Pokud již máme definovaný jmenný prostor, můžeme začít se zápisem do tagů <math></math>. Jako v každém matematickém zápisu v jazyce MathML, i při zápisu matic je potřeba nejprve použít tag <mrow>.
Nyní, pokud chceme obalit náš zápis závorkami, zapíšeme před vlastní hodnotu matice do tagu Math Operator <mo> ( </mo>.
Pro definování matice má tento jazyk tagy <mtable></mtable>. Samozřejmě jde o zápis matematické tabulky, díky níž můžeme zapisovat nejen již zmíněné matice, ale i determinanty, nebo třeba jen názorné tabulky při určování vlastností funkcí apod.
Po definování matematické tabulky, vytváříme nejprve řádky tabulky pomocí tagů <mtr></mtr>, a následně do nich jednotlivé buňky na řádce pomocí <mtd></mtd>. Číselnou hodnotu samozřejmě obalujeme ještě do Math Number, neboli <mn></mn>.
Pro větší názornost následuje ukázka jednoduché matice.
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<mrow>
<mo> ( </mo>
<mtable>
<mtr>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>1</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>0</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
</mtable>
<mo> ) </mo>
</mrow>
</math>
Nyní, pokud bychom chtěli, můžeme podle znalostí z minulého dílu, jednoduše dopsat matici nějaké označení (identifikátor) pomocí Math Identifier <mi></mi> před závorku, která nám matici otvírá a pomocí Math Operator, do kterého zapíšeme rovnítko. Takto:
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<mrow>
<mi>E</mi>
<mo> = </mo>
<mo> ( </mo>
<mtable>
<mtr>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>1</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>0</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
</mtable>
<mo> ) </mo>
</mrow>
</math>
Pokud budeme chtít zapisovat determinanty, stačí změnit oblé závorky za svislé čáry |jako u zápisu absolutní hodnoty|. Ukázka je opět zde:
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<mrow>
<mi>Determinant A</mi>
<mo> = </mo>
<mo> | </mo>
<mtable>
<mtr>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>1</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>3</mn> </mtd>
<mtd> <mn>0</mn> </mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd> <mn>6</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
<mtd> <mn>8</mn> </mtd>
</mtr>
</mtable>
<mo> | </mo>
</mrow>
</math>
Pokud bychom chtěli vytvořit tabulku pro zjištění průběhu funkce, můžeme postupovat následujícím způsobem. Vytvoříme si první řádek s nulovými body. Vytvoříme oddělující čáru a pod čarou vytvoříme například dvě řádky pro zápis klesajících a rostoucích částí.
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<mstyle scriptminsize="12pt">
<mrow>
<mtable>
<mtr>
<mtd>
</mtd>
<mtd>
</mtd>
<mtd>
<mn> 1 </mn>
</mtd>
</mtr>
<mtr>
<mtd>
<mo> | </mo>
<mi> x </mi>
<mo> - </mo>
<mn> 1 </mn>
<mo> | </mo>
</mtd>
<mtd>
<mo> - </mo>
</mtd>
<mtd>
<mo> | </mo>
</mtd>
<mtd>
<mo> + </mo>
</mtd>
</mtr>
</mtable>
</mrow>
</mstyle>
</math>
Tímto bych završil dnešní díl o tabulkách, maticích a determinantech. Příště se podíváme na zápis elementárních matematických úkonů jako je sčítání, odečítání a násobení pod sebe.