Hlavní navigace

glChess

Petr Krčmář

Abychom zase sáhli do jiného šuplíku, podíváme se do jednoho, na němž je napsáno "Šachové programy".

Šachy jako takové jsou klasickou hrou, jejíž historie sahá až někam do pátého století našeho letopočtu. Původně pocházejí z Indie, ale během několika staletí se hra rozšířila do Číny a Japonska. Kolem roku 1000 přinesli byzantští kupci šachy do Ruska a střední Evropy. Nakonec ji Vikingové zanesli i do nejzapadlejších koutů světa. Za ta staletí samozřejmě šachy prošly značným vývojem a jejich dnešní podoba se ustálila někdy v patnáctém století.

Nikoho asi nepřekvapí, že elektronická verze je stará jako počítače samy a že za posledních dvacet let vznikly stovky (no, možná i tisíce) různých variant a algoritmů.

glChess je další z implementací, tentokrát využívající ke zobrazení knihovny OpenGL. Instalace je poměrně jednoduchá, ze stránek projektu stáhnete asi 120kilový tarball, který rozbalíte a čtyřkombinací:

./autogen.sh
./configure
make
make install

přeložíte a nainstalujete. Budete potřebovat knihovny GTK a GtkGLArea včetně hlavičkových souborů. Hra je multiplatformní a lze ji přeložit i na jiných Unixech. Samotný překlad probíhá rychle a bez problémů. Jediný zádrhel, který se u mě vyskytl, se projevil nezkopírováním textur do správného adresáře. Možná to bylo způsobeno tím, že jsem použil checkinstall. Nevím. Každopádně pomohlo ruční zkopírování adresáře textures do /usr/local/sha­re/games/glches­s/textures/ . Pak už stačí v X Window system pomocí příkazu

glchess

spustit samotnou hru. Na začátku se objeví figurky, které rotují v prostoru. Nahoře v okně máte menu, ve kterém lze nastavit parametry celého programu. Můžete nastavit zobrazení (odlesky, vyhlazení, textury, mlha), kameru (otáčí se sama, ovládání pomocí klávesnice nebo myši) a samozřejmě i samotnou hru.

glChess sama o sobě umí pouze hru dvou „živých“ hráčů, ale umí spolupracovat s externími hernimi enginy Crafty a GNUChess, které si musíte přeložit a nainstalovat zvlášť. V konfiguraci glChess pak k nim specifikujete cestu a jejich konkrétní nastavení. Poté v menu spustíte hru proti jednomu z těchto programů.

Ovládání je realizováno klasicky pomocí myši, kdy levým tlačítkem nejprve označíte figurku a poté druhým klikem určíte políčko, na které chcete táhnout. Pokud zvolíte volný pohyb kamery (trackball mode), můžete při podržení levého tlačítka pohybovat kamerou a měnit úhel pohledu a pravým tlačítkem zoomovat. Kamera pořád kouká na střed šachovnice.

Na obrazovce se kromě herní plochy a menu nachází ještě pravý sloupec, ve kterém se stále zobrazuje přehledná historie tahů pro zpětnou kontrolu.

Graficky je hra poměrně povedená a i se zapnutými grafickými fičurinkami i překvapivě svižná. Velmi pěkný je například efekt, který je vidět při označení figurky těsně před tahem. Figurka zprůsvitní a začne svítit jemným modrým světlem, kterým osvětlí vše okolo. Celé to navíc podtrhuje šachovnice se zapnutými odlesky, ve které se všechno odráží.

glChess je velmi dobrou nadstavbou nad Crafty a GNUChess, která příjemnou grafikou zpestřuje hru. Samozřejmě, pokud vám využití OpenGL přijde zbytečné nebo nemáte dostatečně výkonný stroj, můžete použít i některou z textových nadstaveb (cboard), případně méně náročnou grafickou podobu (Xboard).

glChess se mi ale docela líbí a dobrou grafiku vidím jako spestření klasických šachů, na kterých se toho už dneska moc vymyslet nedá. Jediné, co snad lze vytknout, je absence hry po síti, kterou však autor plánuje brzy přidat.

Našli jste v článku chybu?