Hlavní navigace

Python

Další užitečné ovládací prvky nabízené frameworkem PySide

V popisu widgetů dnes budeme pokračovat. Nejprve si popíšeme použití splashscreenu, pak probereme všechny ovládací prvky založené na obecném posuvníku. Jedná se o scrollbar, klasický posuvník a otočný prvek (dial).

Pavel Tišnovský

Dnes 0:00 | Python
| 2
Doba čtení: 32 minut

Složitější ovládací prvky ve frameworku PySide: tabulky a stromy

Dnes si popíšeme složitější ovládací prvky, které jsou však v aplikacích poměrně často používány. Jedná se o tabulky představované třídou QTableWidget a o stromy, které naopak vytvoříme z třídy QTreeWidget.

Pavel Tišnovský

13. 2. 2018 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 26 minut

Naučte se Python v našem balíčku tří kurzů (školení)

Přijďte se naučit jazyk, kde se můžete soustředit na problém – jednoduchý, flexibilní, přesto mocný. Ne nadarmo se o Pythonu říká, že je to spustitelný pseudokód. Připravili jsme pro vás trojlístek školení: Základy Pythonu 3 (19. února), Pokročilý…

Redakce

7. 2. 2018 11:09 |

Tvorba GUI v Pythonu s využitím frameworku PySide: widgety pro textový vstup

Dnes si popíšeme další používané ovládací prvky. Zaměříme se na prvky pro vstup jednořádkového nebo víceřádkového textu. Jedná se o widgety QLineEdit a QTextEdit, přičemž druhý prvek lze použít mj. i ve funkci HTML prohlížeče.

Pavel Tišnovský

6. 2. 2018 0:00 | Python
| 6
Doba čtení: 29 minut

První liberecké Pyvo proběhne 14. února

Pyvo zavítalo i do Liberce! Po Brně, Praze, Ostravě, Olomouci a Plzni je tu konečně i setkání programátorů v regionu pod Ještědem. Přijďte 14. února v 18 hodin do Restaurace Depo na Jablonecké ulici. Určitě nahlaste svou účast a pak hlavně přijďte.

Petr Krčmář

30. 1. 2018 11:01 |
| 1

GUI v Pythonu s PySide: rastrové operace, vykreslování textů

Dnes dokončíme popis vykreslovacích technik nabízených třídou QPainter. Nejdříve si ukážeme způsob určení oblastí vykreslování a použití bitových masek. Dále se budeme zabývat tzv. ROPs a závěr bude věnován popisu vykreslování textů.

Pavel Tišnovský

30. 1. 2018 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 34 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: použití cest při kreslení 2D scén

V devátém článku o frameworku PySide se budeme zabývat popisem cest (paths), které se v PySide používají pro kreslení složitějších 2D scén mj. s využitím Bézierových křivek a množinových operací aplikovaných na cesty.

Pavel Tišnovský

23. 1. 2018 0:00 | Python
| 4
Doba čtení: 27 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: pokročilejší grafické operace používající třídu QPainter

V již osmém článku věnovaném tvorbě GUI v Pythonu s využitím PySide se zaměříme na další možnosti nabízené třídou QPainter při tvorbě 2D grafiky. Ukážeme si tvorbu štětců, všechny jednoduché 2D entity i práci s polygony.

Pavel Tišnovský

16. 1. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 38 minut

Python 2 nás opouští, za dva roky skončí podpora, distribuce už ho odsouvají

Python 2 se s námi pomalu loučí, ať už se nám to líbí nebo ne. Vývojáři Pythonu už vyhlásili, že v roce 2020 přestanou jakýmkoliv způsobem starou verzi podporovat. Tvůrci distribucí už ji proto odsouvají do pozadí.

Miro Hrončok

20. 12. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 7 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: přepínací tlačítka a tvorba hlavních oken aplikací

V úvodní části článku si ukážeme použití přepínacích tlačítek (radio buttons), v části druhé způsob deklarace klávesových zkratek pro widgety a v části poslední se budeme zabývat popisem třídy QMainWindow.

