Hlavní navigace

Gimp - flirtování s filtrováním

26. 7. 1999
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

V našem malém seriálu se nyní zaměříme na několik základních filtrů, které Gimp standardně nabízí.

Pakliže máte dost času, můžete také probrat vcelku pestrou databázi pluginů na adrese http://registry­.gimp.org.

Gimp 1.1.7

Jako v každém díle našeho seriálu, nejprve malé lákadlo… Opět je tu nová devel verze, takže i ti, kteří si Gimp nekompilují co dva dny, si mohou vychutnat nové vlastnosti a funkce. Mezi ty hlavní patří:

  • QuickMask – v hlavním okně obrázku přibyly dvě ikony. Přepínají mezi dvěma módy práce se selekcí. V novém módu pracujete místo se selekcí se speciální maskou, na kterou můžete například aplikovat filtry, vyplňovat gradientem apod. Po přepnutí do módu selekce se aktuální výběr změní podle provedených úprav na masce.
  • Selection to path – nikoli, nejedná se o překlep. Kromě obligátní funkce path to selection máte k dispozici funkci selection to path, která mě osobně vyrazila dech. Je sice dost náročná na procesorový čas, ale o to více užitečná. V podstatě z Gimpu dělá jednoduchý vektorový editor (a to jsou u Adobe zatím relativně klidní, protože neví co na ně číhá, skryto za projektem Gill). Nakreslíte například nějakou skicu, ujede a vám ruka. Přes alpha to selection, selection to path, máte možnost vše napravit. Vlastní algoritmus pochází z GNU font utilities.
  • Citlivost na tlak prakticky pro všechny nástroje.
  • DnD obrázků přímo z Netscape/Gnome aplikací.
  • Nový systém nápovědy a'la Gnome.
  • Potěší i funkce paste to new, ušetří pár kliknutí.

Skript/Plug-in

efekt

Gimp se snaží řešit většinu svých funkcí pomocí pluginů. Umožňuje to mimo jiné i snazší tvorbu nových vlastností, protože vývojář nemusí znát každou část Gimpu a prostuduje si pouze na aplikační rozhraní. Většina pluginů manipuluje s obrázkem, další pak řeší vstup/výstup. Skript, ať již je napsán v Scheme, Perlu nebo Pythonu často pouze kombinuje funkce Gimpu (včetně plug-inů). Neznamená to ale, že např. v Perlu nemůžete pracovat přímo s pixely obrázku. Modul PDL vám právě to umožňuje.

Jednou z nedokonalostí současného systému pluginů vidím nedostatečnou zpětnou vazbu u většiny pluginů. Uživatelé Photoshopu jsou zvyklí vidět u každého pluginu náhled aktivního objektu a mohou tak upravovat atributy interaktivně. Tato funkce je u GIMP pluginů spíše vyjímkou, i když se situace lepší. Navíc spousta filtrů vyžaduje po uživateli definování barvy pomocí RGB posuvníků, i když je k dispozici velmi povedený standardní GTK dialog pro definici barvy.

Filters/Artistic

Sekci animation jsem úmyslně přeskočil, neboť se animačními funkcemi budeme zabývat až v příštím díle. V sekci artistic na vás čeká několik ‚uměleckých‘ filtrů, jako je Van Gogh, nebo oilify. Osobně pro podobné efekty nenalézám praktické využití, takže mohu pouze konstatovat, že jsou fajn ;).

Filters/Blur

efekt

Filtry z této sekce se naopak používají velice často. Blur, neboli rozmazání je postup vhodný z rozostření obrazu a je základem mnoha efektů (záření, stín, efekt vidění jako po absolvování dvou 50m bazénů pod vodou s otevřenýma očima ;). U nejpoužívanější varianty – Gaussian blur si můžete nastavit ji rozmazaní podle jedné osy. Pod filtrem motion blur se skrývají ještě další tři subtypy: linear, radial a zoom(tedy lineární, rotační a přibližovací). Kromě standardních doporučuji ještě doinstalovat plugin selective gaussian blur.

Ne úplně logicky je do této sekce zařazen i filtr pixelize pro vytvoření efektu mozaiky.

Filters/Colors

Pravděpodobně nejste překvapeni, že v této sekci naleznete filtry modifikující barevnou informaci. Zajímavé jsou zejména color exchange a color map, které v kombinací s picker tool vynikajícím způsobem umožňují nahrazovat barvy v obrázku. color exchange má sice náhled, ale právě používá RGB posuvníky pro definování barev, takže zůstanete pravděpodobně u color mapping.

Filters/Combine

Pakliže vytváříte náhledy na své obrázky, potěší vás filtr film, který velmi dokonalém provedení narenderuje film se snímky vámi vybraných obrázků a to včetně popisu filmu.

Filters/Darkroom

Přes veškeré moje úsilí končí všechny (resp. oba) pluginy SIGSEGV.

Filters/Distorts

efekt

Tato sekce je velmi bohatá. Naleznete zde nesčetně filtrů pro deformaci obrázku. Zajímavý je např. filtr IWarp, který se bude líbit všem příznivcům deformací a'la KAI's Power Goo. Déle než dlouho mi trvalo, než jsem přišel na to, že kromě nastavování parametrů je nutné upravovat vlastní náhled pohybem myši. Ano, takhle jsem s interaktivně se s filtrem pracuje nejlépe. Kromě použitelných filtrů, jsou zde i filtry jako page-curl a waves, které v současnosti spíše budí odpor díky tomu, v jak velikém rozsahu jsou na webu používány.



 

Filters/Edge-Detect

Speciální efekty zdůrazňující kontury obrázku. Pomocí Edge jdou vykouzlit parádní barevné efekty.

Filters/Enhance

efekt

Hned první efekt se hodí, když potřebujete „vytáhnout“ originál z montáže nějakého artisty. (zdravím sishku mishku). Deinterlace odstraní efekt horizontálních linek. Efekt natáhne obraz po sudých nebo lichých řádcích. Funguje celkem spolehlivě.

Také se vám líbí na starých černobílých filmech přehnaný kontrast na světlých místech? Tohoto efektu dosáhnete filtrem unsharp mask.




 

Filters/Generic

Convolution matrix je pravděpodobně pouze pro matematiky, protože já s tímhle pluginem nehnu. Hodí se leda pro dlouhé podzimní večery, protože podobě jako v automobilu Vaz naprosto netušíte, jak se ta věc zachová.

Filters/GlassFX

efekt

Klasický efekt apply lens (rybí oko) je doplněn efektem hrbolatého skla glass tile.










 

Filters/LightFX

Ještě klasičtější flareFX se stejně neohrabaným náhledem jako jeho PH protějšek a lightning FX, který mnoho photoshopařů používalo ke zvýraznění třetího rozměru, protože neměli něco jako bump map. Sparkle je dalším z efektů, který kdyby byl ve Photoshopu, určitě by se na nás třpytilo nesčetně webových stránek. I tak je tento efekt notně používán ve spoustě ScriptFu skriptech, takže radši ruce pryč. Nehledě na to je hned po Selective Gaussian Blur nejnáročnějším filtrem na procesorový čas. SuperNova, i když kýčovitá, je moc vydařeným (i když nepoužitelným) efektem v podobě zářící hvězdy.

Filters/Map

efekt

Sekce Map skýtá mnohá příjemná překvapení. Velmi užitečný je filtr bump map, používaný hlavně na vytváření plastického písma, zpravidla doplněného stínem. Pro dokonalou fikci 3d reflexních objektů (a nejenom na to) se vám bude hodit filtr displace. Pro „nekonečné“ textury se vám bude hodit make seamless. Velice zajímavý je filtr make object, který obrázek zformuje do 3d objektu jako je krychle, válec nebo koule. Velmi zajímavý je v kombinaci s filter all layers. O animačních možnostech si ale povíme až příště.


 

Filters/Misc

Zde najdete několik rozličných filtrů. Většina filtrů je užitečná pro webdesignery (viz dále). Navíc tady najdete vcelku zajímavý efekt video, který všemožnými formami simuluje „televizní“ efekt rozložení obrazu do tří základních složek.

Filters/Noise

Noise neboli šum je zastoupen zejména ve filtru noisify. Těm dalším jsem zatím nepřišel nějak na chuť. Zajímavý je ale Xach vision, další variace na „televizní“ efekt, tentokrát s možností definovat barevný nádech.

Filters/Random

Tyto filtry bych spíše zařadil do sekce noise, ale autoři chtěli pravděpodobně podtrhnout náhodnou podstatu těchto pluginů.

Filters/Render

efekt

Další velmi obsáhlá sekce. Najdete zde mnoho užitečných jednoduchých filtrů jako je checkerboard pro vytvoření šachovnice, nebo grid, který vytvoří mřížku podle daných parametrů.

Další filtry bych zařadil do skupiny podobné filtrům z dílny KAI. Flame generuje velice pěkné barevně sladěné efekty. Fit text by měl umět vtěsnat text do aktivní selekce, ale bohužel mě asi nemá rád.

newsprint vytváří efekt novinových fotografií. Vybrat si můžete z několika vzorků ze kterých bude obrázek složen, navíc má i volbu oversample, takže přejete-li si antialiasovaný výsledek, nemusíte si přidělávat práci se zmenšováním.

Gfig je speciální verzí jednoduchého vektorového editoru. Výsledný vektorový výkres můžete obtáhnout vybraným brushem.

Pomocí IFScompose vytvoříte ty nejrůznější symetrické objekty. Novější verze by měli umožňovat i uložení nastavení do souboru pro pozdější použití.

GIF me some mo

Už na začátku našeho seriálu jsem se zmiňoval o Gimpu jako o nástroji ideálním pro zpracování webové grafiky. Podívejme se na některé vlastnosti Gimpu, které ocení hlavně web-designeři.

Ti z vás, kteří kroutí hlavou nad cenou okleštěného softwaru Adobe ImageReady, si jistě rádi vychutnají funkce pro rozřezání obrázku podle vodících linek (guidelines). Jsou to funkce image>transfor­m>guillotine a image>transfor­m>perl-o-tine. Druhá jmenovaná je poněkud vypečenější, než její předchůdce. Perl-o-tine nejenom že obrázek rozseká, ale navíc rovnou ukládá obrázky a vytvoří HTML tabulku. Pro obrázky lze nastavit jiný adresář, než pro HTML soubor, takže není potřeba manuálně měnit generovaný kód. Volitelná je i velikost písmen v HTML značkách (verzálky), mezery mezi buňkami (cellspacing).

Ukládání obrázku do GIFu je na první pohled dost nemotorná záležitost. Asi nikoho nebaví obrázek nejprve splácnout (flatten image), pak převést na pevnou paletu (indexed) a teprve potom uložit. Navíc web-designer často pracuje s průhledností a je nutné specifikovat jaká barva je ta, která v obrázku má chybět. Je to důležité nejenom v případech, kdy pracujeme s maskami vrstev a průhledností ale i kvůli antialiasovaným hranám v oblastech hraničících s průhlednou barvou. Tento problém celkem spolehlivě řeší filtr filters>misc>pre­pare for GIF a filters>misc>we­bify. U prvního jmenovaného pouze nastavte barvu pozadí(např. pomocí fill tool) na kýženou barvu pozadí web stránky. Tady oceníte HEX triplet, který je k dispozici jak v dialogu výběru barvy, tak při obráceném postupu u nástroje color picker. Podmínkou fungování PerlFu skriptů je instalace Perlu 5.005, Gtk Perlu a pro některé pluginy též Perl::PDL. Vše najdete na některém z Perl CPAN mirrorů. Problémem ale zůstávají obrázky, kde je poloprůhledná vrstva. Treshold alpha zahodí podle nastavení kus vrstvy pryč. Řešení vězí v pluginu filters>color>se­miflatten Ten dělá přesně to, co potřebujeme. Protože používám tento postup častěji, poupravil jsem plugin prep4gif, aby používal semiflatten. Nejsem programátor, takže si ho stahujte na vlastní nebezpečí ;) Zkopírujte si ho do ~/.gimp-1.1/plug-ins a nastavte soubor jako spustitelný (chmod +x alphaGIF.pl). [ pro porovnání: orig, prep4gif, alphaGIF ]

V souvislosti s ukládáním obrázků do formátu GIF a JPEG se jistě pěkně poslouchá, že autoři slibují zpětnou vazbu při nastavování míry komprese/počtu použitých barev. Zatím si u JPEGu musíte vystačit s duplikováním obrázku, flatten, uložením a opětovným otevřením. Samozřejmě lze tento postup automatizovat pomocí skriptu.

CS24_early

Perly Gimpu

To, že je Scheme pro běžného grafika naprosto nepřístupný jazyk si autoři s malým zpožděním přeci jenom uvědomili. Ve vývojové verzi a snad i v poslední stabilní verzi Gimpu můžete svoje skripty psát v Perlu. Nelekejte se, ani Perl nemusíte ovládat nijak bravurně, abyste byli schopní automatizovat nějaký postup, nad kterým trávíte příliš mnoho času. Nerad bych zacházel příliš do detailů, protože se pohybuji na příliš tenkém ledě a nerad bych našel svůj mailbox plný rozhořčených uživatelů Perlu, jak strašně že jsem jejich miláčka degradoval. K dispozici je vcelku srozumitelný úvod do struktury skriptu, včetně vstupu parametrů pomocí standardního PerlFu dialogu. V menu Xtns>PDB Explorer můžete listovat kompletním výpisem funkcí které ve svém skriptu můžete použít. Ke každé funkci je zde uveden pouze název a popis vstupních parametrů, a co je výstupem funkce. Když se budete chtít o funkci dozvědět trochu více, stačí spustit Xtns>ScriptFu>Con­sole a v browse dialogu máte k dispozici stručný popis, k čemu že fce je dobrá. Kromě klasických postupů můžete pracovat ve skriptech i přes OOP, čímž můžete kód dramaticky zkrátit.

V příštím díle si ukážeme některé animační schopnosti GIMPu. Ačkoli GIMP sám o sobě umožňuje vytváření animací, pro tvorbu komplexnějších animací budeme potřebovat pluginy GAP (GIMP animation plugins, jsou součástí devel distribuce). GAP je sice nástroj silný, ale zároveň nejméně intuitivní ze všech pluginů, na které jsem narazil.

Byl pro vás článek přínosný?