Trnitá cesta trvající 21 let
GIMP byl ohlášen v listopadu 1995, první vývojová verze 0.54 následovala v únoru 1996. GIMP 1.0 vyšel v černu 1998, GIMP 2.0 pak v březnu 2004.
Z čistě historického hlediska zmiňme asi první text věnující se GIMPu, který kdy na Rootu vyšel. Je jím Gimp z pohledu (bývalého) uživatele nejmenovaného grafického editoru z pera Jakuba Steinera. Legrační na tomto textu je skutečnost, že pojednává o grafickém editoru, přičemž neobsahuje jediný obrázek. Zábavná je i diskuse, kde se pár příspěvků objevilo až pár let po vydání článku, reakce na ně pak opět po několika letech. Jo, to byly časy.
Poskočme o mnoho let dopředu, kdy zpráva o nedostatku vývojářů brzdící práce na GIMPu 2.8 dobře ilustrovala to, proč i dnes můžeme stále „brblat“ na to, jak je GIMP 20 let za Photoshopem: prostě lidí je málo.
Každopádně v roce 2011 přišla významná změna k lepšímu, GIMP dostal režim s jedním oknem. V roce 2015 přibyl výrazný pokrok v GEGL operacích a v průběhu následných let se přidávaly mnohé novější souborové formáty (WebP, HEIF, AVIF, JPEG XL), tak nějak v průběhu doby, kdy vyšel dosavadní GIMP 2.10.
Objevil se také, z důvodu nespokojenosti se stavem projektu, i fork Glimpse, který přinášel některé zajímavé myšlenky. Bohužel zde bylo lidí ještě daleko méně, takže Glimpse po čase skončil.
Práce na vývoji řady 3.0 běžely, takže došlo na nový šedý vzhled, přechod na GTK3 a začátkem roku 2024 to vypadalo, že GIMP 3.0 vyjde na jaře – oproti tomuto předpokladu nakonec přišlo ještě dalšího více než tři čtvrtě roku prací. Nicméně tehdy jsme si detailněji přiblížili, jaké novinky se chystají a toto je přehled, vůči kterému se dnes můžeme porovnat. Peklo totiž zamrzlo, je tu finální GIMP 3.0.
Novinky verze 3.0
Novinek je opravdu velká spousta a jsou podrobněji popsány v oznámení této nové verze. Než se podíváme na některé z nich blíže, dejme si stručné shrnutí toho, co GIMP 3.0 je (a na závěr pak také, čím není).
- rozhraní využívající GTK3 (nejen nativní podpora Waylandu)
- nedestruktivní úpravy (efekty vrstev)
- pokročilá správa barev
- nový uvítací dialog
- různá vylepšení použitelnosti (vrstvy, kanály, cesty; úpravy mimo plátno, UI, workflow, klávesové zkratky, …)
- vylepšené formátování textů a lepší podpora pro texty
- nové logo, API, překlady atd.
Přechod na rozhraní GTK3 je završen a jde o jednu z nejvýznamnějších novinek GIMPu 3.0. Ponechme stranou brblání na téma, proč ne rovnou GTK4, GIMP zkrátka používá trojku a ta je dobře podporována na GTK4 desktopech (na což aspiruje v podstatě jen GNOME, jehož role je ale velmi významná). Ono přejít od GTK2 na GTK3 bylo pro aplikaci složitosti GIMPu velmi, velmi náročné a dlouhotrvající úsilí, které vyústilo v nynější podporu věcí, které byly velkými bolístkami GIMPu.
Jmenovitě s GTK3 přichází výrazně lepší podpora škálování rozhraní na HiDPI obrazovkách a mnohem lepší podpora tabletů. Téma vzhledu je mimochodem nyní v CSS, pročež by mělo být pro uživatele snadnější si vytvořit nějaké jiné, vlastní.
GIMP 3.0 také nativně běhá na Waylandu. Běh na X11 je samozřejmě i nadále podporován. S GTK3 pak automaticky přišlo vyřešení řady významných chyb, které prostě už nikdo v GTK2 neopravil a neopraví.
Nedestruktivní úpravy a GEGL
Až dosud znamenalo použití efektu na obrazu (vrstvě) po jejím odklepnutí to, že se efekt propsal do dané vrstvy a nadále už byla změna nevratná (leda skrze Ctrl+Z). Nově GIMP zavádí další klíčovou novinku, nedestruktivní úpravy (filtry), tedy efekty fungující jako samostatná vrstva nad upravovanou vrstvou. Uživatel má možnost nadále používat předchozí chování, jen místo odklepnutí nastaveného efektu zvolí, aby byl sloučen do vrstvy (obrázku pod sebou).
Nedestruktivní filtry lze také uložit do XCF a v budoucnu s nimi dále pracovat. Ukládají se i nastavení filtrů třetích stran a pokud je jiný GIMP jinde nemá nainstalované, prostě se nepoužijí.
GEGL filtry lze rychle vyhledat pomocí vyhledávání přes klávesovou zkratu "/"
, opět včetně filtrů třetích stran. Infrastruktura kolem GEGL operací je daleko lépe integrována do samotného GIMPu, a to díky novému systému metadat, přes které se objevují položky v menu GIMPu.
Správa barev
Díky lepší integraci s babl a GEGL může trojkový GIMP nabídnout větší podporu barevných prostorů typu RGB za hranicemi obyčejného sRGB. Například tak lze pracovat s AdobeRGB obrázkem, provádět libovolné úpravy, aniž by poklesla barevná kvalita obrázku. Na tomto novém kódu bude také zakládat budoucí implementaci podpory barevných režimů CMYK a LAB.
Vylepšeny byly i systémy Color simulation a soft-proofing. Vývojáři portovali další větší části, aby využívaly knihovnu babl, proběhla konsolidace možností u soft-proofingu (vyskakovací menu a status bar vpravo dole). Je-li k obrázku už připojen CMYK profil, lze u něj kliknutím na ikonku zapnout/vypnout soft-proofing či kliknutím pravým tlačítkem změnit barevný profil / kompenzaci černého bodu a jiné relevantní volby.
Uvítací dialog
Zatímco GIMP 2.x po spuštění uvítal uživatele prázdným oknem, GIMP 3.0 jej uvítá novou uvítací obrazovkou. V ní lze, kromě rychlého otevření nedávno upravovaných souborů, měnit některé prvky nastavení. Uživatel zde může přepnout styl ikon (symbolické, barevné či legacy), téma vzhledu (světlé, šedé, tmavé), rozhodnout se o seskupování nástrojů (což až dosud bylo zahloubáno v nastavení programu) či slučovat nástrojové lišty. Měnit lze i DPI prvků rozhraní či velikost textů (nazváno škálováním ikon a textů).
Vylepšení použitelnosti
Velká část přehledu novinek je věnována vylepšením toho, jak se uživatelům s GIMPem pracuje. Tvůrci zde vypichují například změny v nástrojích Layers, Channels, and Paths – nově lze vybírat více vrstev, kanálů a cest (není už potřeba ručně klikat na jejich propojení, fungují zde standardní zkratky pro výběr). Zámky vrstev se posunuly z dokovatelné hlavičky do vyskakovacího menu. Vrstvy lze uspořádávat dle dané sady vrstev, vyhledávat dle jména a nové obrázky a vrstvy mají v dialogu při vytváření k dispozici vyplnění neutrální šedou (CIELAB).
Při editacích mimo plátno dochází k automatickému zvětšování oblasti, nikoli k oříznutí tvořeného jako tomu bylo dosud. Pak lze zvolit zvětšení vrstev v nabídce. Třemi slovy: obrovský skok vpřed.
Mnoho starších ikon v GIMPu bylo předěláno do SVG, pro některé akce byly vytvořeny nové ikony, aby uživatel měl k dispozici lepší vizuální rozlišení (třeba různé typy zoomu v navigaci). Mnoho posuvníků na GTK3 bylo aktualizováno na širší formu, aby byly lépe uchopitelné. Texty UI na macOS jsou spraveny, díky přechodu na novější knihovnu Pango dodávanou s GIMPem 3.0.
V rámci vylepšení workflow došlo na další podstatnou změnu: kopírování a vkládání už nevytváří plovoucí výběr nad danou vrstvou/obrázkem, který lze poté přenést do nové vrstvy, ale vytváří novou vrstvu rovnou – jde o změnu výchozího chování, za kterou já osobně velmi děkuji, pro fanoušky starého přístupu stačí věc vkládat jako plovoucí výběr (volba „Paste as Floating Data“).
Spousta položek doznala změn v umístění na logičtější místo, například dynamika štětců se už někde neskrývá, ale lze ji vypnout přímo z nastavení štětce. Uživatelsky lze nastavit akce pro prostřední a pravé myšítko (či jakékoli jiné tlačítko, kromě primárního), a to v preferencích. Na Waylandu lze mapovat tlačítka tabletů na různé akce. Přibyly nové možnosti přichytávání obsahu („Snap to Bounding Boxes“ / „Snap to Equidistance“).
Podpora grafických formátů
Sice do GIMPu v posledních letech zamířila spousta novodobých formátů (viz shrnutí výše), ale i tak trojka nabízí několik dalších novinek.Tvůrce ikon potěší import a export formátů macOS ICNS a Windows CUR / ANI, Amigisty zase načítání řady formátů ILBM/IFF.
Vedle JPEG XL je k dispozici i podpora QOI, u kterého se na chvíli zastavme. QOI neboli Quite OK Image Format, je formát pro kompresi rastrových obrázků s 8 bity na barvu plus 8 bity na alfa kanál. Vytvořil jej Dominic Szablewski v roce 2021 a jeho cílem bylo dát světu otevřený formát, který může nahradit PNG, pročež licence je CC0, tedy žádný copyright se zde nevykonává. Jeho formát je přitom daleko rychlejší v kompresi i dekompresi oproti PNG s výslednou menší až výrazně menší velikostí souboru. Obecně si Dominik rád hraje, takže představil už i Quite OK Audio Format a také Quite OK Package Format.
Zpět k dalším formátům, kde GIMP 3.0 ještě podporuje například DCX, PAM a WBMP. Vylepšena je podpora formátů jako PSD (nový exportní dialog s podporou uložení ořezových cest, CMYK profilů a metadat), JPEG i TIFF (specifická Photoshop metadata včetně vrstev), DDS textury s BC7 kompresí, CMYK JPEG + TIFF + PSD + JPEG XL.Jsou zde i nové formáty barev jako proprietární Adobe Color Book (ACB) a Adobe Swatch Exchange (ASE) či otevřené Swatchbooker. Obecně díky pracím na barevných prostorech umí GIMP nově načítání barevných palet v modelu CIE Lab.
Podpora textu, nové logo a další novinky
Systém práce s fonty byl také vylepšen, uživateli jsou tak zobrazovány lépe, pro snadnější rozlišení jednotlivých subvariant dané rodiny písem. Vylepšeno je načítání písem a také zpětná kompatibilita. Navíc díky pracím na barevných prostorech mají nyní barvy přesnost v plovoucí čárce, nikoli dosavadních pevných 8 bitů.
Nástroj pro práci s textem také dostal podporu nedestruktivních úprav, a to pro obrysy textu (lze specifikovat šířku obrysu, styl a barvu či vzor, a to přímo z nástroje textu – stejně tak lze na text aplikovat nedestruktivní úpravy jako GEGL styly). Uživatel dále může zobrazit či skrýt editor dostupný přímo na plátnu.
Wilber, maskot GIMPu v logu, dostal nový vzhled. Nový vzhled vytvořil Aryeom Han, a to pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), za pomoci dalších členů týmu editoru GIMP.
Zajímavostí v experimentální fázi vývoje je nový nástroj Paint Select. Tedy nástroj umožňující uživateli progresivní výběr objektu či oblasti v obrazu prostým kreslením. Kód prozatím trpí problémy se stabilitou a tak je v tuto chvíli přítomen, ale vypnut (lze zapnout v preferencích, pokud je GIMP spuštěn s přepínačem --show-playground
).
Z povahy velkých změn nemohlo nedojít i na změny v API. Vývojáři mají k ruce řadu nových nástrojů / API pro tvorbu dialogů a funkcionality. Bohužel došlo i na některé změny, které nejsou zpětně kompatibilní, ostatně probíhaly i čistky duplicit a zastaralých prvků. Pluginy pro GIMP 2.10 tak bude potřeba aktualizovat na nový systém.
Na druhou stranu GIMP podporuje pro tvorbu plug-inů i další jazyky, v přehledu se hovoří o běhu skriptů a plug-inů napsaných pomocí JavaScriptu, Lua (prozatím označena za experimentální z důvodu problémů se stabilitou) či Vala, a to na všech platformách. Python je pochopitelně přepnut na verzi 3.x.
Tvůrci doufají, že vývojáři své plug-iny rychle převedou na nový typ, speciálně když populární jako Resynthesizer a G’MIC tak už učinili. Pod kapotou GIMPu pak proběhlo velké množství dalších změn, speciálně se můžeme těšit na podporu OpenCL, která je dále rozvíjena a jednou přinese do GIMPu i hardwarovou akceleraci.
Prvotní dojmy a pár slov závěrem
Těch změn je opravdu hodně. Osobně jako základní uživatel malého zlomku možností GIMPu nezaznamenám vše, ale mohu za sebe říci, že GIMP 3.0 je u mě stabilní na libovolném stroji a v mnoha akcích i viditelně rychlejší. Záměrně jsem jej nyní zkoušel v posledních dnech jak na 6jádrovém Ryzenu s Mageiou (zde pod GNOME s Flatpakovou verzí GIMPu vypadá UI trochu zubatě, jiné desktopy jako KDE a Xfce tímto netrpí, nicméně přikláním se tomu, že jde o specifický problémy Mageiy) , tak stařičkém 4jádrovém Intelu z roku 2013 s Manjaro i na notebooku s Intelem a Windows 11.
Nečekejte od GIMPu 3.0 revoluci. To by byla chyba nejen ve vašem očekávání, ale hlavně v přístupu vývojářů projektu. Je dobře, že GIMPu se změnilo prakticky vše v pozadí k lepšímu, ale podstata neprodělala více než evoluční změny. GIMP tak nadále zaostává za Photoshopem (táži se: no a co?) a zachovává si významnou část své uživatelské zkušenosti. Svůj pohled na věc jsem již nastínil v nadpisu, pročež vzkazuji vývojářům: super práce a díky moc.
(Autorem obrázků je David Ježek.)