Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
DOS
DOS
31
–
60
/
101
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
Následující strana
Poslední strana
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286
Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
Pavel Tišnovský
3. 12. 2024
Doba čtení:
52 minut
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Doba čtení:
54 minut
Postřehy z bezpečnosti: pašování škodlivého kódu v metadatech souborů
Podíváme se na ukrývání kódu v metadatech, na zranitelnost ve Windows zneužitelnou pouhým kliknutím pravého tlačítka myši, opět se budeme věnovat ransomwaru, zaměříme se také na škodlivý balíček fabrice a zranitelnosti v GitLabu.
CSIRT.CZ
18. 11. 2024
Doba čtení:
10 minut
Létající rotoped, regulace technologií a retro notebook, neděle na OpenAltu
V neděli 3. listopadu proběhl druhý den letošní konference OpenAlt. Mluvilo se o regulaci technologií, moderním linuxovém instalátoru, retro notebooku, mobilním systému Sailfish a snu o létajícím kole.
Petr Krčmář
12. 11. 2024
Doba čtení:
12 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory
Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
Pavel Tišnovský
12. 11. 2024
Doba čtení:
71 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2
Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2024
Doba čtení:
86 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Doba čtení:
56 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812
Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2024
Doba čtení:
50 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Doba čtení:
46 minut
Pokračující monopolizace světa PC: kdo přijde další?
Ve světě PC máme jediného výrobce CPU, který stojí za řeč a jediného výrobce GPU, který dominuje trhu velkých hráčských karet. Křečovitě se drží jediný správný OS, zatímco jediný správný browser si poklidně kraluje.
David Ježek
27. 9. 2024
Doba čtení:
7 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088
Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
Pavel Tišnovský
12. 9. 2024
Doba čtení:
49 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Doba čtení:
49 minut
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Doba čtení:
44 minut
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Doba čtení:
41 minut
Postřehy z bezpečnosti: pokračování CrowdStrike a problémy Secure Bootu
Podíváme se na pokračující vývoj okolo výpadků systémů spojených s updatem pro EDR CrowdStrike, slabinu postihující Secure Boot na řadě systémů významných výrobců i mnoho dalších zajímavostí z uplynulého týdne.
Jan Kopřiva
29. 7. 2024
Doba čtení:
6 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Doba čtení:
43 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Doba čtení:
39 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA
Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
Pavel Tišnovský
11. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace
Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
Pavel Tišnovský
9. 7. 2024
Doba čtení:
30 minut
FreeDOS slaví 30. narozeniny, Ubuntu vyvíjí crypto-config
Operační systém FreeDOS oslavil 30. narozeniny. Ubuntu vyvíjí prostředek pro konfiguraci šifrování v celém systému. Vyšla betaverze Linux Mint 22, UBports získává synchronizaci kontaktů a vylepšují práci s velkými adresáři.
Filip Zatloukal
8. 7. 2024
Doba čtení:
2 minuty
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)
Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
Pavel Tišnovský
4. 7. 2024
Doba čtení:
28 minut
31
–
60
/
101
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
Následující strana
Poslední strana