Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
271
–
300
/
2 022
První strana
Předchozí strana
8
9
10
11
12
20
30
Následující strana
Poslední strana
Detekce velikosti hodnot uložených v operační paměti a spravovaných interpretrem Pythonu
V ekosystému jazyka Python je mnohdy užitečné zjistit, jaký objem operační paměti zabírají hodnoty (objekty), s nimiž se v aplikacích psaných v Pythonu pracuje. Kupodivu se nejedná o zcela triviální úlohu.
Pavel Tišnovský
30. 3. 2023
Doba čtení:
37 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT
Dokončíme poměrně rozsáhlé téma, kterému jsme se věnovali minule i předminule. Jedná se o vlastní implementaci podprogramu v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80, jenž bude napodobovat příkaz PLOT ze Sinclair BASICu.
Pavel Tišnovský
28. 3. 2023
Doba čtení:
56 minut
Načítání a ukládání dat uložených v N-rozměrných polích v jazyku Go
Popíšeme si knihovnu nazvanou npyio, která slouží pro načítání a ukládání n-rozměrných polí (typicky vektorů a matic) do souborů ve formátu NPY. Ten byl primárně vytvořen pro potřeby Numpy, ale používá se i jinde.
Pavel Tišnovský
23. 3. 2023
Doba čtení:
38 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí
Dnes si ukážeme, jak v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80 realizovat operaci typu PLOT. Jedná se o standardní příkaz Sinclair BASICu pro vykreslení jediného pixelu na obrazovku. Není to ovšem zcela triviální operace.
Pavel Tišnovský
21. 3. 2023
Doba čtení:
50 minut
Nový ORM framework pro Kotlin?
blog
Pokud máte averzi na vznik nových frameworků, tohle raději dál ani nečtěte. Ostatní laskavé čtenáře upozorňuji, že zde chystám představit především návrh API pro modelování databázových dotazů v deklarativním stylu.
Redakce
20. 3. 2023
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny podruhé
Nejdříve dokončíme problematiku tisku znaků na obrazovku. Poté si ukážeme, jak je možné vytisknout celé řetězce a následně se zaměříme na emulaci BASICovského příkazu PLOT.
Pavel Tišnovský
9. 3. 2023
Doba čtení:
41 minut
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny
V seriálu o vývoji pro legendární mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme různé způsoby přímé manipulace s obrazovou pamětí, tedy konkrétně takové postupy, které se obejdou bez využití podprogramů uložených v ROM.
Pavel Tišnovský
2. 3. 2023
Doba čtení:
37 minut
Python-nopie: rychlejší Python jako novinka v Debianu a Ubuntu
Nedávno jsem si všiml, že v Ubuntu Jammy jsou nějaké nové balíčky se zvláštními názvy python3-nopie, python3.10-nopie a python3.11-nopie. Co je to za novinky a k čemu by to mohlo být?
Jan Fikar
1. 3. 2023
Doba čtení:
5 minut
Základní optimalizace v Go aneb pomáháme překladači: konstrukce řetězců
Opět se seznámíme s některými dalšími optimalizacemi, které lze provádět na úrovni zdrojového kódu. Zabývat se budeme zdánlivě triviální úlohou: jak efektivně zkonstruovat řetězec skládáním jednotlivých znaků a/nebo kratších řetězců.
Pavel Tišnovský
28. 2. 2023
Doba čtení:
28 minut
DI naposled a kuchání PHP Jet
blog
Dnes bych rád definitivně uzavřel ožehavé téma Dependency Injection a jeho použití v PHP Jet a zároveň je přesunul na další téma – na důkladné, nikoliv již povrchní a až moc konkrétní, rozebrání architektury frameworku PHP Jet.
Redakce
24. 2. 2023
Nová funkcionalita v Go 1.20: detekce skutečně volaných řádků v programovém kódu
V Go verze 1.20 se objevila poměrně dlouho očekávaná funkcionalita. Jedná se o relativně snadno použitelnou technologii umožňující detekci skutečně volaných řádků a bloků v programovém kódu.
Pavel Tišnovský
23. 2. 2023
Doba čtení:
24 minut
Popularitě programovacích jazyků vévodí Python
Computerworld shrnuje aktuální stav popularity programovacích jazyků dle dvou různých metrik. V obou ale vede Python, byť třeba ne výrazně. Index TIOBE, který věc posuzuje optikou uživatelských dotazů ve vyhledávačích říká, že Python je oblíben…
David Ježek
22. 2. 2023
Vývoj pro ZX Spectrum: výpis informací na obrazovku
Ve třetím článku o vývoji pro domácí mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme, jak lze zajistit výpis užitečných informací (znaků, řetězců atd.) na obrazovku. Využít přitom můžeme podprogramy z ROM či si vše napsat od začátku.
Pavel Tišnovský
21. 2. 2023
Doba čtení:
33 minut
C++20: kde bydlí korutiny
blog
V předchozích článcích jsem se snažil vysvětlit co jsou to korutiny v C++20, jak jsou implementované interně a jak je správně budit. Bystrý programátor by se měl také zajímat o to, kde je uložen stav korutiny.
Redakce
18. 2. 2023
Dependency Injection ještě jednou
blog
U předešlého článku se nám rozhořela pěkná diskuze. Rozhodl jsem se, že napíšu ještě jeden článek čistě na toto téma bez ohledu na PHP Jet. Tentokrát to bude pouze na téma návrh software.
Redakce
16. 2. 2023
Kafka Connect: definice a kontrola schématu zpráv
Na úvodní článek o frameworku Kafka Connect dnes navážeme a budeme se zabývat definicí a kontrolou schématu zpráv, což je v oblasti heterogenních architektur založených na mikroslužbách velmi užitečná a žádaná vlastnost.
Pavel Tišnovský
16. 2. 2023
Doba čtení:
26 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru.
Pavel Tišnovský
14. 2. 2023
Doba čtení:
34 minut
PHP Jet: Dependency Injection, továrny a tak dále
blog
Dnešní článek bude opět o softwarové architektuře a filozofii frameworku PHP Jet. Tentokrát se podíváme na zajímavé téma Dependency Injection, továren a další zajímavé věci.
Redakce
10. 2. 2023
Kafka Connect: tvorba producentů a konzumentů bez zdrojového kódu
V dnešním článku se ve stručnosti seznámíme s frameworkem nazvaným Kafka Connect. S ním je možné vytvářet producenty, konzumenty a transformátory zpráv pro Apache Kafku bez nutnosti tvorby a následné údržby zdrojového kódu.
Pavel Tišnovský
9. 2. 2023
Doba čtení:
28 minut
Kouzlo minimalismu potřetí: vývoj her a dem pro slavné ZX Spectrum
Navážeme na série článků o vývoji her pro Atari 2600 a konzoli NES. Řekneme si, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro neméně slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
Pavel Tišnovský
7. 2. 2023
Doba čtení:
29 minut
Go 1.20 nabídne díky úvodní podpoře PGO zrychlení o 3 až 4 %
Po půl roce od vydání předchozí verze uvolnili vývojáři Go verze 1.20. Hlavní novinkou je úvodní podpora optimalizace řízené profilem, tedy profile-guided optimization (PGO). Ta překladači umožňuje provádět optimalizace specifické pro aplikaci a…
Petr Krčmář
2. 2. 2023
Podpora programovacího paradigmatu založeného na tocích (dat) knihovnou glow
Popíšeme si knihovnu nazvanou glow, která podporuje paradigma FBP neboli Flow-Based Programming v jazyku Go. Na Glow je nejzajímavější způsob automatického odvození a následné kontroly datových typů prvků, které „proudí“ grafem.
Pavel Tišnovský
2. 2. 2023
Doba čtení:
31 minut
Knihovna Polars: problematika spojování datových rámců
Před vlastní analýzou či statistickým zpracováním dat s využitím knihovny Polars je v mnoha případech nutné data získat z několika samostatných zdrojů, které je zapotřebí načíst a nějakým způsobem spojit.
Pavel Tišnovský
31. 1. 2023
Doba čtení:
33 minut
Vyšla Agda 2.6.3
Byla vydána Agda verze 2.6.3. Přináší o 30% rychlejší typovou kontrolu (měřeno na standardní knihovně) a širší podporu reflexe (generování typů). Agda je funkcionální jazyk s typovým systémem, který umožňuje také formální verifikaci algoritmů a…
Calculon
30. 1. 2023
Knihovna Polars: výkonnější alternativa ke knihovně Pandas (líné vyhodnocování operací)
Mezi zajímavé vlastnosti knihovny Polars patří schopnost pracovat s daty, jejichž objem je větší než volná kapacita operační paměti. Protože se jedná o velmi důležitou vlastnost, budeme se touto technikou zabývat dnes.
Pavel Tišnovský
26. 1. 2023
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
19. 1. 2023
Doba čtení:
85 minut
Knihovna Polars: výkonnější alternativa ke knihovně Pandas (datové rámce)
Ve druhé části seriálu o knihovně Polars, jejímž cílem je být výkonnější alternativou ke známé knihovně Pandas, se budeme převážně zabývat operacemi, které je možné provádět s datovými rámci (data frames).
Pavel Tišnovský
17. 1. 2023
Doba čtení:
29 minut
Knihovna Polars: výkonnější alternativa ke knihovně Pandas
Knihovna Pandas je v ekosystému Pythonu poměrně často používána například v oblasti zpracování dat a datových analýz. Mezi její nectnosti patří nižší výpočetní výkon i to, že zpracovávané datové rámce musí být uloženy v operační paměti.
Pavel Tišnovský
12. 1. 2023
Doba čtení:
34 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
10. 1. 2023
Doba čtení:
49 minut
V indexu oblíbenosti programovacích jazyků TIOBE nejvíce rostlo C++
Společnost TIOBE zveřejnila svůj index oblíbenosti programovacích jazyků za leden 2023. Index se vytváří podle dotazů ve vyhledávačích Google, Bing, Yahoo, Wikipedii i ostatních. V minulém roce nejvíce rostlo C++ (4,62 %), pak C (3,82 %) a Python…
Jan Fikar
9. 1. 2023
271
–
300
/
2 022
První strana
Předchozí strana
8
9
10
11
12
20
30
Následující strana
Poslední strana