Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (54. část - klasické scrollující střílečky na mikropočítačích Amiga)

Pavel Tišnovský

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se opět budeme zabývat popisem dalšího typu her určeného pro mikropočítače Amiga i pro herní konzoli CDTV. Tentokrát se bude jednat o automatovou klasiku – střílečky s horizontálním či vertikálním scrollingem. Mezi tyto hry patří například R-Type, Xenon či Project-X.

Obsah

1. Vývoj klasických scrollujících stříleček

2. Plutos

3. R-Type – „Blast off and strike the evil Bydo Empire“

4. R-Type II

5. Katakis

6. Hybris

7. Xenon a Xenon 2 Megablast

8. Project-X

9. Odkazy na Internetu

1. Vývoj klasických scrollujících stříleček

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si popíšeme některé amigácké hry (opět určené převážně pro čipset OCS či ECS) náležející do kategorie horizontálně či vertikálně scrollujících stříleček. Historie tohoto typu her začala již v počítačovém dávnověku (tj. dávno před vznikem Amigy), protože po komerční i herní stránce byly od samého počátku historie her úspěšné tituly s tématikou souboje ve vesmíru – viz například již v tomto seriálu několikrát zmíněná hra Spacewar! nebo Space Invaders. S postupným rozvojem video automatů a herních konzolí dokonce došlo i ke vzniku samostatné podkategorie těchto her, v nichž hráč ovládá raketu (popř. letadlo, kosmonauta atd.) a hlavním či dokonce jediným úkolem hráče je sestřelovat všechny protivníky a na závěr většinou i samotného big bosse. Některé střílečky jsou doplněny o možnost sbírání či nákupu dalších zbraní, obranných systémů (ochranných polí, malých satelitů kroužících okolo hráčovy rakety…) a dalších vylepšení. Modernější střílečky navíc umožňují volbu zbraní v závislosti na typech protivníků či tvaru překážek, které se v herním světě nachází.

Obrázek 1: První úroveň hry River Raid na herní konzoli Atari 2600.

Celá herní scéna přitom většinou plynule vertikálně scrolluje, v některých hrách je ovšem použit scrolling horizontální a existují i hry používající isometrické zobrazení (Zaxxon) popř. se hráč pohybuje v jakémsi 3D tunelu (Tempest, částečně i Gyrrus, i když zde není tunel přímo viditelný). Ovšem většina klasických stříleček je založena na neustálém horizontálním či vertikálním scrollingu celého herního světa a z tohoto důvodu se tato podkategorie her taktéž nazývá scrolling shooters. Typickými, i když poněkud modernějšími zástupci této herní kategorie jsou známé a v některých případech i komerčně velmi úspěšné herní tituly Xenon a Xenon 2: Megablast společnosti Bitmap Brothers, Raptor: Call of the Shadows (IBM PC, Macintosh), Tyrian popř. R-Type či mnou oblíbený Zybex (Atari, Commodore C64, ZX Spectrum) od Zeppelin Games. Mezi starší hry, které tento žánr definovaly, patří zejména River Raid, Defender (zde horizontální scrolling řídí přímo hráč) či již zmíněný Zaxxon s isometrickým zobrazením herní scény.

Obrázek 2: Celý herní svět River Raid plynule vertikálně scrolluje a hráč může tento pohyb pouze zpomalit nebo urychlit.

Obrázek 3: Moon Patrol pro Atari 2600 je zástupcem starších horizontálně scrollujících stříleček. Objevil se zde taktéž náznak paralaxního scrollingu.

Obrázek 4: Herní svět Star Force pro herní konzoli SG-1000.

Obrázek 5: Stealth (Atari 800XL) je střílečka využívající perspektivní zobrazení a tedy i přiblížení k modernímu 3D pojetí těchto typů her.

Obrázek 6: Ve hře Gyruss (video automat) vylétají protivníci ze středu obrazovky, takže je zde vlastně taktéž použita jednoduchá forma 3D zobrazení.

