Hlavní navigace

Nejslavnější období čtverečkových dungeonů

8. 9. 2009
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

V úvodním článku o dungeonech jsme si popsali vývoj tohoto typu her od roku 1987, kdy vyšel slavný Dungeon Master, až do roku 1992, což je období, kdy vznikla i série Eye of the Beholder či hra Bloodwych. Dnes si popíšeme další vývoj těchto her, například Black Crypt, Ishar či Lands of Lore.

Obsah

1. Black Crypt

2. Lands of Lore

3. Další vývoj série Lands of Lore

4. Dungeon Master II – legenda se vrací

5. Dungeon Master vs. Dungeon Master II

6. Herní série Ishar

7. Který dungeon je nej…

8. Odkazy na Internetu

9. Obsah závěrečné části článku

1. Black Crypt

V roce 1992 vydala firma Raven Software spolu se známou distribuční společností Electronic Arts dungeon nazvaný Black Crypt. Jednalo se o hru určenou pro slavné osobní počítače Amiga dodávanou na pouhé trojici disket (ve formátu Amigy měla každá disketa kapacitu cca 880 kB). Jednalo se o klasický čtverečkový dungeon hraný se čtyřmi hráči (zdá se, že toto číslo je pro RPG hry magické :-), který se však v několika ohledech lišil od původního Dungeon Mastera. První odlišností byl systém kouzel, který se v případě Black Cryptu přibližuje například způsobu kouzlení v minule popsané hře Bloodwych.

d201

Obrázek 1: Krabice se hrou Black Crypt.

Další odlišnost spočívá v rozdílném způsobu vytváření postav. Zatímco v Dungeon Masteru se postavy vybírají s již přednastavenými atributy, lze v Black Cryptu, podobně jako v některých dalších hrách (Ultimy), jednotlivé atributy postav v určitém rozsahu měnit. Dalším rozšířením je existence mapy, protože s pomocí jednoho z kouzel je umožněno automatické vytváření mapy v těch místech, kterými postavy prošly – jedná se vlastně o obdobu mapování známého již z her typu Rogue či (Net)Hack.

d202

Obrázek 2: Úvodní obrazovka hry Black Crypt.

Celý herní svět je poměrně rozsáhlý. Postavy mohou procházet 24 patry, které sice nejsou tak velké jako v případě Dungeon Mastera (24×24 versus 32×32 čtverečků), ale jejich obtížnost je zhruba srovnatelná – viz též třetí obrázek, na kterém je zakreslena mapa sedmého patra.

d203

Obrázek 3: Mapa sedmého patra, ze které je patrné, že se skutečně jedná o klasicky pojatý čtverečkový dungeon.

Při zobrazování hry byl použit grafický režim se 32 barvami, které mohly být zobrazeny ve dvou intenzitách, celkem se tedy jednalo o grafickou paletu 64 barev (tento grafický režim se ve hrách příliš často nepoužíval). V samotné hře bylo použito mnoho různých grafických triků využívajících čipovou sadu Amigy, například při vykreslení teleportu či vody.

d204

Obrázek 4: Herní prostředí Black Crypt se podobá například herní sérii Eye of the Beholder.

Kromě původní amigácké verze je dnes možné vyzkoušet i verzi portovanou na operační systémy Microsoft Windows, které musí mít nainstalovány knihovny DirectX 3.0 popř. vyšší (což znamená, že se jedná o prakticky všechna Windows od verze 95). Ovšem praví hráči mohou použít původní amigácký Black Crypt (jedná se o abandonware) spuštěný v emulátoru tohoto oblíbeného osobního počítače.

d205

Obrázek 5: Domácí mazlíček dostal hlad.

2. Lands of Lore

V roce 1993 byl vydán další klasický „čtverečkový“ dungeon nazvaný Lands of Lore (zkráceně LoL), za jehož vývojem stál poměrně početný tým (alespoň na tehdejší poměry) firmy Westwood Studios. Mimochodem, tato firma se v minulosti podílela spolu s firmou SSI i na vydání minule popsané úspěšné herní série Eye of the Beholder, ovšem po vývoji těchto her obě firmy ukončily vzájemnou spolupráci a Westwood Studios nakonec vyvinula i vydala hru Lands of Lore samostatně, což ovšem nijak neubralo na jejích kvalitách (možná spíše naopak).

d206

Obrázek 6: Krabice se hrou Lands of Lore.

Tato hra se stala téměř ihned po svém vydání velmi úspěšným titulem, i většina recenzentů se shodla na tom, že se jedná o jednu z nejlépe propracovaných her tehdejší doby. Skutečně, vývojáři a grafici firmy Westwood Studios dokázali, podobně jako v případě neméně slavné strategické hry Dune II, vytvořit hru, která i ve standardním grafickém režimu karty VGA (rozlišení 320×200 pixelů v 256 barvách) vynikala neuvěřitelnou atmosférou a pěknou, ručně kreslenou grafikou (firma tedy odolala tehdejší módě v použití digitalizovaných fotografií, které nevypadají ve VGA rozlišení příliš dobře).

d207

Obrázek 7: Podobně jako v dalších čtverečkových dungeonech, i v Lands of Lore se pozadí postupně ztrácí ve tmě nebo mlze, čímž se snižuje náročnost na výkon mikroprocesoru při vykreslování celé scény.

3. Další vývoj série Lands of Lore

Jak jsme si již řekli v předchozím odstavci, je Lands of Lore představitelem čtverečkových dungeonů, ovšem herní prostředí bylo mnohem proměnlivější než například v případě her Dungeon Master nebo jeho pokračování s názvem Chaos Strikes Back. Navíc se ve hře objevuje i poměrně propracovaný příběh a v neposlední řadě i skvělý hudební doprovod.

d208

Obrázek 8: Herní prostředí hry Lands of Lore je velmi variabilní, kromě pohybu v kobkách je možné se procházet i po zemském povrchu.

Zajímavé je, že další dvě pokračování této hry, ve kterých se již využívalo možnosti volného pohybu v 3D prostoru, nedosáhly takové úspěšnosti jako úvodní titul celé herní série; pravděpodobně z toho důvodu, že se vytratila atmosféra hry, tak typická právě pro „čtverečkové“ ručně kreslené dungeony. Pro připomenutí souvislostí – další RPG hrou využívající volného 3D pohybu byla například Ultima Underworld, která pro veškeré výpočty scény musela využívat mikroprocesor, protože doba 3D akcelerátorů ještě na platformě IBM PC nenastala.

d209

Obrázek 9: V levé horní části můžete vidět svitek s kouzly, systém kouzlení je zde v mnoha ohledech odlišný od původního Dungeon Mastera.

d210

Obrázek 10: S některými protivníky se lze domluvit, na jiné platí jedině kouzla nebo zbraně.

4. Dungeon Master II – legenda se vrací

Již po vydání původní slavné hry Dungeon Master někteří hráči poměrně netrpělivě očekávali kdy a jestli vůbec firma FTL vytvoří druhý díl tohoto nesmírně populárního dungeonu. Mnozí považovali hru Chaos Strikes Back spíše za přídavný datadisk k původnímu Dungeon Masterovi, protože samotný kód této hry se od původního Dungeon Mastera příliš nelišil, stejně jako použitá grafika i herní systém (navíc nevyšla oficiální verze pro IBM PC, což je poměrně zajímavé, protože FTL by pravděpodobně neměla s konverzí na tuto platformu větší problémy a tím pádem ani výdaje). Firma FTL nechala své fanoušky čekat poměrně dlouho – celých sedm let (v případě anglické verze, protože verze japonská byla vydána o cca šest měsíců dříve), během nichž byly vydávány pouze screenshoty nové hry, krátké demoverze i „zaručeně pravdivé“ informace o herním příběhu, grafice, změnách v herním principu atd. (dokonce se šířily poplašné zvěsti o tom, že nový Dungeon Master bude používat 3D engine a odchýlí se tak od pravidel klasických čtverečkových dungeonů).

d211

Obrázek 11: Obrazovka z původního Dungeon Mastera, jejíž design zůstal v Dungeon Masteru II z velké míry zachován. V horní části můžeme vidět základní údaje o jednotlivých postavách, v části pravé pak runy (pro kouzlení), zbraně jednotlivých hráčů a ovládací tlačítka, která jsou však při reálném hraní většinou zbytečná (pohyb hráčů lze ovládat z klávesnice).

