Homeworld je komerční hra vyvinutá firmou Relic Entertainment Inc. Původně byla samozřejmě určena pouze pro Windows, ale pár lidí se chytlo portování, a tak si ji můžeme zahrát i na Linuxu.
Tady bych měl napsat něco o příběhu, ale nenapíšu a klidně si mě za to v komentářích kamenujte. Dějová linie hry je velice propracovaná a rozhodně zajímavější než spousta sci-fi filmů. Na výběr jsou sice dvě strany, ale pokaždé projíždíte příběhem ze stejného úhlu pohledu, což je škoda. Bohužel v linuxovém portu zatím nefungují videa ve hře, takže o příběh budete ochuzeni.
Homeworld je samozřejmě kompletně 3D hra – kolem všeho můžete rotovat s kamerou, pohybovat se nahoru a dolů. A přitom je ovládání naprosto skvěle vytvořeno, přejde vám pod kůži velice rychle a stane se vaší druhou přirozeností. Systém je postaven na tom, že kamera je vždy zaměřena na nějaký objekt – např. na nějakou vaši loď. Levým tlačítkem si tedy označíte nějakou loď a klávesou „F“ se k ní jakoby přimknete – a odteď je ona „středem“ vesmíru a veškeré akce se dějí kolem ní. Kolečkem myši se od ní oddalujete, přibližujete se k ní, a jestliže držíte levé tlačítko a hýbete s myší do stran či nahoru a dolů, obíháte kolem lodi v dané vzdálenosti jako po povrchu koule. Snad je to popis dost zmatený a přinutí vás projet si tutoriál:) Což vřele doporučuji, sympatické děvče (alespoň podle hlasu) vám zde perfektně vysvětlí veškeré ovládání a základní principy hry.
Technické zpracovaní je v každém detailu dokonalé, loďe ovšem nenabývají bizarních tvarů a barev, jsou spíše reálněji zpracované. Vše si můžete libovolně přibližovat a oddalovat naprosto plynule i na pomalejších počítačích (doporučeno je Pentium II 350 Mhz a 12 MB grafická karta.) Graficky tedy velice zdařilé, loďe za sebou zanechávají takové vlnící ocásky jako stíhačky ze zbytků paliva, a díky tomuhle malému detailu máte představu, kam a jak rychle míří. Celou samostatnou kapitolou je hudba – dokonale vtahující epický vesmírný hudební doprovod, který tvoří více než kvalitní kulisu ke hře, průhledy přes divukrásné mlhoviny se pak stávají až magickými… atmosféra tedy rozhodně nechybí.
Homeworld je real-time strategie, těch je spousta druhů, některé kladou důraz na stavění, jiné upřednostňují boje. Homeworld patří k těm druhým – i když budování, tedy spíše vývoj, zde není nijak ochuzeno, pomocí vývojových lodí nebo stanic se dostáváte k lepším technologiím. Jako peníze zde slouží Resources Units – ty získáváte těžením surovin. V misích, kde je surovin nedostatek, jsou rovněž důležitým zdrojem peněz zajaté lodě či dokonce obětování vlastních jednotek. Hlavní ale stále zůstává boj, lodí můžete vyrábět mnoho druhů – od malých a rychlých až po těžké bojové pevnosti. K dispozici je spousta formací, chování, druhů lodí apod. Dost se mi osvědčilo vyrábět smíšené armády, aby se nevýhody jednotlivých jednotek kompenzovaly, doplněné o vhodný počet podpůrných jednotek… ale třeba přijdete na lepší.
Všechno vypadá skvěle, ale nic není dokonalé. Linuxový port je teprve ve verzi 0.3 alpha a nefunguje Multiplayer a videa ve hře (kvůli tomu, že je jejich formát uzavřený – což je obrovská škoda kvůli příběhu, ze kterého se takto moc nedozvíte… ale buďme rádi za to, že vůbec jako jedni z mála uvolnili zdrojový kód. A kdyby to někoho zajímalo, tak to bylo 26. září 2003, čili přesně na mé narozeniny;)
k instalaci potřebujete data z originální hry. Homeworld je tedy nutné nejdříve nainstalovat, buď ve Windows, ale funguje to i pod Wine/X. Dále je nutné aplikovat nejnovější patch – v současné době 1.05 – ten najdete na www.relicnews.com/. Dále je třeba stáhnout linuxový port hry ze stránek projektu. K dispozici jsou jak zdrojové kódy, tak předkompilovaná binárka. Zpočátku jsem si hrál se zdrojáky a s patchováním originálních, ale nepovedlo se, a tak jsem si stáhl binárku – a posloužila skvěle, doporučuji tedy ji. Archiv stáhněte a rozbalte, a do vzniklého adresáře zkopírujte následující soubory z originální hry:
Homeworld.big devstats.dat Update.big
V manuálu píšou, že v dalších fázích vývoje a rozvoje portu budou zřejmě potřeba i další soubory, ale prozatím si vystačíte s těmito.
Hra ke svému běhu vyžaduje Homeworld CD v mechanice, jestliže nepřipojujete CD jako /mnt/cdrom
, musíte použít proměnou HW_CDROM
. Používáte-li bash, učiníte to takto:
export HW_CDROM
a samotnou hru konečně spustíte pomocí ./homeworld
. To je skoro vše, mělo by se před vámi zobrazit herní menu. Teď ještě vyberte „Options“, pak na pravé straně záložku „Video“, vyberte „(GL) Default OpenGL“ a nějaké vhodné rozlišení a stiskněte tlačítko „Accept“. To je proto, že port Homeworldu zatím nepodporuje Glide a softwarový rendering.