Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
331
–
360
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
11
12
13
14
20
30
Následující strana
Poslední strana
Lexikální a syntaktická analýza zdrojových kódů jazyka Python (4.část)
V dalším článku o lexikální a syntaktické analýze zdrojových kódů napsaných v Pythonu vlastně již překročíme oblast analýzy zdrojového kódu a přesuneme se k popisu bajtkódu, který je výsledkem překladu abstraktního syntaktického stromu (AST).
Pavel Tišnovský
25. 8. 2022
Doba čtení:
44 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: atributy spritů, pokročilejší makra, zjištění velikosti generované ROM
V dalším článku o vývoji pro Nintendo Entertainment System (NES) si podrobněji ukážeme práci s atributy spritů (barva, zrcadlení…), vytvoříme složitější makra a zjistíme, kolik bajtů ROM je obsazeno námi vytvořeným demem.
Pavel Tišnovský
23. 8. 2022
Doba čtení:
38 minut
Vyšel programovací jazyk Julia ve verzi 1.8
Jazyk Julia vyšel ve verzi 1.8, která obnáší mnoho změn a rozšíření v syntaxi jazyka, standardní knihovně a překladači (viz odkaz). Ke stažení jsou instalátory pro všechny běžné operační systémy a architektury. Julia je jazyk zaměřený na vědecké…
Calculon
18. 8. 2022
Lexikální a syntaktická analýza zdrojových kódů programovacího jazyka Python (3.část)
V článku si ukážeme, jak lze analyzovat AST i jak se provádí překlad kódu reprezentovaného AST do bajtkódu Pythonu. Taktéž si ukážeme, jak je možné tento bajtkód zobrazit v čitelné podobě.
Pavel Tišnovský
18. 8. 2022
Doba čtení:
41 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: čtení ovladače, pohyb spritů a rutina VBLANK
V šesté části seriálu o vývoji her a pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si ukážeme, jak číst stav tlačítek herního ovladače a jak pomocí něj pohybovat sprity na obrazovce.
Pavel Tišnovský
16. 8. 2022
Doba čtení:
49 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: práce se sprity
V páté části seriálu o vývoji her a multimediálních dem určených pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou osmibitovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si popíšeme způsob zobrazení spritů na ploše obrazovky.
Pavel Tišnovský
11. 8. 2022
Doba čtení:
46 minut
Douglas Crockford: JavaScript brzdí pokrok a měl by jít do důchodu
Douglas Crockford, který před dvaceti lety JS obhajoval a vytvořil formát JSON, řekl v rozhovoru pro Evrone, že JS brzdí rozvoj a měl by jít jako ostatní dinosauří jazyky do důchodu. Problém vidí v tom, že tu není žádný nástupce pro bezpečné…
Jan Fikar
8. 8. 2022
Lexikální a syntaktická analýza zdrojových kódů programovacího jazyka Python (2.část)
Dnes si nejdříve řekneme, jak jsou tokenizovány pythonovské bloky. Následně se budeme zabývat konstrukcí a zobrazením abstraktního syntaktického stromu (AST). Nakonec si ukážeme, jak lze AST přeložit a spustit.
Pavel Tišnovský
4. 8. 2022
Doba čtení:
24 minut
Go 1.19 přináší aktualizovaný paměťový model i rychlejší kód
Byla vydána verze 1.19 jazyka Go od Googlu. Kromě drobných rozšíření standardní knihovny a bezpečnostních oprav přináší aktualizovaný paměťový model, rychlejší kód používající typové parametry nebo podporu 64bitové architektury Loongson. Go je…
Calculon
3. 8. 2022
Lexikální a syntaktická analýza zdrojových kódů programovacího jazyka Python
V tomto článku o jazyku Python si řekneme, jak je možné s využitím standardní knihovny Pythonu provádět lexikální i syntaktickou analýzu zdrojových kódů napsaných v Pythonu, včetně konstrukce a zobrazení AST (abstraktního syntaktického stromu).
Pavel Tišnovský
2. 8. 2022
Doba čtení:
30 minut
Programovací jazyk K: důkaz, že mezi námi žijí mimozemšťané (dokončení)
Ve druhé a současně i závěrečné části článku o „mimozemském“ programovacím jazyku K se budeme zabývat způsobem práce s vícerozměrnými poli. Taktéž si podrobněji popíšeme práci s funkcemi definovanými uživatelem.
Pavel Tišnovský
28. 7. 2022
Doba čtení:
20 minut
Knihovny s implementací generických datových typů pro programovací jazyk Go (3)
Dnes se budeme zabývat především mapami (asociativními poli), které jsou v knihovně Go18DS implementovány hned několika různými způsoby. Obecně patří mapy mezi jeden z nejužitečnějších kontejnerů vůbec.
Pavel Tišnovský
26. 7. 2022
Doba čtení:
43 minut
Carbon: nový jazyk od Googlu má být nástupcem C++
Google představil nový programovací jazyk Carbon, navržený jako bezpečnější náhrada za C++. Deklarovaným cílem je kromě bezpečnosti také snadná interoperabilita s C++, koncepčně se jazyk podobá Rustu. Projekt je v experimentálním stadiu,…
Calculon
23. 7. 2022
Programovací jazyk K: důkaz, že mezi námi žijí mimozemšťané
Dnes se ve stručnosti seznámíme s programovacím jazykem K. Programy zapsané v tomto jazyce jsou velmi hutné (doslova několik znaků), ovšem mají podobu šumu na lince nebo zprávy poslané mimozemšťany.
Pavel Tišnovský
21. 7. 2022
Doba čtení:
34 minut
Pyrsistent: persistentní datové struktury v Pythonu (dokončení)
Dnes se zaměříme na popis zbývajících persistentních datových struktur, které knihovna vývojářům nabízí. Jedná se především o persistentní mapy a obousměrné fronty. Nalezneme zde i persistentní objekty, popř. takzvané záznamy.
Pavel Tišnovský
19. 7. 2022
Doba čtení:
25 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: první seznámení s možnostmi PPU
V další části seriálu o vývoji pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) se již začneme zabývat jejími grafickými schopnostmi. Taktéž si ukážeme další možnosti assembleru ca65.
Pavel Tišnovský
12. 7. 2022
Doba čtení:
34 minut
Rychlejší Bun jako náhrada Node.js pro JavaScript a TypeScript
Bun je moderní softwarový systém pro JavaScript a TypeScript podobný jako známé Node.js a Deno. Jen je rychlejší. Zároveň implementuje asi 90 % všech funkcí a API z Node.js. Bun je tak rychlý, protože je ručně optimalizovaný a napsaný v jazyce Zig…
Jan Fikar
11. 7. 2022
Pyrsistent: persistentní datové struktury v Pythonu
Některé vlastnosti Clojure inspirovaly i vývojáře používající jiné jazyky. Týká se to zejména oblasti persistentních datových struktur. Ty byly několikrát reimplementovány, v Pythonu například v projektu pyrsistent.
Pavel Tišnovský
30. 6. 2022
Doba čtení:
18 minut
Knihovny s implementací generických datových typů pro programovací jazyk Go (2)
Na předchozí článek o knihovně Go18DS dnes navážeme. Popíšeme si další dva velmi důležité kontejnery, konkrétně stromy (několika typů) a binární haldu. Ovšem nezapomeneme ani na benchmarky.
Pavel Tišnovský
28. 6. 2022
Doba čtení:
32 minut
Stack Overflow Developer Survey 2022
Stack Overflow zveřejnil ve středu svůj obvyklý průzkum mezi vývojáři Stack Overflow Developer Survey 2022. V tomto roce se zúčastnilo 73 tisíc vývojářů ze 180 zemí. Od minulého roku se zvýšilo procento vývojářů učících se programovat online ze…
Jan Fikar
27. 6. 2022
Amazon uvedl napovídač kódu CodeWhisperer
Amazon včera uvedl napovídač kódu CodeWhisperer založený na umělé inteligenci, podobně jako GitHub Copilot. CodeWhisperer je zatím jako preview dostupný po registraci. V současnosti podporuje Java, JavaScript a Python. Spolupracuje s Visual Studio…
Jan Fikar
24. 6. 2022
Knihovny s implementací generických datových typů pro jazyk Go
Doposud nejvýznamnější novou vlastností jazyka Go je zavedení podpory pro generické datové typy v Go 1.18. Právě existence generických datových typů umožnila vznik nových knihoven.
Pavel Tišnovský
23. 6. 2022
Doba čtení:
29 minut
Práce s vektory, maticemi a n-dimenzionálními poli v knihovně SymPy
Dnes se budeme zabývat především zpracováním vektorů matic. Některé operace jsou podobné operacím dostupným v knihovně NumPy, další podobné vlastnosti můžeme najít například v knihovně SciPy (řídké matice).
Pavel Tišnovský
21. 6. 2022
Doba čtení:
24 minut
Základy tvorby her pro herní konzoli NES: triky nabízené assemblerem, tvorba zvuků a grafiky
Ve třetí části seriálu o tvorbě her pro NES se nejprve seznámíme s některými triky nabízenými assemblerem ca65 a pak si ukážeme tvorbu zvuků. Taktéž si (prozatím bez příkladu) řekneme, jak se na NESu pracuje s grafikou.
Pavel Tišnovský
16. 6. 2022
Doba čtení:
35 minut
PyPy a Pyston jsou rychlejší než CPython 3.11
Nedávno jsme informovali, že Python 3.11 je asi o 40 % rychlejší, než Python 3.10. Včera pak server Phoronix zveřejnil test CPythonu (referenční C implementace Pythonu) 3.11 beta 1 a beta 3 s alternativními historicky rychlejšími implementacemi…
Jan Fikar
10. 6. 2022
Python 3.11 beta 1 ukazuje podstatné zrychlení
Server Phoronix dnes otestoval výkon Pythonu 3.11 Beta 1, který vyšel minulý měsíc. Python 3.11 by již měl zahrnovat zrychlení z projektu „Faster CPython Project“. Podle oficiálního testu pyperformance je 3.11 o 25 % rychlejší než 3.10. Ale podle…
Jan Fikar
6. 6. 2022
Kotlin Multiplatform: jednotná platforma pro aplikace určené pro iOS a Android
Vývoj mobilních aplikací pro chytré telefony je obor mladý a stále prochází dynamickým vývojem. Na počátku bylo v této oblasti více hráčů a téměř každá vývojářská společnost měla své želízko v ohni.
Milan Mitošinka
2. 6. 2022
Doba čtení:
10 minut
Analýza funkcí s využitím knihovny SymPy
Ve třetím článku o knihovně SymPy určené pro provádění symbolických výpočtů v Pythonu se budeme zabývat především analýzou funkcí, tj. například hledáním singularit, globálních i lokálních minim a maxim, výpočtem limit funkce atd.
Pavel Tišnovský
31. 5. 2022
Doba čtení:
25 minut
SymPy: knihovna pro symbolické výpočty zapsané přímo v Pythonu (2. část)
Ukážeme si některé její další vlastnosti, řešení soustavy nerovnic, použití SymPy v Jupyter Notebooku atd. Na závěr si ukážeme tvorbu grafů s využitím knihovny SymPy i export výrazů do LaTeXu.
Pavel Tišnovský
26. 5. 2022
Doba čtení:
21 minut
Druhé vydání učebnice Java pro úplné začátečníky
blog
Dovoluji si vám představit druhé vydání originální učebnice jazyka Java. Za pomoc s odbornou korekturou děkuji tímto Katedře teoretické informatiky z FIT ČVUT. Kniha ve formátu PDF a má 154 stran velikosti A5.
Redakce
25. 5. 2022
331
–
360
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
11
12
13
14
20
30
Následující strana
Poslední strana