Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
421
–
450
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
13
14
15
16
17
20
Následující strana
Poslední strana
Standardní šablonovací systém jazyka Go (dokončení)
V dnešním článku dokončíme popis standardního šablonovacího systému jazyka Go, který je představován knihovnou text/template. Jedná se o až překvapivě výkonný a taktéž rozšiřitelný systém umožňující například volání uživatelských funkcí.
Pavel Tišnovský
14. 12. 2021
Doba čtení:
25 minut
Specializované jazyky pro práci s N-dimenzionálními poli: jazyk J
Zatímco minule jsme se zabývali především univerzálními jazyky, dnes se zaměříme na programovací jazyk J, který je přímo určen pro práci s poli jedná se o skvělý doménově specifický jazyk.
Pavel Tišnovský
9. 12. 2021
Doba čtení:
41 minut
Standardní šablonovací systém jazyka Go
Dnes se seznámíme se standardním šablonovacím systémem tohoto jazyka, který je představován knihovnou text/template. Jedná se o až překvapivě výkonný a taktéž rozšiřitelný šablonovací systém.
Pavel Tišnovský
7. 12. 2021
Doba čtení:
24 minut
Vyšel Rust 1.57
Byla vydána verze 1.57 jazyka Rust. K nejvýraznějším změnám patří možnost použití maker panic a assert v konstantním kontextu ( const fn) a metody pro pokus o alokaci paměti pro řetězce a některé kolekce, aniž by byl celý program při neúspěchu…
Calculon
3. 12. 2021
Jazyky umožňující operace s poli aneb rozsáhlý svět „array programmingu“
Dnes navštívíme rozsáhlý svět jazyků navržených a optimalizovaných pro manipulaci s poli. Taktéž si vysvětlíme, co si vlastně máme pod pojmem „pole“ představit – to totiž ani zdaleka není tak zřejmý termín, jak by se mohlo zdát.
Pavel Tišnovský
2. 12. 2021
Doba čtení:
38 minut
Advent of Code 2021: programátoři zachraňují Vánoce
Také letos mohou programátoři pomoci zachránit Vánoce. Každý den od prvního do pětadvacátého prosince se na AdventOfCode.com objeví dvě programovací úlohy – letos volně spojené tématem pomoci Santovi v jeho ponorce. Úlohy je možné řešit…
Ondra Satai Nekola
1. 12. 2021
Vyšla Julia 1.7
Byla vydána verze 1.7 jazyka Julia. Seznam novinek a vylepšení je poměrně dlouhý (viz odkaz), za zmínku stojí například lepší podpora více vláken a podpora Apple Silicon. Julia je moderní jazyk specializovaný na matematické a statistické výpočty,…
Calculon
1. 12. 2021
Vyšlo PHP 8.1 s vlákny a výčty
Včera vyšlo PHP 8.1.0. Novinkou je typ enumerate (výčet), který může mít jen diskrétní počet možných hodnot. Dále jsou tu fibers (vlákna), která se dají použít v kooperativním multitaskingu v PHP. Novinkou je také přepínač readonly, který…
Jan Fikar
26. 11. 2021
Jednotkové testování v PHP: parametrizované testy
V posledním dílu této minisérie budou zmíněny základní možnosti tzv. parametrizovaných testů. Ty jsou výhodné v případě, že chceme tentýž kód testu spustit s různými vstupními daty.
Pavel Herout
24. 11. 2021
Doba čtení:
6 minut
Vzniká PHP Foundation, z projektu PHP odchází Nikita Popov
Jeden z předních vývojářů jazyka PHP, Nikita Popov, po letech odchází, přičemž se bude plně věnovat LLVM. Pro PHP je to po 10 letech Nikitova plodného působení na PHP a v JetBrains citelná ztráta, neboť z něj odchází člověk, který v sobě nosí…
David Ježek
23. 11. 2021
Programovací technika nazvaná tacit programming
V dnešním článku se seznámíme se zajímavou programovací technikou, která je nazývána
point-free style
popř. v některých programovacích jazycích
tacit programming
.
