Hlavní navigace

Generování fraktálů v assembleru

10. 4. 2007
Doba čtení: 17 minut

Sdílet

V dnešním díle seriálu si ukážeme způsob vykreslování Mandelbrotovy množiny pomocí krátkých programů napsaných v assembleru. Také si řekneme základní informace o optimalizaci assemblerovských programů, jak z hlediska rychlosti, tak i velikosti výsledného kódu.

Obsah

1. Programy pro generování fraktálů napsané v assembleru
2. Výpočet Mandelbrotovy množiny pomocí FPU
3. Optimalizace výpočtu Mandelbrotovy množiny na velikost výsledného kódu
4. Fixed point aritmetika
5. Vykreslení Mandelbrotovy množiny s využitím fixed point aritmetiky
6. Mandelbrot is possible
7. Odkazy na další informační zdroje
8. Obsah dalšího pokračování tohoto seriálu

1. Programy pro generování fraktálů napsané v assembleru

Při výpočtech obrázků, na kterých jsou zobrazeny fraktální objekty, se provádí poměrně zdlouhavé a přitom jednoduše naprogramovatelné numerické výpočty, většinou založené na iteraci řešené programovou smyčkou. Není tedy divu, že se mnohdy místo vyššího programovacího jazyka použil pro psaní těchto programů assembler, přesněji jazyk symbolických adres (JSA). Použití assembleru umožnilo programátorům zkrátit dobu trvání výpočtu fraktálu, a to mnohdy až o několik řádů, zejména při přechodu z interpretovaných jazyků. Efekt přechodu z Céčka na assembler není tak výrazný, i když se uvádí, že dobrý programátor dokáže po úpravě assemblerovského zdrojového kódu program urychlit až o 50%. Je to ostatně logické, protože překladač má o řešeném problému k dispozici mnohem méně informací než samotný programátor.

Kromě toho je ručně napsaný a optimalizovaný program v assembleru mnohdy také kratší než tentýž algoritmus pouze přeložený z vyššího programovacího jazyka. Toho lze využít například při tvorbě takzvaných inter, tj. velmi krátkých spustitelných programů, typicky o velikosti pouhých 128, 256, 1024 nebo 4096 bytů (existují ještě 64kB intra, ty se však již dají napsat ve vyšším programovacím jazyce, protože je zde kladen menší důraz na kompaktní kód). V následujících kapitolách si uvedeme některé postupy, které je možné použít právě při tvorbě jednoduchých assemblerovských programů, které mají generovat fraktály. Kvůli jednoduchému přístupu ke grafickým funkcím jsou všechny demonstrační příklady vytvořeny pro operační systém DOS a mikroprocesory řady x86, přičemž jsou samozřejmě spustitelné v DOSBoxu či podobném emulátoru.

Všechny dále popisované demonstrační příklady, tj. jak zdrojové kódy, tak i výsledné spustitelné soubory, můžete získat pod tímto odkazem. Pro překlad (resp. korektnější by bylo slovo „sestavení“) všech demonstračních příkladů byl použit známý Turbo Assembler verze 2.51, linkování (de facto pouze převod z objektového kódu do spustitelného tvaru) pak bylo provedeno programem Turbo Link 4.01; obě dvě zmiňované aplikace vytvořila v minulém století firma Borland International. Po úpravách zdrojového kódu je však možné použít i další assemblery, například dnes oblíbený NASM. Překlad a následný převod objektového kódu demonstračních příkladů do spustitelných programů ve formátu COM byl proveden pomocí příkazů:

