Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
361
–
390
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
11
12
13
14
15
20
Následující strana
Poslední strana
SymPy: knihovna pro symbolické výpočty zapsané přímo v Pythonu
Python se v současnosti využívá v mnoha různých oblastech IT. Jednou z těchto oblastí jsou numerické výpočty (NumPy), ovšem je možné ho použít i pro symbolické výpočty: zjednodušování výrazů, symbolickou derivaci a integraci a podobně.
Pavel Tišnovský
24. 5. 2022
Doba čtení:
22 minut
Nejvíce vývojářů má JavaScript, Python a Java, Rust roste nejrychleji
Více jak 20 tisíc vývojářů ze 166 zemí se podílelo na průzkumu společnosti SlashData. Výsledky za prosinec 2021 – únor 2022 byly zveřejněny začátkem května jako State of the Developer Nation, 22nd Edition. Nejvíce vývojářů má JavaScript, poté…
Jan Fikar
23. 5. 2022
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – závěrečné zhodnocení
V šestém článku o vytváření, spouštění a řízení souběžných popř. paralelně běžících úloh v Pythonu nejdříve dokončíme popis knihovny Trio a posléze provedeme zhodnocení jednotlivých technologií.
Pavel Tišnovský
19. 5. 2022
Doba čtení:
34 minut
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – knihovna Trio (2)
Dnes se budeme zabývat problematikou komunikace mezi souběžně běžícími korutinami. Pro komunikaci se používají kanály, což je známý koncept, který však může přinášet řadu komplikací.
Pavel Tišnovský
17. 5. 2022
Doba čtení:
37 minut
Kombinace PyWebIO, Matplotlibu, Pandasu a Minia aneb webová aplikace za půl hodiny
Dnes si ukážeme, jak poměrně rychle (doslova za půl hodiny) vytvořit jednoduchou webovou aplikaci sloužící pro zobrazení naměřených dat, která jsou uložena v S3/Miniu. Kromě prostého zobrazení dat bude webová aplikace poskytovat i grafy.
Pavel Tišnovský
12. 5. 2022
Doba čtení:
33 minut
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – knihovna Trio
Dnes si popíšeme koncepty knihovny Trio. Ta je postavená nad relativní novinkou v Pythonu: klíčovými slovy async a await. Cílem Tria je zjednodušit tvorbu aplikací, v nichž jednotlivé části mohou běžet souběžně.
Pavel Tišnovský
10. 5. 2022
Doba čtení:
32 minut
Popularita Javy od Oracle klesá, na druhém místě roste Amazon
Společnost New Relic vydala před dvěma týdny zprávu o stavu ekosystému Javy v roce 2022. Data se získávají automaticky z aplikací, které je posílají New Relic. Nově je nejvíce zastoupena verze 11 LTS se 48 %, na druhém místě je 8 LTS se 46 %. Jen…
Jan Fikar
9. 5. 2022
Tvorba her pro Atari 2600 v Batari BASICu: standardní kernel a zvuky
Ve třetí části článku o programování her a dem pro herní konzoli Atari 2600 (VCS) nejprve dokončíme popis standardního kernelu Batari BASICu. Poté si řekneme, jak se na této herní konzoli pracuje se zvuky.
Pavel Tišnovský
5. 5. 2022
Doba čtení:
29 minut
Tvorba her pro Atari 2600 v Batari BASICu: ovládání čipu TIA
Ve druhém článku o programování her a dem pro herní konzoli Atari 2600 (VCS) si popíšeme možnosti čipu TIA v oblasti zobrazování grafiky. Zaměříme se zejména na popis ovládání čipu TIA z Batari BASICu.
Pavel Tišnovský
3. 5. 2022
Doba čtení:
27 minut
Kompilátor pro interaktivní příběhy v angličtině Inform 7 je open source
Inform 7 je objektový programovací jazyk velmi podobný běžné angličtině. Je určen ke psaní interaktivních příběhů a je jeden ze zástupců „kultivovaného programování“ (literate programming). Tvůrce Inform 7 Graham Nelson jej po 16 letech vývoje…
Jan Fikar
2. 5. 2022
Common Lisp: žralok mezi programovacími jazyky (2.část)
Ve druhé části miniseriálu o Common Lispu se seznámíme se základními stavebními prvky tohoto jazyka. Mezi tyto prvky patří především atomy, uspořádané páry, z nich odvozené seznamy, anonymní funkce i pojmenované funkce.
Pavel Tišnovský
28. 4. 2022
Doba čtení:
55 minut
Tvorba her pro Atari 2600 v Batari BASICu: úkol pro hardcode programátory
Okolo některých osmibitových herních konzolí existuje komunita vývojářů, z nichž někteří pro tyto stroje dodnes vytváří nové hry. V případě Atari 2600 lze využít assembler nebo velmi dobře použitelný Batari BASIC.
Pavel Tišnovský
26. 4. 2022
Doba čtení:
31 minut
Programovací paradigma založené na tocích (dat) a knihovna goflow
Představíme si programování/paradigma založené na tocích (FBP – Flow-based programming). Jedná se o paradigma, v němž se aplikace definují jako sítě procesů, které si posílají data předáváním zpráv předem definovanými cestami.
Pavel Tišnovský
21. 4. 2022
Doba čtení:
32 minut
Common Lisp: žralok mezi programovacími jazyky
V seriálu o dialektech programovacího jazyka Lisp nesmí chybět článek o Common Lispu. Jedná se o multiparadigmatický programovací jazyk definovaný standardem (ANSI), pro nějž existuje několik vzájemně kompatibilních implementací.
Pavel Tišnovský
14. 4. 2022
Doba čtení:
56 minut
Pharo 10.0 nabízí lepší modularizaci
Vyšlo Pharo 10.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Nová verze přináší především lepší modularizaci a pročištění, díky kterému se podařilo zmenšit velikost image o 10 %. Podrobnosti naleznete v poznámkách k vydání.
Pavel Křivánek
5. 4. 2022
Vychází kniha OCaml Scientific Computing
V řadě Undergraduate Topics in Computer Science nakladatelství Springer vychází kniha OCaml Scientific Computing s podtitulem Functional Programming in Data Science and Artificial Intelligence. Věnuje se numerickým a symbolickým vědeckým výpočtům a…
Calculon
5. 4. 2022
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – Curio a Trio
Dnes si popíšeme knihovny nazvané Curio a Trio. Jsou postavené nad relativní novinkou v Pythonu: klíčovými slovy async a await. Jejich cílem je zjednodušit tvorbu aplikací, v nichž jednotlivé části mohou běžet souběžně.
Pavel Tišnovský
5. 4. 2022
Doba čtení:
36 minut
Dlouho očekávaná novinka v Go 1.18 – generické datové typy (dokončení)
Navážeme na článek o typových parametrech, typových množinách, generických datových typech a generických funkcích Ukážeme si další vlastnosti typového systému jazyka Go 1.18 a taktéž některá omezení, která generické funkce a především generické metody mají.
Pavel Tišnovský
31. 3. 2022
Doba čtení:
24 minut
Dlouho očekávaná novinka v Go 1.18 – generické datové typy
Mnohými vývojáři netrpělivě očekávanou vlastností jazyka Go jsou (resp. byly) generické funkce a generické datové typy. Nakonec se objevily v nedávno vydané stabilní verzi Go 1.18.
Pavel Tišnovský
29. 3. 2022
Doba čtení:
31 minut
Specifické vlastnosti procesorů AArch64: aritmetické operace
Dnes se budeme zabývat instrukcemi určenými pro provádění aritmetických operací. Tyto instrukce se rozdělují na instrukce určené pro celočíselné datové typy a na instrukce, které provádějí operace s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou.
Pavel Tišnovský
24. 3. 2022
Doba čtení:
37 minut
Java / JDK 18 má vlastní webový server
Nová verze Javy, resp. JDK 18, přináší celkem devět dílčích novinek (JDK Enhancement Proposal; JEP). Najdeme mezi nimi přechod na UTF-8 jako výchozí, vlastní jednoduchý webový server (Simple Web Server, viz podrobnosti), Code Snippets v Java API…
David Ježek
23. 3. 2022
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu (2)
Dnes si povíme, jak zajistit souběžné či paralelní zpracování úloh s využitím několika různých technologií. Bude se jednat o třídy ThreadPoolExecutor a ProcessPoolExecutor, ovšem zmíníme se i o korutinách a konstrukcích async a await.
Pavel Tišnovský
22. 3. 2022
Doba čtení:
35 minut
Detekce anomálií v auditních záznamech – časové řady
blog
Opět bych se chtěl zaměřit na hledání anomálií v jinak běžném chování systémů. Protože pokud bych měl při dohledu běžících systémů něco řešit, pak jsou to právě výjimky z obvyklého chování.
Redakce
18. 3. 2022
Vyšlo Go 1.18
Byla vydána verze 1.18 jazyka Go. Mezi novinky patří typové parametry (a množiny), fuzzing, pracovní prostory pro práci na více modulech zároveň a podpora nového ABI na ARM64 a PowerPC64 vedoucí k přibližně 20% zrychlení. Go vzniklo v Googlu pro…
Calculon
17. 3. 2022
Specifické vlastnosti procesorů AArch64: přenos bloků dat a instrukce s podmínkou
Článek je věnován dvěma důležitým tématům: přenosům dat a taktéž problematice provedení některých operací za předpokladu, že je splněna nějaká podmínka. AArch64 nabízí kromě podmíněných skoků i celou řadu dalších instrukcí s podmínkou.
Pavel Tišnovský
15. 3. 2022
Doba čtení:
30 minut
Mercury dostává podtypy
Jazyk Mercury dostal experimentálně podtypy. V nejnovější beta verzi je možné od datových typů odvozovat nové typy, jež jsou matematicky podmnožinou rodičovského typu. Jedná se o obdobu dědičnosti známé z objektově orientovaného programování…
Calculon
12. 3. 2022
Specifické vlastnosti procesorů AArch64: podmíněné a nepodmíněné skoky, adresování dat
Ve druhém článku o specifických vlastnostech instrukční sady procesorů AArch64 si popíšeme především použití podmíněných i nepodmíněných skoků a taktéž způsoby adresování dat, například při provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
3. 3. 2022
Doba čtení:
40 minut
Specifické vlastnosti procesorů AArch64: základní instrukce
Instrukční sada procesorů s architekturou AArch64 má některé zajímavé vlastnosti, s nimiž se můžeme postupně seznámit. Dnes si ukážeme několik plně funkčních příkladů založených na několika základních instrukcích.
Pavel Tišnovský
1. 3. 2022
Doba čtení:
34 minut
Udržitelné programování s Rustem
Na blogu AWS (Amazon Web Services) vyšel před dvěma týdny článek o udržitelném programování s Rustem. Celosvětově data centra spotřebují podle IEA (International Energy Agency) za rok asi 200 TWh elektrické energie, což je asi 1 % celosvětové…
Jan Fikar
25. 2. 2022
Rust 1.59 podporuje asembler přímo v kódu
Byla vydána verze 1.59 jazyka Rust. Mezi novinky patří podpora asembleru přímo v kódu (inline, pomocí makra asm!), možnost zmenšit velikost přeložených binárek (například odstraněním metadat pro debugging) nebo implicitní hodnoty pro číselné typové…
Calculon
25. 2. 2022
361
–
390
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
11
12
13
14
15
20
Následující strana
Poslední strana