Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
BIOS
BIOS
1
–
30
/
50
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Ubuntu rovnou z UEFI skrze cloud, to je plán AMI a Canonicalu
Společnost Canonical oznámila spolupráci se společností AMI, známým tvůrcem generických BIOS / UEFI řešení pro výrobce platforem. Výsledkem spolupráce jednoho dne bude řešení, kdy uživatelé budou moci nastartovat a / nebo nainstalovat Ubuntu přímo…
David Ježek
25. 11. 2025
Čtyřicet let existence architektury 386: revoluce přinesla Doom a Linux
Před čtyřiceti lety vznikl Intel 80386, jenž způsobil revoluci v oblasti PC. Umožnil vznik nových operačních systémů (Linux, OS/2), prodloužil životnost aplikací pro DOS a způsobil vznik konkurence na poli x86.
Pavel Tišnovský
7. 10. 2025
Doba čtení:
36 minut
Algoritmus CORDIC a numerické formáty s pevnou řádovou čárkou
Už jsme si uvedli, jak lze CORDIC použít pro výpočet goniometrických funkcí s hodnotami ve formátu plovoucí řádové binární čárky. Tentýž algoritmus lze upravit i pro práci s formátem pevné řádové binární tečky/čárky.
Pavel Tišnovský
22. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Výpočty v systému pevné řádové čárky na platformě IBM PC (2. část)
Na článek o výpočtech s pevnou řádovou tečkou (čárkou) dnes navážeme. Ukážeme si limity této reprezentace numerických hodnot a seznámíme se s algoritmem CORDIC, kterého lze použít pro výpočet goniometrických funkcí, logaritmů atd.
Pavel Tišnovský
10. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Výpočty v systému pevné řádové čárky na platformě IBM PC
Počítače IBM PC sice mohly být vybaveny matematickým koprocesorem, ovšem v prvním desetiletí existence této platformy se v žádném případě nejednalo o standardní modul; mnohá PC jím vybavena nebyla.
Pavel Tišnovský
3. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Textové režimy grafických karet SVGA na platformě IBM PC
Jednou z vlastností platformy IBM PC byl naprostý chaos vládnoucí grafickém subsystému. Existuje zde však stabilní prvek: textové režimy. Dnes si řekneme, jak se možnosti rozšířily s příchodem karet SVGA.
Pavel Tišnovský
24. 6. 2025
Doba čtení:
68 minut
Od grafické karty VGA k vyšším rozlišením i většímu množství barev (2. část)
Ukážeme si, jak lze provést přepnutí do zvoleného grafického režimu a jak se do obrazové paměti zapisují jednotlivé pixely, což může být komplikované.
Pavel Tišnovský
12. 6. 2025
Doba čtení:
65 minut
Problematika ukazatelů v překladačích jazyka C pro systém DOS
Jaký byl největší problém systému DOS? Neexistence pokročilejších funkcí, nutnost explicitní konfigurace hardwaru, či něco jiného? Z pohledu programátorů se jednalo o práci s pamětí organizované systémem segment:offset.
Pavel Tišnovský
3. 6. 2025
Doba čtení:
41 minut
Fedora zlepší podporu RISC-V, openSUSE chce zrušit podporu pro BIOS
Fedora se začíná vážněji zabývat architekturou RISC-V. Linuxová distribuce openSUSE zvažuje zrušení podpory starších BIOSů. DietPi, odlehčená linuxová distribuce založená na Debianu pro SBC, vyšla ve verzi 9.11.
Filip Zatloukal
3. 3. 2025
Doba čtení:
2 minuty
Matematické koprocesory na platformě 80×86 prakticky
Na praktických příkladech si ověříme základní funkce poskytované matematickým koprocesorem Intel 8087, na který navazuje řada čipů 80287 a 80387. Posléze se tyto funkce staly přímo součástí hlavního mikroprocesoru.
Pavel Tišnovský
21. 1. 2025
Doba čtení:
61 minut
Matematické koprocesory na 80×86 pro výpočty s plovoucí řádovou čárkou
Nedílnou součástí prakticky všech procesorů je modul pro operace s plovoucí řádovou čárkou. Na platformě IBM PC se jednalo o řadu matematických koprocesorů označovaných čísly 8087, 80287, 80387 a (nepřesně) 80487.
Pavel Tišnovský
14. 1. 2025
Doba čtení:
57 minut
Od reálného režimu k režimu chráněnému na procesorech 80286 a 80386 (2.část)
Přechod do chráněného režimu (a zpět) na mikroprocesorech Intel se podobá složitému rituálu. Všechny operace je nutné vykonat v určitém pořadí a naslepo: bez možnosti ladění nebo sledování činnosti PC.
Pavel Tišnovský
31. 12. 2024
Doba čtení:
63 minut
BIOS tuning pro nové AMD EPYC a AI, jádro 6.13 odstraňuje neudržované ovladače
Stalo se
Týden v KDE a vypínatelná pravidla KWin, LibreOffice 25.2 na přelomu ledna/února, vyšla první alfa, nová verze Tails 6.10 přinášející aktuální prohlížeč i poštovního klienta s vypnutou telemetrií.
David Ježek
1. 12. 2024
Doba čtení:
3 minuty
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Doba čtení:
54 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Doba čtení:
56 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Doba čtení:
46 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Doba čtení:
49 minut
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Doba čtení:
43 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)
Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
Pavel Tišnovský
4. 7. 2024
Doba čtení:
28 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky)
Již poněkolikáté se vrátíme na do 80. let minulého století. V novém seriálu si ukážeme tvorbu aplikací pro IBM PC. Platformu, která byla mnoha programátory nenáviděna, ovšem viděno zpětně: měla něco do sebe.
Pavel Tišnovský
2. 7. 2024
Doba čtení:
19 minut
1
–
30
/
50
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana