Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
451
–
480
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
14
15
16
17
18
20
Následující strana
Poslední strana
Logování v PHP: možnosti výstupů logování zajišťovaných handlery
Ve druhém článku si ukážeme poměrně podrobně možnosti výstupů logování zajišťovaných handlery. Tyto možnosti jsou vcelku rozsáhlé a evidentně reagují na reálnou poptávku takřka „ze života“.
Pavel Herout
13. 10. 2021
Doba čtení:
13 minut
Small Basic: moderní reinkarnace BASICu určená pro výuku programování
Už jsme se několikrát zmínili o jazycích navržených pro výuku programování. Do této kategorie spadá i Small Basic, jehož jméno se sice odkazuje na klasické BASICy, ovšem jedná se o značně rozdílný dialekt.
Pavel Tišnovský
12. 10. 2021
Doba čtení:
31 minut
Python je první v TIOBE
V TIOBE indexu popularity programovacích jazyků, který se používá již přes 20 let, poprvé zvítězil Python a nahradil tak dvojici C a Java, která obsadila druhé a třetí místo. Zajímavé je, že u Perlu a R popularita klesla ve srovnání s říjnem…
Jan Fikar
11. 10. 2021
Python 3.10 se strukturálním pattern matchingem
Vyšel Python 3.10. Hlavní novinkou je podpora strukturálního pattern matchingu pomocí klíčových slov match a case. Mezi další vylepšení patří například srozumitelnější chybové hlášky a union type operator.
anonymní
7. 10. 2021
Logování v PHP: logovací systém integrovaný do známých frameworků
V prvním článku se dozvíme, jaká logovací knihovna bude popisována, jak ji zprovoznit v systému PhpStorm, jaké má základní principy a jak jednoduše vyzkoušet její funkčnost. Ukážeme si také, že jsou možné různé kombinace loggerů.
Pavel Herout
6. 10. 2021
Doba čtení:
14 minut
ULua: univerzální distribuce programovacího jazyka Lua
Představíme si projekt nazvaný ULua, což je distribuce tohoto programovacího jazyka pro všechny tři nejpoužívanější operační systémy, která kromě LuaJITu obsahuje i správce balíčků upkg.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2021
Doba čtení:
19 minut
Úvahy o Borrow Checkeru pro C++
Server This Week in Rust přinesl odkaz na zajímavý článek z pera tří vývojářů projektu Chromium. Autoři v něm rozvíjejí myšlenku implementovat v C++ stejná, nebo alespoň podobná pravidla paměťové bezpečnosti na úrovni typového systému, jako má Rust…
klokan
25. 9. 2021
PC-BASIC: reinkarnace populárního i zatracovaného GW-BASICu
V první polovině osmdesátých let patřilo k dobrému vychování dodávat domácí i osobní počítače vybavené nějakým dialektem programovacího jazyka BASIC. Výjimkou není ani IBM PC, pro které byl dodáván mj. i GW-BASIC, později QBasic.
Pavel Tišnovský
23. 9. 2021
Doba čtení:
40 minut
Nová verze jazyka Idris 2 přidává inkrementální překlad a zrychluje typovou kontrolu
Byla vydána verze 0.5.0 jazyka Idris 2. Z větších změn lze zmínit přidání inkrementálního překladu a zrychlení typové kontroly omezením redukcí v době překladu. Idris je funkcionální jazyk s velmi silným typovým systémem včetně závislostních typů…
Calculon
19. 9. 2021
Jazyk Go a vyhodnocování výrazů v době běhu aplikace
Často se setkáme s požadavkem na umožnění zápisu výrazů do vstupních formulářových polí, pro použití výrazů v konfiguračních souborech atd. Lze to řešit vložením interpretru plnohodnotného jazyka, ale mnohdy stačí doménově specifický jazyk (DSL).