Obrázek 7: Horizontálně scrollující svět hry Zybex (Zeppelin Games) ve variantě pro osmibitové domácí počítače Atari.

2. Plutos

Na příkladu scrollujících stříleček si můžeme velmi názorně ukázat, jak se programátoři her postupně seznamovali s možnostmi mikropočítačů Amiga, zejména se schopnostmi čipsetu (Agnus, Denise, Paula). První generace stříleček pro Amigu se v mnoha ohledech, především po grafické stránce, podobala spíše svým osmibitovým protějškům a teprve později se začaly objevovat mnohem vyspělejší hry, a to vyspělejší jak po technické, tak i po herní stránce. Příkladem poměrně jednoduché vertikálně scrollující střílečky je hra nazvaná Plutos, jejímž autorem je Derek Johnston (Micro Value, což je firma z Newcastlu, jenž se zaměřuje na vývoj na soudobé herní konzole). Tato hra, která existovala jak pro Amigu, tak i pro Atari ST, pochází z roku 1987, tj. zhruba ze stejné doby, kdy pro Amigu vznikla konverze další velmi slavné střílečky – R-Type (viz též třetí a čtvrtá kapitola).

Obrázek 8: Plutos pro Amigu – úvodní obrazovka.

Ve hře Plutos může hrát jeden hráč či společně dva hráči, což sice není žádná novinka, protože tuto vlastnost měly i některé střílečky na osmibitových mikropočítačích (viz například již zmíněný Zybex), ovšem jedná se o první střílečku, která podporovala souběžnou hru dvou hráčů na počítačích Amiga či Atari ST. Hra je uložena na jediné disketě a pro zobrazení herního světa využívá šestnáct barev, tj. čtyři barvové roviny. Zajímavé je, že na rozdíl od většiny dalších stříleček zde není možné nakupovat či jinak získávat nové zbraně, naproti tomu je však nutné pravidelně tankovat palivo, čímž se Plutos přibližuje svému starodávnému předkovi – hře River Raid (to sice není vesmírná střílečka, nicméně herní princip zde zůstává zachován).

Obrázek 9: Plutos pro Amigu – hra pro jednoho hráče.

Obrázek 10: Plutos pro Amigu – hra pro jednoho hráče.

Obrázek 11: Plutos pro Amigu – hra pro jednoho hráče.

Obrázek 12: Plutos pro Amigu – hra pro dva hráče.

Obrázek 13: Plutos pro Amigu – konec prvního levelu.

Obrázek 14: Plutos pro Amigu – rekapitulace prvního levelu.

Obrázek 15: Plutos pro Amigu – druhý level.

Obrázek 16: Plutos pro Amigu – konec hry.

3. R-Type – „Blast off and strike the evil Bydo Empire“

Máme před sebou další (horizontálně) scrollující střílečku, která se dnes nesporně řadí mezi klasické hry naprogramované v osmdesátých letech minulého století. Tato hra se jmenuje R-Type a jedná se o možná nejznámějšího představitele „multiplatformních“ scrollovacích 2D stříleček z konce osmdesátých let minulého století. V tomto případě celé herní prostředí scrolluje směrem doleva, tj. hráčem ovládaná raketa se v herním světě posunuje doprava (zajímavé by možná bylo vytvořit střílečku s opačným směrem scrollingu, to by však minimálně v zemích píšících latinkou nedopadlo dobře :-). Pravidla hry jsou, podobně jako u dalších her stejného žánru, v podstatě velmi jednoduchá – hráč ovládá raketu, se kterou musí zničit všechny protivníky a přitom sbírat různé předměty, díky nimž si může svoji raketu vylepšovat o silnější zbraně, zbraně střílející pod jiným úhlem, ochranné satelity atd. První verze hry R-Type vznikla již v roce 1987 a díky její velké oblibě a tím pádem i díky komerčnímu úspěchu byla posléze portována na množství osmibitových domácích mikropočítačů (Commodore C64, Sinclair ZX Spectrum, Amstrad CPC), na šestnáctibitové osobní počítače (Amiga, Atari ST) i na mnoho osmibitových herních konzolí, především na Sega Master System (SMS) a v neposlední řadě i na Game Boye (se všemi omezeními jeho grafického subsystému).

