Hlavní navigace

LISP

Úpravy Emacsu s Emacs Lisp: všemocné makro cl-loop a knihovna dash

V Common Lispu se používá makro loop sloužící pro konstrukci všech typů programových smyček. Toto makro založené na vlastním doménově specifickém jazyku je dostupné i v Emacs Lispu.

Doba čtení: 29 minut

Úpravy Emacsu s Emacs Lisp: základní konstrukce jazyka

Ve druhém článku o Emacs Lispu se naučíme používat prakticky všechny základní konstrukce tohoto jazyka. Ukážeme si deklaraci globálních i lokálních proměnných, rozvětvení, použití rekurze a programových smyček a na závěr si popíšeme i jednoduchou interaktivní funkci.

Doba čtení: 26 minut

Evil: kombinace editačních příkazů Vimu a síly Emacsu

V článku se seznámíme s modulem Evil určeným pro editor Emacs. Díky tomuto modulu je možné v Emacsu používat editační příkazy a režimy (stavy) neméně slavného editoru Vim, takže uživatelé mohou využít výhody obou světů.

Doba čtení: 26 minut

PicoLisp: dokončení popisu a několik praktických rad na závěr

V závěrečném článku o minimalistickém interpretru jazyka LISP nazvaném PicoLisp si popíšeme práci s vlastnostmi symbolů, použití speciálních symbolů @, @@ a @@@ i využití externích knihoven.

Doba čtení: 15 minut

PicoLisp: užitečné funkce a speciální formy používané při tvorbě aplikací

Ve druhém článku o rychlém, zajímavém a přitom poměrně neznámém interpretru PicoLisp si popíšeme další funkce a speciální formy, které jsou dostupné všem vývojářům, kteří se rozhodnou tento interpret použít.

Doba čtení: 19 minut

PicoLisp: minimalistický a přitom překvapivě výkonný interpret Lispu

V současnosti je aktivně používáno relativně mnoho dialektů programovacího jazyka LISP. Kromě toho se můžeme setkat i s minimalisticky pojatými interpretry, mezi něž patří PicoLisp.

Doba čtení: 19 minut

Zemřel John McCarthy, tvůrce jazyka Lisp

Ve věku 84 let včera zemřel John McCarthy, tvůrce programovacího jazyka Lisp. V roce 1955 jako první použil slovní spojení „umělá inteligence“, které se velmi rychle ujalo a dnes je běžně používaným pojmem. V roce 1971 pak za přínos v oboru umělé…

Scheme: kostlivec ve skřini nebo nehasnoucí hvězda?

Funkcionální jazyky jsou tu s námi již mnoho a mnoho desítek let. Ačkoliv se sami do běžné praxe zas až tak nedostaly, ovlivnily ostatní programovací jazyky zcela fundamentálním způsobem. Jedním z nich je i oblíbené Scheme. Jak se v něm píše? Může mi být něčím prospěšné?

Doba čtení: 4 minuty

LISPová makra aneb programovatelný programovací jazyk

LISP je velmi mocný programovací jazyk, disponující důležitou vlastností, která jej odlišuje a vyzdvihuje nad ostatní jazyky. Tou vlastností jsou LISPová makra. Jak ve skutečnosti vypadají a co dokáží? Jak se liší od maker například v C? V článku si odpovíme na tyto a další otázky a předvedeme si i praktické ukázky.

Doba čtení: 5 minut

Jemný úvod do LISPu

Programovacích jazyků je velmi mnoho. Rád bych vám v tomto článku představil jeden z nich, jazyk LISP. Tento jazyk je určený zejména pro programování umělé inteligence - mezi jeho vestavěné datové typy patří totiž symboly a seznamy. Dá se však, díky své flexibilitě a ortogonalitě, použít i pro jiné úkoly než tvorbu AI. LISP je také vhodný vnitřní programovací jazyk nějaké aplikace: určitě víte, že jej používá editor EMACS, dále například hra Abuse, AutoCAD nebo prohlížeč fraktálů XaoS.

Doba čtení: 6 minut

Referenční příručka Emacs Lisp

Na Zvonu vyšla referenční příručka jazyka Emacs Lisp. Zajímavou novinkou je také vyhledávání znaků, které vám pomůže například zjistit, jestli je ten který znak použitelný v XML (v textu či jménech tagů a atributů), nebo jak jej opsat entitou.

27. 9. 2001 9:51