Radeon Vulkan ovladač v Mesa (RADV) sice podporuje nativní hardwarový raytracing s příslušně vybavenými GPU posledních dvou generací (RDNA2 a RDNA3), nicméně pro generace starší, jakkoli dostatečně výkonné, je nutná emulace. Tu možná přinese už Mesa 23.2, přičemž kód emulátoru je již 100% úspěšný v testech ověřujících podporu Vulkan raytracingu.
Příslušný merge request s posledními změnami pro emulaci je již ve vývojové větvi projektu Mesa. Friedrich Vock k tomu dodává, že je trochu zmaten z toho, že hardware nechá všechny paprsky, které dopadnou na konkrétní okraj, minout, ale raytracingová část Vulkan Conformance Test Suite proběhne na 100 %, takže asi není proč si stěžovat.
Součástí nového kódu je i přepínač emulate_rt umožňující vynutit tento emulační režim i tam, kde by se jinak použila hardwarová implementace. S ohledem na výše uvedené není jisté, jestli začlenění proběhne pro Mesa 23.2. Současně se nyní řeší, zdali nebude problémem, pokud některým uživatelům starších GPU nebude vadit, že po aktualizaci na novou verzi Mesa jim ta či ona hra najednou běží výrazně pomaleji, protože se snaží použít raytracing.