Pavel Tišnovský

19. 12. 2017 0:00 | Python
| 8
Doba čtení: 34 minut

Chyby v programovacích jazycích ohrožují bezpečnost aplikací

Pět velmi populárních programovacích jazyků bylo podrobeno bezpečnostním zkouškám. JavaScript, Perl, PHP, Python a Ruby obsahují v různých implementacích vážné bezpečnostní chyby, které ohrožují výsledný kód.

Petr Krčmář

12. 12. 2017 0:00 | JavaScript
Doba čtení: 3 minuty

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: další dostupné ovládací prvky

Ve třetím článku o frameworku PySide si popíšeme práci s ovládacími prvky grafického uživatelského rozhraní. Tyto prvky totiž mají mnoho zajímavých a v dalších toolkitech neobvyklých vlastností.

Pavel Tišnovský

12. 12. 2017 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 32 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: signály a sloty, správci rozložení komponent

V dnešní části seriálu o tvorbě aplikací s grafickým uživatelským rozhraním v Pythonu budeme pokračovat v popisu knihovny PySide. Nejdříve si ukážeme práci se signály a sloty a posléze si popíšeme tři základní správce rozložení komponent.

Pavel Tišnovský

5. 12. 2017 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 28 minut

Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu s využitím frameworku PySide

V seriálu o tvorbě aplikací s využitím jazyka Python postoupíme k další GUI knihovně. Tentokrát se začneme zabývat praktickým použitím PySide, jenž zprostředkovává propojení Pythonu s multiplatformním frameworkem Qt.

Pavel Tišnovský

28. 11. 2017 0:00 | Python
| 9
Doba čtení: 25 minut

Napište si vlastní „Docker“ v Pythonu

Na dnešní přednášce z cyklu Středisko Unixových Technologií začne David Bečvařík s třídílným workshopem zaměřeným na použití kontejnerových technologií v Pythonu. „Cílem našeho workshopu je seznámení s fungováním kontejnerů na GNU/Linux a vytvoření…

Petr Krčmář

21. 11. 2017 11:47 |
| 4

Tvorba GUI v Pythonu: widgety pro zobrazení grafických informací nabízené knihovnou appJar

V šestém a současně i předposledním článku o knihovně appJar určené pro tvorbu aplikací s GUI v Pythonu se budeme věnovat popisu těch ovládacích prvků, které lze použít pro zobrazení grafických informací.

Pavel Tišnovský

7. 11. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 23 minut

Tvorba GUI v Pythonu: widgety pro zobrazení tabulek a stromů v knihovně appJar

V páté části článku o knihovně appJar určené pro snadnou tvorbu aplikací s GUI v Pythonu si představíme některé pokročilejší ovládací prvky. Zaměříme se především na tvorbu tabulek (s omezenou možností jejich editace) a stromů.

Pavel Tišnovský

31. 10. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 25 minut

Tvorba GUI v Pythonu: menu, toolbary a widgety pro vstup textu v knihovně appJar

Ve čtvrté části článku o knihovně appJar pro tvorbu GUI v Pythonu si nejdříve ukážeme poslední klasický widget určený pro vstup textu a dále se budeme zabývat tvorbou standardních dialogů, nástrojového pruhu a hlavního menu.

Pavel Tišnovský

24. 10. 2017 0:00 | Python
| 9
Doba čtení: 27 minut

Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu: dokončení popisu widgetů v knihovně appJar

Ve třetím článku o knihovně appJar dokončíme popis widgetů, které tato knihovna nabízí. Bude se jednat o užitečné doplňkové widgety – posuvník, zobrazení průběhu činnosti, widget pro výběr data apod.

Pavel Tišnovský

17. 10. 2017 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 21 minut

Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu: widgety v knihovně appJar

Ve druhém článku o knihovně appJar určené pro snadnou tvorbu aplikací s grafickým uživatelským rozhraním se seznámíme se všemi základními ovládacími prvky (widgety), které tato knihovna nabízí. Výklad bude doplněn dvanácti příklady.

Pavel Tišnovský

10. 10. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 17 minut

Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu s využitím knihovny appJar

Další knihovna určená pro tvorbu aplikací s GUI v Pythonu se jmenuje appJar. Jejímž primárním cílem je umožnit tvorbu rozhraní s minimálním úsilím a minimálními znalostmi, takže ji je možné použít například při výuce.

