Red Hatu minulý týden navrhl je zaměnit slovy „parent“…

Python je třetím nejpoužívanějším jazykem, před ním jsou C a Java

Podle aktuálního žebříčku TIOBE je Python třetím nejpoužívanějším programovacím jazykem. Rozšířenější jsou už jen C a Java, naopak za Pythonem jsou C++ a Visual Basic .NET. Podle tvůrců žebříčku je dnes Python všudypřítomný, pro výuku i vědu ho…

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu (dokončení)

Ve druhé části článku o knihovně Jedi si ukážeme další funkce dostupné při statické analýze zdrojových kódů napsaných v Pythonu. Samozřejmě nezapomeneme na ukázku propojení knihovny Jedi s textovým editorem Atom a taktéž s modulem určeným pro slavný Emacs.

Doba čtení: 31 minut

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu

V dnešním článku se seznámíme s knihovnou Jedi určenou pro implementaci automatického doplňování kódu i pro statickou analýzu zdrojových kódů psaných v Pythonu. Popíšeme si i plugin jedi-vim integrující Jedi do Vimu.

Doba čtení: 24 minut

Použití knihovny MoviePy při úpravách a filtraci videa

Ve čtvrtém článku o knihovně MoviePy si ukážeme, jakými způsoby je možné programově upravovat videa, a to včetně aplikace různých typů filtrů poskytovaných touto knihovnou.

Doba čtení: 25 minut

Tvorba textového uživatelského rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: ovládací prvky (widgety)

Pátá část miniseriálu o tvorbě aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit je věnována popisu všech zbývajících ovládacích prvků TUI, a to samozřejmě včetně menu a nástrojových pruhů.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů: vlastní filtry a lexery

Ve druhé části článku o knihovně Pygments si řekneme, jak navrhnout vlastní filtry určené pro zpracování proudu tokenů. Dále si ukážeme vytvoření nových lexerů, popř. úprav lexerů, které jsou již v Pygments implementovány.

Doba čtení: 35 minut

Tvorba TUI s knihovnou prompt_toolkit: aplikace s celoobrazovkovým rozhraním

Čtvrtý článek o knihovně prompt_toolkit je věnován popisu způsobu deklarace textového uživatelského rozhraní (TUI) se základními ovládacími prvky rozmístěnými na ploše terminálu s využitím takzvaných správců rozložení.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů

Dnes se seznámíme se základními vlastnostmi knihovny Pygments, kterou je možné použít pro obarvení zdrojových kódů, konfiguračních souborů atd. Tato knihovna obsahuje podporu pro přibližně 300 jazyků a desítku výstupních formátů.

Doba čtení: 25 minut

Návrh výměny AWK za Python v GCC

Martin Liška ze SUSE navrhuje, aby v rámci GCC byla přidána podpora skriptovacích jazyků a konkrétně pak skriptování v Pythonu. Stávající systém využívající AWK skripty shledává z hlediska realizace změn velmi nepříjemým. Zdali má návrh šanci na…

Tvorba textového rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: základní prvky TUI

Ve třetím článku o knihovně prompt_toolkit se seznámíme s formátováním textu, volitelně i se zvýrazněním syntaxe. Posléze si popíšeme i všechny standardní dialogy, které mohou tvořit součást textového rozhraní aplikací.

Doba čtení: 25 minut

Zakladatel Pythonu Guido van Rossum odstoupil

Po téměř 30 letech se zakladatel a „Benevolent Dictator For Life“ (BDFL) Pythonu Guido van Rossum rozhodl zcela odstoupit z rozhodovacího procesu. Důvodem je jednak věk (62) a poté problémy, které provázelo prosazení PEP 572 Assignment Expressions…

Tvorba aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit

Ve druhém článku o knihovně prompt_toolkit se budeme zabývat pokročilejšími nastaveními řádky. Ukážeme si zápis víceřádkového textu, použití externího editoru, validaci dat při jejich zadávání a nástrojové pruhy (TUI).

Doba čtení: 26 minut

Tvorba aplikací s příkazovým řádkem v Pythonu s knihovnami GNU Readline a prompt_toolkit

Python ve své základní knihovně obsahuje funkci pro čtení dat zapsaných na standardní vstup. Pro plnohodnotné aplikace s příkazovým řádkem (GNU Octave atd.) je však nutné použít uživatelsky přívětivější řešení.

Doba čtení: 24 minut

Python 3.7 přináší zabudovaný breakpoint, automatické UTF-8 a přesnější počítání času

Včera, vyšla nová verze programovacího jazyka Python, respektive jeho interpretru CPython: Python 3.7.0. Verze přináší řadu novinek, mezi ty nejzajímavější patří zabudovaný breakpoint(), Data Classes, přesnější počítání času, optimalizace startu…

Projekt Numba aneb další přístup k překladu Pythonu do nativního kódu

Po představení projektů RPython a Cython se zaměříme na další nástroj určený pro překlad zdrojových kódů z Pythonu do nativního kódu (či dokonce pro GPU). Tento nástroj se jmenuje Numba, má snadné použití a JIT překlad.

Doba čtení: 23 minut

Praktické použití nástroje Cython při překladu Pythonu do nativního kódu

Dnes se seznámíme s dalšími vlastnostmi Cythonu, které nám umožní provádět různé optimalizace kódu. Ukážeme si výslednou podobu programu pro výpočet Mandelbrotovy množiny, jehož rychlost bude srovnatelná s céčkovou variantou.

Doba čtení: 28 minut

RPython vs Cython aneb dvojí přístup k překladu Pythonu do nativního kódu

Dnes se seznámíme s omezeními, s nimiž je nutné počítat při použití projektu RPython. Dále se seznámíme s vlastnostmi Cythonu a porovnáme výpočetní výkon aplikací vytvořených RPythonem i Cythonem s klasickými interpretry Pythonu.

Doba čtení: 31 minut

Reakce na události v GUI deklarované v jazyku QML a PySide 2

V dnešní části seriálu o tvorbě rozhraní s Pythonem a frameworkem PySide (přesněji PySide 2) se seznámíme s dalšími možnostmi reakcí na události, které vzniknou v okně či dialogu deklarovaném v jazyku QML.

Doba čtení: 24 minut