Hlavní navigace

Vytvořte si vlastní 2D film

13. 7. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Kreslené 2D animace či filmy jsou velmi populární a mají své neopakovatelné kouzlo – jsou často vtipné, hravé a mohou sloužit k zábavě i satiře. Jejich tvorba není nijak obtížná a povedený snímek může dobře posloužit jako reklamní kampaň, stejně jako může jít o zajímavý a plnohodnotný umělecký počin.

Dvojrozměrné kreslené filmy (tzv. cartoons) mají poměrně dlouhou tradici jak u nás, tak také ve světě. Doba, kdy se k jejich tvorbě používaly fólie, je již dávno pryč, a dnes je možné takové dílo vytvořit na počítači bez větší námahy – stačí nápad a trocha výtvarného talentu. Dnes je tento způsob tvorby ve střední Evropě spíše na okraji zájmu, ale v Japonsku, Koreji či USA je stále velice populární, a to ve všech podobách – od uměleckých až po satirické.

U nás jsou spojovány spíše s filmy pro děti, a tak je možné je dobře použít také pro reklamní kampaně narážející na vzpomínky či sentiment zákazníků. Poměrně velkou část současných cartoons tvoří téměř umělecká díla, pro které je drobný pohyb děje jen doplňkem ke kvalitnímu výtvarnému provedení ilustrací. Prostor se otvírá ale také pro satiru, odlehčené komentáře nebo i delší filmové počiny.

V následujícím článku se podíváme na dva nástroje, které tuto tvorbu poměrně snadno umožňují a jsou zdarma dostupné také pro Linux.

Pencil

Dnes již téměř tradiční aplikace sází na maximální spojení vektorové a bitmapové grafiky, které je pro tvorbu animací velice užitečné a praktické. Práce je založena na oddělených vrstvách pro bitmapovou a vektorovou grafiku, pro zvuk a kameru a každá z nich je více či méně nezávislá. Můžete mít pro každý druh více vrstev, takže budete mít zajištěný jednoduchý střih bez nutnosti neustálého kopírování scén. Samozřejmostí je, že si můžete nastavit množství snímků za sekundu, které mají být přehrány.

Program pracuje s RGB barevnou paletou s použitím alfa kanálu. Pokud jde o nástroje pro samotnou tvorbu, pak je k dispozici pero, štětec, plechovka, nástroj na kreslení polynomů, tužka, prst na rozmazání křivky a pak již jen nástroje pro výběr a kapátko. Nastavit si můžete samozřejmě barvu, kterou kreslíte, nebo základní parametry kreslících nástrojů. Ač se na první pohled může zdát, že spektrum funkcí je poměrně chudé, pro klasické malování obrázků pro animace dostačuje, alespoň podle výsledků práce zkušených animátorů. Já osobně bych ocenil například větší výběr štětců, klonovací razítko nebo další podporu vektorové tvorby. Užitečné naopak je, že můžete kreslit pomocné křivky, které pak jednoduše skryjete.

Samotná animace je poměrně dobře řešena. K dispozici je volba klíčových snímků, nebo nastavení částečné průhlednosti předchozího záběru pro větší plynulost animace. Užitečná je také práce s kamerou – nemusíte jednotlivé obrázky ořezávat nebo natáčet, protože toto si program právě díky kameře zajistí sám.

Celkově je práce s Pencil rychlá, pohodlná a především jednoduchá, takže s ovládáním nebude mít jistě problém nikdo. Poměrně slušně jsou řešené možnosti exportu – ať již do Flash či do obyčejného videa. Importovat můžete jak obrázky, tak také zvuk. Pokud vám tedy možnosti programu nedostačují, můžete si základní ilustrace vyrobit někde jinde a pomocí Pencil je jen rozpohybovat. Program je šířen pod GPL licencí.

Synfig studio

Poněkud robustněji a techničtěji je koncipováno Synfig studio, ve kterém je možné vytvořit skutečně krásné animace či filmy. Program je orientován čistě vektorově, a to poměrně přirozeným způsobem. Ač jednotlivé scény nemusejí vypadat tak dobře jako v Pencil, je na druhé straně mnohem jednodušší provádět jednotlivé animace i tvořit scénu. S vektorovými objekty se totiž manipuluje poměrně jednoduše a Synfig studio jde v oblasti tvorby autorům maximálně naproti.

Aplikace tak nabízí používání křivek, automatických tvarů, polynomů a dalších vektorových objektů. Podporována je pochopitelně práce s vrstvami. Vše je možné dopodrobna nastavit, takže výsledná scéna vypadá přesně podle uživatelových představ – ovšem za cenu menší intuitivnosti. Poměrně dobře je udělána práce s tabletem, která je optimalizována tak, aby uživatel pokud možno nepoznal rozdíl mezi bitmapovým kreslením a tím vektorovým. Není tak problém měnit přítlak nebo třeba stínovat. Přitom je zachována výhoda vektorového návrhu jako jsou transformace a další manipulace s objekty.

UX DAy - tip 2

Jako pozitivum je možné uvést také poměrně bohatou galerii animací, které jsou k dispozici na webových stránkách. Každý se tak do začátku může podívat, co program umí a jak se s ním dá pracovat. Naopak jako nevýhodu je možné brát skutečnost, že ač je program zdarma, nejedná se open source aplikaci.

Závěrem

Jak je vidět, nabídka nástrojů na tvorbu 2D animací rozhodně není chudá – mimo zmíněné aplikace existuje řada dalších, jako kupříkladu CreaToon. Oba představené programy mají řadu výhod, ale také problematických stránek. Osobně bych pro jednoduché animace volil spíše Pencil a pro tvorbu filmu přece jen robustnější Synfig studio.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.