• Články
  • Zprávičky
  • Fórum
  • Podpořte Root
  • Školení
  • Galerie
  • Root do mailu
  • RSS
  • Blogy
  • Knihy
  • Speciály
  • Manuály
  • Licence
  • Jak na Linux
  • Zdroják
    • Hledat

    Root.cz  »  Témata  »  DOS

    DOS

    31–60 / 101
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 Následující strana Poslední strana
    • Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286

      Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
      Pavel Tišnovský
      3. 12. 2024
      Doba čtení: 52 minut
    • Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC

      Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
      Pavel Tišnovský
      19. 11. 2024
      Doba čtení: 54 minut

    • Postřehy z bezpečnosti: pašování škodlivého kódu v metadatech souborů

      Podíváme se na ukrývání kódu v metadatech, na zranitelnost ve Windows zneužitelnou pouhým kliknutím pravého tlačítka myši, opět se budeme věnovat ransomwaru, zaměříme se také na škodlivý balíček fabrice a zranitelnosti v GitLabu.
      CSIRT.CZ
      18. 11. 2024
      Doba čtení: 10 minut
    • Létající rotoped, regulace technologií a retro notebook, neděle na OpenAltu

      V neděli 3. listopadu proběhl druhý den letošní konference OpenAlt. Mluvilo se o regulaci technologií, moderním linuxovém instalátoru, retro notebooku, mobilním systému Sailfish a snu o létajícím kole.
      Petr Krčmář
      12. 11. 2024
      Doba čtení: 12 minut
    • Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory

      Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
      Pavel Tišnovský
      12. 11. 2024
      Doba čtení: 71 minut

    • Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2

      Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
      Pavel Tišnovský
      29. 10. 2024
      Doba čtení: 86 minut
    • Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib

      Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
      Pavel Tišnovský
      22. 10. 2024
      Doba čtení: 51 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2

      V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
      Pavel Tišnovský
      15. 10. 2024
      Doba čtení: 56 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812

      Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
      Pavel Tišnovský
      8. 10. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC

      Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
      Pavel Tišnovský
      1. 10. 2024
      Doba čtení: 46 minut
    • Pokračující monopolizace světa PC: kdo přijde další?

      Saab 35 Draken
      Ve světě PC máme jediného výrobce CPU, který stojí za řeč a jediného výrobce GPU, který dominuje trhu velkých hráčských karet. Křečovitě se drží jediný správný OS, zatímco jediný správný browser si poklidně kraluje.
      David Ježek
      27. 9. 2024
      Doba čtení: 7 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)

      Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
      Pavel Tišnovský
      26. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)

      Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
      Pavel Tišnovský
      17. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088

      Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
      Pavel Tišnovský
      12. 9. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)

      Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
      Pavel Tišnovský
      10. 9. 2024
      Doba čtení: 54 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy

      Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
      Pavel Tišnovský
      3. 9. 2024
      Doba čtení: 48 minut
    • Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)

      V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
      Pavel Tišnovský
      27. 8. 2024
      Doba čtení: 45 minut
    • Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA

      Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
      Pavel Tišnovský
      20. 8. 2024
      Doba čtení: 57 minut
    • Nestandardní grafické režimy karty VGA

      Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
      Pavel Tišnovský
      13. 8. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Standardní grafické režimy karty VGA

      Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
      Pavel Tišnovský
      6. 8. 2024
      Doba čtení: 44 minut
    • Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA

      Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
      Pavel Tišnovský
      30. 7. 2024
      Doba čtení: 41 minut
    • Postřehy z bezpečnosti: pokračování CrowdStrike a problémy Secure Bootu

      Podíváme se na pokračující vývoj okolo výpadků systémů spojených s updatem pro EDR CrowdStrike, slabinu postihující Secure Boot na řadě systémů významných výrobců i mnoho dalších zajímavostí z uplynulého týdne.
      Jan Kopřiva
      29. 7. 2024
      Doba čtení: 6 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)

      Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
      Pavel Tišnovský
      25. 7. 2024
      Doba čtení: 43 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona

      V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
      Pavel Tišnovský
      23. 7. 2024
      Doba čtení: 39 minut
    • Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA

      Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
      Pavel Tišnovský
      18. 7. 2024
      Doba čtení: 37 minut
    • Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845

      Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
      Pavel Tišnovský
      16. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA

      Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
      Pavel Tišnovský
      11. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace

      Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
      Pavel Tišnovský
      9. 7. 2024
      Doba čtení: 30 minut
    • FreeDOS slaví 30. narozeniny, Ubuntu vyvíjí crypto-config

      Operační systém FreeDOS oslavil 30. narozeniny. Ubuntu vyvíjí prostředek pro konfiguraci šifrování v celém systému. Vyšla betaverze Linux Mint 22, UBports získává synchronizaci kontaktů a vylepšují práci s velkými adresáři.
      Filip Zatloukal
      8. 7. 2024
      Doba čtení: 2 minuty
    • Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)

      Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
      Pavel Tišnovský
      4. 7. 2024
      Doba čtení: 28 minut
    31–60 / 101
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 Následující strana Poslední strana




    Dále u nás najdete

    Množství údajů dle nařízení vlády k JMHZ mnohé překvapí

    Legitimní weby jsou zneužívány k manipulaci prohlížečů

    Důchody 2026: Jak vypočítat, o kolik vám vzroste penze?

    Po Black Friday přichází Cyber Monday. Jaká je jeho historie?

    Agentní AI nakupování přichází. I do Česka

    Proč přichází éra suverénních datových center?

    Kolik bude stát snížení záloh OSVČ? Každý tvrdí něco jiného

    Firmy nejsou připraveny na změny. Čeká je krize komunikace

    Změny v sociálním pojištění v roce 2026 v oblasti zaměstnávání

    Elektronický podpis: slabiny a možnosti přerazítkování

    Zenbook Duo: elegán se dvěma displeji a několika kompromisy

    Celková anestezie u zubaře bude na pojišťovnu, ale jen pro někoho

    Lenovo ThinkPad P14s: uživatelské zkušenosti po půl roce používání

    Europoslanci doporučují zákaz sociálních sítí pro mladší 16 let

    Průvodce novým vyhledáváním v éře AI. Co musíte vědět o GEO

    V Praze jídlo rozváží roboti. „Kurýři nebudou mít co žrát,“ zní na sítích

    Evropa už utíká od amerických cloudů

    Nasedl jsem to samořiditelného taxi bez volantu

    AI vyhledávání: hrozí zánik důvěryhodných zdrojů?

    Kdy se hodí a jak funguje prodloužená záruka

    • Root.cz do mailu
    • RSS a další exporty
    • Podpořte Root.cz
    • Reklama
    • Podmínky užívání
    • Kontakt
    Byznys:
    Podnikatel.cz Euro.cz Businesscenter.podnikatel.cz
    Finance:
    Měšec.cz Finance.cz
    IT:
    Lupa.cz Root.cz Cnews.cz Zdroják.cz
    Zdraví:
    Vitalia.cz Zdraví.euro.cz
    Software:
    Slunečnice.cz Stahuj.cz SW.cz Můjsoubor.cz Stáhnu.cz
    Zájmy:
    Edna.cz Autobible.euro.cz Rodičov.cz Videačesky.cz Hryprodívky.cz Raketka.cz Nasvah.cz
    B2B:
    Computertrends.cz CIOtrends.cz Channeltrends.cz CFOtrends.cz
    Odborné akce:
    Tuesday.cz

    Dáváme Internetu obsah.

    • O společnosti
    • Inzerce
    • Kariéra
    • Kontakty
    • Osobní údaje
    • Nastavení soukromí
    Copyright © 1997 – 2025 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.