Pavel Tišnovský
23. 11. 2021
Doba čtení:
29 minut
Futoshiki: genetické algoritmy
blog
Jako poslední pokus vyřešit logickou hru Futoshiki jsem zkusil použít genetické algoritmy. Ty by měly umožňovat řešit optimalizační úlohy, takže třeba zaberou i v tomto případě.
Redakce
19. 11. 2021
Jednotkové testování v PHP: příjemné drobnosti
Kromě základních možností pro psaní testů nám PHPUnit poskytuje i řadu užitečných funkcí, které oceníme, jakmile začneme psát rozsáhlejší testovací sady. Hlavní z nich jsou vysvětleny na příkladech v tomto článku.
Pavel Herout
18. 11. 2021
Doba čtení:
8 minut
Moonscript: jazyk inspirovaný CoffeeScriptem určený pro ekosystém jazyka Lua (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností jazyka Moonscript, který je transpilován do jazyka Lua. Ukážeme si použití řezů, programových smyček vracejících hodnoty, deklaraci tříd či tzv. destructuring.
Pavel Tišnovský
18. 11. 2021
Doba čtení:
37 minut
Rust dostává experimentální modul pro SIMD
Do Rustu do větve nightly byl přidán modul pro SIMD nezávislý na konkrétní architektuře. SIMD (single instruction, multiple data) jsou instrukce procesoru provádějící jednu matematickou operaci paralelně na více datech. Intel například podporuje…
Calculon
15. 11. 2021
Futoshiki: constraint programming
blog
V předchozím příspěvku jsem se pokusil naprogramovat řešení hry Futoshiki s využitím backtracking. To bylo to první, co mne napadlo. Nicméně jsem se dále pokusil vyzkoušet i jiné přístupy, které by mohly vést k vyřešení takové hry.
Redakce
12. 11. 2021
Moonscript: jazyk inspirovaný CoffeeScriptem určený pro ekosystém jazyka Lua (2)
Ve druhé části článku o jazyku Moonscript si nejprve ukážeme novou syntaxi použitou při zápisu metod (včetně zjednodušení přístupu k atributům objektů) a posléze si popíšeme další konstrukce, například generátorovou notaci seznamu.
Pavel Tišnovský
11. 11. 2021
Doba čtení:
34 minut
Jednotkové testování v PHP: možnosti při psaní testovacích případů
V pokračování se dozvíme, jaké PHPUnit poskytuje možnosti při psaní testovacích případů. Základní možnosti (z dostupných 120) jsou vysvětleny na příkladech. Opět se dozvíme o dalších možnostech spolupráce PHPUnit a PhpStorm.
Pavel Herout
10. 11. 2021
Doba čtení:
14 minut
Moonscript: jazyk inspirovaný CoffeeScriptem určený pro ekosystém jazyka Lua
Seznámíme se s jazykem nazvaným Moonscript. Syntaxe a především sémantika tohoto jazyka je inspirovaná CoffeeScriptem, ovšem Moonscript je určen pro ekosystém jazyka Lua a je tak použitelný i pro tvorbu aplikací pro mikrořadiče.
Pavel Tišnovský
9. 11. 2021
Doba čtení:
31 minut
Futoshiki: logická hra a její řešení klasickým přístupem pomoci backtrackingu
blog
Po delší době jsem se opět dostal k řešení nějaké hry. Vybral jsem si japonskou logickou hru Futoshiki. Jedná se o relativně mladou hru vymyšlenou na začátku tohoto století s jednoduchými pravidly.
Redakce
5. 11. 2021
Operace s daty uloženými v binárních souborech v knihovnách NumPy a Pandas (dokončení)
Už jsme si ukázali základy práce s daty uloženými v binárních souborech v knihovnách NumPy a Pandas. Jednou z největších předností binárních souborů jsou rychlé přesuny (seek) a namapování obsahu souboru do paměti (mmap).
Pavel Tišnovský
4. 11. 2021
Doba čtení:
31 minut
Jednotkové testování v PHP s knihovnou PHPUnit
V první části budou vysvětleny základní pojmy včetně výběru knihovny PHPUnit. Dozvíme se jaké jsou základní části jednotkového testu, jak začlenit testy do prostředí PhpStorm a jak pracovat s výsledky testů.
Pavel Herout
3. 11. 2021
Doba čtení:
12 minut
Oslava 55 let od vzniku první implementace jazyka APL
Před 55 lety, tedy v listopadu 1966, byla vydána první verze programovacího jazyka APL. Jednalo se o přelomový jazyk, který byl založen na (tehdy) nové notaci zápisu matematických operací vymyšlenou Kennethem E. Iversonem.
Pavel Tišnovský
2. 11. 2021
Doba čtení:
40 minut
Dění okolo generických typů v Go
S blížícím se vydáním Go 1.18 dochází k posledním úpravám návrhu generických typů v Go. Tato zatím největší změna od vydání první verze jazyka zahrnuje rozšíření překladače a standardní knihovny. V případě knihovny budou zatím změny provizorní, bez…
Calculon
28. 10. 2021
Intel vydal jako open source ControlFlag pro automatickou kontrolu kódu v C/C++
Minulý týden Intel uvolnil svůj nástroj ControlFlag jako open source pod licencí MIT. ControlFlag automaticky kontroluje kód v C/C++ a využívá speciální samoučící detekci vzorů. Naučen byl na asi miliardě řádek zdrojových kódů open source software…
Jan Fikar
25. 10. 2021
Ruby bude mít just-in-time compiler YJIT
Maxime Chevalier-Boisvertová představila v úterý just-in-time compiler pro Ruby s názvem YJIT, který používá Lazy Basic Block Versioning (LBBV). YJIT je průměrně o 23 % rychlejší než CRuby. Podle plánu by YJIT měl být v Ruby 3.1, jen nebude ve…
Jan Fikar
22. 10. 2021
Základy práce s grafickou plochou v jazyku Basic-256
Pro výuku programování se velmi často používají jazyky s grafickým výstupem. Výjimkou není ani Basic-256, který obsahuje grafickou plochu s podporou vykreslení běžných 2D entit, jednotlivých pixelů, ale i zobrazení pohyblivých spritů.
Pavel Tišnovský
21. 10. 2021
Doba čtení:
28 minut
Logování v PHP: různé možnosti výsledného formátování výstupů
V poslední třetí části budou popisovány různé možnosti výsledného formátování výstupů, které dokáží výrazně ovlivnit logovanou informaci. Na závěr bude uveden realističtější příklad použití, ze kterého vyplynou možné kombinace.
Pavel Herout
20. 10. 2021
Doba čtení:
11 minut
Basic-256: další moderní reinkarnace BASICu určená pro výuku programování
Prozatím poslední moderní reinkarnací programovacího jazyka BASIC, s níž se seznámíme, je Basic-256. Opět se jedná o jazyk (a vývojové prostředí) určené primárně pro výuku programování, které navíc podporuje i práci s grafikou.
Pavel Tišnovský
19. 10. 2021
Doba čtení:
29 minut
Vestavěné objekty Small Basicu: práce s grafikou, časovačem, reakce na události
Ve druhém a současně i závěrečném článku o Small Basicu si ukážeme práci s vestavěnými objekty, zejména s grafickým oknem. Taktéž si popíšeme želví grafiku a systém událostí (a reakcí na ně). Zmíníme se i o alternativně ke Small Basicu, jímž je Basic-256.
Pavel Tišnovský
14. 10. 2021
Doba čtení:
33 minut
421
–
450
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
13
14
15
16
17
20
Následující strana
Poslední strana