Pavel Tišnovský
16. 9. 2021
Doba čtení:
17 minut
Java 17 a OpenJDK 17 s hotovým Vector API a plánovaným koncem Applet API
Na světě je nová hlavní verze Javy, resp. číselně stejná verze balíku OpenJDK. Sedmnáctka přináší několik novinek, například novou renderovací pipeline pro macOS (používá API Metal, OpenGL končí), podporu portu pro Apple M1, vylepšené…
David Ježek
15. 9. 2021
Go 1.17 je o 5 % rychlejší
Na světě je nová verze programovacího jazyka Go 1.17. Změn není příliš mnoho, přibyla například podpora 64bit ARM na Windows a samozřejmě opravy různých chyb. Toto vydání ale přináší jisté zvýšení výkonu, konkrétně byl změněn způsob předávání…
David Ježek
17. 8. 2021
Knihovna ipycanvas aneb kreslicí plátno pro Jupyter Notebook (2. část)
Nejdříve dokončíme popis stylu vykreslení cest, resp. přesněji řečeno jednotlivých segmentů cesty. Dále si ukážeme definici vzorku čáry a nezapomeneme ani na možnost simulace ručního kreslení na plátno.
Pavel Tišnovský
3. 8. 2021
Doba čtení:
23 minut
Knihovna ipycanvas aneb kreslicí plátno pro Jupyter Notebook
V některých aplikacích vytvářených s Jupyter Notebookem se setkáme s nutností vykreslení nějakého diagramu, schématu či vizualizace výsledku simulace. Nejuniverzálnější je knihovna ipycanvas, kterou si dnes popíšeme.
Pavel Tišnovský
29. 7. 2021
Doba čtení:
23 minut
Interaktivní ovládací prvky v Jupyter Notebooku
Ukážeme si vkládání interaktivních ovládacích prvků (tlačítek, posuvníků atd.) do diářů vytvářených a prezentovaných v Jupyter Notebooku, Jupyter Labu i v JupyterLite. Tyto prvky umožňují interaktivní modifikaci parametrů výpočtů, grafů atd.
Pavel Tišnovský
27. 7. 2021
Doba čtení:
26 minut
Jazyk Go a textový terminál ve funkci základního prvku uživatelského rozhraní (2.část)
Tvorbou aplikací pro běh v terminálu se budeme zabývat i dnes. Nejprve se zmíníme o knihovně cfmt, která rozšiřuje možnosti standardní knihovny fmt a ve druhé půlce článku si ukážeme vykreslování grafů do terminálu knihovnou asciigraph.
Pavel Tišnovský
22. 7. 2021
Doba čtení:
26 minut
JupyterLite: nová alternativní architektura Jupyter Notebooku
V dnešním článku se seznámíme se zajímavým projektem nazvaným JupyterLite. Jedná se o alternativu ke známému Jupyter Notebooku, která však běží kompletně v prohlížeči a na straně serveru vyžaduje jen poskytnutí statického obsahu.
Pavel Tišnovský
20. 7. 2021
Doba čtení:
29 minut
Vyšlo Pharo 9.0 s podporou GTK
Vyšlo Pharo 9.0. Přináší podporu GTK3, nástroje pro ladění na úrovni jednotlivých objektů, refaktorování, vylepšenou podporu ARM (včetně Apple M1) a FFI a mnoho dalšího. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Pavel Křivánek
15. 7. 2021
Jazyk Go a textový terminál ve funkci základního prvku uživatelského rozhraní
Jazyk Go se většinou nepoužívá pro tvorbu klasických desktopových aplikací. Je ovšem často využívaný pro tvorbu backendu webových aplikací. Setkáme se i s nástroji (například gotop), které využívají emulátor textového terminálu.
Pavel Tišnovský
15. 7. 2021
Doba čtení:
25 minut
Tor chce přepsat kód do jazyka Rust, vzniká nová implementace Arti
Projekt Tor oznámil vývoj projektu Arti, což je nová implementace klientského a serverového software napsaná v moderním jazyce Rust. Vývoj se rozbíhá díky finančnímu příspěvku Zcash Open Major Grants (ZOMG) ve výši 670 tisíc dolarů. Současná…
Petr Krčmář
12. 7. 2021
Vyšla nová verze jazyka Idris 2
Včera byla vydána verze 0.4.0 jazyka Idris 2. Jedná se o reimplementaci původního experimentálního jazyka Idris, který je podobný Haskellu a obsahuje propracovanou podporu závislostních typů. Podobně jako v případě jazyka Agda je jeho typový systém…
Calculon
25. 6. 2021
Vývoj služeb postavených na systému Apache Kafka v jazyku Go
Dnes si ukážeme, jak lze použít základní funkce Apache Kafky v jazyku Go. Demonstrační příklady budou využívat dvě knihovny, a to konkrétně confluent-kafka-go a Sarama. Důležitým tématem je však i testování aplikací.
Pavel Tišnovský
15. 6. 2021
Doba čtení:
32 minut
Swift 5.5 přináší async/await a aktorový model
Nová verze jazyka Swift představená na letošním WWDC přináší korutiny ve formě async/await, které umožňují asynchronní vykonávání kódu. Příslušné rozšíření standardní knihovny podporuje tzv. “structured concurrency.” Další zajímavou novinkou…
Calculon
13. 6. 2021
Vyšla první veřejná beta Go 1.17
Byla vydána první beta verze jazyka Go 1.17 s několika podstatnými novinkami. Největší novinkou je změna ABI (prozatím na platformě amd64), nyní se místo zásobníku používají k předávání hodnot registry. Nová je také podpora Windows na ARM64 včetně…
Calculon
11. 6. 2021
Microsoft oznámil vlastní build OpenJDK
Microsoft oznámil vlastní build OpenJDK. Ke stažení jsou balíčky pro x64 Windows, Linux a macOS. V předběžném přístupu jsou balíčky pro arm64 Windows a Linux. Microsoft používá zdrojové kódy OpenJDK a skripty pro sestavení Eclipse Adoptium. Jaký…
Jan Fikar
4. 6. 2021
Programovací jazyky a vývojové nástroje pro mikropočítače společnosti Sinclair Research
Dnešní článek, jenž tematicky navazuje na trojici článků o programovacích jazycích a vývojových nástrojích pro osmibitové počítače Atari, je věnován programovacím jazykům pro počítače firmy Sinclair Research.
Pavel Tišnovský
1. 6. 2021
Doba čtení:
35 minut
Rust se dostává do systemd
Luca Boccassi vytvořil pull request, kterým do systemd zavádí podporu pro programovací jazyk Rust. V systemd by tak bylo možné psát moduly ve dvou programovacích jazycích, jak v doposud používaném C, tak nově i v Rustu. Zatím se jedná…
linuxák
30. 5. 2021
Guido van Rossum chce dvojnásobně zrychlit CPython
Autor programovacího jazyka Python Guido van Rossum se loni doma v důchodu při pandemii nudil a proto začal pracovat pro Microsoft. Nyní oznámil, čeho chce spolu s malým týmem Microsoftu dosáhnout. Jde o zrychlení CPythonu. Ve verzi 3.11 by mohl…
Jan Fikar
17. 5. 2021
Cross assemblery a cross překladače pro platformu osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Dnes se zaměříme na popis cross překladačů a cross assemblerů. Zmíníme se například o projektu Mad-Assembler, který je používán dodnes, podobně jako cross překladač programovacího jazyka C.
Pavel Tišnovský
11. 5. 2021
Doba čtení:
39 minut
Cinder: implementace CPython s JIT
Facebook otevřel zdrojové kódy projektu Cinder, který má za cíl optimalizovat CPython 3.8. Podle popisu projektu přináší optimalizace, jako např. vylepšený výkon korutin, bytecode caching a JIT, který umí využít typové anotace.
cc
6. 5. 2021
451
–
480
/
2 022
První strana
Předchozí strana
10
14
15
16
17
18
20
Následující strana
Poslední strana