Hlavní navigace

BananaBread: 3D střílečka Cube 2 přímo v prohlížeči

Jakub Zelenka

Hra Cube 2: Sauerbraten patřila řadu let mezi graficky nejúchvatnější střílečky na operační systém Linux. Nyní vývojáři využili engine ze hry a převedli ho do okna internetového prohlížeče. Zkuste si zahrát plnohodnotnou 3D FPS v okně svého prohlížeče, a to bez jakéhokoliv stahování dalších rozšíření.

Vyhledáte-li na Google spojení BananaBread, tedy v českém překladu banánový chléb, mezi stovkami receptů se objeví i jeden z menších experimentů, který demonstruje schopnosti současných internetových prohlížečů. BananaBread je střílečka podobná kdysi recenzovanému Quake Live, s tím rozdílem, že si nemusíte instalovat žádný plugin do prohlížeče a žádné další zbytečnosti na svůj disk. Vše funguje naprosto bez problémů, pokud ovšem máte moderní prohlížeč.

V první řadě je nutné k celé hře přistupovat pouze jako k experimentu a nevnímat ji jako plnohodnotnou konkurenci, třeba pro nedávno vydaný Counter-Strike: Source na Linux. U BananaBread se pobavíte poměrně slušně, ale prostě je nasáklý jakousi nedodělaností a neúplností. Člověk nemá ani motivaci ho do detailu prozkoumávat celý, spíš nadšeně koukat, kam jsme se technologicky zase posunuli.

BananaBread: obrázky ze hry
Autor: Oficiální obrázky od vývojářů

Engine hry Cube 2 běžící v prohlížeči

BananaBread běží na enginu hry Cube 2: Sauerbraten. Ta donedávna patřila ke graficky nejúchvatnějším hrám pro Linux. Nyní si nádherné efekty vody, světla a dalších elementů působící pozitivně na smysly hráče můžete užít v okně prohlížeče, a překvapivě to rozdýchá i slabší počítač. Samozřejmě nelze pustit všechny detaily na maximum, ale při drobném hraní s nastavením lze otestovat BananaBread i na několik let starém kancelářském notebooku.

Ve hře se můžete buď kochat a testovat výkon vašeho počítače, neboť máte k dispozici širokou škálu nastavení. Do nastavení se dostanete stisknutím 0. Na české klávesnici je nutné přidržet shift. Nebo se můžete vrhnout do lítého boje s počítačem řízenými nepřáteli. Ty přidáte nebo uberete též v menu. Ti dokáží poměrně pěkně zatopit a zpříjemnit vám hraním jinak nudnou pracovní dobu v kanceláři.

BananaBread: obrázky ze hry
Autor: Oficiální obrázky od vývojářů

Pár testovacích úrovní s vizáží Dooma 3

Na výběr máte z pěti úrovní a k tomu jsou dvě experimentální, ale musím říct, že ty teprve stojí za to. Některé výjevy by mohly konkurovat i hře Doom 3. Něčeho podobného však docílíte jen nastavením grafiky na maximum, poté se ze hry, na většině strojích, stane spíš pomalý render jednotlivých obrázků než nařachaná akce.

Hra se v prohlížeči ovládá jako obyčejné střílečky. Když ji zvětšíte přes celou obrazovku, ani vás nenapadne, že běží přes Firefox. Navíc máte k dispozici několik zbraní na ničení nepřátel. Jsou to zbraně podobné těm, které naleznete ve hře Quake a jeho klonech. Zastřílíte si od bazuky po těžký kulomet. Prostředí moc ničit nejde. Když ale vystřelíte s bazukou, v efektu výbuchu jsou zahrnuty i odpadávající kousky zdi.

BananaBread: obrázky ze hry
Autor: Oficiální obrázky od vývojářů

Uživatelé Internet Exploreru si nezahrají

Kromě Firefoxu, pro který je hra v současné době optimalizována nejlépe, jsem BananaBread bez problémů spustil i v Chromium, jen jsem na něm měl problémy se zvukem. Hra běžela zhruba stejně rychle jako na Firefoxu. Na Internet Exploreru si však nezahrajete, protože v současné době nepodporuje technologii WebGL. Vývojáři na stránkách projektu nabádají, abyste Microsoft požádali, aby tuto technologii začal ve svém prohlížeči podporovat. No, snad bude Redmond naslouchat svým zákazníkům.

BananaBread trochu odbourává skepsi z toho, zda jsou současné technologie připraveny na tvorbu náročnějších 3D her v prohlížeči a ukazuje možnou budoucnost, kterou by se mohl herní průmysl dát. Pak bychom nepotřebovali portovat hry na různé operační systémy, ale pouze je přizpůsobit pro internetové prohlížeče. Samozřejmě by bylo podmínkou určení a podpora nějakých standardů. S těmi má například Internet Explorer již nějaký čas poměrně závažný problém.

BananaBread: obrázky ze hry
Autor: Oficiální obrázky od vývojářů

Co je budoucnost her na Linuxu?

Ohledně zbytečnosti portování her na Linux se vyjádřil nedávno i John Carmack (spolupracoval na hrách Doom, Quake a Rage). Ten zase věří, že je smysluplnější se snažit rozběhat hry pod emulátorem Wine. Přesto už teď má Linux na Steamu víc hratelných her, než bylo ve své době při spuštění Steamu pro Mac OS X.

P. S.: Hru nebudu hodnotit, neboť se jedná pouze o ukázku současných technologií. Přesto však doporučuji, pokud používáte moderní prohlížeč, si hru vyzkoušet.

Našli jste v článku chybu?