Hlavní navigace

Python

Použití nástroje Radon pro zjištění cyklomatické složitosti zdrojových kódů

Dnes si popíšeme vlastnosti nástroje Radon, který je určen pro zjišťování metrik zdrojových kódů napsaných v Pythonu. Mezi metriky zjišťované tímto nástrojem patří především cyklomatická složitost (CC) a index udržovatelnosti (MI).

Pavel Tišnovský

Dnes 0:00 | Python
| 7
Doba čtení: 23 minut

Programová tvorba a nelineární editace videa s využitím knihovny MoviePy

Dnes si popíšeme možnosti knihovny MoviePy, která umožňuje programovou tvorbu videa a třeba i animovaných gifů. Kromě toho ji lze použít i pro nelineární editaci videa: aplikaci efektů, práci s titulky a podobně.

Pavel Tišnovský

24. 4. 2018 0:00 | Python
| 1
Doba čtení: 29 minut

Validace datových struktur v Pythonu (dokončení)

Ve třetí a závěrečné části článku o knihovnách pro validaci složitých datových struktur v Pythonu si ukážeme použití modulu pytest-voluptuous, který pro validaci využívá minule popsanou knihovnu s nezapamatovatelným názvem Voluptuous.

Pavel Tišnovský

19. 4. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 21 minut

Behavior-driven development v Pythonu s využitím knihovny Behave (závěrečná část)

V dnešním článku o knihovně Behave integrující jazyk Gherkin s Pythonem si ukážeme další možnosti, které se nám při psaní testovacích scénářů nabízí. Jedná se například o podporu deklarace víceřádkových textů, trik pro opakování operací atd.

Pavel Tišnovský

17. 4. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 34 minut

Validace datových struktur v Pythonu (2. část)

Dnes dokončíme popis knihovny Schema a pak se zmíníme o další knihovně určené pro validaci datových struktur. Ta se jmenuje Voluptuous a je založena na podobných principech jako knihovny Schemagic a Schema.

Pavel Tišnovský

12. 4. 2018 0:00 | Python
| 8
Doba čtení: 26 minut

Příští vydání RHEL nahradí Python 2 za Python 3

V příštím vydání distribuce Red Hat Enterprise Linux bude Python 2 nahrazen moderní verzí 3. Uvádí to oficiální dokumentace, konkrétně kapitola týkající se opouštěných funkcionalit: „Python 2 will be replaced with Python 3 in the next Red Hat…

Petr Krčmář

11. 4. 2018 7:46 |

Behavior-driven development v Pythonu s využitím knihovny Behave (druhá část)

Ve druhé části článku o knihovně Behave integrující jazyk Gherkin s Pythonem si popíšeme další možnosti, které Gherkin programátorům a testerům nabízí. Jedná se především o možnost deklarace dat s využitím tabulek.

Pavel Tišnovský

10. 4. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 28 minut

Nejlepší programovací jazyk podle čtenářů Linux Journalu? Python

V anketě čtenářů Linux Journalu o nejlepší programovací jazyk roku 2018 zvítězil opět Python, stejně jako v minulém roce. Druhý je C a třetí C++. Hlasování probíhalo na Twitteru.

Jan Fikar

9. 4. 2018 8:41 |

Validace datových struktur v Pythonu pomocí knihoven Schemagic a Schema

Při vývoji aplikací se mnohdy dostaneme do situace, kdy je nutné validovat datové struktury získávané přes REST API, z dokumentových databází apod. V Pythonu lze pro validaci použít knihovny Schemagic a Schema.

Pavel Tišnovský

5. 4. 2018 0:00 | Python
| 4
Doba čtení: 38 minut

Behavior-driven development v Pythonu s využitím knihovny Behave

S jazykem Gherkin navrženým tak, aby se v něm mohly čitelným a přirozeným způsobem psát testovací scénáře, jsme se již setkali v souvislosti s Clojure. Díky existenci knihovny Behave je možné Gherkin použít i v populárním Pythonu.

Pavel Tišnovský

3. 4. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 29 minut

Dubnové liberecké Pyvo na téma Moje oblíbené

Ve čtvrtek 19. dubna proběhne v Liberci druhé Pyvo, setkání nejen Python programátorů. Na programu budou oblíbené – postupy, programovací jazyky, utility, nebo třeba technologie. Máte-li Liberec po ruce, stavte se a povězte ostatním, co je to vaše…

Ondřej Caletka

1. 4. 2018 9:45 |

Práce s vektorovým formátem SVG ve frameworku PySide

V dnešním článku o frameworku PySide se seznámíme s použitím formátu SVG (Scalable Vector Graphics), a to jak při zobrazování jednotlivých widgetů, tak i při rasterizaci SVG do bitmapového obrázku (QBitmap, QPixmap).

Pavel Tišnovský

27. 3. 2018 0:00 | Python
| 2
Doba čtení: 34 minut

Tvorba GUI v Pythonu: použití kaskádových stylů v PySide

V dnešní části seriálu o tvorbě uživatelského rozhraní v Pythonu si ukážeme některé zajímavé možnosti ovlivnění stylů vykreslování ovládacích prvků, které programátorům nabízí knihovna PySide díky podpoře kaskádových stylů (CSS).

Pavel Tišnovský

20. 3. 2018 0:00 | Python
| 7
Doba čtení: 32 minut

Konfigurace standardních dialogů nabízených knihovnou PySide

Dnes si ukážeme další možnosti konfigurace standardních dialogů, které tato knihovna programátorům nabízí. I když se totiž jedná o standardní dialogy, je u nich možné některé jejich vlastnosti měnit podle potřeb aplikací.

Pavel Tišnovský

6. 3. 2018 0:00 | Python
| 8
Doba čtení: 34 minut

Standardní dialogy v knihovně PySide

Dnes se budeme zabývat způsobem použití standardních dialogů, které je možné v aplikacích využít. Jedná se jak o skutečně základní dialogy (zobrazení zprávy, vstup textu), tak i o dialogy komplikovanější.

Pavel Tišnovský

27. 2. 2018 0:00 | Python
| 2
Doba čtení: 30 minut

Další užitečné ovládací prvky nabízené frameworkem PySide

V popisu widgetů dnes budeme pokračovat. Nejprve si popíšeme použití splashscreenu, pak probereme všechny ovládací prvky založené na obecném posuvníku. Jedná se o scrollbar, klasický posuvník a otočný prvek (dial).

Pavel Tišnovský

20. 2. 2018 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 32 minut

Složitější ovládací prvky ve frameworku PySide: tabulky a stromy

Dnes si popíšeme složitější ovládací prvky, které jsou však v aplikacích poměrně často používány. Jedná se o tabulky představované třídou QTableWidget a o stromy, které naopak vytvoříme z třídy QTreeWidget.

Pavel Tišnovský

13. 2. 2018 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 26 minut

Naučte se Python v našem balíčku tří kurzů (školení)

Přijďte se naučit jazyk, kde se můžete soustředit na problém – jednoduchý, flexibilní, přesto mocný. Ne nadarmo se o Pythonu říká, že je to spustitelný pseudokód. Připravili jsme pro vás trojlístek školení: Základy Pythonu 3 (19. února), Pokročilý…

Redakce

7. 2. 2018 11:09 |

Tvorba GUI v Pythonu s využitím frameworku PySide: widgety pro textový vstup

Dnes si popíšeme další používané ovládací prvky. Zaměříme se na prvky pro vstup jednořádkového nebo víceřádkového textu. Jedná se o widgety QLineEdit a QTextEdit, přičemž druhý prvek lze použít mj. i ve funkci HTML prohlížeče.

Pavel Tišnovský

6. 2. 2018 0:00 | Python
| 6
Doba čtení: 29 minut

První liberecké Pyvo proběhne 14. února

Pyvo zavítalo i do Liberce! Po Brně, Praze, Ostravě, Olomouci a Plzni je tu konečně i setkání programátorů v regionu pod Ještědem. Přijďte 14. února v 18 hodin do Restaurace Depo na Jablonecké ulici. Určitě nahlaste svou účast a pak hlavně přijďte.

Petr Krčmář

30. 1. 2018 11:01 |
| 1

GUI v Pythonu s PySide: rastrové operace, vykreslování textů

Dnes dokončíme popis vykreslovacích technik nabízených třídou QPainter. Nejdříve si ukážeme způsob určení oblastí vykreslování a použití bitových masek. Dále se budeme zabývat tzv. ROPs a závěr bude věnován popisu vykreslování textů.

Pavel Tišnovský

30. 1. 2018 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 34 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: použití cest při kreslení 2D scén

V devátém článku o frameworku PySide se budeme zabývat popisem cest (paths), které se v PySide používají pro kreslení složitějších 2D scén mj. s využitím Bézierových křivek a množinových operací aplikovaných na cesty.

Pavel Tišnovský

23. 1. 2018 0:00 | Python
| 4
Doba čtení: 27 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: pokročilejší grafické operace používající třídu QPainter

V již osmém článku věnovaném tvorbě GUI v Pythonu s využitím PySide se zaměříme na další možnosti nabízené třídou QPainter při tvorbě 2D grafiky. Ukážeme si tvorbu štětců, všechny jednoduché 2D entity i práci s polygony.

Pavel Tišnovský

16. 1. 2018 0:00 | Python
Doba čtení: 38 minut

Python 2 nás opouští, za dva roky skončí podpora, distribuce už ho odsouvají

Python 2 se s námi pomalu loučí, ať už se nám to líbí nebo ne. Vývojáři Pythonu už vyhlásili, že v roce 2020 přestanou jakýmkoliv způsobem starou verzi podporovat. Tvůrci distribucí už ji proto odsouvají do pozadí.

Miro Hrončok

20. 12. 2017 0:00 | Python
Doba čtení: 7 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: přepínací tlačítka a tvorba hlavních oken aplikací

V úvodní části článku si ukážeme použití přepínacích tlačítek (radio buttons), v části druhé způsob deklarace klávesových zkratek pro widgety a v části poslední se budeme zabývat popisem třídy QMainWindow.

Pavel Tišnovský

19. 12. 2017 0:00 | Python
| 8
Doba čtení: 34 minut

Chyby v programovacích jazycích ohrožují bezpečnost aplikací

Pět velmi populárních programovacích jazyků bylo podrobeno bezpečnostním zkouškám. JavaScript, Perl, PHP, Python a Ruby obsahují v různých implementacích vážné bezpečnostní chyby, které ohrožují výsledný kód.

Petr Krčmář

12. 12. 2017 0:00 | JavaScript
Doba čtení: 3 minuty

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: další dostupné ovládací prvky

Ve třetím článku o frameworku PySide si popíšeme práci s ovládacími prvky grafického uživatelského rozhraní. Tyto prvky totiž mají mnoho zajímavých a v dalších toolkitech neobvyklých vlastností.

Pavel Tišnovský

12. 12. 2017 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 32 minut

Tvorba GUI v Pythonu s PySide: signály a sloty, správci rozložení komponent

V dnešní části seriálu o tvorbě aplikací s grafickým uživatelským rozhraním v Pythonu budeme pokračovat v popisu knihovny PySide. Nejdříve si ukážeme práci se signály a sloty a posléze si popíšeme tři základní správce rozložení komponent.

Pavel Tišnovský

5. 12. 2017 0:00 | Python
| 3
Doba čtení: 28 minut

Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu s využitím frameworku PySide

V seriálu o tvorbě aplikací s využitím jazyka Python postoupíme k další GUI knihovně. Tentokrát se začneme zabývat praktickým použitím PySide, jenž zprostředkovává propojení Pythonu s multiplatformním frameworkem Qt.

Pavel Tišnovský

28. 11. 2017 0:00 | Python
| 9
Doba čtení: 25 minut

Napište si vlastní „Docker“ v Pythonu

Na dnešní přednášce z cyklu Středisko Unixových Technologií začne David Bečvařík s třídílným workshopem zaměřeným na použití kontejnerových technologií v Pythonu. „Cílem našeho workshopu je seznámení s fungováním kontejnerů na GNU/Linux a vytvoření…

Petr Krčmář

21. 11. 2017 11:47 |
| 4