Pavel Tišnovský

3. 10. 2017 0:00 | Python
| 2
Doba čtení: 17 minut

Grafické uživatelské rozhraní v Pythonu: použití dialogových oken v knihovně Tkinter

V posledním článku o knihovně Tkinter v Pythonu si ukážeme, jak se vytváří modální i nemodální dialogová okna. Bude se jednat jak o standardní dialogy (výběr souboru atd.), tak i o dialogy definované vývojářem.

Pavel Tišnovský

26. 9. 2017 0:00 | Python
| 2
Doba čtení: 18 minut

Grafické uživatelské rozhraní v Pythonu: další možnosti nabízené widgety Text a ScrolledText

V dnešním článku o knihovně Tkinter si popíšeme další možnosti, které jsou nabízené všestranným widgetem Text. Taktéž se zmíníme o rozšířené variantě tohoto widgetu, která se jmenuje ScrolledText.

Pavel Tišnovský

19. 9. 2017 0:00 | Python
| 1
Doba čtení: 31 minut

Podvržené knihovny v PyPI

Národný bezpečnostný úrad (Slovensko) vydal varování před podvrženými knihovnami v PyPI. Několik knihoven se „dočkalo“ kopií, jež mají podobné jméno a nabídnou veškerou funkčnost původní knihovny, ale v instalaci je obsažen i malware, který posílá…

Marek Olšavský

16. 9. 2017 8:36 |
| 9

Grafické uživatelské rozhraní v Pythonu: kouzla s kreslicí plochou (dokončení)

Popis kreslicí plochy (canvasu) v knihovně Tkinter dnes dokončíme. Popíšeme si práci s rastrovými obrázky i s jednořádkovými a víceřádkovými řetězci. Pak se budeme zabývat nejsložitějším widgetem knihovny Tkinter, který se jmenuje Text.

Pavel Tišnovský

12. 9. 2017 0:00 | Python
| 7
Doba čtení: 21 minut

Coconut: funkcionální jazyk s pattern matchingem kompatibilní s Pythonem

Transpřekladače se v IT používají po desetiletí. Velkého rozšíření dosáhly až s JavaScriptem. Poněkud stranou přitom stojí Python, pro jehož ekosystém vznikl velmi zajímavý programovací jazyk Coconut.

Pavel Tišnovský

7. 9. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 21 minut

Hra Snake naprogramovaná v Pythone s pomocou Tkinter

Na Roote práve prebieha seriál venovaný základom knižnice Tkinter. V tomto článku si ukážeme, ako naprogramovať jednoduchú hru Snake v Pythone s pomocou knižnice Tkinter.

Ján Bodnár

22. 8. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 10 minut

Přijďte se k nám naučit Python 3 (školení)

Přijďte se naučit jazyk, kde se můžete soustředit na problém – jednoduchý, flexibilní, přesto mocný. Ne nadarmo se o Pythonu říká, že je to spustitelný pseudokód. Připravili jsme pro vás dva dny školení: Základy Pythonu 3 a Nejlepší knihovny pro…

Redakce

15. 8. 2017 13:55 |

Prázdninová školení za nevídané ceny: MongoDB, Docker, Python či DNS

Ještě pár dní máte na to, abyste si zajistili účast na našich prázdninových školeních za nevídané ceny. Už tento pátek se uskuteční školení základů databázového systému MongoDB. Pokud se přihlásíte do středy, máte to jen za 2500 Kč plus DPH…

Redakce

17. 7. 2017 13:35 |

Programovací jazyk Rust: rozhraní mezi Rustem a Pythonem

V dnešním článku o jazyku Rust si ukážeme překlad zdrojového kódu Rustu do dynamické knihovny a taktéž to, jak se budou funkce Rustu volat z Pythonu. Při komunikaci mezi jazyky je samozřejmě nutné vyřešit několik problémů.

Pavel Tišnovský

22. 6. 2017 0:00 | Python
| 5
Doba čtení: 20 minut