Obrázek 17: Úvodní obrazovka hry R-type ve variantě pro Game Boye.

Zatímco je většina scrollovacích 2D stříleček (a to mnohdy i těch dnešních) orientována především na získání co nejsilnějších zbraní a na rychlé reakce hráče, přináší R-Type ještě jeden prvek – poměrně složitý design některých úrovní. Pěkně je design úrovní vidět na jejich mapách; například na adrese http://maps.speccy.cz/map.php?id=R-Type&sort=0&part=9&ath= je dostupná mapa hry R-Type pro ZX Spectrum (ostatní verze mohou mít odlišný design). Na příkladu hry R-Type je patrný postupný vývoj výkonnosti mikroprocesorů a především pak postupné vylepšování grafických schopností mikropočítačů. Například ve variantě této hry pro ZX Spectrum vzniká při zobrazení herní scény, protivníků i samotné rakety ovládané hráčem mnoho rušivých artefaktů způsobených strukturou grafické paměti (bitmapa + atributy pro blok 8×8 pixelů). Naproti tomu je verze R-Type pro mikropočítače Amiga mnohem vyspělejší, a to jak plynulostí pohybu (hardwarově podporovaný scrolling + sprity), tak i kvalitou zobrazení (používají se čtyři barvové roviny doplněné o již zmíněné sprity).

Obrázek 18: První úroveň hry R-type na Game Boyi.

Obrázek 19: První úroveň hry R-type na Game Boyi.

Obrázek 20: První úroveň hry R-type na Game Boyi.

Obrázek 21: Pro porovnání: úvodní obrazovka R-type na ZX Spectru.

Obrázek 22: Úvodní obrazovka R-type na Amize.

Obrázek 23: Další porovnání: R-type na ZX Spectru.

Obrázek 24: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 25: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 26: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 27: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 28: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 29: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 30: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 31: R-type ve verzi pro Amigu.

Obrázek 32: R-type ve verzi pro Amigu.

4. R-Type II

Podle mého názoru je R-Type dosti složitá hra, a to jak kvůli designu herního světa, tak i proto, že po ztrátě života se začíná na posledním „checkpointu“, na rozdíl od Zybexu a dalších her, kde se pokračuje stále kupředu, takže hráč může i kalkulovat, kde se mu vyplatí ztratit život (a „přeskočit“ tak například nepříjemného protivníka). Nicméně po komerční stránce se nesporně jednalo o úspěch, takže po uvedení hry R-Type v roce 1987 došlo k její portaci na velké množství různých mikropočítačů a herních konzolí a posléze se začalo pracovat na nové verzi pojmenované jednoduše R-Type II, která byla na trh uvedena v roce 1989. Samotný herní princip zůstal zachován, ale hra byla (samozřejmě) vylepšena po technické a částečně i po herní stránce – více typů protivníků, poněkud odlišné možnosti vybavení lodi atd. I grafika byla vylepšena, ale například na Amize 500 dochází v některých místech s větším množstvím protivníků a komplikovaným pozadím k „trhání“ obrazu, což značí, že grafický systém počítače již nestíhá provést překreslování každého snímku (to je zajímavé, protože po grafické stránce je například minule zmíněná hra Shadow of the Beast komplikovanější a k těmto problémům tam většinou nedochází).

Obrázek 33: R-type II ve verzi pro Amigu – úvodní obrazovky.

V následující tabulce jsou kromě původního dílu vypsány i další pokračování série R-Type, většina jich ovšem již nebyla na Amigu portována:

# Rok uvedení na trh Název
1 1987 R-Type
2 1989 R-Type II
3 1991 Armed Police Unit Gallop
4 1991 Super R-Type
5 1992 R-Type Leo
6 1993 R-Type III: The Third Lightning
7 1998 R-Type Delta
8 2003 R-Type Final
9 2007 R-Type Command
10 2009 R-Type Dimensions
11 2009 R-Type Tactics II: Operation Bitter Chocolate

Obrázek 34: R-type II ve verzi pro Amigu – úvodní obrazovky.

Obrázek 35: R-type II ve verzi pro Amigu – úvodní obrazovky.

Obrázek 36: R-type II ve verzi pro Amigu – hlavní menu.

Obrázek 37: R-type II ve verzi pro Amigu – intro.

Obrázek 38: R-type II ve verzi pro Amigu – první level.

Obrázek 39: R-type II ve verzi pro Amigu – první level.

Obrázek 40: R-type II ve verzi pro Amigu – první level.

Obrázek 41: R-type II ve verzi pro Amigu – konec hry.

5. Katakis

Další hrou, o níž je vhodné se v tomto článku alespoň stručně zmínit, je hra s názvem Katakis (původně Denaris) vyvinuté společností Factor 5. Hra Katakis je zajímavá především tím, že se do značné míry podobá hře R-Type popsané v předchozích dvou kapitolách. Tato hra vznikla pro osmibitové domácí počítače Commodore C64 i pro osobní mikropočítače Amiga, i když se obě varianty od sebe odlišují, protože verze pro Amigu je založena na projektu Neutralizer. Podobnost mezi R-Type a Katakisem je tak velká, že dokonce došlo k soudnímu sporu mezi distributorem R-Type (společností Activision) a autory Katakis i distributorem. Z hlediska tohoto článku mám díky tomu jednodušší práci :-) protože není zapotřebí podrobně popisovat vlastnosti této hry, jelikož ty jsou do značné míry podobné R-Type. Hrát mohli i dva hráči, ovšem ne současně, ale postupně – jakmile jeden hráč ztratil život, začal hrát hráč druhý (což asi musela být pro oba hráče poměrně nuda).

Obrázek 42: Katakis na Amize – logo distributora.

Obrázek 43: Katakis na Amize – loading screen.

Obrázek 44: Katakis na Amize – hlavní menu.

Obrázek 45: Katakis na Amize – začátek hry.

Obrázek 46: Katakis na Amize – první level.

Obrázek 47: Katakis na Amize – první level.

Obrázek 48: Katakis na Amize – první level.

Obrázek 49: Katakis na Amize – první level.

Obrázek 50: Katakis na Amize – konec hry.

6. Hybris

Další klasickou a na počítačích Amiga známou střílečkou je hra nesoucí název Hybris (asi jste si již všimli, že mnoho dnes popisovaných her končí na „s“). V této hře je scrolling pro změnu vertikální, podobně jako v první dnes popisované hře Plutos. Hracím světem není pustý vesmír či abstraktní vesmírné stavby (Plutos, R-Type, Katakis), ale pouštní svět nazvaný Jurica. Úkolem hráče je najít na této planetě kolonisty, s nimiž bylo ztracené spojení a pro zdárné ukončení mise tyto kolonisty přenést na bezpečné místo. Celý herní svět je viděn z mírného nadhledu, což je podobné stylu zobrazení použitého například ve hře Raptor či Tyrian (IBM PC). Podobně jako v dalších střílečkách, i zde je nutné eliminovat jak pohyblivé cíle, tak i děla a další zbraně umístěné na povrchu planety. Taktéž je možné sbírat různé bonusové předměty, které většinou slouží k vylepšení zbraňových systémů průzkumné a současně i záchranné kosmické lodě.

Obrázek 51: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – loading screen.

Obrázek 52: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – úvodní obrazovka.

Obrázek 53: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – začátek hry.

Obrázek 54: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – první level.

Obrázek 55: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – toto odpočítávání pro začátek další hry je pro některé střílečky typické.

Obrázek 56: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – stále první level.

Obrázek 57: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – konec hry.

Obrázek 58: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – výbuch hráčovy rakety.

Obrázek 59: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – výbuch hráčovy rakety.

Obrázek 60: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – tabulka bodového zisku.

Obrázek 61: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – informace o protivnících.

Obrázek 62: Hra Hybris na mikropočítači Amiga – informace o autorech.

7. Xenon a Xenon 2 Megablast

Dostáváme se k další herní klasice. Jedná se o hru Xenon, která je prvním titulem vydaným v roce 1988 společností Bitmap Brothers, s níž jsme se již v tomto seriálu několikrát setkali – Gods, Speedball, Chaos Engine, Cadaver atd. Tato střílečka se od většiny ostatních dnes popisovaných her v některých detailech odlišuje. Jedná se sice o hru s vertikálně scrollujícím světem, ovšem hráč může tento posun herního světa do jisté míry ovlivnit a někdy i úplně zastavit. Dalším rozdílem oproti dalším hrám je fakt, že hráč může přepínat mezi dvěma typy bojových prostředků – tankem pohybujícím se všemi (osmi) směry, ovšem pouze po zemi, a raketou, která sice letí stále kupředu, ovšem ve větší výšce a může tak střílet pouze na dělové věže či taktéž létající protivníky. Toto přepínání mezi tankem a raketou se děje buď na pokyn hráče (mezerník), popř. se v některých oblastech přepnutí provádí automaticky.

Obrázek 63: Xenon na Amize – úvodní obrazovka.

Společnost Bitmap Brothers ve hře Xenon poprvé představila svůj typický styl tvorby grafiky s odlesky, ručně provedeným ditheringem atd. Podobný styl byl použit i ve druhém díle nazvaném Xenon 2 Megablast. Herní svět je ovšem odlišný – jedná se o jakýsi fantaskní vesmír plný živočichů kombinovaných se stroji. Už zde sice není možné se přepínat mezi tankem a raketou, zato je ovšem možné na konci každého levelu navštívit obchod (obchodníkem je milý mimozemšťan) a nakoupit nové zbraňové systémy či další vylepšení kosmické lodě. Styl grafiky použitý v této hře je skutečně úchvatný, ovšem v tomto článku bohužel žádné screenshoty z Xenon 2 Megablast nenajdete, protože se mi tuto hru (prozatím) nepodařilo rozjet v emulátoru Amigy (pouze v DOSBoxu, tam je však použita odlišná paleta). Některé snímky však byly uvedeny v jiných článcích na Rootu: Grafické karty a grafické akcelerátory (6) a Nástroje pro pixel art.

PS: pokud mi někdo poradí, jak Xenon 2 v emulátoru rozjet, rád se o screenshoty podělím v následujících pokračováních seriálu.

Obrázek 64: Xenon na Amize – informace o předmětech ve hře.

Obrázek 65: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 66: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 67: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 68: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 69: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 70: Xenon na Amize – první level.

Obrázek 71: Xenon na Amize – intro.

8. Project-X

Poslední hrou, o níž se dnes zmíníme, je hra s názvem Project-X pocházející z roku 1992, tj. již z pozdější doby, než předchozí hry. Za vývojem Project-X stojí další známá společnost – Team-17 – která se proslavila především herní sérií Worms ke které se ještě v tomto seriálu vrátíme. I Project-X je scrollující vesmírnou střílečkou, tentokrát celý herní svět scrolluje pro změnu horizontálně. Jedná se o poměrně rozsáhlou hru dodávanou na čtyřech disketách, zatímco předchozí hry byly většinou dodávány na jedné či dvou disketách (á 880 kB – Amiga formát). Hra je rozdělena na pět rozdílných obtížností a postupným vylepšováním rakety se hráč může dostat do stavu, kdy je schopen využívat sedm typů zbraní. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně obtížnou hru, byla později vydána i její zjednodušená varianta a k původní verzi existuje (neoficiální) trainer.

Obrázek 72: Project-X na Amize – loading screen.

Obrázek 73: Project-X na Amize – úvodní obrazovka.

Obrázek 74: Project-X na Amize – informace o hře.

Obrázek 75: Project-X na Amize – krátké intro.

Obrázek 76: Project-X na Amize – první level.

Obrázek 77: Project-X na Amize – první level.

Obrázek 78: Project-X na Amize – první level.

Obrázek 79: Project-X na Amize – konec hry hned v prvním levelu :-/

9. Odkazy na Internetu

  1. Defender (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Defender_(game)
  2. Side-scrolling video game
    http://en.wikipedia.org/wiki/Side-scrolling_video_game
  3. Shoot ‚em up
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Shoot_‘em_up
  4. Category:Scrolling shooters
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Scrolling_sho­oters
  5. Xenon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Xenon_(computer_game)
  6. Moby Games: Xenon
    http://www.mobygames.com/game/xenon
  7. Bitmap Brothers: Xenon 2 Megablast
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/xenon2.htm
  8. Xenon 2 Megablast
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Xenon_II:_Megablast
  9. Xenon 2: Megablast
    http://www.mobygames.com/game/xenon-2-megablast
  10. Historie vývoje počítačových her (3.část – hry v textovém režimu)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-3-cast-hry-v-textovem-rezimu/
  11. Historie vývoje počítačových her (4.část – zlatá éra textovek)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-4-cast-zlata-era-textovek/
  12. Historie vývoje počítačových her (5.část – textovky společnosti Level 9)
    http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-5-cast-textovky-spolecnosti-level-9/
  13. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton01­.shtml
  14. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  15. Dungeon Master – Return To Chaos
    Window port of DM
  16. Lands of Lore series
    http://www.mobygames.com/game-group/lands-of-lore-series
  17. Lands of Lore series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lands_of_Lore_series
  18. Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
    http://forums.sarcasticga­mer.com/blog.php?b=1161
  19. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  20. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  21. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  22. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  23. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  24. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  25. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  26. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  27. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  28. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  29. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  30. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  31. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  32. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  33. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  34. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  35. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  36. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  37. Dungeon crawl
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  38. Nejlepší hry mého mládí
    http://www.reyden.eu/gamesy/nejlepsi-hry-meho-mladi/
  39. World of Spectrum: Bloodwych
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000592
  40. Wikipedia: Bloodwych
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bloodwych
  41. Moby Games: Bloodwych
    http://www.mobygames.com/ga­me/bloodwych
  42. Série Eye of Beholder (česky)
    http://www.old-games.estranky.cz/clanky/serie-eye-of-beholder.html
  43. Moby Games: Eye of the Beholder
    http://www.mobygames.com/game/eye-of-the-beholder
  44. Wikipedia: Eye of the Beholder (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eye_of_the_Beholder_(vi­deo_game)
  45. Black Crypt (česky)
    http://hobring.esero.net/re­cenze/amiga_black_crypt/rec_blac­k_crypt.htm
  46. Black Crypt (doupě)
    http://freehry.doupe.zive­.cz/recenze/black-crypt/
  47. Black Crypt
    http://www.ravengames.com/blac­kcrypt/blackcrypt.php
  48. Black Crypt port to PC
    http://www.3ddownloads.com/ra­vensoft/Black%20Crypt
  49. Black Crypt port to PC
    http://retrogaming.sweb.cz/
  50. Orthodox File Managers
    http://www.softpanorama.or­g/OFM/index.shtml
  51. File manager
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/File_manager
  52. PathMinder
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/PathMinder
  53. Commodore CDTV
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Commodore_CDTV
  54. Amiga
    http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga
  55. Picasso 2
    http://www.iol.ie/~ecarro­ll/picasso2.html
  56. Hold-And-Modify
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  57. Amiga Halfbrite mode
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  58. HAM8 Explained
    http://www.amigans.net/mo­dules/AMS/article.php?sto­ryid=22
  59. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 1 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part1/
  60. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 2 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part2/
  61. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 3 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part3/
  62. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 4 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part4/
  63. Amiga Coding Wiki
    http://www.amigacoding.com/in­dex.php/Main_Page
  64. Amiga screen
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node0061.html
  65. Amiga HAM mode
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node008F.html
  66. Copper WAIT instruction
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node004B.html
  67. Copper MOVE instruction
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node004A.html
  68. GalaxSIM: Solutions for Digital Living
    http://www.amiga.com/
  69. Denise Pin Assignment
    http://www.ntrautanen.fi/com­puters/hardware/misc/deni­se.htm
  70. Custom Chips: Paula
    http://www.amiga-hardware.com/showhardware­.cgi?HARDID=1460
  71. Big Book of Amiga Hardware
    http://www.amiga-resistance.info/bboahfaq/
  72. Amiga Hardware Database
    http://amiga.resource.cx/
  73. ExoticA
    http://www.exotica.org.uk/wi­ki/Main_Page
  74. The absolute basics of Amiga audio
    http://www.sufo.estates.co­.uk/amiga/amimus.html
  75. Wikipedia: Tracker
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker
  76. Wikipedia: Trackers
    http://en.wikipedia.org/wiki/Trackers
  77. Ultimate Soundtracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Ultimate_Soundtracker
  78. Protracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/ProTracker
  79. Impulse Tracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Impulse_Tracker
  80. Scream Tracker
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/ScreamTracker
  81. MikMod for Java
    http://jmikmod.berlios.de/
  82. List of audio trackers
