Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
C, C++
C, C++
1
–
30
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Využití standardního balíčku „unsafe“ v jazyku Go
V dnešní části dnes již dosti nepravidelně vycházejícího seriálu o jazyku Go si popíšeme možnosti nabízené standardním balíčkem nazvaným „unsafe“. I přes poněkud nebezpečně znějící název obsahuje užitečné funkce.
Pavel Tišnovský
2. 12. 2025
Doba čtení:
36 minut
Díky Rustu klesl počet paměťových zranitelností v Androidu poprvé pod 20 %
Společnost Google oznámila, že díky pokračujícímu rozšiřování programovacího jazyka Rust v systému Android klesl počet zranitelností paměti poprvé pod 20 % z celkového počtu zranitelností objevených v roce 2025. „Přijali jsme Rust kvůli jeho…
Petr Krčmář
18. 11. 2025
Systém maker v programovacím jazyku C3
Důležitou součástí jazyka C3 je jeho systém maker umožňující zjednodušení a zkrácení zápisu některých programových konstrukcí. Oproti makrosystému známému z C či C++ je makrosystém v C3 v mnoha ohledech odlišný.
Pavel Tišnovský
4. 11. 2025
Doba čtení:
38 minut
Malé ohlédnutí za historií Pythonu: Python 0.9.1 na moderním hardware
Na chvíli se ohlédněme do prehistorie jazyka Python. Verze 0.9.1 byla vydána již v roce 1991 (tedy v době DOSu a Windows 3.0), ovšem lze ho přeložit a použít i na moderním 64bitovém operačním systému.
Pavel Tišnovský
23. 10. 2025
Doba čtení:
21 minut
Funkce v programovacím jazyku C3
Jednou z nejdůležitějších koncepcí (nejenom) v jazyku C3 je koncept funkcí. Začneme popisem běžných pojmenovaných funkcí, ovšem později se dostaneme i k anonymním funkcím a metodám (což jsou funkce navázané na konkrétní datové typy).
Pavel Tišnovský
16. 10. 2025
Doba čtení:
38 minut
Entity Component System v C++20
blog
Zkouším navrhnout Entity Component System v využitím šablon v C++20. Na ECS mne upozornila umělá inteligence, když jsem při portaci hry Brány Skeldalu přemýšlel o rozšíření. V době vývoje hry jsem znal jen struktury a pole struktur.
Redakce
14. 10. 2025
Programovací jazyk C3: reakce na chyby, odložení vykonání příkazů
C3 obsahuje v porovnání s původním jazykem C několik novinek. Mezi ně patří podpora pro práci s volitelnými (optional) hodnotami a konstrukce zajišťující odložené volání nějakého příkazu (defer).
Pavel Tišnovský
9. 10. 2025
Doba čtení:
31 minut
Programovací jazyk C3: podmínky, rozvětvení a programové smyčky
Seznámíme se s konstrukcemi pro řízení běhu programu. Jedná se o podmínky a různé formy rozvětvení (včetně rozšířené sémantiky switch-case) a dále o různé typy smyček. Jazyk C3 v tomto ohledu značně vylepšuje možnosti céčka.
Pavel Tišnovský
30. 9. 2025
Doba čtení:
33 minut
Programovací jazyk C3: složené datové typy a kontejnery
Zaměříme se na popis složených datových typů a kontejnerů. Mezi základní typy kontejnerů patří vektory, staticky alokovaná pole, dynamicky alokovaná pole a můžeme sem zařadit i řezy.
Pavel Tišnovský
23. 9. 2025
Doba čtení:
29 minut
Programovací jazyk C3: datové typy pro moderní architektury
Budeme se zabývat základy tohoto jazyka, jeho odlišnostmi od C a naopak novými vlastnostmi. Ty se týkají i tak základního konceptu, jakým jsou datové typy. Ty jsou v C3 definovány tak, aby odpovídaly moderním architekturám.
Pavel Tišnovský
18. 9. 2025
Doba čtení:
26 minut
Zpracování hodnot typu half float (fp16) na platformě AArch64: operace s vektory
Navážeme na článek o zpracování skalárů i vektorů s prvky typu half float (FP16). Zabývat se budeme především „vektorovým“ rozšířením překladače GCC i překladem operací s vektory do instrukční sady A64 s rozšířením NEON.
Pavel Tišnovský
16. 9. 2025
Doba čtení:
42 minut
Programovací jazyk C3: evoluce, nikoli revoluce
Jazyk C vznikl před více než padesáti lety a stále se používá. Za tuto dobu vzniklo poměrně velké množství dalších jazyků, jejichž cílem bylo od původního C odvodit výkonnější, bezpečnější či jiným způsobem „lepší“ jazyk.
Pavel Tišnovský
11. 9. 2025
Doba čtení:
37 minut
Zpracování hodnot typu half float (fp16) na platformě AArch64
Programátoři, zabývající se generativní AI či zpracováním přirozeného jazyka, se často setkávají s vektory obsahujícími prvky typu half float (FP16). Vysvětlíme si, jak se s těmito hodnotami pracuje na platformě AArch64.
Pavel Tišnovský
9. 9. 2025
Doba čtení:
37 minut
Vyšlo třetí vydání knihy Modern C
Nakladatelství Manning vydalo třetí vydání knihy Modern C od Jense Gustedta. Kniha samotná je dostupná elektronicky zdarma přímo od autora pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.Knížka není příliš vhodná pro výuku…
Ondřej Surý
28. 8. 2025
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku ctypes: ukazatele ve strukturách, bitová pole
Dnes se budeme zabývat trojicí částečně souvisejících problémů: způsobem předávání struktur, které obsahují jako své prvky ukazatele, předáváním bitových polí a na závěr taktéž problematikou zarovnání prvků ve strukturách.
Pavel Tišnovský
7. 8. 2025
Doba čtení:
48 minut
TIOBE index za červenec 2025: na prvních místech žádné překvapení, ale Ada poskočila na deváté místo
TIOBE vydal svůj známý index oblíbenosti programovacích jazyků za červenec 2025. Na prvních sedmi místech není žádná změna, tyto pozice jsou stabilní již několik let: Python, C++, C, Java, C#, JS a Go. Na dalších pozicích to již tak poklidné není…
Jan Fikar
14. 7. 2025
Problematika ukazatelů v překladačích jazyka C pro systém DOS
Jaký byl největší problém systému DOS? Neexistence pokročilejších funkcí, nutnost explicitní konfigurace hardwaru, či něco jiného? Z pohledu programátorů se jednalo o práci s pamětí organizované systémem segment:offset.
Pavel Tišnovský
3. 6. 2025
Doba čtení:
41 minut
Překladače na platformě IBM PC: od assembleru k C
Prozatím jsme se zaměřili na assembler. Proč se však více nepoužívaly překladače vyšších programovacích jazyků? Dnes se na tuto otázku pokusíme částečně odpovědět otestováním několika dobových překladačů jazyka C.
Pavel Tišnovský
13. 5. 2025
Doba čtení:
38 minut
Vyšel shell Fish 4.0 s kódem přepsaným z C++ do Rustu
Vyšla první stabilní verze řady 4.0 populárního shellu Fish shell, který je nově napsaný v jazyce Rust. Už v loňském roce vývojáři přišli s beta verzí, která převedla kód z jazyka C++ do jazyka Rust. Znamená to upravený proces sestavování a jiné…
Petr Krčmář
27. 2. 2025
Knihovna GMP: aritmetika s neomezenou přesností
GMP (GNU MP nebo též libgmp) je otevřená knihovna pro práci s čísly v libovolně přesné aritmetice, která může pracovat s celými čísly, racionálními čísly a čísly v plovoucí řádové čárce.
David Bařina
19. 11. 2024
Doba čtení:
4 minuty
Rust a C++: společné komunitní setkání v Praze
V listopadu proběhně pražský Rust meetup a pražský C++ meetup v jedné budově, v jedné místnosti a s jedním společným programem. Rust je na vzestupu a C++ si pevně drží svoji pozici. Navíc se do značné míry překrývají jak personálně, co se týče…
Pavel Šimerda
14. 10. 2024
Práce s pamětí C++: chytré ukazatele a proč je použít
Představíme „chytré“ ukazatele (smart pointers) v C++ a vysvětlíme důvody, proč je používat. Ačkoliv jazyk C++ podporuje používání ukazatelů podobně jako jazyk C, není to dobrý nápad. Zajímá vás proč?
Lukáš Liebzeit
31. 7. 2024
Doba čtení:
10 minut
Nuitka: pokročilý AOT překladač jazyka Python
Na články o AOT překladačích (mypyc a Cython) i o JIT překladačích (Numba) dnes navážeme a celé téma dokončíme. Popíšeme si totiž některé možnosti nabízené AOT překladačem nazvaným Nuitka.
Pavel Tišnovský
23. 5. 2024
Doba čtení:
24 minut
Pohodlná práce s formátem JSON v C++ díky knihovně nlohmann/json
Tento článek pojednává o knihovně nlohmann/json, která přináší formát JSON do C++. Formát JSON je textový formát pro zápis dat. Díky tomu může sloužit pro přenos dat mezi komponentami bez ohledu na technologii.
Lukáš Liebzeit
22. 5. 2024
Doba čtení:
5 minut
Nástroj Cython a typové anotace podporované Pythonem
Cython je AOT překladač Pythonu, který nově podporuje jak původní syntaxi nástrojů Cython/Pyrex, tak i zápis s dekorátory a typovými informacemi kompatibilní s Pythonem. Právě touto problematikou se budeme zabývat.
Pavel Tišnovský
21. 5. 2024
Doba čtení:
31 minut
Optimalizace async. parseru JSON v C++20
blog
Toto je dodatek k předchozímu článku o parsování JSON pomocí korutiny. Původním záměrem byl spíš benefit asynchronního zpracování. Diskutéři pod článkem mě donutili podívat se na možnosti optimalizace na rychlost.
Redakce
9. 5. 2024
Asynchroní parsování JSONu v C++20
blog
Tento článek je ukázkou a malým cvičením na korutiny. Ukážeme si, jak napsat parser JSONu jako korutinu v C++20.
Redakce
4. 5. 2024
Sdílení objektů mezi vlákny v C++20 (II)
blog
Tento článek je volným pokračování předchozího článku Sdílení objektů mezi vlákny jednoduše v C++20. Tentokrát se podíváme na jiné řešení, které má ambice se dostat do normy C++26.
Redakce
26. 4. 2024
Asynchronní cykly v C++20
blog
Pro podporu asynchroních cyklů C++20 byl navržen příkaz for co_await. Problém je, že nakonec se tento návrh do normy nedostal. Máme nějakou náhradu?
Redakce
15. 4. 2024
Kouzlo datových typů Decimal32, Decimal64 a Decimal128
V normě IEEE 754–2008 nalezneme kromě klasických numerických formátů i popis typů s desítkovým základem exponentu. Jedná se o typy Decimal32, Decimal64 a Decimal128. Ty jsou taktéž podporovány některými překladači céčka.
Pavel Tišnovský
9. 4. 2024
Doba čtení:
39 minut
1
–
30
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana