• Články
  • Zprávičky
  • Fórum
  • Podpořte Root
  • Školení
  • Galerie
  • Root do mailu
  • RSS
  • Blogy
  • Knihy
  • Speciály
  • Manuály
  • Licence
  • Jak na Linux
  • Zdroják
    • Hledat

    Root.cz  »  Témata  »  DOS

    DOS

    31–60 / 101
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 Následující strana Poslední strana
    • Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286

      Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
      Pavel Tišnovský
      3. 12. 2024
      Doba čtení: 52 minut
    • Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC

      Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
      Pavel Tišnovský
      19. 11. 2024
      Doba čtení: 54 minut

    • Postřehy z bezpečnosti: pašování škodlivého kódu v metadatech souborů

      Podíváme se na ukrývání kódu v metadatech, na zranitelnost ve Windows zneužitelnou pouhým kliknutím pravého tlačítka myši, opět se budeme věnovat ransomwaru, zaměříme se také na škodlivý balíček fabrice a zranitelnosti v GitLabu.
      CSIRT.CZ
      18. 11. 2024
      Doba čtení: 10 minut
    • Létající rotoped, regulace technologií a retro notebook, neděle na OpenAltu

      V neděli 3. listopadu proběhl druhý den letošní konference OpenAlt. Mluvilo se o regulaci technologií, moderním linuxovém instalátoru, retro notebooku, mobilním systému Sailfish a snu o létajícím kole.
      Petr Krčmář
      12. 11. 2024
      Doba čtení: 12 minut
    • Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory

      Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
      Pavel Tišnovský
      12. 11. 2024
      Doba čtení: 71 minut

    • Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2

      Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
      Pavel Tišnovský
      29. 10. 2024
      Doba čtení: 86 minut
    • Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib

      Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
      Pavel Tišnovský
      22. 10. 2024
      Doba čtení: 51 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2

      V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
      Pavel Tišnovský
      15. 10. 2024
      Doba čtení: 56 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812

      Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
      Pavel Tišnovský
      8. 10. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC

      Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
      Pavel Tišnovský
      1. 10. 2024
      Doba čtení: 46 minut
    • Pokračující monopolizace světa PC: kdo přijde další?

      Saab 35 Draken
      Ve světě PC máme jediného výrobce CPU, který stojí za řeč a jediného výrobce GPU, který dominuje trhu velkých hráčských karet. Křečovitě se drží jediný správný OS, zatímco jediný správný browser si poklidně kraluje.
      David Ježek
      27. 9. 2024
      Doba čtení: 7 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)

      Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
      Pavel Tišnovský
      26. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)

      Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
      Pavel Tišnovský
      17. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088

      Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
      Pavel Tišnovský
      12. 9. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)

      Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
      Pavel Tišnovský
      10. 9. 2024
      Doba čtení: 54 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy

      Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
      Pavel Tišnovský
      3. 9. 2024
      Doba čtení: 48 minut
    • Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)

      V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
      Pavel Tišnovský
      27. 8. 2024
      Doba čtení: 45 minut
    • Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA

      Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
      Pavel Tišnovský
      20. 8. 2024
      Doba čtení: 57 minut
    • Nestandardní grafické režimy karty VGA

      Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
      Pavel Tišnovský
      13. 8. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Standardní grafické režimy karty VGA

      Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
      Pavel Tišnovský
      6. 8. 2024
      Doba čtení: 44 minut
    • Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA

      Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
      Pavel Tišnovský
      30. 7. 2024
      Doba čtení: 41 minut
    • Postřehy z bezpečnosti: pokračování CrowdStrike a problémy Secure Bootu

      Podíváme se na pokračující vývoj okolo výpadků systémů spojených s updatem pro EDR CrowdStrike, slabinu postihující Secure Boot na řadě systémů významných výrobců i mnoho dalších zajímavostí z uplynulého týdne.
      Jan Kopřiva
      29. 7. 2024
      Doba čtení: 6 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)

      Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
      Pavel Tišnovský
      25. 7. 2024
      Doba čtení: 43 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona

      V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
      Pavel Tišnovský
      23. 7. 2024
      Doba čtení: 39 minut
    • Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA

      Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
      Pavel Tišnovský
      18. 7. 2024
      Doba čtení: 37 minut
    • Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845

      Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
      Pavel Tišnovský
      16. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA

      Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
      Pavel Tišnovský
      11. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace

      Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
      Pavel Tišnovský
      9. 7. 2024
      Doba čtení: 30 minut
    • FreeDOS slaví 30. narozeniny, Ubuntu vyvíjí crypto-config

      Operační systém FreeDOS oslavil 30. narozeniny. Ubuntu vyvíjí prostředek pro konfiguraci šifrování v celém systému. Vyšla betaverze Linux Mint 22, UBports získává synchronizaci kontaktů a vylepšují práci s velkými adresáři.
      Filip Zatloukal
      8. 7. 2024
      Doba čtení: 2 minuty
    • Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)

      Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
      Pavel Tišnovský
      4. 7. 2024
      Doba čtení: 28 minut
    31–60 / 101
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 Následující strana Poslední strana




    Dále u nás najdete

    7 věcí, kterými si kazíte business na LinkedInu aneb nebojte se mlčet

    Množství údajů dle nařízení vlády k JMHZ mnohé překvapí

    Jak funguje platforma IBM Power11?

    Osvědčený recept na linecké. Zásadní je správný poměr surovin

    Padělky za 24 korun a nulová obrana. Temu ničí český byznys

    Co nového přináší Securitytrends 4/2025?

    Dell má našlapaný notebook s dvěma procesory pro AI

    Babišův střet zájmů potvrdil soud, Agrofert už přišel o stovky milionů

    Pětina lidí leží v nemocnicích zbytečně, ale není je kam přemístit

    Kdy se hodí a jak funguje prodloužená záruka

    Samořídicí vozítka začala doručovat jídlo v pražském Karlíně

    Přehled změn v důchodech, které začnou platit v roce 2026

    AI reklama Rohlíku to schytala na sítích. Prý je bezpohlavní

    Vzniká nová aplikace PID Lítačka, co se mění?

    Nasedl jsem to samořiditelného taxi bez volantu

    Firmy nejsou připraveny na změny. Čeká je krize komunikace

    ESET HOME Security Premium - ochrana pro celou domácnost!

    Pojišťovny přispějí na bílé plomby. Jednou za dva roky na každý zub

    Neudržel telefon, nemohl předpažit. Byla to mrtvice

    Nemoc koz ji dovedla k podnikání a založila přírodní lékárnu

    • Root.cz do mailu
    • RSS a další exporty
    • Podpořte Root.cz
    • Reklama
    • Podmínky užívání
    • Kontakt
    Byznys:
    Podnikatel.cz Euro.cz Businesscenter.podnikatel.cz
    Finance:
    Měšec.cz Finance.cz
    IT:
    Lupa.cz Root.cz Cnews.cz Zdroják.cz
    Zdraví:
    Vitalia.cz Zdraví.euro.cz
    Software:
    Slunečnice.cz Stahuj.cz SW.cz Můjsoubor.cz Stáhnu.cz
    Zájmy:
    Edna.cz Autobible.euro.cz Rodičov.cz Videačesky.cz Hryprodívky.cz Raketka.cz Nasvah.cz
    B2B:
    Computertrends.cz CIOtrends.cz Channeltrends.cz CFOtrends.cz
    Odborné akce:
    Tuesday.cz

    Dáváme Internetu obsah.

    • O společnosti
    • Inzerce
    • Kariéra
    • Kontakty
    • Osobní údaje
    • Nastavení soukromí
    Copyright © 1997 – 2025 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.