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_audio_trackers
  83. Wikipedia: Module File
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Module_file
  84. Wikipedia: Chiptune
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune
  85. Amiga Original chipset
    http://www.princeton.edu/~acha­ney/tmve/wiki100k/docs/Ami­ga_Original_chipset.html
  86. The Final Fantasy
    http://www.thefinalfantasy.com/
  87. Final Fantasy: Mystic Quest
    http://www.gamefaqs.com/snes/532476-final-fantasy-mystic-quest
  88. Book:Final Fantasy series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Book:Final_Fantasy_seri­es
  89. The World of Final Fantasy
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,114/
  90. Final Fantasy Style
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,116/
  91. List of Final Fantasy video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_Final_Fantasy_vi­deo_games
  92. SQUARE ENIX CO.
    http://www.square-enix.com/
  93. Square Enix : Corporate history
    http://www.square-enix.com/jp/company/e/history/
  94. Bill Mensch
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bill_Mensch
  95. Cannon Fodder
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=739
  96. Cannon Fodder [European]
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=15717
  97. Retrospective: Cannon Fodder
    http://www.rockpapershotgun­.com/2007/11/11/retrospec­tive-cannon-fodder/
  98. Cannon Fodder
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cannon_Fodder_(video_ga­me)
  99. BC Racers
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/BC_Racers
  100. Desert Strike Advance
    http://www.ign.com/articles/2002/06/03/de­sert-strike-advance
  101. Three Strikes And You're Out
    http://www.eurogamer.net/ar­ticles/three-strikes-and-youre-out-article
  102. Head 2 Head: Desert Strike – SNES vs MegaDrive
    http://www.retrogamescollec­tor.com/head-2-head-desert-strike-snes-vs-megadrive/
  103. Desert Strike: Return to the Gulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Desert_Strike:_Return_to_the_Gulf
  104. The Chaos Engine (Soldiers of Fortune USA)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm
  105. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  106. The Chaos Engine
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chaos_Engine
  107. The Chaos Engine 2
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine2.htm
  108. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  109. Moby Games: Speedball series
    http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series
  110. Bitmap Brothers: Speedball (original)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm
  111. Bitmap Brothers: Speedball 2: Brutal Deluxe
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball2.htm
  112. Wikipedia: Speedball (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Speedball_(video_game)
  113. Golden Axe
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe
  114. Golden Axe (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Golden_Axe_(series)
  115. Golden Axe II
    http://www.gamespot.com/golden-axe-ii/platform/genesis/
  116. Golden Axe II
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_II
  117. Golden Axe III
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_III
  118. Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
    http://gamefreaks365.com/re­view.php?artid=1631
  119. Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
    http://web.archive.org/web/20070831062914/htt­p://sonic.neoseeker.com/so­nic_the_hedgehog2/GENESIS/pa­ges/release_dates_backgrou­nd3/
  120. Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://www.neoseeker.com/Ga­mes/Products/GENESIS/sonic_the_hed­gehog2/
  121. Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit)
  122. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  123. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  124. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  125. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  126. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  127. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  128. SN76489 sound chip details
    http://web.inter.nl.net/u­sers/J.Kortink/home/articles/sn76489/
  129. SN76464 datasheet
    http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1106623&fi­le=0054%5Csn76494_409323.pdf
  130. Texas Instruments SN76489 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Texas_Instruments_SN76489
  131. SN76489
    http://www.smspower.org/De­velopment/SN76489?sid=ae16503f2fb18070f3f40f2af­56807f1
  132. YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspower.org/ma­xim/Documents/YM2413Appli­cationManual?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  133. Programming the Sega MegaDrive
    http://darkdust.net/writin­gs/megadrive
  134. MegaDrive / SegaGenesis docs
    http://www.genny4ever.net/in­dex.php?page=docs
  135. IGN: Top 25 Consoles
    http://www.ign.com/top-25-consoles/13.html
  136. Sega Mega Drive
    http://sega.jp/archive/segahard/md/
  137. Sega Archives
    http://sega.jp/archive/segahard/
  138. Sega Genesis
    http://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Console_Platfor­ms/Sega/Genesis/
  139. The Retro Gen Plays Genesis Games
    http://uk.gamespy.com/arti­cles/998/998637p1.html
  140. The Sega Mega Drive/Genesis
    http://www.captainwilliam­s.co.uk/sega/megadrive/me­gadrive.php
  141. Sega Game Gear 101: A Beginner's Guide
    http://www.racketboy.com/re­tro/sega/gamegear/sega-game-gear-101-a-beginners-guide
  142. SEGA GameGear | Marc's Realm
    http://darkdust.net/retro­gaming/gamegear
  143. Sega Master System Hardware
    http://www.smspower.org/De­velopment/Documents
  144. Sega Master System Museum
    http://alexkidd.com/
  145. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html
  146. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Master_System
  147. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Card
  148. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  149. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.thebeehive.ws/
  150. TurboGrafx-16 TurboExpress
    http://www.allgame.com/plat­form.php?id=17673
  151. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  152. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  153. TurboGrafx-16 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/TurboGrafx-16
  154. MagicEngine – TurboGrafx-16 emulator
    http://www.magicengine.com/
  155. Motorola 68000 CPU
    http://en.wikipedia.org/wiki/68000
  156. Motorola 68008
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68008
  157. Motorola 68020
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68020
  158. Motorola 68030
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68030
Našli jste v článku chybu?

29. 11. 2012 9:50

Jojo taky jsme si s brachou vyrobili vlastni joysticky, nejvetsi problem bylo sehnat DE-9 konektor pro Atarko (a vlastne i komouse). Nakonec jsme "pod pultem" sehnali v Tesle Eltos DB-25 (=paralelni port na PC) a rozrezali jsme ho na tri casti.

Ty joysticky vydrzely vsechno, i hrani Archona clovek proti cloveku (coz byla taky lamacka joysticku, na rozdil od souboje clovek-pocitac, to byla pohodicka).

Porad si myslim, ze hratelne je lepsi Zybex oproti R-Type, hlavne kvuli vyberu dalsiho levelu(…

4. 12. 2012 22:58

Martin RnD (neregistrovaný)

Jo jó Silkworm a SWIW tu chýbajú. A ešte Banshee od Core Design (aga only), tá bola nádherná, no vyšla už akoby počas smrti Amigy. Tiež poznám človeka, ktorý prešiel Project X na jednej Amiga párty buď bez straty života alebo 2 x za jednu hru. Už neviem prene. Akurát nenapísal do Teamu 17 :).

Lupa.cz: Kdo pochopí vtip, může jít do ČT vyvíjet weby

Kdo pochopí vtip, může jít do ČT vyvíjet weby

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Dreambox DM900 Ultra HD přichází

Dreambox DM900 Ultra HD přichází

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: „Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

„Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo