Týden v KDE: Plasma 6.5 se rýsuje
Nate Graham konstatuje, že tento týden se vyrýsovaly vlastnosti budoucí Plasmy 6.5. Jinými slovy: éra 6.4 je za vývojáři a kromě obligátních drobností v rámci aktualizací této řady se pracuje na šest-pětce. Přibyly například novinky v podobě změn vzhledu pro den a noc a vizuální vylepšení.
U grafických tabletů pak lze nově konfigurovat otočné ovládací prvky. Je-li sdílena aktuální Wi-Fi síť, ukáže se současně její heslo, aby další osoba měla usnadněnou cestu k připojení. Dále screencasty jednotlivých oken nově obsahují i jejich lišty/okraje/stíny.
K dennímu a nočnímu režimu upřesněme, že Plasma 6.5 přinese podporu automatických změn pozadí plochy mezi světlou a tmavou verzí. Nastavení pro nastavení lokality používané pro automatický přechod mezi dnem a nocí se přesouvá z dialogu pro Noční světlo na novou vlastní stránku. Tam se pak nastavuje vše, včetně zmíněného Nočního světla a vedle denního/nočního režimu také nastavení pro změnu barevného schématu pro tuto změnu.
Pro Plasmu 6.4.3 kromě pár drobností došlo hlavně na opravy chyb, mimo jiné týkajících se padání KWin při Alt+Tabování s některými hrami či používáním grafického tabletu (dále je u KWin vyřešen jeden memory leak). Tři opravy pak dostává vývojová větev Plasmy 6.5.0. Celkově se počet chyb s vysokou prioritou na řešení zvedl z 2 na 4.
Týden v GNOME #208: nejen konverze barev a návrhy pro digitální wellbeing
Jedinou novinku přímo v GNOME prezentuje dvěstěosmý přehled vývoje tohoto desktopového prostředí. GNOME Calendar nově umí exportovat události do souborů .ics. Pár novinek dostává GNOME Builder, ale jinak už jsou novinky o projektech z Circles (vylepšený Déjà Dup Backups) či projektech třetích stran (Dev Toolbox a nový nástroj Color Converter).
Dílčí aktualizace dostaly stránky projektu GNOME a sluší se vyzdvihnout také pokračující práce na digitálním wellbeingu (projektem GNOME sponzorováno), kde Ignacy Kuchciński informuje o novinkách. Jde například o redesign rodičovské kontroly, aby odpovídala moderním GNOME aplikacím a implementovala vlastnosti jako sledování doby běhu obrazovky, čas jít do postele či filtrování webů. Nově má tento projekt novou odemykací obrazovku, výběr uživatele byl předělán na seznam a navigace předělána do stránek.
Nvidia Kepler zrychlí s nouveau / Mesa 25.2 až 2,5×
Open-source kompilátor Nvidia „NAK“ v balíku Mesa 25.2 (pro ovladače nouveau a NVK) přinese pro generaci karet Kepler (například GeForce GTX 680 a 7×x; bez GTX 750/Ti) podporu instruction schedulingu, díky čemuž tato Nvidií již aktivně nepodporovaná, 13 let stará generace v některých typech úloh zrychlí až na dva a půl násobek.
Implementaci do projektu zaslal vývojář Lorenzo Rossi s požadavkem na začlenění, což se také stalo. Dodává, že commit portuje informace o instruction latency z codegen emitteru, díky čemuž se ruší dosavadní mechanismus, kdy každá instrukce byla zpožděna o 16 cyklů, i když to nebylo nutné.
Uvedený 2,5násobný boost výkonu naměřil v textu PixMark Piano, na nějž tato latence instrukcí má (měla) obrovský dopad (měřeno na GeForce GTX 770), Furmark vykazuje nárůst o 78 %, u Talos Principle jde o nárůst z 30 až 33 fps na 55 až 60 fps, čili opět téměř dvojnásobek. Další vylepšení mají následovat.
Vývojová verze Wine 10.12
Dle plánu byla vydána nová vývojvá verze projektu Wine 10.12. Přináší mezi novinkami volitelný EGL backend v X11 ovladači, podporu služeb Bluetooth Low Energy, lepší pdoporu pro generování Windows Runtime metadat ve WIDL (Wine Interface Definition Language) a nově je také aktivní sestavování Wine pro ARM64 v rámci Gitlab CI.
Řešeno je celkem 17 chyb, kdy nejstarší týkající se opravdu velkého memory leaku si počkala na uzavření dlouhých 16 let, nejnovější chyba pak 1 týden a řešena je i jedna chyba při běhu Total Commanderu 11.55.
Vydáno LibreOffice 25.8 RC1
Blíží se srpen a s ním i letní vydání kancelářského balíku LibreOffice 25.8. Tvůrci nyní zveřejnili po červnové beta verzi už i prvního kandidáta na toto vydání, pročež lze říci, že i ti méně odvážní experimentátoři mohou tuto verzi zkoušet, protože chyb už by mělo být limitně malé množství, pokud vůbec. V plánu jsou ještě RC2 a RC3 v nadcházejících týdnech.
Novinky si opět shrneme po vydání této verze, jen ve stručnostmi zmiňme ty velké: rychlejší načítání OOXML souborů, větší kompatibilita s nimi, lepší podpora pro PDF, nové funkce v Calcu či končící podpora Microsoft Windows 7 a 8/8.1.
Nový Blender 4.5 RC1 s výrazně vylepšenou podporou API Vulkan
Blender 4.5, jehož první kandidát je nyní venku, bude přelomovou verzí mimo jiné právě díky podpoře API Vulkan. Současně jde o příští LTS vydání, tedy s dlouhodobou podporou. Vulkan back-end zde bude na úrovni dosavadního OpenGL, kód už podporu i OpenXR, Subdivision, USD/Hydra a další vlastnosti. Výkon přes Vulkan je samozřejmě vyšší, výchozím back-endem ale bude i nadále OpenGL, ale uživatelé používající aktuální ovladače GPU (na Windows i Linuxu) by neměli mít s během přes Vulkan problémy.
Další novinky zahrnují některá dílčí vylepšení běhu na Waylandu i X11 a mnoho různých vylepšení v dílčích nástrojích, které Blender obsahuje, plus implementace řady novinek (například experimentální podporu Adaptive Subdivison včetně multi-threadingu, rychlejší fyziku, podporu ProRes kodeků). Naopak za zastaralou je označena podpora Big Endian (z Blenderu zmizí s verzí 5.0), stejné platí pro macOS na Intel CPU – Blender 4.5 bude posledním vydáním pro Intelovské macy.