Hlavní navigace

Python

Zpracování XML a HTML v Pythonu s využitím knihoven lxml a Beautiful Soup

Dnes si nejprve ukážeme některé další možnosti nabízené knihovnou lxml, která je určena pro načítání, modifikaci i ukládání souborů ve formátech XML a HTML. Pak se seznámíme s knihovnou se záhadným názvem Beautiful Soup.

Doba čtení: 28 minut

Zpracování XML v Pythonu s využitím knihovny lxml

Vývojáři se poměrně často setkají s požadavkem na zpracování souborů XML nebo HTML. V Pythonu přitom mají na výběr z několika knihoven, z nichž nejsnáze použitelná je knihovna nazvaná lxml.

Doba čtení: 27 minut

Naučte se Python na našich kurzech

Přijďte se naučit jazyk, kde se můžete soustředit na problém – jednoduchý, flexibilní, přesto mocný. Ne nadarmo se o Pythonu říká, že je to spustitelný pseudokód. Připravili jsme pro vás trojlístek školení: Základy Pythonu 3 (8. října), Pokročilý…

3. 10. 2018 9:26

Python odstraní urážlivé výrazy master a slave

Guido van Rossum odstoupil z vedení Pythonu před dvěma měsíci. Nyní však byl povolán zpět, aby rozhodl ve věci politicky nekorektního jazyka. Jde o výrazy „master“ a „slave“. Victor Stinner z Red Hatu minulý týden navrhl je zaměnit slovy „parent“…

Python je třetím nejpoužívanějším jazykem, před ním jsou C a Java

Podle aktuálního žebříčku TIOBE je Python třetím nejpoužívanějším programovacím jazykem. Rozšířenější jsou už jen C a Java, naopak za Pythonem jsou C++ a Visual Basic .NET. Podle tvůrců žebříčku je dnes Python všudypřítomný, pro výuku i vědu ho…

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu (dokončení)

Ve druhé části článku o knihovně Jedi si ukážeme další funkce dostupné při statické analýze zdrojových kódů napsaných v Pythonu. Samozřejmě nezapomeneme na ukázku propojení knihovny Jedi s textovým editorem Atom a taktéž s modulem určeným pro slavný Emacs.

Doba čtení: 31 minut

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu

V dnešním článku se seznámíme s knihovnou Jedi určenou pro implementaci automatického doplňování kódu i pro statickou analýzu zdrojových kódů psaných v Pythonu. Popíšeme si i plugin jedi-vim integrující Jedi do Vimu.

Doba čtení: 24 minut

Použití knihovny MoviePy při úpravách a filtraci videa

Ve čtvrtém článku o knihovně MoviePy si ukážeme, jakými způsoby je možné programově upravovat videa, a to včetně aplikace různých typů filtrů poskytovaných touto knihovnou.

Doba čtení: 25 minut

Tvorba textového uživatelského rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: ovládací prvky (widgety)

Pátá část miniseriálu o tvorbě aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit je věnována popisu všech zbývajících ovládacích prvků TUI, a to samozřejmě včetně menu a nástrojových pruhů.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů: vlastní filtry a lexery

Ve druhé části článku o knihovně Pygments si řekneme, jak navrhnout vlastní filtry určené pro zpracování proudu tokenů. Dále si ukážeme vytvoření nových lexerů, popř. úprav lexerů, které jsou již v Pygments implementovány.

Doba čtení: 35 minut

Tvorba TUI s knihovnou prompt_toolkit: aplikace s celoobrazovkovým rozhraním

Čtvrtý článek o knihovně prompt_toolkit je věnován popisu způsobu deklarace textového uživatelského rozhraní (TUI) se základními ovládacími prvky rozmístěnými na ploše terminálu s využitím takzvaných správců rozložení.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů

Dnes se seznámíme se základními vlastnostmi knihovny Pygments, kterou je možné použít pro obarvení zdrojových kódů, konfiguračních souborů atd. Tato knihovna obsahuje podporu pro přibližně 300 jazyků a desítku výstupních formátů.

Doba čtení: 25 minut

Návrh výměny AWK za Python v GCC

Martin Liška ze SUSE navrhuje, aby v rámci GCC byla přidána podpora skriptovacích jazyků a konkrétně pak skriptování v Pythonu. Stávající systém využívající AWK skripty shledává z hlediska realizace změn velmi nepříjemým. Zdali má návrh šanci na…

Tvorba textového rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: základní prvky TUI

Ve třetím článku o knihovně prompt_toolkit se seznámíme s formátováním textu, volitelně i se zvýrazněním syntaxe. Posléze si popíšeme i všechny standardní dialogy, které mohou tvořit součást textového rozhraní aplikací.

Doba čtení: 25 minut

Zakladatel Pythonu Guido van Rossum odstoupil

Po téměř 30 letech se zakladatel a „Benevolent Dictator For Life“ (BDFL) Pythonu Guido van Rossum rozhodl zcela odstoupit z rozhodovacího procesu. Důvodem je jednak věk (62) a poté problémy, které provázelo prosazení PEP 572 Assignment Expressions…

Tvorba aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit

Ve druhém článku o knihovně prompt_toolkit se budeme zabývat pokročilejšími nastaveními řádky. Ukážeme si zápis víceřádkového textu, použití externího editoru, validaci dat při jejich zadávání a nástrojové pruhy (TUI).

Doba čtení: 26 minut

Tvorba aplikací s příkazovým řádkem v Pythonu s knihovnami GNU Readline a prompt_toolkit

Python ve své základní knihovně obsahuje funkci pro čtení dat zapsaných na standardní vstup. Pro plnohodnotné aplikace s příkazovým řádkem (GNU Octave atd.) je však nutné použít uživatelsky přívětivější řešení.

Doba čtení: 24 minut

Python 3.7 přináší zabudovaný breakpoint, automatické UTF-8 a přesnější počítání času

Včera, vyšla nová verze programovacího jazyka Python, respektive jeho interpretru CPython: Python 3.7.0. Verze přináší řadu novinek, mezi ty nejzajímavější patří zabudovaný breakpoint(), Data Classes, přesnější počítání času, optimalizace startu…

Projekt Numba aneb další přístup k překladu Pythonu do nativního kódu

Po představení projektů RPython a Cython se zaměříme na další nástroj určený pro překlad zdrojových kódů z Pythonu do nativního kódu (či dokonce pro GPU). Tento nástroj se jmenuje Numba, má snadné použití a JIT překlad.

Doba čtení: 23 minut

Praktické použití nástroje Cython při překladu Pythonu do nativního kódu

Dnes se seznámíme s dalšími vlastnostmi Cythonu, které nám umožní provádět různé optimalizace kódu. Ukážeme si výslednou podobu programu pro výpočet Mandelbrotovy množiny, jehož rychlost bude srovnatelná s céčkovou variantou.

Doba čtení: 28 minut

RPython vs Cython aneb dvojí přístup k překladu Pythonu do nativního kódu

Dnes se seznámíme s omezeními, s nimiž je nutné počítat při použití projektu RPython. Dále se seznámíme s vlastnostmi Cythonu a porovnáme výpočetní výkon aplikací vytvořených RPythonem i Cythonem s klasickými interpretry Pythonu.

Doba čtení: 31 minut

Reakce na události v GUI deklarované v jazyku QML a PySide 2

V dnešní části seriálu o tvorbě rozhraní s Pythonem a frameworkem PySide (přesněji PySide 2) se seznámíme s dalšími možnostmi reakcí na události, které vzniknou v okně či dialogu deklarovaném v jazyku QML.

Doba čtení: 24 minut

RPython: překvapivě výkonný dialekt Pythonu, na němž je založen PyPy

S alternativní implementací Pythonu nazvanou PyPy se již pravděpodobně přímo či nepřímo setkal každý vývojář, který tento jazyk používá. Projekt PyPy je mj. založen na transpřekladači RPythonu, který si představíme.

Doba čtení: 26 minut

Jazyk QML (Qt Modeling Language) a PySide 2

V dnešní části seriálu o tvorbě aplikací s GUI v Pythonu s využitím frameworku PySide si ukážeme další možnosti nabízené jazykem QML. Oproti předchozí části se však zaměříme na PySide2, Qt 5 a tím pádem i na novější verzi QML.

Doba čtení: 24 minut

Použití MoviePy společně s knihovnou Vapory a raytracerem POV-Ray

Dnes spojíme dvě témata, kterým jsme se věnovali v předchozích týdnech. Jednalo se o knihovnu MoviePy určenou pro manipulaci a vytváření video souborů a o knihovnu Vapory, která umožňuje deklarovat 3D scény pro raytracer POV-Ray.

7. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 33 minut

PuDB: výkonný debugger pro Python s retro uživatelským rozhraním

Už jsme se seznámili s několika debuggery určenými i pro ladění aplikací naprogramovaných v Pythonu. Prozatím jsme se nezmínili o debuggeru PuDB s rozhraním, které jako by z oka vypadlo slavnému Turbo Debuggeru.

Doba čtení: 19 minut

Projekt Vapory: kombinace možností Pythonu a POV-Raye

V dnešním článku se seznámíme s projektem Vapory. Jedná se o knihovnu určenou pro Python, která umožňuje popis 3D scén pro raytracer POV-Ray přímo v Pythonu, což možnosti POV-Raye do značné míry rozšiřuje.

Doba čtení: 21 minut

Python zřejmě umožní bezpečnostním nástrojům vidět, co dělá za běhu

V Pythonu byla navržena nová vlastnost PEP (Python Enhancement Proposal) 551, která umožní bezpečnostním nástrojům vidět potenciálně nebezpečné operace za běhu. Navržena jsou zatím dvě rozhraní. Audit Hook API bude varovat při některých operacích a…

Možnosti nabízené jazykem Hy: moderním dialektem LISPu určeným pro Python VM

Ve druhé části článku o jazyku Hy si ukážeme jak použití některých typicky LISPovských technik, tak i možnosti velmi dobře navržené kooperace mezi Hy a Pythonem. Také si ukážeme, jak lze Hy přeložit do Pythonu 2 i 3.

Doba čtení: 31 minut

Jazyk QML (Qt Modeling Language) a PySide

Minule jsme si ukázali použití souborů UI s deklarací grafického rozhraní. Ovšem programátoři používající Python společně s PySide mají ještě jednu možnost – využít jazyk QML neboli Qt Modeling Language.

Doba čtení: 28 minut