Hlavní navigace

Halfway: výrobce Robotality

17. 10. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Halfway je tahová strategická hra s několika RPG prvky. Principem a ovládáním vychází z legendárních her jako byly Laser Squad nebo velmi populární série UFO/XCOM. Intro vás zavede na palubu vesmírné lodi Goliath, kde se právě začaly dít věci, které rozhodně nebyly v programu palubního počítače.

Pomalu jsem se přesouval ke dveřím místnosti s dalšími kryoboxy, když se v interkomu ozvalo pípnutí. Otočil jsem hlavu zpět k místu, kde stála Nia. Byla připravená tři metry za mnou a držela v ruce malý skener pohybu. Zvedla dva prsty na levé ruce a ukázala vlevo od dveří. Po tomto varování jsem potichu odjistil pušku, zvolil střelbu dávkou a vykoukl za rám otevřených dveří. Skener nelhal a nedaleko od dveří stály dvě postavy. První byla skloněna nad ovládací panel kryoboxu, druhá stála bohužel otočená ke dveřím a okamžitě zaznamenala mou přítomnost…

I toto můžete zažít v nové hře Halfway od výrobců Robotality. Jedná se o tahovou strategii s několika RPG prvky ve stylu herních legend Laser squad nebo série UFO/XCOM. Pokud jste tyto hry nikdy nehráli, tak zkusím jednoduše popsat princip – ovládáte skupinu vojáků, která je uprostřed vojenské mise. Každý pohyb nebo jiná akce vojáka vás stojí časové jednotky, kterých máte na každé kolo vždy omezený počet. Po vyčerpání všech časových jednotek u vašich mužů, ukončíte tah a stejným způsobem pak hraje váš soupeř – v tomto případě počítač. Poté co jemu dojdou jednotky, opět předá tah vám. Tímto způsobem pokračujete až do konce mise nebo souboje. Proti hře UFO jsou zde samozřejmě rozdíly – voják ze hry UFO má na začátku kola např. 60 časových jednotek a jeden krok stojí 4 jednotky, střelba 24 jednotek…

V Halfway má každá postava vždy jen dvě časové jednotky a v každé z nich můžete popojít o určitý počet kroků, nabít zbraň, vyndat věc z inventáře, použít zvláštní schopnost… Druhým rozdílem je, že v Halfway se tahovým způsobem nepohybujete pořád. Pokud není ve vašem okolí žádný nepřítel, mohou vaši vojáci chodit libovolně, zkoumat své okolí, otvírat skříně i kontejnery a brát si z nich vybavení. To přináší některé RPG prvky do samotné hry – každou postavu můžete vyzbrojit jiným vybavením do soubojů – vybíráte zbraně, ochranné obleky, medkity… Spousta předmětů, které máte u sebe, ovlivňují některé z vašich základních vlastností – zdraví, brnění, mrštnost a míření. Cestou také naleznete předměty, které umí některé z vašich vlastností zvýšit trvale. Abyste neměli armádu stejných vojáků, má každá postava na počátku jiné výchozí vlastnosti a také jednu unikátní vlastnost, kterou můžete použít během soubojů.

Souboje probíhají velice jednoduše a jejich vedení vám okamžitě přejde do krve – když při souboji kliknete na svého vojáka, objeví se menu s akcemi, které můžete provést – samozřejmě v případě, že máte časové jednotky. Akce, které se vám nabídnou, jsou: použití medkitu pro léčení, střelba, nabití zbraně, čekání, hod granátem a použití zvláštní vlastnosti postavy. Pokud vyberete střelbu a kliknete na nepřítele, objeví se ukazatel zobrazující vaši šanci zasáhnout nepřítele.

Pokud máte obě časové jednotky, můžete pravděpodobnost zásahu zvýšit přesnějším zamířením, které vás bude stát i druhou jednotku. Pokud zvolíte čekání a během soupeřova tahu na vás zaútočí nepřítel, váš voják bude střelbu automaticky opětovat. S postupujícími misemi i soupeři začínají používat pokročilejší metody boje a životy vám ubírají pomocí přesné střelby, ukrývání se za překážkami a používáním granátů.

Na začátku hry ovládáte jedinou postavu, která se probrala z kryospánku a po probuzení zjistila, že není vše v pořádku. Postupně prochází po palubě kosmické lodi Goliath, a zjišťuje co se stalo. V průběhu času se spojí s dalšími přeživšími členy původní posádky a jeho tým se rozrůstá o další bojovníky. Vaše skupina najde útočiště v bezpečné části lodi, kam se vždy vrací po misi, komunikujete zde s jednotlivými postavami týmu, plánujete další mise, vybíráte a nakupujete vybavení. Postupně se zde před vámi rozplétá příběh a vy si vybíráte další postup.

Většinu hry máte možnost vybrat si z více dostupných prostor lodi, díky tomu postupně projdete skladiště, vězení, systémové centrum lodi, laboratoře… Každá mise má jinou náplň a pro její splnění se mění i vaše skupina – někdy máte v týmu pouze dva vojáky a zbytek čeká ve vaší základně, pro jiný úkol pak potřebujete čtyři vojáky. Díky tomu se vypravujete na každou výpravu s trochu jinou skupinou a musíte upravovat vaši taktiku.

V pokročilejších fázích hry jsou již charakteristiky vašich vojáků na vysoké úrovni. Máte k dispozici ničivější zbraně, ale i nepřátelé jsou odolnější a tak se nestane, že byste jednoduše zvládali jednu misi za druhou. Co mírně kazí dojem ze hry je málo druhů nepřátel a také jejich předvídatelné chování. Tyto nevýhody mohou způsobit to, že vám může po nějaké době hra připadat v některých aspektech nudná. Naštěstí to zachraňuje zajímavý příběh, který se před vámi odvíjí, bohaté možnosti práce s vybavením i inventářem a také schopnostmi vašich postav. Jednou z deviz hry je její grafika. Nebyl použit žádný 3d engine, ale poctivá ruční pixelart grafika, která se ke hře skvěle hodí a navozuje občas retro dojem při hraní. Pokud jste zvyklí na moderní grafiku ve vysokém rozlišení, tak vás na první pohled může vzhled hry odradit, ale to bude platit jen do doby, než se do hry ponoříte.

Spolu se vzhledem jde hudba a zvuky – hudbu se autorům podařilo vybrat dobře a na pozadí vhodně doplňuje hraní. Zvuků není tolik, ale jsou použity na všech místech, kde byste je čekali a také dobře doplňují atmosféru. Ovládání je jednoduché a můžete používat buď myš nebo její kombinaci s klávesnicí. Bohužel se mi při práci s inventářem občas stalo, že tlačítko nereagovalo na myš a musel jsem použít klávesnici. Druhou nevýhodou ovládání je centrování na vaše vojáky. Například v souboji vidíte nepřítele, přepnete na svého vojáka a obrazovka se na něj vycentruje – pak musíte opět popojet na nepřítele a kliknout na něj pro střelbu. Tato funkce se někdy hodí, ale někdy také zbytečně zdržuje.

CS24_early

Vykřikl jsem, pokusil se zvednout pušku a vystřelit, když mi do hrudi narazil proud energie. Ochranná vesta pohltila zásah a zaregistroval jsem jak se hledí v helmě rozzářilo záplavou rudých kontrolek. Pak mě síla nárazu odhodila dozadu, směrem k mé spolubojovnici. Bohužel na zemi ležely zbytky rozbitého kryboxu, o které se mi zastavily nohy, ale tělo pokračovalo dále v pohybu. I přes uměle vytvořenou gravitaci jsem tak zahájil nedobrovolný a neovladatelný let. Můj první letecký pokus skončil velice rychle, když jsem zády a ramenem narazil do kovové zdi vedle vstupních dveří. Skeleton systém ochranného obleku naštěstí pracoval spolehlivě a před nárazem vyslal impulsy do gelových náplní, které během několika setin vteřiny ztuhly na kámen. Tím z ochranného obleku vznikla nerozbitná skořápka, která sice nedovolila jediný pohyb, ale také spolehlivě ochránila páteř a kosti před nárazem. I přes vnitřní tlumící vrstvy mnou zásah do zdi otřásl a začal jsem se jen pomalu zvedat z kovové podlahy. Ve vysílačce jsem slyšel jak Nia křičí, a také výstřely z obou jejích plasmových pistolí. Ještě v podřepu jsem vytáhl ze stehenního pouzdra pistoli a snažil jsem se najít cíl její střelby, když v tu chvíli začalo celé okolí rezonovat vysokofrekvenčním tónem. Ten během tří vteřin dosáhl takové úrovně, že to můj mozek vzdal a já se opět poroučel k zemi… tentokrát v bezvědomí.

Jak celou hru ohodnotit? Ke skvělé zábavě přispívá vyvážená hratelnost, dostatečná herní doba, pixelart grafika a zajímavý příběh. Nevýhodou pak občasný stereotyp a drobné chybičky, které autoři postupně opravují. Určitě hru mohu doporučit pamětníkům výše zmíněných her Laser squad a prvních dvou dílů série UFO/XCOM. Při hraní si vzpomenou na dobu, kdy tyto hry hráli na 8bitech nebo v DOSu. Možná se najdou také mladší hráči, které tento dnes příliš nepoužívaný typ hry zaujme. Hra vyšla pro Windows, OS X a Linux. K dostání je na Steamu nebo na Humble Bundle store za cenu kolem 9 eur.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku