Hlavní navigace

8K Association definovala parametry pro 8k TV

Sdílet

David Ježek 3. 9. 2019
8k OLED TV LG

Kdyby vás náhodou při všem tom do 4k upscalovaném Betacamu v českém éteru pojala myšlenka, že 8k TV by se mohla hodit, pak vězte, že 8K Asociace, tvořená firmami Hisense, Panasonic, Samsung a TCL zadefinovala své „performance specifications“, které by ideálně měl splňovat 8k televizor.

8K Association byla zformována letos v lednu na CESu 2019. Jejím cílem je dotažení příštího standardu v rozlišení TV do stavu, kdy nebude problém s obsahem na žádné TV. Základní specifikace, které nyní tato asociace definuje, obsahují samozřejmě rozlišení 7680×4320, a to při 24p, 30p a 60p. Jas displeje by měl dostahovat špičkově až 600 cd/m² (jistě budou i vyšší HDR verze), nebytným rozhraním je minimálně HDMI 2.1 (zejména kvůli 60p) a jako třešnička na závěr je tu požadavek na podporu kodeku H.265 (HEVC).

A právě v posledním bodu leří největší úskalí. H.265 je sice možná aktuálně nejlepší všeobecně podporovaný standard, ale pro 8k je jeho efektivita nedostačující. Připomeňme, že i přes zhruba dvojnásobný nárůst efektivity oproti H.264 musely filmy místo na 50GB Blu-ray začít vycházet na 100GB, resp. 128GB UHD Blu-ray, neb 3840×2160 je 4×1920×1080. A rozlišení 7680×4320 je opět čtyřnásobkem, pročež při zachování podobné kvality by film v 8k musel být distribuován v datovém toku odpovídajícím přibližně celkovému objemu kolem 500 GB (u optických médií by toto byl oříšek i pro Archival Disc u internetu zase z hlediska propustnosti linek, případně dimenzování serverů velkých poskytovatelé á la Netflix). Je nad slunce jasné, že specifikace tedy v budoucnu zahrne i podporu „H.266“ (o AV1 si netroufám spekulovat).

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 9. 2019 10:47

    RDa

    Pro zachovani kvality zobrazen pohybliveho deje by musela stoupnout i snimkova frekvence, pri 4K to vychazi na 120 a pro 8K jiz 240.

    Zminuje asociace, zda 8K ma mit jiny FOV nez predchozi prechody? (pri 4K se mluvilo o sirsim FOV a nutnosti sedet bliz nebo mit prirozene vetsi uhlopricku - a to byl zaklad i pro styl nataceni), nebo je to jenom nesmyslne honeni tech nejsnadneji dosazitelnych vyssich cisel?

  • 3. 9. 2019 11:01

    RDa

    Protoze motion blur. Zvysovani FPS plati pro pripad zachovani konstantniho FOV (tj. zvysuje se rozliseni - detailnost zobrazeni) a pri zachovani idealni expozice (180°). Bez vetsiho FPS uvidite jenom vetsi mazanici pri stejnem pohybu - efektivni rozliseni klesa a celkove je prinos zvyseneho rozliseni v tomto pripade nulovy.

    Takze prakticky se to resi tak, ze se prohlasi, ze zvysene rozliseni musi pokryvat zvysene FOV (sirsi optika pro zaznam, vetsi zobrazovaci plocha pri stejne vzdalenosti) a tim padem se FPS zachova.

    3. 9. 2019, 11:02 editováno autorem komentáře

  • 3. 9. 2019 11:09

    David Ježek

    tak tak, nicméně já bych to nepreceňoval. ono 24 políček za sekundu ze sedmdesátky na mnohometrovém plátně dává prostě ten "filmový look" na který máme návyk (tedy, náctiletá generace už ne, to je jasný). stejně je to bezpředmětná debata, protože při typické pozorovací vzdálenost bys i pro 4k TV potřeboval tak 3m+ úhlopříčku a pro 8k násobně takovou. Je to prostě blbost, efekt je jen o tom, že můžeš přijít blíž k obrazu a ma*******at před pixely.

  • 3. 9. 2019 14:05

    MarSik

    Je to trošku nekorektně řečené, ale musím souhlasit.

    dTest dělal uživatelské testy pozorovací vzdálenosti a zjistil, že rozlišení hrálo jen malou roli [1]. Tabulkové pozorovací vzdálenosti od výrobců jsou zase založené jen na rozlišení oka a velikosti pixelu, takže říkají v jakém rozmezí vzdáleností má dané rozlišení smysl (= je vidět, nic o komfortu sledování z toho nevyplývá) [2].

    [1] https://www.dtest.cz/clanek-5304/jak-daleko-sedet-od-televizoru
    [2] https://www.alza.cz/doporucena-pozorovaci-vzdalenost-tv

    Spojením těchto dvou tabulek mi vyšlo, že cokoliv nad 50" FullHD nemá pro mě smysl (vzdálenost cca 3m). Bohužel výrobci to vidí jinak a kvalitní "menší" FullHD se už prakticky nedá koupit.

  • 4. 9. 2019 12:48

    bez přezdívky

    Jen bych doplnil, že ty testy a doporučení nejsou univerzální. Záleží na tom, co člověk sleduje. Protože podle toho se liší i to, jak to sleduje.

    Filmy jsou příklad toho, kdy divák sleduje celou obrazovku. Většina měření se dělá právě na tenhle "use case". A díky tomu, že je potřeba pohodlně sledovat najednou celou obrazovku, tak to vychází na docela malé rozlišení i úhlopříčku.

    Hry sledují lidé jinak, ostří na menší oblast a zbytek vnímají jen periferním viděním. V tomhle případě má smysl i vyšší rozlišení nebo větší rozměry. S ohledem na počet prodaných konzolí je využití televize na hry docela časté.

    A trochu extrémem je sledování záběrů. To je něco, co dříve moc nebylo, nejblíže k tomu měly přírodopisné dokumenty. Dnes je to ale dostupné, takže na internetu jsou tisíce hodin záběrů z dronů, ponorek apod. Příklad dole. Lidé tohle sledují úplně jinak - dívají se jen na velmi malou část obrazu, která je právě zaujala. Pro tohle platí, že čím vyšší rozlišení a čím větší obrazovka, tím lépe. Lidé si k tomu občas dojdou blíž aby si prohlédli detaily. Řada lidí si pořizuje televizi právě na tohle - mají to na stěně jako kulisu, puštěné klidně celý den. Prostě pohyblivý obraz. Se spotřebou pod 100W to jde. A na filmy pak koukají na notebooku :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=5B9X2PiVUVg
    https://www.youtube.com/watch?v=sb6WlQiaJeM
    https://www.youtube.com/watch?v=UXgm7QIxrDU

  • 3. 9. 2019 19:44

    frr

    Moje oblíbené rozlišení pro práci s terminálem je 75 dpi, při pozorování cca z 1 metru až metru dvaceti.

    Krát 8k, to vychází asi 3m úhlopříčka. Tzn. asi 2.5 x 1.5 metru. Hmm... na takovou obrazovku by se vešlo HODNĚ terminálových oken :-) Možná bych měl při práci i trochu pohybu, jak bych se musel tělesně souřadnicově přesouvat koplanárně s displejem... to by moje záda jistě ocenily. Pokud bych si ovšem nezkonstruoval nějaký kartézský pohon k židli. A byl bych s těmi zády zase zpátky tam kde jsem :-( [/troll mode]

    (P.S.: ještě bych se mohl zamyslet nad vhodnou velikostí myší podložky, a vůbec paradigmatem ovládání takové hrůzy...)

    3. 9. 2019, 19:47 editováno autorem komentáře