tasm /l mandelf1.asm
tlink /t mandelf1.obj

tasm /l mandelf2.asm
tlink /t mandelf2.obj

tasm /l mandelf3.asm
tlink /t mandelf3.obj

tasm /l mandelfx.asm
tlink /t mandelfx.obj

tasm /l julia1.asm
tlink /t julia1.obj

tasm /l julia2.asm
tlink /t julia2.obj 

2. Výpočet Mandelbrotovy množiny pomocí FPU

V dnešním prvním demonstračním příkladu je ukázán jeden ze způsobů výpočtu a zobrazení Mandelbrotovy množiny s využitím matematického koprocesoru, který umožňuje provádění operací s hodnotami uloženými ve formátu pohyblivé řádové binární čárky (FP – Floating Point). Výpočet je poměrně přímočarý. Nejprve se nastaví grafický režim 320×200 pixelů s 256 barvami a dvojice registrů ES:DI je naplněna tak, aby ukazovala na počáteční adresu video paměti. Posléze se ve třech do sebe vložených smyčkách (návěstí for_y, for_x a smycka) provádí výpočet barev jednotlivých pixelů.

Po odchodu z těchto smyček (buď po překročení hodnoty bailout nebo dosažení maximálního počtu iterací) je v registru CL uložen počet iterací (čítá se od počáteční hodnoty směrem k nule). Tento údaj je převeden do registru AL a posléze uložen do video paměti. Dvojice registrů ES:DI se při této operaci automaticky nastaví na další pixel. Na konci programu se volají BIOSovské funkce pro čekání na stisk klávesy, zpětné nastavení textového režimu a konečně instrukce retn, která v programech typu COM vlastně znamená ukončení aplikace (DOS totiž na zásobník před spuštěním programu uloží adresu obsluhy jeho korektního ukončení). Celý program má po překladu délku 196 bytů.

; Vykresleni Mandelbrotovy mnoziny s vyuzitim instrukci FPU
; prvni verze
; Autor: Pavel Tisnovsky 19.09.99

model   tiny                    ; pametovy model CS=DS=SS<64kB
p386                            ; povoleny instrukce procesoru 386+

SLOUPCU equ     320             ; pocet sloupcu na obrazovce

;*** zacatek data segmentu

dataseg                         ; zacatek data-segmentu

ypos    dd -2.0                 ; pozice na vertikalni ose
c4      dd 4.0                  ; bailout
min     dd -2.5                 ; minimalni hodnota na horizontalni ose
posunx  dd 0.015                ; posun po horizontalni ose
posuny  dd 0.02                 ; posun po vertikalni ose
xpos    dd ?

p286
udataseg

zx1     dd ?                    ; hodnota komplexni promenne Z
zy1     dd ?                    ;
zx2     dd ?                    ; druha mocnina slozek Z
zy2     dd ?                    ;
ccx     dd ?                    ; hodnota komplexni konstanty C
ccy     dd ?


;*** zacatek kodoveho segmentu

codeseg                         ; zacatek code-segmentu
org     100h                    ; zacatek kodu pro programy typu COM

p386
start:
        mov     al,13h          ; graficky mod 13h
        int     10h

        push    0a000h
        pop     es              ; video segment
        xor     di,di           ; zacatek vykreslovani na obrazovce

for_y:  mov     si,SLOUPCU      ; x
        fld     ypos
        fadd    posuny          ; ypos+=4.0/200.0
        fstp    ypos

        mov     eax,min         ; xpos=-2.5
        mov     xpos,eax

for_x:
        fld     xpos
        fadd    posunx          ; xpos+=4.0/260.0
        fstp    xpos

        xor     eax,eax
        mov     zx1,eax         ; na zacatku iterace vynulovat Z
        mov     zy1,eax

        mov     eax,xpos
        mov     ccx,eax         ; nastavit korektne C
        mov     eax,ypos
        mov     ccy,eax

        mov     cl,51           ; maximalni pocet iteraci

smycka:
        fld     zx1             ;\
        fmul    zx1             ; > zx2=zx1*zx1
        fstp    zx2             ;/

        fld     zy1             ;\
        fmul    zy1             ; > zy2=zy1*zy1
        fstp    zy2             ;/

        fld     zx1             ;\
        fmul    zy1             ; \
        fadd    st,st           ;  > zy1=2*zx1*zy1+cy
        fadd    ccy             ; /
        fstp    zy1             ;/

        fld     zx2             ;\
        fsub    zy2             ; \
        fadd    ccx             ; /` zx1=zx2-zy2+cx
        fstp    zx1             ;/

        fld     zx2             ;\
        fadd    zy2             ; > zx2+zy2>4 ?
        fcomp   c4              ;/
        fstsw   ax              ; FPU priznaky do AX
        sahf                    ; predani FPU priznaku do priznakoveho registru
        jnb     short pokr      ; pokud jsme prekrocili bailout, konec

        loop    short smycka

pokr:
        xchg    ax,cx           ; pocet iteraci do AL -> barva pixelu
        stosb                   ; vykreslit bod+posun na dalsi
        dec     si
for_x_: jnz     short for_x     ; dalsi radek

        cmp     di,64000        ; konec obrazku ?
for_y_: jne     for_y           ; konec smycky for y

        xor     ax,ax           ; cekat na klavesu
        int     16h
        mov     ax,3            ; textovy rezim
        int     10h
        retn                    ; finito

end start 

fractals75_1
Obrázek 1: Screenshot prvního demonstračního příkladu

3. Optimalizace výpočtu Mandelbrotovy množiny na velikost výsledného kódu

Výše uvedený příklad je možné optimalizovat, a to jak na velikost výsledného programového kódu, tak i na rychlost provádění celého výpočtu. Nyní si ukážeme, jakým způsobem by mohla probíhat optimalizace na velikost výsledného kódu (přičemž se mimochodem zvýší i jeho rychlost). Největší díl neefektivity předchozího příkladu spočíval v tom, že se všechny mezivýsledky ukládaly ze zásobníku matematického koprocesoru zpět do operační paměti. Všechny instrukce koprocesoru, které mají jako operand uvedenu adresu do paměti, mají délku čtyři byty (v 16bitovém prostředí). Pokud však místo přímé adresy budeme adresovat nepřímo přes registr BX s posunem, zkrátí se délka instrukcí na tři byty. Posun však musí být malý, aby se offset nemusel kódovat na šestnáct bytů.

Toho je (pro větší komfort z programování) dosaženo použitím „maker“ equ, která ve zdrojovém kódu při sestavování programu nahrazují svoji levou stranu za stranu pravou (vlastně se jedná o obdobu direktivy #define z céčka). Dalšího zkrácení programu bylo dosaženo použitím celočíselných konstant pro bailout a minimální hodnotu proměnné x na horizontální ose (ta musela být zaokrouhlena). Matematický koprocesor totiž zpracuje i celočíselné operandy, které si nejprve automaticky převede do interního tvaru (formát extended) a posléze s nimi provede požadovanou operaci. V čem jsou celočíselné konstanty výhodnější? Ve výsledném kódu mohou být zakódovány na šestnácti bitech (integer) a ne na třiceti dvou bitech (float/single). Těmito úpravami se délka přeloženého kódu zmenšila ze 196 bytů na 142 bytů.

; Vykresleni Mandelbrotovy mnoziny s vyuzitim instrukci FPU
; druha verze
; Autor: Pavel Tisnovsky 19.09.99

model   tiny                    ; pametovy model CS=DS=SS<64kB
p386                            ; povoleny instrukce procesoru 386+

SLOUPCU equ     320             ; pocet sloupcu na obrazovce

;*** zacatek data segmentu

dataseg                         ; zacatek data-segmentu

min     dw -3                   ; minimalni hodnota promenne xpos jako integer
ypos    dd -2.0                 ; pozice na vertikalni ose
posunx  dd 0.015                ; posun po horizontalni ose
posuny  dd 0.02                 ; posun po vertikalni ose
c4      dw 4                    ; bailout jako integer

p286
udataseg

zx1     dd ?                    ; hodnota komplexni promenne Z
zy1     dd ?                    ;
ccx     dd ?                    ; hodnota komplexni konstanty C
ccy     dd ?
zy2     dd ?
xpos    dd ?

; makra - nahrada primeho adresovani adresovanim pres registr BX
minptr    equ word ptr  [bx-16]
yposptr   equ dword ptr [bx-14]
posunxptr equ dword ptr [bx-10]
posunyptr equ dword ptr [bx-6]
c4ptr     equ word ptr  [bx-2]
zx1ptr    equ dword ptr [bx]
zy1ptr    equ dword ptr [bx+4]
cxptr     equ dword ptr [bx+8]
cyptr     equ dword ptr [bx+12]
zy2ptr    equ dword ptr [bx+16]
xposptr   equ dword ptr [bx+20]

;*** zacatek kodoveho segmentu

codeseg                         ; zacatek code-segmentu
org     100h                    ; zacatek kodu pro programy typu COM

p386
start:
        mov     al,13h          ; graficky mod 13h
        int     10h

        push    0a000h
        pop     es              ; video segment
        xor     di,di           ; zacatek vykreslovani na obrazovce
        mov     bx, offset zx1  ; inicializace pro relativni adresovani

for_y:  mov     si,SLOUPCU      ; x
        fld     yposptr
        fadd    posunyptr       ; ypos+=4.0/200.0
        fstp    yposptr

        fild    minptr          ; xpos=-3
        fstp    xposptr

for_x:
        fld     xposptr
        fadd    posunxptr       ; xpos+=4.0/260.0
        fst     cxptr           ; vlozit i do promenne ccx
        fst     zx1ptr          ; zx1=cx (nahrada prvni iterace)
        fstp    xposptr

        fld     yposptr
        fst     zy1ptr          ; zy1=cy (nahrada prvni iterace)
        fstp    cyptr

        mov     cl,50           ; maximalni pocet iteraci

smycka:                         ;                     zasobnik FPU
        fld     zx1ptr          ;\                    zx1
        fmul    st(0),st(0)     ; > zx2=zx1*zx1       zx1*zx1
        fld     st(0)           ;/                    zx2 zx2

        fld     zy1ptr          ;\                    zy1 zx2 zx2
        fmul    st(0),st(0)     ; > zy2=zy1*zy1       zy2 zx2 zx2
        fst     zy2ptr          ;/                    zy2 zx2 zx2

        fld     zx1ptr          ;\                    zx1 zy2 zy2 zx2 zx2
        fmul    zy1ptr          ; \                   zx1*zy1 zy2 zy2 zx2 zx2
        fadd    st(0),st(0)     ;  > zy1=2*zx1*zy1+cy 2*zx1*zy1 zy2 zy2 zx2 zx2
        fadd    cyptr           ; /                   2*zx1*zy1+ccy zy2 zy2 zx2 zx2
        fstp    zy1ptr          ;/                    zy2 zy2 zx2 zx2

        fsubp   st(1), st(0)    ;\                    zx2-zy2 zy2 zx2
        fadd    cxptr           ; \                   zx2-zy2+ccx zy2 zx2
        fstp    zx1ptr          ; /` zx1=zx2-zy2+cx   zy2 zx2
                                ;/

        fadd    zy2ptr          ; zx2+zy2>4 ?
        ficomp  c4ptr
        fstsw   ax              ; FPU priznaky do AX
        sahf                    ; predani FPU priznaku do priznakoveho registru
        jnb     short pokr      ; pokud jsme prekrocili bailout, konec

        loop    short smycka

pokr:
        xchg    ax,cx           ; pocet iteraci do AL -> barva pixelu
        stosb                   ; vykreslit bod+posun na dalsi
        dec     si
for_x_: jnz     short for_x     ; dalsi radek

        cmp     di,64000        ; konec obrazku ?
for_y_: jne     short for_y     ; konec smycky for y

        xor     ax,ax           ; cekat na klavesu
        int     16h
        mov     ax,3            ; textovy rezim
        int     10h
        retn                    ; finito

end start 

fractals75_2
Obrázek 2: Screenshot druhého demonstračního příkladu

V úpravách však můžeme dále pokračovat. Zásobník operandů matematického koprocesoru se totiž nechová pouze jako řádný zásobník, ale také jako pole s osmi hodnotami, které je možné indexovat. Jinými slovy – matematické operace nemusí probíhat pouze nad nejvyššími dvěma položkami na zásobníku, ale i s položkami uloženými níže. Tato možnost je využita ve třetí verzi programu pro vykreslení Mandelbrotovy množiny. Před provedením smyček jsou všechny hodnoty, se kterými se počítá, uloženy na zásobník matematického koprocesoru a veškeré výpočty jsou posléze prováděny pouze nad zásobníkem. Vzhledem k tomu, že jsou operace nad zásobníkem zakódovány do dvou bytů, došlo k dalšímu zkrácení přeloženého programového kódu, který dosáhl velikosti přesně 128 bytů, může tedy sloužit jako primitivní intro 128B.

; Vykresleni Mandelbrotovy mnoziny s vyuzitim instrukci FPU
; treti verze
; Autor: Pavel Tisnovsky 19.09.99 00:04:19

model   tiny                    ; pametovy model CS=DS=SS<64kB
p386                            ; povoleny instrukce procesoru 386+

SLOUPCU equ     320             ; pocet sloupcu na obrazovce

;*** zacatek data segmentu

dataseg                         ; zacatek data-segmentu

min     dw -3                   ; minimalni hodnota promenne xpos
ypos    dd -2.0
posunx  dd 0.015
posuny  dd 0.02
c4      dw 4

p286
udataseg

xpos    dd ?

minptr          equ word ptr  [bx-16]
yposptr         equ dword ptr [bx-14]
posunxptr       equ dword ptr [bx-10]
posunyptr       equ dword ptr [bx-6]
c4ptr           equ word ptr  [bx-2]
xposptr         equ dword ptr [bx]

;*** zacatek kodoveho segmentu

codeseg                         ; zacatek code-segmentu
org     100h                    ; zacatek kodu pro programy typu COM

p386
start:
        mov     al,13h          ; graficky mod 13h
        int     10h

        push    0a000h
        pop     es              ; video segment
        xor     di,di           ; zacatek vykreslovani na obrazovce
        mov     bx, offset xpos ; inicializace pro relativni adresovani

for_y:  mov     si,SLOUPCU      ; x
        fld     yposptr
        fadd    posunyptr       ; ypos+=4.0/200.0
        fstp    yposptr

        fild    minptr          ; xpos=-3
        fstp    xposptr

for_x:
        mov     cl,51           ; maximalni pocet iteraci
        finit
        fldz                    ; pocatecni hodnota Z       zx bailout
        fldz                    ;                           zy zx bailout

        fld     xposptr
        fadd    posunxptr       ; xpos+=4.0/260.0
        fst     xposptr         ;                           cx zy zx bailout

        fld     yposptr         ;                           cy cx zy zx bailout

        fldz                    ; pocatecni hodnoty ZX2     zy2 cy cx zy zx bailout
        fldz                    ; a ZY2                     zx2 zy2 cy cx zy zx bailout

smycka:
        fxch    st(1)           ; pocitame se ZY2

        fsubp   st(1), st(0)    ; ZX2-ZY2
        fadd    st(0), st(2)    ; ZX2-ZY2+CX
        fxch    st(4)           ; ZX1=ZX2-ZY2+CX

        fadd    st(0), st(0)    ; 2*ZX1
        fmul    st(0), st(3)    ; 2*ZX1*ZY1
        fadd    st(0), st(1)    ; ZY1=2*ZX1*ZY1+CY
        fst     st(3)           ; pro dalsi vypocty nechat v ST(0)

        fmul    st(0), st(0)    ; ZY1*ZY1
        fld     st(4)           ; ZX1
        fmul    st(0), st(0) ;  ; ZX1*ZX1
        fld     st(1)           ; pro dalsi vypocty nechat na zasobniku
        fadd    st(0), st(1)    ; ZX2+ZY2

