Hlavní navigace

Interaktivní geometrie s kseg a Kig

11. 4. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Aplikace s názvy Kseg a Kig jsou nepříliš známé nástroje na práci s geometrií. Zatímco druhý jmenovaný je vhodný především pro školní použití, kseg si klade za cíl býti univerzálním geometrickým náčrtníkem pro každého. Nebo alespoň pro všechny, kteří potřebují pracovat s eukleidovskou geometrií.

Na stránkách Rootu jsme se již o některých nástrojích na práci s geometrií bavili. Řeč byla o DrGeo, tedy populárním školním nástroji, který dokáže generovat tutoriály a návody pro studenty, vede ke správným školním návykům toho, jak má vypadat dobrá geometrická konstrukce. DrGeo představuje téměř ideální, komplexní výukový nástroj, který je ale pro běžné rutinní použití užitečný jen málo.

Druhým recenzovaným nástrojem byl CaRMetal, který byl napsaný v Javě a nabízel podstatně svobodnější prostředí. Jednou z jeho výhod je i podpora tvorby 3D návrhů nebo poměrně jednoduché a praktické ovládání. V dnešním článku se zaměříme na dva další nástroje, které se geometrií (eukleidovskou) zabývají a nabízejí další rozdílné přístupy, funkce a možnosti.

Kseg

Kseg je nástroj, který si klade za cíl vytvořit kvalitní a rychlé pracovní prostředí pro rutinní práci s klasickou geometrií – tedy rychle vytvořit náčrtek, vložit do něj popisek, změřit určitou hodnotu a vše rychle vyexportovat. Nejde tedy primárně o nástroj pro běžnou výuku, ale spíše o podporu běžné práce s geometrií, když nepotřebujeme právě přesnost a robustnost nabízenou CAD programy.

Ovládání je velmi jednoduché. Základem všeho je rozmísťování bodů, které je následně možné spojit úsečkami, přímkami, kružnicí, obloukem, přímkou, polopřímkou atp. Podporovány jsou ale také plošné útvary nebo takové přímky, které vznikají konstrukcí s další objektů (kolmice, osy úhlů,…). Práce je poměrně rychlá, svižná a intuitivní. K dispozici je řada nástrojů pro nejrůznější výpočty – ať již jde o měření vzdáleností, úhlů nebo ploch. Uživatel má možnost snadného zjištění toho, jaké vlastnosti má jím vytvořený geometrický útvar. Samozřejmostí je možnost vkládat popisky do obrázků, včetně vzorců nebo výsledků měření.

Aplikace má dva módy – jen se jmenuje konstrukce a druhý náčrtek. Asi nejviditelnějším rozdílem mezi těmito dvěma způsoby tvorby je přítomnost zápisu jednotlivých kroků při konstrukci. Lze tak poměrně snadno vytvářet relativně přehledné návody, jak v daném problému postupovat. Pokud jde o možnosti exportu, pak je podporován svg, png, jpeg, bmp a další. Samozřejmostí je možnost tisku.

Pokud tedy hledáte rychlý, přehledný a intuitivní program na tvorbu nejrůznějších náčrtků a schémat, pak kseg rozhodně stojí za zvážení a vyzkoušení. Neoplývá sice nějakou nádhernou grafikou, ale nabízí dostatek funkcí a jednoduché ovládání, které může velmi urychlit a vylepšit práci. Osobně jej hodnotím jako ideální doplněk k nástrojům na tvorbu diagramů, jako je například Xfig.

Kig

Nástrojem podstatně jiného zaměření je Kig. Není tak svázaný přesností a rigorózností jako Dr. Geo, ale nabízí přehledné, esteticky pěkné prostředí, které nabízí velmi jednoduchou a příjemnou práci spíše školního zaměření – ostatně Kig je součástí vzdělávacího balíku od KDE.

K dispozici je poměrně bohatá nabídka konstrukčních prvků, takže vytvářet přímky, úsečky či kružnice není žádný problém. Poměrně užitečná je sada nástrojů, které nabízejí možnosti operací symetrie jako je zrcadlení, bodová souměrnost nebo třeba posun. Z méně obvyklých funkcí nechybí například Bézierova křivka, testy na kolmost, vzdálenosti atp. nebo konstrukce tečny nebo hyperboly. Podporována je alespoň minimálně také přesná konstrukce.

Mezi další zajímavé vlastnosti je možné zařadit například podporu maker, které z tohoto nástroje činní určitého konkurenta Dr. Geo – učitel má k dispozici jak skriptovací jazyk, tak také sadu testů na přesnost konstrukce, což je základní výbava nutná pro zevrubnější kontrolu nebo zapojení do výuky. Aplikace běží poměrně rychle, stabilně a nabízí základní standard, který bychom mohli od podobného programu očekávat.

CS24_early

Závěr

Jak je vidět nabídka nástrojů na práci s geometrií je poměrně pestrá a bohatá, takže si vybrat může opravdu každý. Mne osobně je z testovaných programů poměrně blízký kseg, pro svoji rychlost, pohodlnost a nevázanost práce a myslím si, že takovýto program čas od času využije téměř každý. Již jen proto, že si potřebuje rychle vytvořit geometrickou představu o nějakém fenoménu. Pro školní prostředí bych pak preferoval Dr. Geo především pro propracovanější systém systém animací a skriptů nebo přísně přesnému navrhování konstrukcí.

Co si ale vyberete vy, je jen otázkou subjektivního vkusu a rozhodně není možné říci, že jeden z prezentovaných programů je jednoznačně lepší než jiný. Vždy záleží na osobních potřebách a zvyklostech práce. Dobrou službu mohou odvést všechny čtyři.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.