Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Seriály
»
Vývoj pro slavné ZX Spectrum
Seriál Vývoj pro slavné ZX Spectrum
Seriál popisuje, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
RSS tohoto seriálu
1
–
19
/
19
Vykreslování spritů a animací na ZX Spectru (2. část)
V předchozím článku jsme si ukázali, jak lze na obrazovku ZX Spectra vykreslit sprite definovaný svojí maskou. Ovšem prozatím není čas na jásání, protože naše vykreslovací rutina má mnoho nedostatků.
Pavel Tišnovský
15. 8. 2023
Doba čtení:
56 minut
Vykreslování spritů a animací na ZX Spectru
V prakticky každé hře se setkáme s pohybujícími se objekty. Vykreslování takových objektů na ZX Spectru je poměrně složité kvůli specifické organizaci grafické paměti a systému barvových atributů.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2023
Doba čtení:
67 minut
Podrobnější popis možností zvukového čipu řady AY-3–8910 na ZX Spectru 128k
Ještě jednou se vrátíme ke zvukovému čipu řady AY-3–8910. Ukážeme si průběhy i frekvenční charakteristiku signálů, které lze naměřit na zvukovém výstupu ZX Spectra. Nezapomeneme ani na možnost tvorby šumu a práci s obálkou.
Pavel Tišnovský
22. 6. 2023
Doba čtení:
42 minut
Zvuky a hudba na ZX Spectru: zvukové čipy řady AY-3–8910
V sedmnácté části seriálu o vývoji her a dalších aplikací pro slavné ZX Spectrum si ukážeme, jakým způsobem lze produkovat zvuky či hudbu s využitím zvukového čipu řady AY-3–8910, tedy slavného „ayčka“. To bylo součástí ZX Spectra 128k i některých dalších rozšíření (Melodik atd.).
Pavel Tišnovský
13. 6. 2023
Doba čtení:
46 minut
Programujeme zvuky a hudbu na ZX Spectru
Cesta, která vedla od prvních reproduktorů k dnešním výkonným zvukovým čipům umožňujícím tvorbu prostorových několikakanálových zvuků a hudby založené na wavetable syntéze, byla poměrně dlouhá a především zajímavá.
Pavel Tišnovský
6. 6. 2023
Doba čtení:
41 minut
Ovládání hráčů ve hře klávesnicí nebo joystickem na ZX Spectru
Ukážeme si základní metody ovládání hráčů (postaviček) ve hrách, a to jak s využitím klávesnice, tak i pomocí joysticků připojených přes různá rozhraní: Kempston, Interface-2 atd.
Pavel Tišnovský
25. 5. 2023
Doba čtení:
59 minut
Práce s klávesnicí na ZX Spectru
Ukážeme si základní práci s klávesnicí ZX Spectra a seznámíme se s instrukcemi určenými pro čtení nebo zápis dat na vstupně-výstupní porty, což je z pohledu Z80 adresová oblast oddělená od prostoru pamětí ROM a RAM.
Pavel Tišnovský
18. 5. 2023
Doba čtení:
45 minut
Kopie datových bloků na ZX Spectru s využitím zásobníku
Ukážeme si trik pro blokový přenos dat, který spočívá v tom, že se přenáší vždy dvojice bajtů, což sice samo o sobě rychlejší není, ale Z80 nemusí načítat operační kódy instrukcí při přenosu každého bajtu.
Pavel Tišnovský
11. 5. 2023
Doba čtení:
65 minut
Kopie datových bloků na ZX Spectru: přenášení bajt po bajtu
V dalším článku o vývoji programů pro mikropočítač ZX Spectrum se začneme zabývat zdánlivě triviální problematikou: kopií datových bloků, tj. přenesení určitého množství bajtů z jedné adresy na adresu jinou.
Pavel Tišnovský
2. 5. 2023
Doba čtení:
49 minut
Tisk hexadecimálních hodnot s využitím instrukce DAA na ZX Spectru
Dnešní článek o vývoji programů pro mikropočítač ZX Spectrum je rozdělen na dvě části. V úvodní části si ukážeme využití instrukce DAA při tisku hexadecimálních hodnot a v části druhé se seznámíme se základy zpracování hodnot s plovoucí řádovou čárkou.
Pavel Tišnovský
20. 4. 2023
Doba čtení:
47 minut
Aritmetické operace s hodnotami uloženými binárně i ve formátu BCD
Vyzkoušíme si, jak jsou provedeny základní aritmetické operace při sčítání celočíselných hodnot uložených v binárním tvaru i s využitím formátu BCD – přesněji řečeno ve variantě označované jako Packed BCD.
Pavel Tišnovský
13. 4. 2023
Doba čtení:
46 minut
Zobrazení čísel a zpracování příznaků mikroprocesoru Zilog Z80
Nejprve si ukážeme, jak s využitím standardního podprogramu z ROM tisknout celá čísla. Tyto znalosti použijeme při zkoumání příznaků (flags) mikroprocesoru Zilog Z80, jejichž znalost je při programování v assembleru nedocenitelná.
Pavel Tišnovský
4. 4. 2023
Doba čtení:
35 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT
Dokončíme poměrně rozsáhlé téma, kterému jsme se věnovali minule i předminule. Jedná se o vlastní implementaci podprogramu v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80, jenž bude napodobovat příkaz PLOT ze Sinclair BASICu.
Pavel Tišnovský
28. 3. 2023
Doba čtení:
56 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí
Dnes si ukážeme, jak v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80 realizovat operaci typu PLOT. Jedná se o standardní příkaz Sinclair BASICu pro vykreslení jediného pixelu na obrazovku. Není to ovšem zcela triviální operace.
Pavel Tišnovský
21. 3. 2023
Doba čtení:
50 minut
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny podruhé
Nejdříve dokončíme problematiku tisku znaků na obrazovku. Poté si ukážeme, jak je možné vytisknout celé řetězce a následně se zaměříme na emulaci BASICovského příkazu PLOT.
Pavel Tišnovský
9. 3. 2023
Doba čtení:
41 minut
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny
V seriálu o vývoji pro legendární mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme různé způsoby přímé manipulace s obrazovou pamětí, tedy konkrétně takové postupy, které se obejdou bez využití podprogramů uložených v ROM.
Pavel Tišnovský
2. 3. 2023
Doba čtení:
37 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: výpis informací na obrazovku
Ve třetím článku o vývoji pro domácí mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme, jak lze zajistit výpis užitečných informací (znaků, řetězců atd.) na obrazovku. Využít přitom můžeme podprogramy z ROM či si vše napsat od začátku.
Pavel Tišnovský
21. 2. 2023
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru.
Pavel Tišnovský
14. 2. 2023
Doba čtení:
34 minut
Kouzlo minimalismu potřetí: vývoj her a dem pro slavné ZX Spectrum
Navážeme na série článků o vývoji her pro Atari 2600 a konzoli NES. Řekneme si, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro neméně slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
Pavel Tišnovský
7. 2. 2023
Doba čtení:
29 minut
1
–
19
/
19
Zprávičky
Open source robot Reachy Mini od Hugging Face
Firma Hugging Face vytváří modely a datasety pro AI. Trochu překvapivě ve středu představila open source robota Reachy Mini. Ten má mikrofony,…
17:13
Anubis: obrana proti AI
Trénování velkých jazykových modelů (LLM) vyžaduje množství textu a některé společnosti problém řeší tak, že jejich roboti agresivně zahlcují…
14:54
Tři hry na Steamu zdarma
Na Steamu je možné získat tři tahové strategie zdarma. Battlestar Galactica Deadlock je z prostředí sci-fi založená na populárních seriálech…
10:17
Další zprávičky
Napište zprávičku
Chcete se proškolit Linux za zlomek ceny? Využijte dotaci 82 % z ceny!
TO CHCI
ČLÁNKY DO MAILU