Ovšem výsledek, tj. hra nazvaná Dungeon Master II – Legend of Skullkeep, hráče i většinu recenzentů přesvědčila, že se dlouhé čekání vyplatilo, ostatně výsledek recenze v jednom známém tuzemském časopise zněl jasně – „nejlepší dungeon všech dob“. Opět se jednalo o klasicky pojatý čtverečkový dungeon (i když mezi jednotlivé kroky byly vkládány půlsnímky, které ale v tomto případě spíše zdržovaly) a i celý koncept hry se nápadně podobal svému předchůdci – hrát hru bylo možné s jedním až čtyřmi hráči, zachován zůstal systém kouzel založený na skládání run do dvojic, trojic či čtveřic, vylepšování zkušeností postav ve čtyřech „oborech“ (včetně poměrně podrobné statistiky postav), inventář se získanými předměty, způsob oblékání (obouvání) postav do oblečení či brnění a v neposlední řadě i způsob boje, jenž probíhá v reálném čase, na rozdíl od některých dalších RPG her, které například ctí pravidla Advanced Dungeons & Dragons.

d212

Obrázek 12: Obrazovka hry Dungeon Master II spuštěné na počítači IBM PC. Verze pro ostatní platformy (podporována byla především Amiga) se v určitých detailech odlišovaly, například některé předměty byly zobrazeny jen v šestnácti barvách a taktéž chyběly některé animace.

5. Dungeon Master vs. Dungeon Master II

Samozřejmě, že v Dungeon Masteru II došlo k některým vylepšením oproti prvnímu dílu či jeho pokračování Chaos Strikes Back. Například zbraně mohou jednotlivé postavy držet v obou rukou (mimochodem, jednou z nejsilnějších zbraní jsou červené sekery Vorax), dveře lze otvírat pomocí klávesnice (klávesa 8 na numerickém bloku), stejně jako mačkat tlačítka či měnit polohy spínačů. Významným vylepšením prošla také grafika protihráčů i lokací a animace (blesky, déšť, firebally, rozfázované pohyby protivníků), především ve verzi pro počítače IBM PC – zde byl odstup sedmi let oproti prvnímu dílu jasně patrný.

d213

Obrázek 13: S obchodníkem si sice v Dungeon Masterovi II nepopovídáte, ale obchody je možné uzavřít i bez dlouhých řečí.

Navíc je do hry přidána možnost obchodování, takže nepotřebné předměty je možné prodávat a za získané mince a drahé kameny naopak nakupovat jiné věci, například jídlo (ve své podstatě zbytečné, v DM II hráči většinou hladem netrpí), zbroj nebo magické předměty. Navíc mají jednotliví obchodníci různé nákupní a prodejní ceny, čehož lze využít, stejně jako možnosti smlouvání. Do jisté míry se zvětšila i inteligence protivníků, takže například zloději se sekerami dokážou uhnout před letícím fireballem a ani oblíbený trik z prvního dílu se spuštěním dveří na hlavy nepřátel již na protivníky (většinou) neplatí. Naopak – v podzemí pevnosti se nachází obludka, která hráče naláká a doslova dostrká do pasti, kterou potom sama zapne.

d214

Obrázek 14: Každý obchodník má svého bodyguarda, na kterém si můžete své postavy jednoduše vycvičit – má totiž 1000 životů, což je jen o 500 životů méně, než hlavní protivník – Dragoth. Takový výcvik je ale bezpečný pouze tehdy, jestliže postavy dosáhnou alespoň úrovně Master Fighter.

Možná nejzajímavější změnou je však přidání určitých prvků steam punku do herního světa. Jedním z úkolů, které je nutné ve hře vyřešit, je zprovoznění generátoru blesků, což je (parní) stroj, jehož jednotlivé části se nachází v pěti patrech věže, ve které se odehrává poslední třetina hry. Propojení klasického fantasy světa RPG her s parním strojem, generátorem elektřiny atd. je možná trošku nekonvenční, ale osvěžující. Hra se tak odklání od většiny ostatních dungeonů (a RPG her obecně), ve kterých se většinou řeší běžné questy typu „jdi a najdi tento předmět“ nebo „jdi a zabij tamtu příšeru“. Díky nutnosti zprovoznit tento stroj se čas hry poněkud prodlouží, což je dobře, neboť samotný herní svět je menší, než v případě jejího předchůdce.

d215

Obrázek 15: Hlavní protivník Dragoth ve chvíli, kdy se ještě těší plnému zdraví a přízni Lorda Chaose.

d216

Obrázek 16: Takto Dragoth dopadne, když naštve svého šéfa :-)

6. Herní série Ishar

V roce 1992 vydala firma Silmarils hru Ishar: Legend of the Fortress, která byla určena pro osobní počítače Amiga, Atari ST a samozřejmě i v té době již velmi rozšířená PCčka. Jednalo se o čtverečkový dungeon, ovšem většina herního děje se poměrně netypicky odehrávala v exteriérech, na rozdíl od „klasických“ čtverečkových dungeonů, v nichž se postavy pohybovaly, jak ostatně samotný název „dungeon“ naznačuje, v podzemí. Díky pohybu ve venkovním prostoru bylo umožněno do hry Ishar přidat větší množství fantasy prvků, například putyky, ve kterých je možné se dozvědět důležité informace apod.

d217

Obrázek 17: Ishar 1 – úvodní obrazovka.

Hra obsahuje cca dvacet tisíc lokací, což je zhruba třikrát více, než v Dungeon Masterovi, ovšem ve skutečnosti jsou oba herní světy zhruba stejně velké, protože v Dungeon Masterovi je velká část políček zaplněna zdmi dungeonu (navíc je bloudění v podzemí náročnější na prostorovou představivost). Počet lidí ve skupině se zvýšil na pět a přibyla možnost měnit jednotlivé osoby i v průběhu hry, ovšem za předpokladu, že se navzájem snesou (pokud by tomu tak nebylo, může se stát, že se za chvíli navzájem pozabíjí).

d218

Obrázek 18: Typické venkovní prostředí hry Ishar.

Na tuto hru navázal v roce 1993 dungeon Ishar 2: Messengers of Doom, opět určený pro počítače Amiga, Atari ST a PCčka. Herní princip a z velké části i grafické provedení zůstalo zachováno, ovšem došlo i k několika změnám. Například dochází k pravidelnému střídání mezi denní a noční dobou, což prakticky znamená, že v noci nejsou otevřené obchody, ale naproti tomu do některých nočních klubů a hospod je možné přijít pouze až po soumraku. Taktéž došlo ke zjednodušení ukládání pozice ve hře, protože v původním Isharu 1 se při každém uložení hry ztratila část zlata, které hráči nesli.

d219

Obrázek 19: Ishar 1

Posledním dílem z této série je hra Ishar 3: Seven Gates of Infinity vydaná v roce 1994. Opět nedošlo k významnější změně ve způsobu pohybu po herním světě (což je jen dobře, protože si hra zachovává svou poměrně netypickou atmosféru), ovšem v tomto díle je možné využít postavy importované z předchozích dvou dílů, což je princip vzdáleně podobný minule popsanému dungeonu Chaos Strikes Back (navíc se jedná o dobrou reklamu). Všechny tři díly série Ishar byly vydány pod souhrnným názvem Ishar Trilogy a před několika měsíci dokonce byla vydána nová kompilace těchto her (Ishar Compilation) určená pro systém Microsoft Windows. Nicméně i původní varianty Isharu vydané před patnácti roky je možné spustit v DOSBoxu či některém emulátoru Amigy.

d220

Obrázek 20: Ishar 1 – verze pro Amigu.

d221

Obrázek 21: Ishar 1 – mapa hry.

7. Který dungeon je nej…

Která herní série klasických čtverečkových dungeonů (nebo jednotlivý dungeon) je podle vás nejlepší?

d222

Obrázek 22: V RPG hrách (a vlastně i v reálném světě) se mnoho informací dá dozvědět v místních putykách.

8. Odkazy na Internetu

  1. Black Crypt http://www.ravengames.com/…ackcrypt.php
  2. Black Crypt port to PC http://www.3ddownloads.com/…lack%20Crypt
  3. Ishar trilogy http://en.wikipedia.org/wiki/Ishar
  4. Ishar: Legend Of the Fortress http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish1.html
  5. Ishar 2: Messengers Of Doom (AGA) http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish2.html
  6. Ishar 3: The 7 Gates Of Infinity (AGA) http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish3.html
  7. Ishar compilation http://www.mobygames.com/…-compilation
  8. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983) http://www.gamasutra.com/…ton_01.shtml
  9. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993) http://www.gamasutra.com/…rton_pfv.htm
  10. Eye of the Beholder (video game) http://en.wikipedia.org/…he_Beholder_(video_game)
  11. Eye of the Beholder http://www.mobygames.com/…the-beholder
  12. Dungeon Master – Return To Chaos Window port of DM
  13. Lands of Lore series http://www.mobygames.com/…-lore-series
  14. Lands of Lore series http://en.wikipedia.org/…_Lore_series
  15. Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness http://forums.sarcasticgamer.com/blog.php?…
  16. Dungeon (video game) http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(computer_game)
  17. Dungeon Master (video game) http://en.wikipedia.org/…geon_Master_(video_game)
  18. Dungeon Master Encyclopaedia http://dmweb.free.fr/
  19. Dungeon Master Overview http://dmweb.free.fr/?…
  20. Chaos Strikes Back Overview http://dmweb.free.fr/?…
  21. Dungeon Master II Overview http://dmweb.free.fr/?…
  22. Dungeon Master – Return To Chaos http://www.ragingmole.com/RTC/
  23. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2 http://www.youtube.com/watch?…
  24. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2 http://www.youtube.com/watch?…
  25. Dungeon Master CZ http://dm.zpc.cz/
  26. Dungeon Master http://rpg.yin.cz/…geon-master/
  27. Return to Chaos (CZ info) http://dm.zpc.cz/?…
  28. Dungeon Master – kouzla (CZ) http://dm.zpc.cz/?…
  29. Dungeon Master Java (CZ info) http://dm.zpc.cz/?…
  30. Dungeon Master Java (CZ novinky a download) http://dm.zpc.cz/?…
  31. Best of Old Games: Dungeon Master http://www.bestoldgames.net/…n-master.php
  32. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik http://www.doupe.cz/default.aspx?…
  33. Návody – Dungeon Master 1 http://www.abcgames.cz/?…
  34. Dungeon crawl http://en.wikipedia.org/…ungeon_crawl
  35. Nejlepší hry mého mládí http://www.reyden.eu/…-meho-mladi/
d223

Obrázek 23: Ishar 3 – hlavní hrdina hry si prozatím nevybral žádného souputníka.

CS24_early

9. Obsah závěrečné části článku

V poslední části článku o čtverečkových dungeonech si popíšeme některé další zástupce těchto her, například Star Trail, českou hru Brány Skeldalu (po jejím popisu bude uveden rozhovor s programátorem tohoto velmi pěkného dungeonu) či netypickou hru Dungeon Keeper firmy Bullfrog, což je ve své podstatě „dungeon naruby“.

d224

Obrázek 24: Ishar 3 – chystá se „dialog“ s trojicí pobudů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.