        ficomp  c4ptr           ; ZX2+ZY2>bailout ?
        fstsw   ax              ; FPU priznaky do AX
        sahf                    ; predani FPU priznaku do priznakoveho registru
        jnb     short pokr      ; pokud jsme prekrocili bailout, konec

        loop    short smycka

pokr:
        xchg    ax,cx           ; pocet iteraci do AL -> barva pixelu
        stosb                   ; vykreslit bod+posun na dalsi
        dec     si
for_x_: jnz     short for_x     ; dalsi radek
        cmp     di,64000        ; konec obrazku ?
for_y_: jne     short for_y     ; konec smycky for y

        xor     ax,ax           ; cekat na klavesu
        int     16h
        mov     ax,3            ; textovy rezim
        int     10h
        retn                    ; finito

end start 

4. Fixed point aritmetika

Při návrhu algoritmů pro výpočet fraktálů se – zejména v minulosti – používal formát pevné řádové binární čárky (FX – fixed point). Tento formát je zajímavý především tím, že binární řádová čárka je vždy umístěna na pevném místě, které si stanovil programátor na základě analýzy řešeného problému. Vzhledem k tomu, že je tato skutečnost dopředu známá algoritmu, který provádí zpracování čísel, není zapotřebí spolu s číslem uchovávat i pozici binární tečky, což výrazně snižuje počet bitů, které je zapotřebí rezervovat pro čísla ze zadaného rozsahu. To může znamenat i to, že pro mnoho výpočtů je možné použít pouze šestnáctibitové registry, zatímco nejmenší počet bitů pro FP hodnoty je roven hodnotě třicet dva.

V případě, že není k dispozici specializovaný a současně velmi komplikovaný matematický koprocesor (FPU), je mnohdy mnohem jednodušší a rychlejší implementovat matematické operace v FX formátu. To je případ mnoha jednočipových mikroprocesorů (mikrořadičů), signálových procesorů, ale i specializovaných zařízení obsahujících programovatelné obvody CPLD či FPGA. Dnes sice mají komplikovanější (a dražší) FPGA implementovanou i jednotku FPU, ale mnohdy je výhodnější použít FPGA bez této jednotky a potřebné operace si do tohoto obvodu „vypálit“ po svém. Výpočty v FX formátu jsou v tomto případě mnohem rychlejší, než volání funkcí emulujících jednotlivé operace FPU.

FX formát má však i některé nevýhody. První nevýhoda spočívá v tom, že není příliš podporován, a to ani po programové stránce (podpora v programovacích jazycích), ani výrobci mikroprocesorů pro počítače PC. Absence podpory FX formátu ve vyšších programovacích jazycích nás při práci v assembleru nemusí trápit, potřebné operace si můžeme naimplementovat sami. Jedinou překážkou je omezený počet registrů, zejména u procesorů řady x86. Na této platformě je však možné FX formát využít v instrukční sadě MMX. Použití formátu FX bude ukázáno na demonstračním příkladu v následující kapitole.

5. Vykreslení Mandelbrotovy množiny s využitím fixed point aritmetiky

V dnešním čtvrtém a současně i posledním demonstračním příkladu je ukázáno použití šestnáctibitové fixed point aritmetiky při výpočtu a zobrazení Mandelbrotovy množiny. Příklad je vytvořen tak, aby byl spustitelný i na procesorech, které neobsahují matematický koprocesor, teoreticky by měl dokonce dostačovat procesor Intel 286, protože nejsou použity ani třicetidvoubitové registry. Na tomto příkladu je patrná jedna zajímavá vlastnost platformy x86 – malý počet celočíselných registrů a existence instrukcí, které implicitně používají konkrétní registr (čítače smyček – CX, adresování – SI, DI a BX, aritmetické operace – AX, DX apod.).

Díky pečlivému rozvržení použití všech registrů se celková velikost kódu snížila na pouhých 116 bytů, na druhou stranu můžeme ve výsledném obrázku vidět chyby při výpočtech. Vzhledem k tomu, že počet registrů byl nedostatečný, použil jsem pro uložení mezivýsledků video paměť, která je sice v porovnání s operační pamětí velmi pomalá, její adresování však vedlo ke kratším instrukcím (používají se buňky video paměti umístěné těsně nad vykreslovaným pixelem, ke kterému máme vypočtenou adresu).

; Demonstracni program vykreslujici Mandelbrotovu mnozinu s vyuzitim
; fixed point aritmetiky.
; Autor: Pavel Tisnovsky

model   tiny                    ; pametovy model CS=DS=SS<64kB
p286                            ; povoleny instrukce procesoru 286+

P       equ     4096            ; poloha desetinne tecky v X-pointu
K       equ     3*P/320         ; vzdalenost mezi dvema body v rovine (krok smycky)
K1      equ     3*P/240         ; totez ve smeru y-ove osy
MIN     equ     -2*P            ; minimalni a maximalni hodnota konstant fraktalu
                                ; v komplexni rovine
ITERACI equ     32              ; pocet iteraci
SLOUPCU equ     320             ; pocet sloupcu na obrazovce

; Obsazeni jednotlivych registru
; ch      --- pocet iteraci
; cl      --- desetinna tecka
; di      --- poloha vykreslovaneho bodu
; si      --- pocitadlo sloupcu
; bp      --- realna cast komplexniho cisla
; bx      --- imaginarni cast komplexniho cisla
; ss:[sp] --- pomocna promenna zx3
; es:[di] --- pomocna promenna zy3

codeseg                         ; zacatek code-segmentu
org     100h                    ; zacatek kodu pro programy typu COM

start:
        mov     al,13h          ; VGA graficky rezim 13h
        int     10h

        push    0a000h
        pop     es              ; zacatek obrazove pameti
        xor     di,di           ; zacatek vykreslovani na obrazovce
        mov     cl,6            ; poloha desetinne tecky v x-pointu

mforx:  mov     [zx1],MIN       ; od -2 (imaginarni osa)
        mov     si,SLOUPCU      ; x
mfory:  mov     ch,ITERACI      ; pocet iteraci
        xor     ax,ax           ; \
        mov     bp,ax           ; /`nastaveni real.casti zacatku
        xchg    ax,bx           ; nastaveni imag.casti cacatku

mrep_:                          ; *** iteracni smycka ***
        mov     ax,bp           ; \
        sar     ax,cl           ;  \
        imul    ax              ;  /`ZX3:=ZX2^2 (v X-pointu)
        push    ax              ; /

        mov     ax,bx           ; \
        sar     ax,cl           ;  \
        imul    ax              ;  /`ZY3:=ZY2^2 (v X-pointu)
        mov     es:[di],ax      ; /

        mov     ax,bp           ; \
        sar     ax,cl           ; /`ZX2 div 256 (pro mul v X-pointu)
        sar     bx,5            ; /`ZY2 div 256 * 2 (pro mul v X-pointu)
        imul    bx              ; ZY2:=2*ZX2*ZY2
        add     ax,[zy1]        ; ZY2:=2*ZX2*ZY2+CY (u Mandelbrota poc.iter.)
        xchg    ax,bx

        pop     ax              ; ax=zx3
        push    ax
        sub     ax,es:[di]
        add     ax,[zx1]        ; \
        mov     bp, ax          ; /`ZX2:=ZX2^2-ZY2^2+CX
        pop     ax              ; ax=zx3
        add     ax,es:[di]
        dec     ch              ; pocitadlo iteraci
        jz      short mpokrac   ; konec iteraci ?
        cmp     ax,4*P          ; kontrola na bailout (abs[Z]<4)
        jc      short mrep_     ; abs[Z]<4 =>dalsi iterace
mpokrac:
        xchg    al,ch           ; al=pocet iteraci
        stosb                   ; vykreslit bod+posun na dalsi
        add     [zx1],K         ; ZY1:=ZY1+K
        dec     si
        jnz     short mfory     ; Y!=0 ->dalsi radek

        add     [zy1],K1        ; ZX1:=ZX1+K
        cmp     di,64000        ; konec obrazku ?
        jne     short mforx

        xor     ah,ah           ; cekat na klavesu
        int     16h
        mov     ax,3            ; textovy rezim
        int     10h
        retn                    ; finito

zy1     dw -1*P-1000            ; poloha v komplexni rovine
zx1     dw ?                    ;

end start 

fractals75_3
Obrázek 3: Screenshot třetího demonstračního příkladu

6. Mandelbrot is possible

Velmi zajímavé intro, ve kterém se vykresluje Mandelbrotova množina, se jmenuje Mandelbrot is possible (http://downtow­n.dee.cz). Autorem intra je Dement (známá to postava naší demoscény). V intru je ukázáno zoomování Mandelbrotovy množiny, přičemž je synchronně generována hudba pomocí OPL (Adlib). Vzhledem k tomu, že málokterá zvuková karta ještě OPL nativně podporuje, je vhodné pro spuštění použít například DOSBox. Také si všimněte nekorektního testování ukončení iterační smyčky – v obrázcích se vyskytují „obloučky“, které v klasické Mandelbrotově množině nenajdeme. To je však daň za optimalizaci výpočtů na velikost výsledného kódu.

fractals75_4

CS24_early

7. Odkazy na další informační zdroje

  1. John Bridges:
    VGAKIT Version 5.2b
  2. Matthew Hildebrand:
    SVGA library
  3. Jidan Al-Eryani:
    Floating Point Unit
  4. Randy Yates:
    Fixed-Point Arithmetic: An Introduction
  5. Hook Brian:
    An Introduction to Fixed Point Math,
    Game Design and Review, 2003
  6. Agner Fog:
    How to optimize for the Pentium processor
  7. Randall Hyde:
    The Great Debate: Will Compilers Ever Produce Code as Good as an Expert Assembly Language Programmer?"
  8. Randall Hyde:
    The Art of ASSEMBLY LANGUAGE PROGRAMMING
  9. Paul Hsieh:
    Programming Optimization
  10. Tomáš Papoušek:
    Učebnice assembleru
  11. Peter Norton:
    Peter Norton's Assembly Language Book for the IBM PC
  12. Software optimization resources:
    http://www.ag­ner.org/optimi­ze/
  13. The PC Game Programmer's En­cyclopedia:
    http://www.ge­ocities.com/Si­liconValley/2151/pcgpe­.html
  14. Nasm (Netwide assembler):
    http://source­forge.net/pro­jects/nasm
  15. Intro anapurna:
    http://downtow­n.dee.cz
  16. Intro mandelbrot is possible:
    http://downtow­n.dee.cz
  17. Intro poledne dot com:
    http://downtow­n.dee.cz
  18. QuickMAN – Fast Mandelbrot Generator:
    http://source­forge.net/pro­jects/quickman
  19. A realtime Mandelbrot zoomer in SSE assembly:
    http://www.sof­tlab.ntua.gr/~ttsi­od/mandelSSE.html
  20. Fractal eXtreme: The Mandelbrot Set:
    http://www.cygnus-software.com/ga­llery/mandelbrot­.htm
  21. Assembly Language Programming…:
    http://www.mag­ma.ca/~wjr/
  22. Jeremy Gordon: The Go tools for Windows + Assembler:
    http://www.jor­gon.freeserve­.co.uk/
  23. sandpile.org: The world's leading source for pure technical IA-32 processor information:
    www.sandpile.org
  24. Wikipedia: Fixed-point arithmetic,
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Fi­xed-point_arithmetic
  25. Wikipedia: Floating point,
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Flo­ating_point
  26. Wikipedia: IEEE floating-point standard,
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/I­EEE_Floating_Po­int_Standard

8. Obsah dalšího pokračování tohoto seriálu

V následujícím pokračování seriálu si ukážeme způsob naprogramování animovaných Juliových množin, samozřejmě taktéž s využitím assembleru.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.